EN EKTE PÅSKEKYLLING

Det er snart Påske. En høytid de aller fleste tar som en god ferie midt i hverdagskaoset. En kjærkommen pause.

Jeg pleier oftest å ta noen dager på hytta i Farsund. Det er min brors hytte nå. Men det var opprinnelig foreldrene våre som bygde den.

De siste årene har jeg ikke pyntet så mye til Påske hjemme hos meg selv. Jeg har for det meste tatt frem et par små ting, bare for å symbolisere. Men droppet den store pyntetrangen.

Men påske og kyllinger gir meg noen helt gode minner fra noen år tilbake da ungene mine var yngre.

Jeg har en venninne som driver med kyllingoppdrett. Og jeg glemmer ikke da min sønn var sånn ca. 3 år gammel, at vi fikk lov til å ta en kikk inn i kyllingrommet. Og for et syn 😀 Tett i tett med små gule nøster, som hadde samlet seg i den ene delen av rommet.

Jeg tok noen bilder den gangen, av Daniel og kyllingene. Men jeg klarte ikke å finne dem igjen akkurat nå.

Noen år senere, jobbet jeg noen måneder i en barnehage. Og en dag skulle vi på utflukt til en gård hvor de drev med oppdrett av kylling. 
Vi fikk da se gjennom et vindu, de tusenvis av kyllingene de hadde der. Vi fikk også se en kasse med kyllinger som var for små til å være sammen med de andre.

Jeg ble så utrolig betatt av de små nøstene, at da jeg kom hjem fra jobb den dagen, hadde vi fått et ekstra familiemedlem i hus. Nemlig en gul liten kylling.


Amalie koste mye med lille Pippi.

Til stor fryd og glede for ungene mine, Amalie og Daniel, bodde den lille kyllingen i en eske i stuen vår, og fikk navnet Pippi. Da den vokste litt, måtte vi legge en netting over esken, sånn at den ikke skulle flakse over kanten. Det var en vilter krabat.

Til slutt ble den for stor. Og vi hadde ikke noe egnet sted i hagen hvor den kunne bo og bli en stor og stolt høne. Så jeg ga den til min venninne, som allerede hadde tusenvis av samme sorten på sin gård.

Hva som etterpå skjedde med Pippi, er ikke godt å vite. Men vi så den aldri igjen. 
De gode minnene derimot, de har vi. Og veldig synd jeg ikke kunne finne igjen alle bildene jeg tok den gangen. De er nemlig lagret en eller annen plass, som jeg i farten ikke kommer på 🙂 

Men et par bilder fant jeg jo igjen, og viser hvor koselig lite nøste vi hadde i hus 🙂


Sånne gode minner er fint å se tilbake på. Vi har jammen opplevd mange små og fine ting oppigjennom 🙂

Nå for tiden har vi Pus i hus. Og vi har også hatt dverghamster, samtidig med Pus. Det er virkelig fint med dyr. De er så myke og gode, og fine å passe på. Men det er også et stort ansvar. Man må være bevisst.

Gleden ved et lite dyr er magisk, og det er så utrolig godt for både barn og eldre. Godt for det sosiale.

Har du, eller har du hatt kjæledyr?
Hvilket type kjæledyr er din favoritt?

 

#påske #kyllinger #kylling #gul #kjæledyr #familie #omsorg #kos #barn 

 

14 kommentarer
    1. Ååå, så herlige bilder 🙂 Nydelig med små kyllinger. FØR de blir høner 😀 Gule nøster <3 Vi har ikke hatt dyr hjemme, men samboer er katte-gal, og egentlig vil jeg også ha katt. Men ikke her i byen. Katt er nok favoritten 🙂 Håper du har en strålende kveld skjønne <3

    2. frodith: Ja, de er nydelige når de er små nøster <3 Men da den ble ungdom ble den litt mindre søt, for å si det enkelt 😉 Men sjarmerende likevel 🙂
      Jeg er også katte menneske. Katt er mitt førstevalg 🙂
      Jeg har en behagelig god kveld, og slapper godt av, etter å ha vært litt på farten tidligere i dag 🙂 Ha en fortsatt fin kveld du også 🙂 Klem <3

    3. Kan tenke meg at den kyllingen var søt. Du må legge ut siden når du finner bildene. Har vært innom tanken å starte med en liten fargerik flokk med høns. Hadde en gang en kamerat som hadde en bestemor på Hvaler, og hun koselige bestemoren hadde høner i mange utgaver. Jeg ble fasinert. Jeg burde hatt høner (har gård), og kanskje blir det en gang. Nå har vi tre katter og en hund. De ene oldis katta har i dag vært helt vill….antakelig våren. Den har lekt kattunge :). Klem <3

    4. BforB: Ja, den kyllingen var en storsjarmør deluxe 😀 Kommer ikke til å glemme den perioden når den var i hus 🙂

      Ja, du har jo virkelig mulighet til å ha høner. Jeg synes det er så koselig jeg, med en liten hyggelig hønsegård i hagen 🙂 Men kan ikke ha det selv her jeg bor.

      Hehe…en våryr katt 😉 De er jo bare herlige da 🙂 Jeg synes også det er kjekt når min katt leker kattunge. Det strømmer på mange koselige minner da også 🙂

      Det er så bra med dyr. De er godt selskap, pluss at de er ærlige 🙂 Og mye kos og glede i tillegg 🙂
      Klem <3

    5. For noen søte bilder ..til å bli glad av :)) I oppveksten hadde vi to katter og en undulat hjemme…og da guttene her var små hadde vi en undulat her …Koselig når man har barn :)) Men nå synes jeg det er greit å ikke ha…
      Skulle jeg ønska meg et dyr hadde det blitt hest…men det er jo masse stell så det får bli med drømmen :)) Har hatt så innmari vondt i hodet et par dager , derfor jeg kommenterte litt seint :)) Ønsker deg en fin dag videre 🙂 Stor klem fra meg <3

    6. passionisthegenesisofgenius: Hunder er fine. På avstand. Selv er jeg redd for hunder. Men jobber for å overvinne frykten. Men de er jo nydelige, mange av dem 🙂
      Og jeg skjønner godt mennesker som har hund, det er MYE selskap i en hund 🙂

    7. annebe: Det er kjekt med barn og dyr. En stor glede for de små <3

      Jeg synes hester er veldig store dyr, og veldig pene. Faren min var hesteinnstruktør i forsvaret, på den tiden det var kløvkompani. Så jeg har stiftet bekjentskap med hest i min barndom 🙂

      Når det gjelder katten vi har her hjemme nå, så var også den et resultat av impuls, fordi den var så vanvittig søt og kosete da den var liten. Jeg faller for dyr når de er små...Hehe. Og klarer ikke å motstå fristelsen 😉

      Åh så utrolig leit at du har sånn hodepine 🙁 Du får passe litt ekstra godt på deg selv, mens det varer, og ta den tiden du trenger <3 Jeg vet hvordan det er. Sliter med det selv i perioder.

      En fortsatt god kveld videre til deg. Her er det pakking på programmet, og muligens et bittelite blogg innlegg på tampen...Om jeg får tid 😉

      Stor god bedring klem fra meg <3

    8. rundtomkringtrorjeg: Ja, det er fint med dyr, men de krever jo sin mann og kvinne. De kan ikke overlates til seg selv. Så man blir mye mere bundet. Det er jo det som er trist. Men, får heller kose litt med andres dyr da 🙂

    9. Hmm.. trodde jeg skrev en kommentar her ,, men ser den ikke. I alle fall så har vi hatt både katter og hunder. Siste hunden ble 15 år, og var egentlig yngste sønnen min sin. Men det ble slutt mellom han og samboer omtrent da de fikk den så han glemte den igjen til oss 🙂 En herlig blandingshund 🙂

    10. dedicat: Du har nok opplevd å glemme å publisere kommentaren 🙂 Det har jeg gjort noen ganger selv. Har vært litt for rask til å gå “Hjem”. Men veldig koselig at du tok turen innom igjen da, for å se 🙂

      Jeg hadde hund selv da jeg var liten. Men den var litt slem med andre hunder, så vi måtte gå til veterinæren med den. Men sånn ellers så har jeg litt dårlig erfaring med hunder, og jobber nå for å overvinne frykten 😉

      Heldig for dere at sønnen glemte hunden igjen hos dere 🙂 Da fikk dere noen år med kos 🙂
      Og hunden er jo menneskets beste venn <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg