VENTETIDEN HAR BEGYNT

I dag skriver vi 1. desember. Og for mange barn, og også enkelte voksne, er adventskalenderen det store høydepunktet som korter ned ventetiden mot julaften. Det egentlige budskapet med julen er det knapt noen som husker. Alle er vi livlig opptatt av gaver, og hva som er inni. Giverglede er noe jeg er opptatt av i julen. Jeg prøver å tenke på hva vedkommende har bruk for, eller ville like å få.

I adventskalenderen til barna mine, prøver jeg å kombinere litt nyttig og litt gøy. Litt stort og litt lite. Varierer litt. Begge ungene får ikke like stor kalender. Det har litt med interesse å gjøre, men også at det ikke er like lett å finne noe til en 18 årig gutt, som det er til en 13 årig jente 😉

Og her i huset sier 18 åringen at han ikke trenger kalender. Men om det er fordi interessen er laber, eller fordi han ikke vil jeg skal stresse, det vet jeg ikke. Men han får nå en likevel 😉 Hønemor kan ikke gjøre forskjell på kyllingene sine 😉


Nissekalenderen fikk jeg fra en venninne lenge før vi på hver vår kant fikk barn. Vi pleide å utveksle pakkekalendere. Og jeg lot min førstefødte få arve den. Synes den er så utrolig fin. Rammekalenderen har jeg dekorert selv. Kjøpte en fotoramme på Ikea, malte den hvit. Dekorererte med decoupage, og skrudde i små knagger til å henge gavene på. Inni kalenderen er et bilde av kalenderens eier, som ble tatt det året kalenderen ble laget 🙂


Hva slags kalendertradisjon har du hjemme hos deg?

 

 

#advent #førjulstid #kalender #adventskalender #julekalender #ventetid

10 kommentarer
    1. Kan skjønne det veldig godt! Kalenderne ble uansett veldig fine 🙂
      Jeg har overtalt samboeren til å lage pakkekalendere til hverandre i år. En blir vel aldri for gammel til slikt! Det er jo så utrolig koselig 🙂

    2. Kreativ du Eva, fine kalendere, en arvet og en laget, DEN var fin :-)) Våre gutters kalendere har jeg ‘tegnet og fortalt om’ allerede, he he. Snakker om sola osv…nå er gjengen på vei inn døra, da blir det snart middag her 😀 Ha en fortsatt god mandag 1.12 og kos deg med alt du får til :-))) Klemmer <3<3

    3. Regineaf: Tusen takk 🙂
      Ja, pakkekalender er kjempekoselig…og nei, blir aldri for gammel. Det er like kjekt hver gang en ny pakke skal åpnes 🙂

    4. Lene S.: Tusen takk 🙂 Ja, ta vare på tradisjonene….Det er det som setter spor 🙂
      Kos dere med middag og ha en fin kveld når den kommer 🙂
      Klemmer <3

    5. Så koselige kallendere..så ut som det lå litt jobb bak pakkinga der ja :)..Her har vi som regel bare hatt sjokoladekalendere…dine barn er jo yngre enn mine..og det med pakkekalendere har jo kommet mer og mer de siste åra:)
      Nå skal jeg ta meg en kaffekopp..så skulle gjerne hatt en av de der i skåla de ved siden av ..hehe..Klem<3

    6. annebe: Tusen takk 🙂 Ja, litt jobb å pakke inn, men jeg synes det er kjekt også. Og så skriver jeg ned hver dag, hva som er inni gaven, for da har jeg oversikten selv i alle fall 😉

      Jeg husker selv at vi hadde kalendere med små figurer inni. Det hørte til unntaket å ha sjokolade inni kalenderen. Og mine barn er såpass små at de har fått pakkekalender inn med morsmelken 😉 Jeg elsker å kjøpe gaver 😀

      Hmm…kanskje du skulle hatt en sjokoladekalender? 😉 Da kunne du hatt den søte, lille, gode til kaffen 😉 Noe å foreslå for ektemannen kanskje? 😉
      Klem <3

    7. Her har vi ramlet litt av kalendertradisjonen. Det er ingen som bor hjemme i hverdagen. De får en liten, -og da mener jeg liten, -pakke når de er hjemme. Kjøpte en Flax kalender som de fikk med seg til sine hybler, jentene. Eldstemann er så langt unna, men kanskje jeg burde sendt en slik kalender til han også…….??

    8. BforB: Ja, Flax er jo ikke dumt. Tenk om en av dem virkelig skulle ende opp med superflaks 🙂
      Og ja, min mening er vel at du burde sende en kalender til eldstemann også. Det ville jeg gjort. Men det er jo noe du selv må ta stilling til 🙂 Det er i alle fall ikke dyrt å sende….blir jo som et vanlig brev 🙂 Og tipper eldstemann ville bli veldig glad for omtanken 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg