LIKØR

I fryseren hadde jeg et stort lager av kirsebær. Noen var mine, andre var min mors.

Og nå denne uken har jeg lagt de frosne kirsebærene i bløt i en blanding av sukker og vodka. Og når jeg tålmodig snur og vender på glassene en gang i mellom i noen måneder, så vil kirsebærene ha saftet seg i laken og blitt til en deilig likør. Det er noe jeg virkelig ser frem til 🙂 Jeg laget en omgang tidligere, som var min egen likør. Den er snart klar til å fylles på flasker. Men denne omgangen har jeg laget til min mor. 5 store glass med kirsebær. Det blir litt likør av det 🙂 Jeg regner med jeg får en smaksprøve når det er klart 😉

Jeg fylte glasset opp med frosne kirsebær. Deretter fylte jeg på med sukker, passet på å riste det godt ned imellom. Så toppet jeg med vodka, til glasset var fullt. Skrudde på lokket, snudde og vendte flere ganger på glasset. Evt. fylte jeg på med mer vodka hvis det var nødvendig. Helt til glasset var fylt, og vodkaen hadde fordelt seg rundt i hele glasset.
Så skal glassene stå i matboden min, til alt sukkeret er oppløst. Innimellom snur jeg glasset, for å få blandet alt skikkelig. Ca en gang i uken til å begynne med. Jeg regner med det tar alt fra en til 3 måneder, alt avhengig av hvor mye kirsebærsmak man vil ha. 

 

Det ferdige resultatet kan du se her.

 

#likør #kirsebær #drikke #avling #bær

10 kommentarer
    1. Det husker jeg vi laget før også ,men det er leeeenge siden :)..Hadde et kirsebærtre i hagen i barndomshjemmet mitt..men nå bor mamma i leilighet, så da er det ingen kirsebær å hente 🙂
      Dette blir nok godt, og de glassa så jo fristende og litt “julete”ut …Klem<3

    2. annebe: Ja, jeg skulle også gjerne ønsket meg et kirsebærtre i hagen, så må kanskje tenke på det. Siden jeg tross alt har hage 😉 Det er kjekt med det man kan lage selv 🙂

      Er ikke lenge til jul, og derfor jeg har satt i gang med den produksjonen. Det er jo både fin farge, og god smak til jul 🙂 Klem <3

    3. Heldige du, det blir nok en nytelse når den tid kommer. jeg har laget likør av løvetann, men det er en stund siden. Du kan også bruke dette til dessert. Kanskje du er så heldig at du har et kirsebærtre også?

    4. BforB: Ja, jeg gleder meg til det er ferdig 🙂 Men likør av løvetann har jeg aldri hørt om engang. Så den var absolutt ny for meg 🙂
      Jeg har ikke kirsebærtre ende nei. Men har tenkt at det kunne være kjekt å ha det. Så om anledningen byr seg, så er ikke jeg den som nøler alt for lenge 😉

    5. Jeg har en bok om hvordan en lager likør, og det var det jeg fant oppskriften. Den smaker sommer og det er bare kronbladene som brukes:).
      Jeg har lyst på et kirsebærtre :)).

    6. BforB: Høres ikke dumt ut med en hel bok om hvordan lage likør. Jeg søker det meste opp på nettet, men akkurat kirsebærlikør laget jeg lenge før internett ble vanlig 🙂 Og akkurat nå hørtes det godt ut med sommersmak, nå når mørket har senket seg 😉

      Ja, du får få deg et lite kirsebærtre du også 🙂 Kos med det man kan dyrke selv 🙂

    7. Dette var spennende lesing 🙂 Hvor mye sukker og hvor mye sprit er det anslagsvis på et litersglass? Hvor mye ferdig likør blir det på en slik blanding?

    8. Anonym: Kjekt at det interesserer 🙂 Jeg må innrømme at jeg faktisk ikke aner hvor mye som gikk med, for jeg fylte bare på direkte fra sukkerpose og vodkaflaske. Men jeg tipper den ferdige likøren fra en krukke på 1 liter, antakelig er på omtrent 1/2 liter. Jeg målte det ikke. Det med sukkermengden er jo også litt hvor søt du ønsker å ha likøren. Jeg fylte ikke helt opp med sukker, men passet på å ha det ristet godt innimellom. Jeg fylte helt opp med spriten.
      Beklager at jeg ikke kunne gi deg noen mer nøyaktige mål…Men det er bare å prøve seg frem. God kosedrikk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg