FREM MED FARGENE

Når man fotograferer, enten det er med et enkelt kompaktkamera, SLR kamera, eller mobil kamera, så er teknologien i dag kommet så langt at bildene blir helt fantastisk flotte. Man har auto funksjoner, og man kan bruke kameraets hjelpefunksjoner i tillegg. SLR kamera kan man jo også bruke manuelt, og da kunne påvirke enda mer det ferdige resultatet.

Men for de fleste av oss, så går det i automatikk. Det er enklest, og man trenger ikke å tenke.

Uansett, samme hvor godt et kamera er, så klarer det stort sett ikke å fange opp fargene sånn som øyet ser dem. Ofte kan bildene ha en litt matt hinne. Være litt flate. Akkurat som en tynn dis. Men likevel er vi kjempefornøyde. For det er jo tilnærmet virkeligheten, og fantastisk og flott.

Men jeg har oppdaget HDR, som med små justeringer forsterker fargene og detaljene i bildene, sånn at motivet blir mer som man ser det med det blotte øyet.


Hvis du studerer disse to bildene, ser du tydelig at bildet til høyre er mer fargemettet enn bildet til venstre. Man får frem flere detaljer, og litt friskere farger.

HDR er bilderedigering. Jeg har funnet HDR i fotor.com, som en veldig god løsning. Der fungerer det utrolig godt, og jeg får til å lage bildene som jeg ønsker dem.

Tenkte her at jeg skal ta deg med på en liten og enkel rundtur, for å vise hvordan du enkelt kan gjøre det samme som jeg ofte gjør. Jeg gjør det ikke alltid. Men synes det er kjekt å holde på, så derfor er det ofte det jeg gleder meg til når jeg har vært ute på tokt med kameraet mitt 🙂

Steg 1.
 Jeg har her hentet opp et bilde av en venn av meg, fra da vi var på tur en dag tidligere denne uken.

For å lage et HDR bilde, må man først lage en eller to forskjellige versjoner av originalbildet. Det gjør vi under Edit, og knappen Enhance, som her har symbol som en blyant. Så åpner jeg knappen FINE-TUNE, hvor jeg finner et par redskap. Jeg bruker Exposure. Det for å forandre ekspoberingen. Først lager jeg en versjon av bildet, hvor jeg skyver Exposure mot høyre. Og da bruker jeg som regel tallet 7 som mål. Hvis man velger for høyt tall, blir eksponeringen veldig lys. Og det ferdige HDR resultatet kan da bli litt kunstig. Men dette er noe man kan prøve seg frem med 🙂 

Når jeg har mennesker med på bildet, så synes jeg ikke det passer så godt med HDR i grunnen, for huden har en tendens til å bli litt mer farget enn det som virker naturlig. Men her, står min venn mer med ryggen mot meg, og da går det greit. Om han hadde stått mer vendt mot meg, ville jeg gått ned til tallet 5.

Husk å lagre det nye bildet, helst med et annet navn, sånn at du lett finner det igjen.

Steg 2.

I neste steg henter jeg originalbildet frem igjen til utgangspunktet. Og går inn på samme sted, men denne gangen vil jeg justere eksponeringen mørkere. Jeg bruker samme tall mål, men skyver markøren motsatt vei, altså til venstre, sånn at det står et minus tegn foran tallet. Jeg lagrer bildet med et navn, sånn at det er lett å kjenne igjen.

Steg 3.

Deretter henter jeg opp alle 3 versjonene av bildet, originalbildet, den lysere versjonen, og den mørkere versjonen. Så går jeg på fanen, og velger HDR. Da får jeg opp denne siden, hvor man kan sette inn 2 eller 3 bilder av samme bilde. Det kan man velge. Jeg velger som oftest alle 3 versjonene.

Klikk på hvert av bildene, for at de skal legge seg inn i hver sin rute.

Steg 4.

Når du har valgt alle bildene du vil ha med, har de valgte bildene blitt markert med en V. Da vet du hvilke versjoner du har med.

Nå er alt klart for å begynne prosessen med HDR resultatet. Og dette gjøres heldigvis veldig enkelt, ved å trykke på Start knappen, som her er blå.
Prosessen setter i gang, og telles i prosent hvor ferdig det er. Og når det når 100% erstattes de 3 bilderutene med det ferdige resultatet.

Steg 5.

Her har det ferdige resultatet kommet frem. Og om du sammenligner med de 3 utgangsbildene til høyre, så ser du at fargene har blitt mye sterkere/klarere. Og bildet har fått litt “sprett”.
Det HDR funskjonen rett og slett gjør, er å blande de 3 bildene sammen, og drar ut fargene klarere og sterkere. HDR henter ut de beste fargene i bildet, og gir større kontraster, sånn at man ser små detaljer tydeligere. 


Her er originalbildet før HDR redigering.


Her er bildet ferdig redigert i HDR funksjonen i fotor.com. I tillegg har jeg rettet det opp litt, siden det var en anelse skjevt. Lett å se med havet i horisonten. 

Å rette et bilde opp, gjøres under Enhance, og Rotate. Det kommer da frem ruter og linjer, som hjelper deg til å finne den rette vinkelen.

Her skal jeg vise noen av bildene mine, før og etter HDR redigering.

Alt avhenger av hvor mye man stiller på eksponeringen. Her har jeg nok antakelig brukt 9 som utgangspunkt. Da blir farger og kontraster mye høyere.

Som du ser her, ser vi virkelig brune og friske ut. Eller dvs. røde kanskje. Men, vi var jo tross alt ute i frisk luft, og hadde gått både oppover og nedover en lang stund 🙂 Men jeg likte uansett bildet godt. Liker hvordan fargene spretter frem i hele bildet 🙂 Man ser også lett hvor mye klarere det hvite blir etter en runde med HDR.

Håper du satte pris på veiledningen i HDR, og at du kanskje får lyst å prøve selv, om du ikke allerede har gjort det da. Jeg selv er veldig glad i farger. Og liker at fargene kommer frem tydelig, sånn som man ser dem med det blotte øyet. Og så er det så kjekt å se forandringen. Magien i hva et enkelt fotoredigeringsprogram kan gjøre med et enkelt lite bilde 🙂

Lykke til med dine egne prosjekt. Håper du prøver deg litt, og at du blir fornøyd med resultatet 🙂

 

Liker du å fotografere?
Liker du å redigere bilder?

 

#redigere #bilderedigering #fotoredigering #bilder #foto #farger #natur  

 

14 kommentarer
    1. Virkelig bra veiledning, og det med tydelige farger på bilder gjør en stor forskjell på inntrykket :)…jeg er ikke så god på innstillinger, orker liksom aldri å setta meg skikkelig inn i det…men har jeg først lært meg noen funksjoner…så kan jeg dem:))
      Jeg mista akkurat kameraet jeg låner å sønnen i gulvet her om dagen, og blitzen funker ikke lenger, så håper jeg får tak i en ny…var visst ikke så farlig for ham…men det er det kameraet jeg tar antrekksbilder med…og jeg synes det er kjedelig å måtte kjøpe nytt…men vi får se 🙂 Fortsett å legge ut fine fototips du …da vet jeg hvor jeg skal sjekke når jeg trenger tips :)) Klem <3

    2. Det blir utrolig forskjell 🙂 Jeg er foreløpig sånn at jeg jobber i Pxlir ekspress, trykker på autofix, redigerer inn litt mer farger sånn som jeg husker den, og klipper litt her og der. Det er det 😀 Dine bilder er alltid fantastiske, men dette kan du godt <3 Hadde du gått på kurs? Husker ikke... Jeg vil gjerne på kurs å lære litt ordentlig 🙂 Tatt bilder i herlig lys i dag, av fugler 🙂 Klemmer til deg flinkingen <3

    3. Hei Eva 🙂 Du er jo den fødte fotograf 🙂
      Jeg har bare et pocket kamera, som jeg skyter fra hofta med, he he, men det er sjelden det også.
      Mannen er fotograf her i huset, men han nekter å redigere, han vil at ting skal være som han ser det gjennom linsa, hans valg 😉
      Ha en kos søndag kveld, her skal vi starte kvelden med middag nå 😉 Klemmer på vei fra meg til deg <3<3

    4. Du er jaggu meg dyktig på det der. Jeg kjøpte meg jo et Canon 500D når jeg ble pensjonist, men har en lang vei å gå. Men skal på fotokurs, helt grunnleggende denne måneden. Og har såvidt prøvd meg litt på redigering. Så sakte men sikkert så blir det forhåpentligvis bedre 🙂

    5. annebe: Tusen takk for at du likte veiledningen. Håper den var lesbar og forståelig 🙂 Ja, det kan gjøre en ganske stor forskjell det med farger. Så synes i alle fall selv at det er veldig kjekt 🙂 Jeg er veldig dårlig på tall. Er litt tallblind. Og det med innstillinger på kamera, har mye med tall å gjøre. Så der sliter jeg. Derfor er det enklere å redigere etterpå 🙂

      Huff så trist at du mistet kameraet i gulvet :/ Men sånne uhell kan jo tross alt skje. Dessverre. Håper at du får fikset det, eller får tak i et nytt. Det er jo så kjekt med sånne gode kamera, hvor man har fjernkontroll og det hele 🙂

      Nå har jeg gått tur, uten kamera, og snart er det en sen middag her. Ha en kjempeherlig kveld 🙂 Klem <3

    6. frodith: Ja, forskjellen er stor. Og fin 🙂 Triksene dine i Pixlr ekspress er jo gullgode de 😀 Det er jo det som gjør bildet, at man fikser litt på det som evt ser ut til å mangle noe. Eller ha noe for mye 😉
      Jeg har ikke gått på kurs nei. Men er lovet å få et kurs i studio fotografering. Det gleder jeg meg til. Men, min bror, som arrangerer kurset, har det alltid så travelt, så jeg vet ikke jeg når det blir aktuelt 😉

      Jeg gleder meg til å se bildene av fuglene dine i dag. Regner med du legger ut, hvis du ikke allerede har gjort det da 😉 Her var så mange kommentarer, at jeg skal svare dem først, og så lese blogger etterpå 🙂

      Klemmer godt tilbake…kos deg i kveld <3

    7. Lene S.: Hei, og tusen takk 🙂 Det er kjekt å fotografere. Jeg har gjort det siden jeg var 12 år gammel og fikk mitt første kamera 🙂 Og pocket kamera, er jo like bra det. Og enkle og betjene også. Og ikke minst, passer i veska 😉

      Ja, mannen må få lov til å bestemme selv. Sånn er det bare 🙂 Og bildene blir helt sikkert gode uansett 🙂

      Ha en koselig søndagskveld du og dine også. Her har vi akkurat spist middag selv. Litt sent i dag, men godt likevel 🙂

      Gode klemmer tilbake til deg <3 <3

    8. Maren Helgemo: Tusen takk 🙂

      Jeg er heller ikke så flink som jeg skulle likt å være. Men som du sier, øvelse gjør mester. Og jeg har øvd mye siden jeg fikk kamera, og ser en ganske stor forskjell på kvaliteten i de bildene jeg tar 🙂 Kos deg masse med kamera, det er det som er viktigst <3

    9. dedicat: Tusen takk 🙂

      Jeg har eid kamera siden jeg var 12 år gammel, og har knipset mye. Men i flere år hadde jeg kun kompakt kamera, før jeg for 2 juler siden fikk penger i gave til å kjøpe et litt mer avansert kamera. Canon EOS 600D. Og siden det kamera kom i hus, har det blitt flere tusen bilder 😉

      Redigering er kjekt. Jeg har i et tidligere innlegg tipset litt om flere kjekke og enkle redigeringsprogrammer. Men du har tydelig funnet ut av det selv, så regner med du finner ut mer etterhvert 🙂

      Kos deg med bilder og det hele på kurset. Det er en kjempekjekk hobby 🙂

    10. maskertfrue: Tusen takk 🙂

      Jeg var litt rusten jeg også, etter mange års opphold. Men nå er jeg i gang igjen, og koser meg MYE 😀

    11. Så fin en gjennomgang Eva. Takk. Dette skal jeg prøve. Når jeg tar bilder med iPhonen er det en innstilling som heter HDR – den har jeg aldri forstått og blitt irritert når den kommer på. Så nå fikk jeg en forklaring…så dette skal utforskes :). Men du tar mage vakre bilder.
      Pga. at jeg ikke har speilrefleks, bare telefonen, er det viktig og bearbeide resultatet. Bildene blir råmateriale. Jeg liker godt og leike meg med redigering.
      For tiden har jeg ikke kapasitet til så mye kreativitet, så redigering av bilder og bloggen blir det som får dekket opp for det behovet. :)))

    12. BforB: Tusen takk, så kjekt at du likte innlegget. Og enda kjekkere at du har lyst å prøve det 🙂

      Jeg har ikke iPhone jeg, så sliter ikke med sånne ting på min mobil. Men det er jo spennende å se om du finner ut av den funksjonen der.

      Jeg har prøvd HDR i andre enkle fotoprogrammer, men da har bildene en tendens til å bli litt “too much” om du skjønner. De blir veldig fargerike, og grovkornete på en måte. Men noen ganger er jo det også fint som et uttrykk i bildet. Alt handler om hva man ønsker å formidle 🙂

      Det er kjekt å leke med bilder 🙂 Og når man har blogg, så er det jo ekstra kjekt, for da får man fortalt en historie mye bedre når man har noen tøffe bilder å illustrere med 🙂

      Håper kreativiteten din tar seg opp igjen, og at du får energi til andre ting enn bilder og blogg også 🙂
      <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg