D VITAMIN

Denne sommeren går inn i historien som en av de fineste når det gjelder været for min del. Og jeg har flere enn en gang tenkt hvor lett det skal bli å komme seg gjennom vinteren, når jeg har fått så mye D vitamin gjennom solens varme stråler.

Det var nemlig et par vintre som var fryktelig tunge, fordi sommeren hadde vært grå og trist. Og siden denne sommeren her har vært så lys, varm og solrik, så visste jeg at jeg ville klare vinteren lett.

Men, det skal jo alltid være noe, ikke sant?
Jeg har i flere år vært utslitt og trøtt. Uten å kunne finne noen grunn til det. Alle prøver har vært fine. Og legen har snakket om å sende meg videre. For til tross for at jeg har vært sliten og trøtt, utmattet, så har jeg jo hatt godt humør. Stort sett. Men jeg har merket den siste tiden at til tross for mye sol og varme, har humøret blitt dårligere og dårligere. Og jeg prøver å bløffe, å si at humøret er godt. Men nei, det er ikke det. Jeg er veldig nedstemt for tiden. Og driver med alle slags dommedagsprofetier for meg selv. Alt er galt, og når jeg prater med folk, så lyser det nok gjennom i enkelte ting, hvor “skralt” humøret mitt egentlig er. Og høsten, den ønsker jeg en viss plass. Gruer meg sykt til vinteren. Og det er jo i grunnen ganske unormalt til meg å være. Vanligvis gleder jeg meg over årstidene, med sommeren som en klar favoritt. Men nå har jeg lyst å hoppe over høst og vinter, og heller gå direkte til neste vår.

Sist uke var jeg hos legen, med samme tema som før, og de samme prøvene ble tatt. Pluss at jeg blir nå også videresendt til spesialist.
Men så fikk jeg i går et brev i postkassen, fra min lege. Der sto det at noen av prøveresultatene var kommet, og et av dem viste at jeg har D vitamin mangel!
Å ja? Det forklarer jammen en god del ting som ikke har vært som før i min syke verden. Det forklarer mitt enormt nedstemte humør. Det forklarer hvorfor jeg er i ferdt med å gå i depresjonsmodus. Jeg tror også det forklarer hvorfor jeg føler meg som en 90 åring sånn fysisk om dagen, noe jeg ikke har slitt så mye med tidligere.

Så nå er D vitaminer handlet inn, og jeg skal ta ny prøve i desember.
Jeg ser virkelig frem til lysere tider i humør og sinn 🙂 Og en lettere kropp. Kanskje kan dette hjelpe meg gjennom vinteren jeg gruer meg sånn for? Jeg krysser fingrene for det. Og tross alt, alt det andre, utmattelsen og alt sammen, det skal også bli utredet. Så da håper jeg at mye kan ordnes i løpet av denne vinteren som kommer. Kanskje jeg står ved et veikryss, og nå får hjelp til å finne veien videre? Jeg håper i alle fall det.

Det er nesten så jeg ser frem til vinteren nå. En spennende tid 🙂

Og jeg skal prøve å nyte høsten. Det skal jeg virkelig. Det har jeg gjort før. Jeg skal klare det nå også 🙂


Kanskje kan denne, sammen med høstens grøde, hjelpe meg å komme meg gjennom vinteren 😉 Begynner i alle fall med den, så får tiden vise 🙂

PS: Dette innlegget er IKKE sponset. 

#Dvitamin #vitaminer #helse #depresjon #nedstemthet #høst #vinter

6 kommentarer
    1. Ille at du skal være så plaget, men D-vitaminmangel kan gjøre mye ugreit i kroppen 🙁 Jeg tar tilskudd i vinterhalvåret, men ikke den typen du viser på bildet. Jeg kjøper Nycoplus D3-vitamin 10 mikrogram (kjøper på apotek uten resept) Er nivået ditt veldig lavt kan du ta 2 daglig. Den styrker immunforsvaret og skjelettet og jeg tror det er den som gjør at jeg ALDRI er forkjølet eller uggen, ‘bank i bordet’ 🙂 Jeg skal IKKE kjefte på deg på noe språk, vær trygg Eva 😀 Ha en så bra dag du kan, nyt og gjør hva du vil 😀

    2. Da får vi håpe mye av den dårlige formen skyldes mangel av D vitamin, og at du i løpet av kort tid føler deg bedre:)
      Jeg er innafor på d vitamin, men forholdsvis lavt, så prøver å få i meg daglige doser..
      Ikke for å ta fra deg håpet, men i starten jeg var syk, hadde jeg omtrent ikke jerninnhold i blodet, og tenkte at bare jeg fikk opp det ble jeg bra, men det var desverre ikke sånn…Men det trenger jo ikke være slik for deg…så krysser fingre 🙂
      Klem<3

    3. Lene S.: Jeg fikk en anbefaling på D vitamin, som sikkert er apoteket sin. Men jeg kjøpte i første omgang Omega 3, for å ha noe å begynne med. Så skal jeg se på apoteket neste gang jeg er innom der. Orker ikke å dra dit kun for den ene tingen. Tar det heller når jeg har flere ærender 🙂 Jeg er sjelden forkjølet jeg også…”bank i bordet”. Men hva det skyldes, vet jeg ikke, men jammen skal jeg ta D vitamin nå i alle fall 🙂 Håper du fortsetter den gode trenden med å ikke bli forkjølet 🙂 God helg til deg 🙂

    4. annebe: Tror nok det vil hjelpe på enkelte ting, som jeg har slitt med i det siste. Men slappheten og utmattelsen har jeg jo hatt lenge, selv når jeg lå innenfor med D vitamin, så regner nok med at det er mer som skal til enn litt vitaminer 😉

      Ja, tror det er viktig å prøve å ta vitaminer og tilskudd daglig, og jevnt. Så vi får være flinke og få i oss det vi trenger, sånn at vi i alle fall får en sånn noenlunde god hverdag 🙂

      Klem <3

    5. Mona: Jeg tror at når man får beskjed om at man mangler noe, og lider for det samtidig, så blir man automatisk flinkere til å ta det. Men helt klart, viktig å prøve å være flink til det…så slipper man ubehag 🙂
      Ha en fin helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg