TANKER RUNDT KVINNEDAGEN

Jeg er ikke politisk engasjert. Ikke sånn at jeg står frem og kjemper for saker i alle fall. Men klart jeg har mine meninger om mangt og meget likevel.

I dag er det kvinnedagen. Og den burde engasjere alle i samfunnet. I 100 år har det blitt kjempet for likestilling og kvinners rettigheter. Og de var kommet langt. Men nå leser jeg at det har vært kraftige tilbakeskritt på den fronten. Så egentlig er det visst ikke så mye å feire lenger?

Det er jo bekymringsfull lesing. Tilbakeskritt på likestillingsfronten.

Selv har jeg ikke pleid å markere dagen på noen måte. Men jeg er alltid bevisst på den likevel. Det er jo fantastisk hva som er oppnådd på 100 år, når man vet hva utgangspunktet var. Før i tiden hadde ikke kvinner stemmerett engang, bare for å nevne noe.

Men fortsatt er det et langt skritt frem. Likelønn for eksempel. Det gjøres fortsatt stor forskjell på kvinner og menn, selv i det samme yrket. Hvor kvinner oftest kommer ut som den med dårligst lønn. Og DET er virkelig en skam.

Jeg husker fra den tiden da jeg jobbet i barnehage, og hvor det av og til rotet seg inn noen menn i samme type stilling som meg. Jeg husker hvordan det ble litt hvisket og tisket hvor ille det måtte være for dem, å jobbe og få så dårlig lønn? 

Jeg rister enda sjokkert på hodet over disse uttalelsene. Er det mer ille for menn enn for kvinner å motta en dårlig assistentlønn i barnehage? Og det var faktisk kvinner som sa dette. De syntes synd på mennene, som jobbet som assistent, siden det var så dårlig betalt.

Milde himmel. Jeg gremmes. Ikke rart det er tilbakeskritt i likestillingsarbeidet!

I enkelte deler av verden er det jo faktisk enda verre, at likestillingen virkelig er på kraftig tilbaketog. Bare se på land som Afghanistan og Iran. For mange, mange år siden, var kvinnene der likestilte på samme måte som vi andre tar som en selvfølge i dag her på bjerget. Men så kom noen religiøse dumrianer og kuppet det hele. Og satte alle kvinnene 100vis av år tilbake. I dag er det jo omtrent en skam i disse landene, å være kvinne. Da har man virkelig fått utdelt taperloddet.

Jeg tror det er viktig at vi fortsatt kjemper for kvinners rettigheter, samme hvilket land vi bor i, samme om saken virker liten eller stor. Vi må aldri glemme at det er allerede kjempet en hard kamp for oss kvinner anno 2015. Og vi må aldri hvile på laurbærene. For det er alltid krefter som kjemper for å stille oss tilbake. Men det er lett å glemme nå i vår tid.

Markerer du kvinnedagen?
Er du bevisst på hva kvinnedagen står for?

 

PS: Alle bildene i innlegget er googlet. 

 

#kvinnedagen #rettigheter #kvinnekamp #kamp #utvikling #rødstrømper

8 kommentarer
    1. Gratulerer med dagen Eva :).
      Vi bør nok sette pris på det som er oppnådd. Men som du sier er det fortsatt mye urettferdighet.
      Så en film basert på en sann historie som omhandlet menneskehandel. Jeg ble så sint og frustrert at jeg seriøst vurderte om det var noe jeg kunne gå ut å gjøre, kunne kjempe mot. Det skremmende er at dette kvinnesynet som en salgsvare får lov til å eksistere og være….vi ha nok ganske mye av dette inn i vår kultur også, rundt omkring. Husker jeg var på et foredrag for flere år siden, der norske journalister dreiv å rulla opp- og undersøkte norske forhold. Uff, dette er så ille.
      MEN….du må ha en riktig nydeig søndag, regner med du tar denne dagen litt i ro. Klem

    2. BforB: Takk og i like måte 🙂

      Jeg tror rett og slett at vi, som ikke har kjempet personlig, stått i fronten, vi er litt bortskjemte, og glemmer at vi langt fra er i mål enda. Men vi er jammen heldige i dette landet, som faktisk blir hørt mye mer enn i andre land.

      Jeg har også nylig sett en film om menneskehandel, basert på en sann historie. Husker ikke hva den het, men det var i alle fall en amerikansk politikvinne som tok jobben med å reise til østeuropa, og ble der møtt med motstand osv. når hun prøvde å hjelpe noen fortapte kvinner/jenter. Engasjerende, og fortvilende.
      Jeg har også en venn på facebook, eller kjenner han ikke sånn personlig, men husker han godt igjen fra barndom og ungdomstiden. Han har engasjert seg i kampen mot menneskehandel. Det har til og med blitt laget en TV2 dokumentar om en av sakene hans. Jeg er imponert og stolt over at noen faktisk er sterk nok til å klare å jobbe så utrettelig i den sakens anledning. Han gjør virkelig et flott stykke arbeid <3

      Denne søndagen er grå og trist i været, men jeg har likevel vært ute og gått en liten tur. Nå skal jeg ta meg en hvil. Det blir ikke gjort mye mer fornuftig denne dagen nei 🙂
      Ha en nydelig søndag du også. Håper også du får ladet batteriene, og håper at vesla begynner å friskne til 🙂
      Klem <3

    3. Jeg markerer ikke dagen …men selv om jeg personlig ikke er så engasjert …har det nok vært viktig at noen har jobba kvinnenes sak opp gjennom årene…
      Her i huset er vi likestilte…så det har liksom vært en selvfølge å gjøre litt hver ..og bidra med vårt ..
      Men det er jo utrolig at det fortsatt kan være slik at menn tjener mer enn kvinner …om man gjør samme jobb skal man selvfølgelig ha lik lønn..
      Ønsker deg en fin dag videre og stor klem til deg på kvinnedagen<3

    4. annebe: Ja, veldig viktig, og godt å vite, at noen faktisk har kjempet for oss 🙂 Mer enn det orker ikke jeg å stå på barrikadene akkurat nå nei. Heldigvis har jeg også vært heldig som kvinne selv, å være likestilt med husarbeid osv. da jeg var gift. Han tok i et tak både innendørs og utendørs han. Så det var bra. Er sånn sett litt tøffere å være singel 😉

      Men ja, det med lønn er fortsatt noe som utgjør en stor forskjell i enkelte yrker i alle fall. Det er mer lønnsomt å være mann.

      Men, nå skal resten av dagen nytes, som den søndagen den er 😉
      En fin dag videre til deg også, nyte i langdrag, og kose deg masse 🙂 STOR klem tilbake til deg også <3 <3

    5. Markerer ikke så voldsomt jeg heller, men viktig å passe på at ting ikke går tilbake hvertfall.Og viktig å kjempe noen kamper sammen med de som IKKE har kommet så langt. For mange saker og mange kvinner er jo IKKE likestilt. Håper du har en god dag, og slapper godt av. Jeg har fått ny Laptop som jeg prøver venne meg til 🙂 Mann har klargjort i hele dag 🙂 Og jeg kom fra Lille Supermann i formiddag. Deilig å ha litt tid her også 🙂 Klemmer masse <3

    6. frodith: Det stemmer det, er ikke alle som er like heldige som oss. Og viktig å tenke på dem også.

      Jeg har en god dag i dag, slapper av hjemme. Hviler litt, og lager veldig enkel middag. Jeg har vært på en aldri så liten tur også 🙂

      Ny laptop er jo kjempekjekt. Men som regel litt nytt å sette seg inn i. Kjekt å ha noe som virker i alle fall 🙂
      Godt å ha litt datatid for seg selv ja. Kos deg masse videre 🙂
      Klemmer godt tilbake <3

    7. Hei Eva 🙂 Godt at du er i gang etter en svingende helg 😉
      Her er det full likestilling i dag, som ellers, så vi har alle vært og stått/kjørt på skateboard og longboard i det vakre været 🙂 Jeg ble ikke nr 1, ha ha, men øvelse gjør mester, og det er SÅ gøy.
      Her har vi hatt en lettvint middag, så nå er det total avslapping.
      Ha en fin kveld og kos deg. Klemmer til deg fra meg <3<3

    8. Lene S.: Hei 🙂 Jeg er i alle fall godt i gang med å hvile 😉 Og det er jammen meg godt. En liten tur tidligere i dag, gjorde også godt 🙂

      Hehe…Det er såpass likestilling hos dere, at alle har de samme fritidsaktivitetene også? 😉 Utrolig kjekt å gjøre ting sammen. Det er både viktig og riktig 🙂

      Det ble lettvint middag har også. Bakt potet med godt fyll 🙂

      En deilig kveld til deg også. Kos deg godt før en ny uke begynner 🙂

      Klemmer veldig godt tilbake <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg