SPANSKE GLOSER

Jeg er litt misunnelig på dagens ungdom på ungdomsskolen.
Joda, jeg vet at kravene er høye, og mye lekser og alt det der. Jeg har ikke glemt min egen ungdomsskoletid. Men i dag får de velge et andre fremmedspråk. Og det misunner jeg dem virkelig.
Vi hadde valgfag vi. Og kunne velge tysk, blant mange andre kjekke fag. Jeg valgte tysk. Jeg har alltid hatt interesse for språk. Engelsk var tross alt mitt favorittfag på skolen.

Men det ble med det ene året med tysk. Og på toppen av det hele, fikk jeg det samme året omigjen i første året på videregående. Veldig stor vits liksom. Det er heldigvis litt bedre struktur på det i dagens samfunn.

Tysken har jeg glemt stort sett. Hadde aldri nok grunnlag til å holde det vedlike. Men engelsken derimot, den holder jeg vedlike. Snakker og skriver godt engelsk den dag i dag 🙂

En liten periode for noen år siden, prøvde jeg å lære litt italiensk, på egenhånd. Men uten særlig suksess. Det er ikke så lett når man skal gjøre det selv. Men noen få gloser lærte jeg jo. Og det var kjekt å kunne i sommer da vi var en svipptur til Roma.

Sønnen min valgte tysk da han kom i ungdomsskolen. Og fikk gode karakterer. Nå er han ferdig med språkdelen i videregående, og kan en god del mer tysk enn meg kan man trygt si.

Datteren min har akkurat begynt på ungdomsskolen. Hun valgte spansk. Og nå nyter jeg godt av å tyvlære litt spanske gloser. Det er gøy synes jeg. Har jo ikke samme hukommelsen som da jeg var ungdom selv, men likevel, noe klarer jeg å huske. Nesten så jeg har lyst å ta et spansk kurs selv. Men bare for gøy. Har vel ikke noe behov for å lære det egentlig. Ikke nå lenger.

Men det er jo litt eksotisk da, å lytte til spansk, og å klare å si noen ord selv. Og så er jeg jo stolt av henne, min datter, som går inn for oppgaven selv, med iver og glans. Så da blir det ekstra kjekt for meg, den stolte hønemor 😉 

 

#gloser #spansk #språk #ungdomsskolen #tysk #valgfag

6 kommentarer
    1. Språk er spennende, selv er jeg ingen kløpper i språk men er gøy å prøve å lære noe nytt 🙂 Prøvde meg på Ungarsk for noen år siden, driiiit vanskelig språk. Ett ord jeg husker godt er ordet Mandag – På Ungarsk uttales det Hetfø(lang e og ø) så det sies egentlig Heeetføø. Høres av en eller annen grunn veldig artig ut når man sier det. Men høres jo teit ut å løpe rundt og si Mandag hele dagen haha 🙂
      Vi kunne velge mellom Tysk og Franks, så da ble det Tysk på meg også. 🙂

    2. Bloggnoia: Mandag hele året liksom 😉 Hehe. Jo, er artig å kunne litt. Kanskje litt fra de landene man besøker 🙂 Kjekt å kunne brife litt med et par gloser 😉

      Ja, tror mange hadde tysk. Og tysk er jo faktisk ikke totalt ulikt norsk heller, så mange hadde nok gode forutsetninger for å klare litt 🙂

    3. Så gøy da, dere har nok “øre”for språk dere da, jeg skulle gjerne vært god i språk, men det har aldri vært min greie…mer enn nok med litt engelsk jeg… men for en del år siden etter en Tysklandstur, gikk jeg og en svigrinne på tyskkurs..så kan vel to settninger..Men helt klart heldige de som har mulighet til å velge om de har lyst 🙂
      Have a god day <3...var det riktig ?...hehe Klem <3

    4. annebe: De sier at man kommer langt om man kan mange språk. Jeg føler vel ikke at jeg har kommet så langt yrkesmessig, men sosialt sett har jeg kommet langt med engelsken min 🙂 Og så lenge den også er en hobby, så er det jo en glede.
      Men man kan ikke alle ha talent for språk. Hver sine talenter og interesser. De som nå kan velge, er jo heldige, for da kan de velge et språk som kanskje tiltaler dem, og som da vil bli interessant av den grunn 🙂
      Stilig at du har gått på tysk kurs 🙂 Jeg burde også gjort noe sånt med et eller annet språk 🙂

      I wish you a nice afternoon…og… guten abend. Eller noe sånt…lett mix 😉 Hehehe 😀

      Klem <3

    5. Bonsoir Eva 😀 Fransk og norsk går det på her i huset vet du, mest fransk, jeg er en mester i å kjefte på fransk, ha ha. På jobb snakker jeg det jeg MÅ, he he. Ungene snakker fransk på skolen hele dagen, men har også lært engelsk og tysk i mange år nå 😀 Språk er gøy! Håper formen din er noe bedre 🙂

    6. Bonsoir Lene S.: Jeg kan dessverre svært begrenset fransk, selv om jeg har vært i Frankrike ganske mange ganger i mitt liv. Skulle nok ønske at jeg kunne mer. Var dagmamma et år til en gutt som var halvt fransk, og det var skikkelig artig hver gang han sa noe på fransk. Han var jo liten da, så det ble så utrolig søtt <3
      Håper i grunnen ikke jeg får kjeft av deg noen gang, for har helst lyst å lære noen hyggelige franske gloser i første omgang 😉 😛
      Formen min er som før, men har fått vite at jeg har D vitamin mangel i alle fall. Så nå begynner jeg på tilskudd av det, og satser på at enkelte ting forbedrer seg etterhvert 🙂

      Ha en flott kveld fortsatt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg