BOKANBEFALING – ET HELT HALVT ÅR AV JOJO MOYES

Jeg leser mye bøker. Og jeg er variert i hva jeg leser. Krim er en av favorittene, men drama og kjærlighet fenger meg også i perioder.

For et par dager siden leste jeg ferdig “Et helt halvt år” av Jojo Moyes.


Bildet er googlet

Jeg har sett at den har vært i vinden og fått mye omtale som en virkelig god bok. Og selv om jeg ikke hadde fattet spesiell interesse for handlingen, fant jeg ut at jeg skulle lese den.

Og for en bok! For en historie!

Jeg kan ikke si annet enn at boken fenget meg veldig da jeg begynte å lese.
Ikke helt med det samme, men etter å ha passert 60 sider, begynte nysgjerrigheten min virkelig å ta form. Boken er lettlest. Skrevet på en lett forståelig måte. Og etterhvert begynte den å bli litt vanskelig å legge fra seg. Det er alltid et godt tegn 😉

Jeg skal ikke røpe for mye her, men kan jo i det minste si hva boken handler om i grove trekk:

Lou Clark vet en god del.
Hun vet hvor mange skritt det er fra bussholdeplassen og hjem.
Hun vet at hun liker jobben sin på kafeen The Buttered Bun, og
hun vet at hun kanskje ikke elsker kjæresten sin, Patrick.
Det Lou ikke vet, er at hun snart kommer til å miste jobben,
eller at hun er avhengig av å vite hva som venter rundt neste sving,
for ikke å gå fra forstanden.
Will Traynor vet at motorsykkelulykken tok fra ham viljen
til å leve. Han vet at alt føles veldig smått og meningsløst, og han
vet nøyaktig hvordan han skal få slutt på det.
Det Will ikke vet, er at det er like før Lou stormer inn i livet
hans som et levende fyrverkeri. Og ingen av dem vet at de kommer
til å forandre hverandre for alltid.
Et helt halvt år har i flere måneder ligget som #1 på bestselgerlister i
England, USA og Tyskland. Den er solgt til over 30 land og planlegges
som film i 2014.

Å lese boken ga meg mange fine øyeblikk med humring, latter, og tårer. Det er mulig at jeg er veldig emosjonell. Eller jo, jeg er det. Men likevel…det sier litt om at boken har et vidt spekter av følelser og stemninger, og forfatteren er flink til å uttrykke seg sånn at leseren får følelser for det som skjer.

Jeg kan absolutt anbefale denne boken. Det er en fin, og litt annerledes kjærlighetshistorie ♥
Verdt å bruke tid på 🙂 

 

#bøker #bok #forfatter #anbefaling 

8 kommentarer
    1. Hei Eva 🙂 Jeg leser også mye, det er alltid noe ‘dødtid’ i min jobb vet du 😉 Jeg har lest ‘Et helt halvt år’ nå nylig, da jeg så mange passasjerer som leste den 🙂
      Jeg holdt på å legge den bort, da jeg synes begynnelsen var ‘kjedelig’, men godt jeg fortsatte 🙂 Tårene kom ikke, jeg er nok ikke den emosjonelle typen, men lo og tenkte underveis gjorde jeg, liker best krim og biografier egentlig 😀
      Ha en vakker dag – jeg har langfri og skal besøke de eldste nå medbragt Napoleonskaker 😀 God torsdagsklem<3

    2. Jeg tror både mamma og søsteren min har lest denne 🙂 Jeg strir litt med øynene, så orker ikke lese særlig mye. Men jeg vet jeg burde starte med lydbøker. Blir jo en egen opplevelse det også 🙂 Håper du koser deg i dag Eva. Her har det vært sol, selv om den nå har stukket av igjen 😉 En stor klem på vei <3

    3. Denne begynte jeg å lese i slutten av november, og jeg befinner meg nok fortsatt på de første 60 sidene. Men skjønner nå at den skal fullføres 😉

    4. Denne boka har jeg tenkt å få hørt på lydbok..og når du anbefaler den også…ble jeg enda mer sikker på at jeg skal 🙂
      Jeg er ikke så veldig glad i krim jeg…men har lest/hørt på det også…Min favoritt er det som omhandler hvordan folk har det og om folks personligheter….
      I dag har jeg hatt besøk av en svigerinne til lunsj…så resten av dagen blir bare avslapping og litt tv titting 🙂 Kos deg og klem fra meg <3

    5. Lene S.: Hei 🙂 Ja, det er jo genialt med bøker om man har litt dødtid innimellom. Ingenting er bedre enn å fordype seg litt i den boklige verden og la den virkelige verden mase seg litt forbi.

      Ja, godt du fortsatte å lese. Jeg blir så lett rørt for tiden jeg. Gråter både av sorg, sinne og glede. Så det er litt vanskelig på en måte. Jeg har ikke alltid vært sånn 😉

      Håper du har kost deg med Napoleonskaker på besøk. Godt å ta vare på de gamle. Selv har vi hatt med moren min på drill og korps konsert i dag. Og jeg må si at jeg nesten ble på gråten da også jeg, for det korpset der er utrolig dyktig…skolekorpset her i bydelen 😀

      God klem tilbake til deg også, og god natt også, siden det snart er leggetid <3

    6. frodith: Ja, du har nevnt det tidligere at du har litt vondt for å lese pga øynene. Det er jo trist. Men denne finnes i lydbok tror jeg. Kan absolutt anbefale den i alle fall 🙂

      Jeg har slappet av i dag også, for det meste. Men hatt besøk av min mamma, og så har vi vært på drill og korps konsert. Det var kjekt 🙂

      STOR klem tilbake til deg, og håper solen finner deg i morgen også <3

    7. Fruemmel: Anbefaler på det varmeste å lese videre ja. Jeg slet litt i begynnelsen selv. Det var ikke så fengende. Men det tar seg opp….Jeg lover 🙂

    8. annebe: Ja, jeg er veldig glad jeg kjøpte den selv. Har jo egentlig ikke råd til det, men den var på tilbud, og så har jeg hørt om den, så da besluttet jeg at jeg måtte ha den 🙂 Ellers pleier jeg å låne bøker. Men det er kjekt å eie noen bøker selv også 🙂

      Jeg er en krim elsker. Men skjønner jo at det ikke fenger alle like mye. Det finnes så uendelig mye spennende å lese. Jeg har en bokserie fra en bokklubb jeg var medlem i for veldig lenge siden…Tror den het Virkelighetens verden. Alle bøkene der var sanne historier om kvinner og menn med forskjellige skjebner. Fantastisk lesning. Jeg elsker sånne bøker jeg, mest av alt 🙂

      Så koselig med besøk. Selv har jeg hatt min mamma på besøk. Og vi har spist middag og vært på drill og korpskonsert 🙂 Det var veldig koselig 🙂
      Ha en fortsatt fin kveld, kos deg masse, og sov godt når natten kommer 🙂 Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg