LAMMESKANK

Helgen er her, og høsten er i full gang den også. Så hva har du planlagt til middag i helgen?

Sist helg laget jeg en av mine høstfavoritter til middag en av dagene. Lammeskank.

Oppskriften fant jeg i Mat & Vin for flere år siden, og den ble fort en familiefavoritt 🙂

Fikk lyst å dele den med deg 🙂


Langtidskokte lammeskanker i leirgryte.

 

Oppskrift til 4 porsjoner:

4 lammeskanker
4 ss lammekrydder (rosmarin, oregano, koriander, chili)
2 ss hvetemel
3 ss olivenolje
2 løk, finhakket
1 hvitløkfedd, finhakket
2 gulerøtter i små terninger
1 liten kålrot i små terninger
1 fennikel, finhakket
2 bokser hermetiske tomater
1,5 dl tørr hvitvin
salt og nykvernet pepper

Gni lammeskankene godt inn med salt og nykvernet pepper. Rull kjøttstykkene i krydderblandingen, og press den godt inn i kjøttet. Dryss mel over, og brun kjøttet i en stekepanne med 2 ss olje på høy varme.

Ha resten av olivenoljen i en tykkbunnet gryte. Fres løk, hvitløk, gulerøtter, kålrot og fennikel over middels varme i 3-5 min. Hell over hvitvin og kok opp før tomatene tilsettes. Legg kjøttet i gryten, slik at bena stikker opp. Sett på lokk og sett gryten i ovnen ved 175 grader i 2 timer. (Jeg har ikke gryte som kan være i ovnen, så jeg har alt oppi en leirgryte istedet). Vend kjøttbitene av og til. Kjøttet skal løsne fra bena når de er ferdigstekt. Hjemmelaget potetstappe er perfekt tilbehør. 

God appetitt 🙂

 

 

#lammeskank #middag #søndagsmiddag #høst #lam #potetmos

2 kommentarer
    1. Jeg har aldri laget Lammeskank , ikke smakt heller tror jeg, nå skal jeg være litt obs i butikken ser jeg at de har noen fine skal jeg jammen kjøpe med meg å prøve, for det så innmari godt ut…Fin Fredag videre <3

    2. annebe: Jeg er veldig glad i lammekjøtt, og lammeskank smakte jeg første gang i Dublin for mange år siden, og da ble jeg “frelst” 🙂 Og denne oppskriften synes jeg er så god, for det er så fin sammensetning av krydder og grønnsaker i den. Og kjøttet, så mørt at det faller av bena bare man ser på det. Kan absolutt anbefales 🙂
      God fredag til deg også…og kos deg i helgen <3 Det blir hyttetur på meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg