ETTERDØNNINGER ETTER “NINA”

Jeg tok ikke sjansen å ta turen ut til havet når ekstremværet Nina herjet som verst. Det ble rett og slett litt for heftig for min smak. Og når man etterpå leste i avisene om hvor sterk vinden faktisk var på de stedene, da er jeg takknemlig for at jeg holdt meg hjemme i min trygge stue 🙂

Bilen min fikk gjennomgå litt. Så jeg er ikke spesielt glad i hun der “Nina”, så har jeg i alle fall sagt det.

Men vind og sjø er fascinerende greier altså. Og dagen etter Nina’s raseri, tok jeg og en venn, turen ut til en av de mange flotte strendene her i distriktet, Ølbergstranda. Og vi ruslet litt i retning Vigdel. Og kameraet mitt gikk litt varmt kan man trygt si. Var mye å ta bilder av.

På Ølberg var vannstanden så høy at den av og til flommet over og opp på kaien. Men båtene så ut til å ligge trygt og godt uansett 🙂

Om dette er Tornerose, eller en havfrue, det er jeg ikke sikker på. Men tornehekken hadde vokst seg kjempehøy, og frøkenen satt plassert helt ut på kanten mot sjøen. Stakkars. Men det ser nå ut som at hun har det rimelig greit likevel 🙂

Stein er det mye av. Og blankskurte er de, mange av dem. Sjøen vasker og vasker, uendelig 🙂

Rett og slett et gjerde, som strekker seg helt ut i de frådende bølgene.

Min turvenn og meg. Jeg må legge til at det var en utfordring å holde kamera rolig i vinden. Og lua mi truet hele tiden med å blåse av. Så det var litt av en kamp 😉

Et stakkars rep har gitt tapt mot krefter av ett eller annet slag. Det lå der så ensom og forlatt!

Terrenget var veldig variert. Fra sand og stein, til vann, tuer, gjørme og grønne sletter. Jeg fant ut på turen at mine tursko ikke lenger var vanntette. Så nå er nye sko i hus 🙂

Det magiske med Jærkysten, er det samme som med Skagen i Danmark, lyset. På bare noen øyeblikk har lyset forandret seg. Det er hele tiden en vakker variasjon. Lyset farger himmelen, gresset, steinene, havet, alt sammen blir preget, fra øyeblikk til øyeblikk. Også regnbuen viste seg da vi gikk.

Blankskurte steiner i sanden.

På vei tilbake til bilen, var det begynt å gå mot sen ettermiddag. Og det kom noen harde haglbyger. Og sjøen var kald, våt og sint der den vasket mot klipper og stein.

Alt i alt en flott tur, som jeg skal gjøre en gang på egenhånd, med litt bedre tid til foto 😀

#tur #Ølberg #Vigdel #Jæren #hav #Nordsjøen #sjø #havfrue #Tornerose #vær #regnbue #landskap #kyst

1. Man må holde seg inne i slikt ekstremvær…kan se litt av den “heftige”sjøen på bildene her også …men de grønne slettene…var det sååå grønt nå altså…:)
      Så deilig og friskt ut å gå slik…og bildene ble flotte…gøy å få med regnbuen også:)
      Kjenner til det der med å kunne konsentrere seg mer om å ta bilder når en går alene..
      Klem og fin kveld videre<3

2. annebe: Ja, ekstremvær er perfekt å holde seg inne i, så det gjorde jeg med god samvittighet 🙂
      Og ja, slettene er grønne. Her har vi jo ikke hatt skikkelig vinter enda. Sist jeg var innom NAV her i byen, la jeg merke til at rosene sto i knopp. Det er nokså sjeldent i januar til vanlig 😉

Ja, er greiest å gå alene når man vil fotografere og bruke litt tid. Det blir som med shopping det….Mannen synes det er kjedelig å vente så mye 😉
      Og bildene man tar i fred og ro, blir ofte litt mer veloverveide. Selv om jeg nå tok meg god tid uansett om mitt turfølge måtte vente litt 😉 Da ble det rom for regnbuen også 🙂

God natt klem til deg <3

3. Hei Eva 🙂 Flotte bilder du har tatt, her ser det ikke sånn ut. Ekstremvær har vi ikke hatt, men det har kommet nok snø til fint skiføre 😉 Blåser det litt her på Østlandet, så reagerer vi med: Jøss, DEN vinden, ha ha. Koselig med turfølge, men er ikke følget interessert i foto, da kan det vel bli kjedelig med venting og litt kaldt kanskje 😉 Ha en fin dag, klemmer på vei <3<3

4. Lene S.: Hei, og takk for det 🙂 Vær glad dere slapp unna den vinden vi hadde. Den er ikke lun og koselig i alle fall 😉

Ja, blir nok litt kjedelig å stå og vente så mye. Så vi er enige om at jeg ikke alltid skal stå og knipse 😉

Ha en kjempefin dag fortsatt 🙂
      Klemmer <3 <3

5. Skikkeligfine bilder. Så herlig ut den gåturen der. Jæren fasinerer meg, seilet en gang forbi på tur fra Bergen til Egersund. Tok masse bilder. Har også kjørt forbi med tog, men noen ville stenge utsikten ute husker jeg. Har et søskenbarn som bor i Sandnes og snakker mange ganger om å dra på besøk. Når det skjer skal jeg ut til kysten :).

6. BforB: Ja, den turen der var skikkelig god 🙂 Og Jæren er magisk. Både langs kysten, og også lenger inn, på høy Jæren. Jeg har som mål å bli bedre kjent utover der. Den vakreste stranda i verden ( i mine øyne) er Ognastrand. Så der er det også fint å gå 🙂

Om du noen gang besøker søskenbarnet ditt i Sandnes, må du gi beskjed…kanskje vi kan ta en kaffe/te du og jeg også 🙂