TUR I EGET NÆROMRÅDE (bildeblogg)

I perioder går jeg en del tur. Det er viktig for meg som sliter med utmattelse og som er i risikosonen for depresjon. Jeg får da både bevegelse og frsik luft, og ikke minst dagslys (kanskje til og med sol), som er med på å gjøre dagen lettere for meg. At turen sliter meg totalt ut, og stjeler energien min for resten av dagen, kan jeg ikke dvele ved. Det er viktig å holde kroppen i form uansett. Og om jeg sliter meg ut på å gå tur, eller på å vaske huset, da velger jeg å gå tur. For vaske huset kan jeg gjøre på en dag når været ikke viser seg fra sin aller beste side.

I dag (mandag) har jeg gått tur i mitt eget nærområde. Jeg bor i bydelen, Hana, i Sandnes. Og her har vi også fine turområder, som jeg ikke har utforsket enda, selv om jeg har bodd her i bydelen i 20 år nå. Jeg er ellers flink til å gå tur andre steder.

I dag har jeg altså da gått tur med Ulvanuten som mål. Men, dessverre kom jeg ikke i mål. For skiltingen er såpass dårlig at jeg nok valgte feil vei da jeg kom til et vitalt veiskille. Men det gjør ikke så mye. For natur, utsikt og boligfeltene jeg etterhvert gikk gjennom, gjorde opplevelsen vel verdt tiden.

Jeg gikk fra huset mitt klokken 11.03, og stoppet på veien, for å ta bilde av mitt smukke hjem 😉 Jeg bor i første etasje, og eier hagen som er på nedsiden og på denne siden av huset. Ovenpånaboen eier de to andre sidene av huset. Vi har felles garasje og gårdsrom. Jeg får forresten ny nabo snart. Er spent på om det vil bli liv laga 😉

Jeg gikk litt oppover først, for jeg skulle jo ut i naturen 🙂

2 minutters gange opp i veien, ligger Hana’s store stolthet, fotball anlegget, Hanabanen. Her er det kunstgress, og like grønt hele året. Det er også ballbinge, og et klubbhus med lokale som man kan leie til festlig lag.

Ved Hanabanen har vi Hana-trappene. Det er visstnok en av de lengste betongtrappene som er bygget i terreng. Jeg gikk ned nesten halve trappen før jeg gikk opp igjen, bare for å få et godt bilde 🙂 Litt nedi trappen skimtes en dame som løp opp og ned, som en del av sin treningsøkt.

Trinn nummer 300….Nesten oppe 🙂

Fotballbanen ligger ved kanten av et stup. Og der er en fantastisk utsikt utover Sandnes by. Heldigvis et høyt og sterkt gjerde som beskytter oss mot å falle ned. På Nyttårsaften pleier vi å gå hit for å beundre fyrverkeriet over hele byen 🙂

Min ferd ut i naturen starter her, ved enden av det høye gjerdet, og videre på en sti langsmed det lave gjerdet nedenfor. Og helt nede, ser vi Gandsfjorden. Den er lang og dyp. Dit vil jeg ikke havne 😉

Stien langs gjerdet var tidvis både våt og steinete. Men takket være steinene, ble jeg ikke våt på bena 🙂

På min vei langs gjerdet, kom jeg til “vindu” i vegetasjonen, og da fikk jeg god utsikt utover Sandnes.

Enkelte utsiktspunkt hadde en benk hvor man kunne hvile seg mens man betrakter utsikten. De 7 ulvungane er et prosjekt som ble laget for en del år siden, hvor det ble plassert 7 ulvestatuer i byens forskjellige idrettslags fotballdrakter rundt om på 7 forskjellige utsiktspunkt i bydelen. Men dessverre ble de fleste ulvungene ramponert av ulike årsaker. Det er alltid noen som føler de må ødelegge for andre.

Utsikten fra denne benken går utover Gandsfjorden.

På ett punkt virket gjerdet rimelig usikkert. Noe tungt har tydeligvis prøvd å bryte det ned. Men da jeg kjente på det, virket det stødig nok likevel. Dette er ikke plassen for dem med høydeskrekk.

Etter en stund svingte stien av fra gjerdet, og litt klatring måtte til. Da fikk jeg beundret at høsten har lagt et mykt og pent teppe på bakken.

Noen steder langs stien var det litt bebyggelse. Jeg tror disse husene her kan skilte med ganske god utsikt. Tipper de ikke er billige om de skulle komme til salgs.

Naturen er ekstra vakker når man tar seg tid til å studere den litt nærmere ♥

På Rovikfjedle fant jeg en ulvunge som ikke var ramponert. Kanskje fordi den hadde bebyggelse ikke så langt ifra. Den står der og speider stolt utover byen.

Også her var det benker hvor man kunne sitte i fred og nyte utsikten.

Etterhvert gikk stien ut av naturen, og inn i bebyggelse igjen. Jeg krysset veien, for å gå videre til Ulvanuten. Men der stoppet skiltingen, og jeg forvillet meg inn i et boligfelt.

Men turen gjennom boligfeltet var også fascinerende. Jeg tok ingen bilder der, men beundret både hus og eiendommer underveis. Har ikke vært og gått der tidligere.

Etterhvert på turen, begynte jeg å nærme meg hjemmet mitt igjen. Denne gangen kommer jeg ovenfra. Og hjemmet mitt er i sikte. Da jeg tok det første bildet, sto jeg på veien ved leilighetskomplekset til høyre i bildet her.

Her på bildet ser man litt av hagen og litt av terrassen min 🙂

Nøyaktig 1,5 time etter jeg startet å gå, klokken 12.33, sto jeg igjen på trappen til leiligheten min. Klar for å gå inn og se gjennom alle de fine bildeminnene mine fra turen 🙂