FØLELSER

Jeg er et følelsesmenneske. Sikkert over gjennomsnittet. Jeg har følelser for så mangt. Men tenkte her å snakke om følelser for forskjellige mennesker.

Det er jo mange slags følelser. Kjærlige, hatefulle, nøytrale, vennlige, usikre….

Jeg har jo opplevd følelser som både gleder og uroer, og skremmer.

Jeg er veldig glad i mennesker. Men ikke sånn glad at jeg på død og liv må kjenne dem alle sammen. Men mer glad i, som at jeg finner mennesker fascinerende. Jeg liker å betrakte. Og det er en “glad i” følelse for mennesker generelt, som er litt vanskelig å beskrive. 

Jeg er spesielt glad i barna mine ♥ Jeg har sterke følelser for dem. Som de fleste mødre har for sine barn. Jeg kunne virkelig sette livet mitt på spill for deres skyld. Uten å blunke. Da min sønn var liten, ble han sikkert lei av at jeg klemte og kysste på han hele tiden. Det tok slutt litt ut i barneskolen, da viste han sin vegring for den slags. Men det er jo helt greit det. Alle er ikke like. 
Datteren min derimot, er mer av den klemmete typen. Og det er et høydepunkt hver gang det kommer en klem fra hennes side, noe som ikke er så sjeldent, heldigvis.

Jeg har også følelser for annen familie. Min kjære mamma ♥ som ikke er frisk, og heller ikke kommer til å bli frisk. Det gjelder å ta vare på de gode stundene vi har sammen. Og følelsene mine for henne er også litt vanskelige. Vanskelige fordi hun er syk, og det er vondt å bevitne forandringene som skjer. Og å vite hvordan det vil komme til å bli. Men uansett elsker jeg jo henne grenseløst.

Min pappa døde for 13 år siden. Og det har i alle år vært veldig sårt. Der har følelsene mine vært savn. Men tiden leger alle sår sies det, og jeg tror at jeg nå omsider har begynt å komme meg litt videre. Ting har begynt å komme litt på avstand.

Min lillebror og hans familie har jeg også sterke og gode følelser for. Jeg er et familiemenneske, og familien betyr mye for meg. Min bror er gift og har 3 herlige barn. Og siden vi ikke er så mange i slekta, er det lett å følge med, og bli godt, kjent med, og ikke minst veldig glad i. Det er gode stunder de gangene vi møtes, og voksne og barn har det kjekt sammen 🙂

Jeg har også en gammel onkel jeg er veldig glad i. Han bor i Egersund, dvs, ca en times kjøring herfra. Det er ikke alt for ofte jeg er den veien, men de gangene jeg er, så passer jeg på å stikke innom. Han har alltid vært ungkar, og har alltid vært godt knyttet i familien 🙂

Venner har jeg også følelser for 🙂 Vennskapelige følelser 🙂
Jeg har mange venner i grunnen. Men ikke så ofte man møtes kanskje. Noen venner har jeg varmere følelser for enn andre, men jeg er glad i alle vennene mine. Hver og en av dem betyr noe ekstra 🙂 Og uten venner, hadde man ikke hatt et veldig godt liv tror jeg.

Til og med mine bloggvenner har jeg følelser for 😀 Det å få en kommentar på et innlegg, gleder noe helt enormt. Og jeg kjenner at hjertet mitt blir varmt og lykkelig 🙂 Man blir jo nokså godt kjent ved å lese bloggene til hverandre, og kommentere litt. Så dette bloggsamfunnet har i grunnen overrasket meg stort. Det at man faktisk kan bli litt kjent med mennesker her også, og ha litt kontakt.

Men så kommer følelsene som er mellom mann og kvinne. Og de er litt vanskeligere å håndtere synes jeg. For de er ofte blandet med en STOR dose usikkerhet. I alle fall for min del. Og jeg har tenkt en del på hva dette kan skyldes.

Hvorfor blir jeg så usikker egentlig?

Usikkerheten går faktisk i min egen selvtillit. Av en eller annen grunn har jeg alltid følt meg litt mindreverdig i enkelte situasjoner eller faser i livet.
Faktisk så har jeg liten og ingen tro på meg selv. At jeg ikke er verdt en manns kjærlighet. Jeg har ofte tvilt på at det er mulig, at en mann kan elske meg, av alle her på jord. Det finnes jo faktisk så utrolig mange flotte mennesker her på jord, så hvorfor skal noen gidde å verdige meg et lite blikk?

Jeg har hatt 4 forhold. To av dem varte i 8 måneder, et i 2 år, og et i 21 år. 

Med unntak av det lengste forholdet, har vel de andre forholdene vært litt preget av at det er jeg som har jobbet for å få til et forhold i det hele tatt. Sånn føles det i alle fall. For det er gjerne jeg som har blitt forelsket. Jeg har kanskje vært litt ukritisk? Jeg har ikke sett at det kanskje ikke var helt gjensidig? Jeg vet ikke jeg. Men i alle fall….mye var enveis. Og jeg er en person som trenger en del bekreftelse. Spesielt med tanke på min egen tro på meg selv. Eller mangel på tro, rettere sagt.

Mitt forrige forhold endte for 2 år siden. Og det var en bitter opplevelse. Og jeg sverget på at jeg ikke skulle se på en mann igjen, noen sinne. Sånt sier man jo i affekt. Men det har jammen vært mye sant i det også. For jeg har virkelig ikke sett på en mann i det hele tatt. Eller jo, jeg har jo sett, men ikke med interesse. Ikke mer enn en generell interesse, som jeg har for alle mennesker. 
Jeg har opplevd menn bli betatt av meg. Men det har ikke vært gjensidig. Og da fungerer det jo ikke, uansett. Om jeg har vært aldri så død på følelsesfronten, så har jeg ikke vært så død at jeg trodde et fornuftsforhold ville fungere uten pasjon, følelser og kjærlighet.  Det må være en gnist, om det skal være håp.

Så helt sant altså, så trodde jeg at jeg var ferdig med mannfolk jeg! Jeg har gjort så mange kjipe erfaringer, at jeg trodde de følelsene der, for det annet kjønn, var utdødd fra mitt følelsesregister.

Men der tok jeg visst feil.

Jeg har fått meg et grundig sjokk den siste tiden.

Jeg er visst et følelsesmenneske likevel.
Det er både godt og vondt. For sånne følelser er jo faktisk veldig usikre. Spesielt hvis de ikke blir gjengjeldt. Og nå føler ikke jeg meg så bortskjemt på akkurat sånt. Så det er med en viss vond klump og uro i magen, at jeg tillater meg å føle litt igjen.

Og jeg må legge litt lokk på meg selv her altså. For når mine følelser kommer til overflaten, kan det fort bli litt intenst 😉 Jeg har så mye kjærlighet i hjertet mitt. Men jeg er jo ikke 16. Selv om det av og til føles sånn. 

Jeg får prøve å finne igjen min riktige alder tenker jeg. Å være en snusfornuftig 46 åring.
Men, 46 åringer har vel også lov til å ha følelser vel? 

Jeg må nok ut og gå en tur litt senere tenker jeg. Kjøle meg ned litt 😉

 

Ha en fortryllende lørdag ♥

 

#følelser #vennskap #familie #kjærlighet

16 kommentarer
    1. Jeg er også glad i menneskene rundt meg både på nett og real life og elsker å observere og tenke 🙂 vet ikke hvordan jeg skulle gjort det hvis jeg skulle på sjekkern. gubben og jeg er inne i det 37. året nå 🙂

    2. Det er som jeg har sagt noen ganger, aldri er et som drepende ord at det burde aldri bli brukt om følelser i alle fall. Men jeg skjønner jo at gjentatte negative opplevelser og erfaringer så lett “slår ned en bom” i følelseslivet. Men heldigvis kan sånne bommer løftes og fjernes helt. Og når det da strømmer på.. ja du sier det best selv 🙂 så jeg skal ikke gjenta det. Ha en herlig lørdag og lykke til 🙂

    3. Så fint og ærlig skrevet :)) Jeg tenker også at det er ulike følelser i forhold til menneskene en har i livet sitt ..og at man ja tilogmed kan bli glad i bloggvenner på en måte også :))
      Det der med menn har jo vært stabilt for mitt vedkommende..og jeg har trua på at det varer resten av livet også..selv om alt ikke er “rosenrødt hele tiden “:))
      Om jeg skal komme med ett “råd”..noe man vel egentlig ikke skal..hehe..
      Men jeg tenker litt at ..som jeg har måttet lære meg i forhold til bekymring for barna o.l.. (som i perioder har gått på helsa løs for meg )man må faktisk tenke at jo det kan skje ting (eller ikke )..men at det jeg ikke har kontroll over kan jeg uansett ikke få gjort noe med ..så om du klarer å slappe mer av på om den andre liker deg like mye..eller ikke , er det ingenting annet du kan gjøre enn å være deg selv…han liker deg ikke bedre om du ønsker det aldri så mye…er du den rette for ham og han for deg…blir det dere :))) Synes det er flott med folk med følelser jeg..eller ville det blitt et trist samfunn vi levde i :)) Kos deg her og nå 🙂 Klem <3

    4. Mariann Sæther Tokle: Åh så herlig at dere har vært sammen så lenge. Det er noe jeg virkelig beundrer <3
      Og det å være på sjekkern, det er ikke noe særlig. Hehe. Så derfor har jeg jo ikke vært der heller de siste par årene. Men, alt til sin tid kanskje 😉 Det å møte noen som gjør at hjertet banker litt ekstra, er en oppvekker for meg i alle fall. Både på godt og vondt. Men viktigst er vel følelsen av at man lever. Og den har jeg nå om dagen 🙂

    5. dedicat: Takk for det 🙂 Ja, det får gå som det går. Men best av alt er faktisk den gode følelsen av at det er liv i meg fortsatt 😉 Hehe 🙂 2 år uten interesse for noen, er lenge i grunnen. Og til slutt føles det nok ganske tomt.

    6. annebe: Tusen takk 🙂

      Nå har jeg akkurat vært ute og kjølt meg ned. For å si det mildt. Sett på skolekorpset som har hatt konfirmantspilling. Må si at det var en iskald opplevelse, ikke minst for drilljentene i sine tynne uniformer.

      Ja, bekymringer for barna vil man vel alltid ha. Selv om jeg prøver å tenke at det helst vil gå bra. Jeg skal ikke la det gå utover helsa nei. Det vil jo ikke være bra for dem heller.

      Det er sant det du sier om å være seg selv. Og det er jeg jo. Hele tiden. Men trenger litt tid selv på dette her. Det er uvant på en måte 😉

      Og ja, uten følelser ville vi vært veldig kalde. Og vi ville nok hatt det særdeles dårlig 🙁

      Men, jeg tar en dag om gangen jeg. Og nyter alle gleder, store og små 🙂 Det er viktigst midt oppi alt 🙂

      Ha en superfin lørdagskveld 🙂 Klem <3

    7. Så fint å lese, og så sant. Det er så enkelt å ha følelser ovenfor venner og familie, så trygt og godt på en måte. Og så kommer de vanskelige følelsene mellom mann og kvinne… Det å blottlegge seg, gjøre seg sårbar…uten å vite helt sikkert om det blir gjengjeldt. Men likevel, så fantastisk det må føles å kjenne på følelser som om man er 16….sweet sixteen …nyt det! Gi slipp og nyt….vi lever bare et liv, ta imot med åpne armer. Heller enn å angre på det man ikke gjorde! Sa hun, der hun satt trygt i sin egen sofa, med Gubben på …12 året!

    8. Det er mange forskjellige kjærlighetsforhold ja, og det er godt å kjenne på at man har følelser for mange forskjellige folk 🙂 Og det med kjærster, jeg har hatt mye rare forhold før jeg møtte Hr Frodith og jeg hadde nok også litt liten selvtillit på det område før jeg traff Han. Men alle de teite forholdene før han,ville ikke vært uten de heller. Alle erfaringene man tar med seg gjør jo at man har blitt den man har. Og jeg sier som Kjersti, kast deg uti det, nyt, og går det ikke, så er det ikke MENT sånn…Men man må nyte mens det ER bra uansett 🙂 Stor klem <3

    9. Min matgale verden: Hehe….ja, det er bra med det som er trygt og godt 🙂 Litt mer skummelt med det andre 😉
      Men, jeg har det ikke travelt i grunnen. Men nyter og lever, hvert lille øyeblikk 🙂
      Og du har rett, vi lever bare et liv. Og det kommer ikke i reprise, så man kan like gjerne gjøre det beste utav det med det samme 🙂

      12 år, så herlig altså 🙂 Sånn skal det være <3

    10. frodith: Ja, alt vi har vært igjennom har gitt oss erfaringer. Og det er jo absolutt verdt å ta vare på. Selvtillit er vel og bra, om man bare hadde hatt den. Jeg har alltid slitt med den. Men har mer nå enn jeg hadde for noen få år siden. Så jeg har vel vokst litt tenker jeg. Det er vel derfor jeg føler at jeg er litt mer frempå nå. Uhemmet 😉

      Nyte gjør jeg så mye som mulig. Både på det området, og andre områder 🙂

      Stor klem tilbake <3

    11. Her kjente jeg meg igjen i alt du skrev! Kjærlighet til barn og familie er jo den gode trygge kjærligheten, om man ikke er av den veldig bekymrede sorten 🙂
      Kjærlighetslivet mitt var også sånn at jeg gav altfor mye av meg selv, for så å oppleve å få så godt som ingenting tilbake. Jeg var sliten, frustrert og full av kaos til tider. Til jeg en dag tok kontakt med en coach og spurte hva som var “galt” med meg siden jeg endte opp i sånne forhold. Svaret var sabla enkelt, og sabla vanskelig å gjøre noe med. Jeg var ikke glad i meg selv…. Men i alle andre. Og den du er glad i, den er du god mot! Det ble en lang prosess, men verdt all den harde jobbingen. Som du jo vet traff jeg mannen i mitt liv for 10 mnd siden, og nesten uten at jeg merket det, så stilte jeg krav fra dag én. Jeg gav masse av meg selv, og fikk i mangfold tilbake, uten å bli opplevd som intens. Jeg sier ikke at du skal gjøre det på min måte eller noe, men finn veien din. Elsk deg selv først, da vil du sette de grensene du trenger for å være trygg i ett forhold 😉

    12. Fruemmel: Jeg er ikke av den veldig bekymrede sorten, men en liten bekymring er jo alltid til stede for dem man er glad i, uansett 🙂 Og tror nok mange kjenner igjen den gode kjærligheten for barn og familie 🙂

      Ja, det med kjærlighetslivet, det har jeg slitt meg ut på. Og jeg kom jo frem til at sånt ikke var for meg, siden jeg tydeligvis ikke fikk det til. Jeg burde sikkert oppsøkt coach selv. Men kom ikke på noe sånt. Men som du selv fikk vite, det er nødvendig å være glad i seg selv også. Jeg er på vei dit. Men det er ikke så lett i grunnen. Men jeg har jo lært å si nei, noen ganger. Og det er en god hjelp 🙂

      Om jeg noen gang kommer i et forhold igjen, så må det føles riktig. Og da er nok nøkkelen der at jeg må føle meg trygg, ikke bare på vedkommende jeg skal i forhold til, men også trygg på meg selv 🙂
      Men jeg har ikke dårlig tid. Ikke enda 🙂
      Det er veldig inspirerende å lese hos deg, og om din prosess. Jeg kjenner meg også godt igjen i det du skriver, og jeg føler at jeg kan lære litt. Tusen takk for denne fine kommentaren 🙂 Fikk en klump i halsen. Jeg er jo så emosjonell 😉 Men det var et godt råd, det med å elske seg selv <3

      Ønsker deg en kjempefin dag i dag 🙂 Klem <3

    13. Åååå Eva, så fint…og så skummelt og så mye dette med følelser. Og jeg FØLER jeg forstår deg i så mye av det du skriver her. Jeg krysser fingrene for deg HARDT, at denne våren skal bli den beste, vakreste, fineste, varmeste full av de gode følelsene av forelskelse, gjensidig forelskelse. Du må huske på du er verdt det!!!!!
      Og det er helt greit du føler deg som 16……for du er alle aldre du har levd, for du er ingen alder….du er du.
      Lykke til med din vakreste vår, brus med fjærene.
      Stor søndagsklem. <3

    14. BforB: Tusen takk, så utrolig koselig kommentar 🙂 Og veldig kjekt å kunne se at jeg blir forstått 🙂 Det er viktig det, for meg 🙂

      Jeg koser meg, og tar en dag om gangen jeg. Det går som det går, hvis det er ment sånn 🙂 Har det overhodet ikke travelt, og stresser ikke 🙂
      Prøver jo å si til meg selv at jeg også har en verdi. Men det er jammen ikke så lett alltid 😉

      Hehe….16 og ukysset liksom 😛 Kanskje ikke akkurat det nei. Men viktigst å være seg selv ja. Det er det som betyr noe 🙂

      STOR klem tilbake til deg, og ha en fin ny uke når den nå øyeblikk begynner <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg