EPLECHUTNEY

Jeg har aldri før hverken laget eller smakt eplechutney. Men en gang må jo være den første. Og det valget falt på i dag 🙂
Jeg søkte på oppskrifter både på nett og i kokebøker. Men det tok tid før jeg fant en oppskrift som så både god, lett og smakelig ut. Fristelsen ble stor, siden jeg har mye epler, og alltid har hatt lyst til å smake.

Jeg fant en oppskrift på klikk.no. Opprinnelsen til oppskriften er Wenche Andersen.
Etter å ha laget og smakt, så må jeg si meg veldig fornøyd. Gleder meg til en middag hvor jeg kan sette frem chutney som tilbehør 🙂

EPLECHUTNEY

500 g syrlige epler
1 stk liten løk (75 g)
1 fedd hvitløk
1/2 rød chili
 1 dl rosiner
1 ts sennepsfrø (jeg hadde ikke det, så byttet ut med 1 ts mild sennep)
1/2 dl eplecidereddik
1 dl sukker, gjerne brunt
1/2 ts salt
1 ts hakket frisk ingefær
1 ts karri

Del eplene i biter (fjern stilk og kjernehus) Rens og del løk og hvitløk i biter, fjern frø fra chili og finhakk chilien. Bland alt i en kasserolle og kok opp under omrøring, la små koke under lokk ca 1 time, rør om en gang i mellom.


Alt er klart til å koke sammen.


Etter 1 times koking så det sånn ut, og klart til å fylles på glass.

Fyll på rene glass, avkjøl og sett på lokk. Oppbevar i kald kjeller eller helst i fryseboks.


Nå når jeg har smakt, og sett hvor mye det ble, skal jeg lage større porsjon neste gang. 1. forsøk ble veldig vellykket i alle fall 🙂

 

Sur-søt og krydret eplechutney smaker godt til stekt svinekjøtt, kylling eller kalkun. 

 

#eplechutney #chutney #epler #middag #oppskrift

5 kommentarer
    1. Bloggnoia: Takk 🙂 Ja, selvgjort er velgjort sies det. Og i tillegg vet man jo akkurat hva det inneholder 😉
      Kjekt å prøve noe nytt 🙂

    2. Beklager dette, men….
      Lyst å teste GRATIS produkter og tjenester uten å betale en eneste krone? Blogger du? Trenger du sponsor til dine konkurranser eller har du bare lyst å motta gratis varer for å anbefale de? Du kan å svare på spørre undersøkelser å tjene ekte penger, f.eks delta i en spørreundersøkelse som varer i ca 9 min, tjen over 8 kr.
      Ja det er helt gratis, nei du får ikke små ting. Det er mange Norske som har opplevd å få gratis IPAD uten å måtte betale for produktet eller frakt. Og du får beholde produktet gratis.
      Du kan teste gotteri, mat, drikker, klokker, radio, ferier, kjøkken utstyr, Nylig ble det gitt vekk over 150 kino billetter i fra filmweb.no og osv helt gratis.
      Det vil hele tiden komme nye produkter som bedriftene ønsker at vi skal teste, og til igjengjeld vil de at vi skal gi de en vurdering på produktet. Er ikke vits å selge ett produkt vist ingen vil kjøpe det likevel?
      Hva må du gjøre?
      Trykk på bildet for å komme inn dit.
      1.Gå inn på på bildet.
      2. Registrer deg gratis. (nei du får ikke spam på e-posten)
      3. Motta e-mailen.
      4. Gjør deg kjent med siden, oppdater dine opplysninger og interesser.
      5. Gå inn på produktomtaler, gå inn på hver og en av produktene du ønsker å prøve med å rykke (JEG VIL PRØVE) Så kan du være en av de heldige som får prøve ut.
      Jeg lover deg, det koster ikke en eneste krone å være med på dette, så bli med. Du vil ikke angre, er som sagt helt GRATIS!!!

    3. God dag Eva 😉 Takk for oppskriften, Mangochutney bruker vi mye, men med kjølerommet i kjelleren fullt av epler, så skal jeg prøve meg på Eplechutney 🙂 Ha en vakker høstdag, her skinner sola og jeg flyr snart avsted, kommer hjem ved midnatt 🙂 Take care <3

    4. Hei Lene S.: Mangochutney kjøpte jeg en gang og brukte i en matrett jeg av og til laget 🙂 Var veldig godt det i alle fall 🙂
      Anbefaler å prøve eplechutney også. Jeg gleder meg fortsatt til den dagen jeg skal finne den frem ved en eller annen familiemiddag jeg antakelig kommer til å holde 🙂
      I dag skinner solen her også, og det er bare så utrolig nydelig.
      Du får ha god tur opp i skyene, og velkommen hjem i natt 🙂
      Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg