ALLSANG PÅ HJUL

I dag fikk jeg en forsmak på pensjonist tilværelsen. For jeg har nemlig vært på min første pensjonist tur 🙂

Men for å være helt ærlig, så var jeg litt i yngste laget da. Og det så jeg jo da jeg så de andre deltakerne 🙂 Men fakta var at jeg var med som ledsager for min mamma, som hadde lyst å ha meg med. Og siden jeg tusler hjemme hele dagene likevel, så kunne jeg jo være med 🙂

Mamma og meg på bussen, som skal ta oss med på en musikalsk reise rundt i distriktet.

Turen var lagt opp som en busstur med allsang, hvor vi besøkte steder i distriktet, og sang sanger som bandt det hele sammen. Med på turen var en lokal artist, som heter Rita Fotland Bøe. Hun akkompagnerte på trekkspill, og dro i gang sanggleden for både gamle, og ung 😉

Underveis hadde vi kaffepause med noe godt attåt på BådeOg, middag på ærverdige Kronen Gaard Hotell (De historiske hotell), og kaffe og noe godt attåt på Fotland Mølle. Vi fikk servert historier med innlevelse og humor på hele turen, som fortalte om de stedene vi passerte.

Alt i alt, en veldig kjekk tur. Det var i grunnen gøy å være pensjonist for en dag 😉

Bildet av Flatholmen fyr er dessverre tatt gjennom bussvinduet, og dermed er kvaliteten så som så. Fyret har en tragisk historie, hvor fyrmesteren en januar kveld i ca 1894, rodde konen sin til land for hun skulle på noe. Med seg i båten hadde de sine to sønner. Tilbake på fyret var de to døtrene. Da fyrmesteren og sønnene rodde tilbake til fyrholmen, kantret båten. De to jentene klarte å redde den ene broren. Men faren og den andre gutten omkom. Jentene klarte å få liv i broren, samt holde varmen i huset og tenne fyrlykten. De var ikke store disse barna, men jammen klarte de å holde liv i både seg selv og fyret til moren kom tilbake og oppdaget hva som hadde skjedd.

Små glimt fra turen, med både sangtekst, trekkspill, kaffe og buss 🙂

Enda en selfie 😉

Kronen Gaard Hotell. Jeg synes det er så nydelig der, og med masse landlig sjarme, og veldig god mat. Hotellet har en sterk historie og ligger ikke langt fra her hvor jeg bor 🙂

Enda et bussvindu bilde. Denne gangen av Norges nest største vindmøllepark, som ligger på Jærens tak 😉 Det er visst 32 vindmøller der, hvis jeg ikke husker feil.

Bussvindubilder er utrolig kjipe. Men det gir nå en viss ide i alle fall, om hva vi så mens vi kjørte. Her er det Jærlandskapet, med Nordsjøen i horisonten.

På Fotland Mølle fikk vi servert kaffe og lapper. Jeg har da altså spist opp lappen, glupsk som jeg var 😉

Idyllisk beliggenhet for den gamle møllen.

Høsten har satt sine spor

Jeg la ikke merke til de to fotografene på bildet før etter at jeg hadde knipset. De hadde betraktelig flottere fotoutstyr enn meg, så jeg kan bare drømme om de bildene de får med seg hjem 🙂

#busstur #pensjonist #flatholmen #fyr #jæren #kronengaard #sang #musikk #høst #mølle