BREVVENNER

Jeg er en vennlig sjel, synes jeg selv 😉 Og jeg liker å ha venner.

Fra vi er ca. 3 år gamle, begynner vennskap å bli viktig i livene våre. Det er da vi kjenner et savn om vi ser at andre har venner, men ikke vi selv. Det er da vi begynner å søke kontakt med andre, og finner hvem man har kjemi med. Hvem man trives med, og har lyst å være med.

Og dette fortsetter jo gjennom hele livet. Man har behov for venner. Venner er støtten vi trenger, på godt og vondt.

Men ettersom årene går, og man vokser til, så endrer man seg gjerne en liten smule. Det som var viktig da vi var 7 år gamle, er ikke like viktig når vi passerer 30.
Men uansett har man som oftest klart å beholde minst en av barndomsvennene.

Jeg har selv kontakt med flere av mine barndomsvenner. Men vi har jo forandret oss litt underveis likevel. Vi lever forskjellige typer liv. Men noe har vi til felles likevel, og det er fortiden.

Jeg har alltid likt å skrive, og jeg har alltid likt å ha et slags nettverk. Og jeg har alltid likt å bli kjent med nye mennesker.
Samtidig har jeg alltid vært sjenert, og hatt problemer med å være utadvendt i store forsamlinger. Men nå har jeg jo klart å endre litt på akkurat det. Selv om jeg som oftest har en klump i magen når jeg skal på noe 😉


Bildet er googlet.

I ungdomstiden fant jeg på noe genialt. Jeg koblet sammen min skriveinteresse, og min interesse for å bli kjent med nye mennesker. Jeg begynte med brevveksling.

Jeg hadde brevvekslet litt med noen da jeg var yngre også, men det ble ikke det helt store. Første året på videregående, ble jeg kjent med en jente, som gikk så langt som til å sette inn en brevvenn annonse i et tysk ungdomsblad. Hun fikk flere hundre svar fra hele verden vil jeg huske. Og selvsagt var jo dette litt i overkant av hva hun hadde tenkt seg. Så hun tilbød meg og andre å overta noen 🙂

Så jeg plukket ut en liten håndfull, og satte i gang med å skrive og forklare 🙂

Jeg fikk god respons. Alle jeg plukket ut, svarte meg tilbake, og ville gjerne brevveksle med meg.
Noen var døgnfluer. Dvs. at vi i bunn og grunn hadde få interesser til felles, og samtalene i brevene gikk tregt. Mens andre var det full klaff med, og brevene ble lenger og lenger for hver gang. Og etterhvert ble det lagt ved bilder både av brevvennen, familien, plassen de bodde på, osv.

Og jeg svarte jo på samme vis. La også ved bilder, og forklarte og beskrev.
Det var en veldig god tid.

Jeg husker spesielt en av brevvennene, en gutt, fra Kroatia (den gang Jugoslavia). Hans bilder ble jeg veldig betatt av. Han var jo en nydelig gutt. Og vi hadde veldig god kjemi. Han hadde mørkt hår med lett fall i, rent og vakkert ansikt, pene brune øyne. I mine øyne kunne han godt bli fotomodell, men han drev med en annen utdannelse som jeg ikke husker hva var akkurat nå. Ingeniør av en eller annen sort i alle fall. Vi var like gamle.

Jeg var faktisk såpass betatt, at jeg skrøt av han til venninnene mine husker jeg. Jeg viste bilde og sa at han var jeg kjæreste med 😉 Hehe. Gud altså, så barnslig. Men så god kjemi hadde jeg faktisk med han den gangen.

De fleste gikk på limpinnen, og var kjempeimponerte 😀 Men etterhvert sa jeg at jeg bare tøyset, og forklarte hvordan det hele hang sammen. Jeg er ikke i stand til å lyve. Får så dårlig samvittighet. Men det var moro å tulle litt i alle fall 🙂

Årene gikk, og jeg fikk flere og flere nye brevvenner også. Noen falt fra, mens nye kom til. Og på et tidspunkt hadde jeg over 40 brevvenner fra hele verden. Kommunikasjonen gikk på engelsk, og det var jo ikke internett på den tiden, så man ventet et visst antall uker før man fikk svar. Postkassen vår var som oftest ganske full. For jeg hadde så mange venner at det var alltid noen som hadde svart.


Bildet er googlet.

Dette ble jo en hobby, helt frem til jeg giftet meg, og vi skaffet oss hus og familie. Da måtte jeg avslutte. Det ble for mye.
Jeg beholdt ca 8 stykker. Dem jeg følte jeg hadde best kontakt med.
Dessverre var min flamme fra Kroatia falt fra. Det ble jo etterhvert uroligheter der, og en dag stoppet bare all kommunikasjon opp.

Jeg har mange ganger tenkt på hva som kan ha skjedd? Om han lever nå? Og hvordan hans liv er?
Krigen der var jo ubarmhjertig, og jeg sørget over tapet. Men håper jo at han den dag i dag lever, og har det bra. Jeg har forsøkt å søke på han på facebook, men har ikke funnet han så langt.

Jeg fikk jo flere gode venner også. Men de fleste har etterhvert falt fra selv, helt sikkert grunnet familieforhold, jobb og  voksenliv. Men et par stykker har jeg som venner på facebook. En av dem ble nylig venn. Hun hadde søkt på meg, og funnet meg der. Veldig kjekt å ha kontakt igjen. Men det er jo på en helt annen måte enn den forhistoriske vi en gang hadde 🙂


Bildene her tilhører Andrea Coscarello fra Argentina. Dette er litt av hva hun mottok fra meg den tiden vi hadde hyppig kontakt 🙂

Bildene har hun lagt ut på facebook 🙂 Veldig koselig gjensyn synes jeg 🙂

 

Et par av vennene mine fikk jeg også gleden av å møte, takket være at jeg har reist en del. Det er også uvurderlig for meg, det å kunne møte mine venner IRL.

Men dagen i dag, har jeg et annet fokus i skrivingen. Jeg skriver sjelden brev, men skriver vel desto mer i bloggen 😉 Så det er her mitt nye skrivenettverk befinner seg, i bloggverdenen 🙂 Og jeg koser meg med det 😀 

 

 

#brevvenner #penpals #venner #vennskap #brev #post #forhistorisk 

12 kommentarer
    1. Kjempeartig innlegg. 🙂 Jeg har jo hatt mange brevvenner men det ble vel slutt med den brevskrivinga da jeg ble rundt 20 år, men har jo blogget litt om det jeg også 🙂 Men skrivelysten forsvant jo ikke.. den tyter nå ut ett eller annet sted uansett. Ha en fin søndag 🙂

    2. Det var et hyggelig innlegg..og jeg kjente meg godt igjen..for jeg elska å ha brevvenner..var vi på leirskole ble det masse nye brevvenner og da jeg gikk langrenn skaffa jeg meg mange der..to stykker av de ble det slik at vi var på besøk og overnatta hos hverandre i ferier o.l også …det var stas :))
      Håper du finner han brevvennen fra Kroatia og får vite at han har det bra :))
      Ja blogg er jo også en fin måte å kommunisere på :)) Søndagsklem<3

    3. Jeg har også hatt brevveksling, som liten. Og også noen som jeg møtte først på interrail, og siden ble brevvenner. Så spennende om du hadde funnet igjen han brevvennen på face da 🙂 Nå sitter jeg på toget på vei på landet. Og tenker at jeg har verdens fineste brevvenner, bbloggvennene <3 klemmer fra toget 😉

    4. Så koselig innlegg. Og tenk at du ennå har kontakt med noen av de 🙂 Jeg fikk en brevvenn fra en annen kant av landet etter ett korpstreff når jeg var 14, men det skled ut etter ca ett år. 16 år senere rinte tlf. Det var 1. April og derfor trodde jeg han tullet når han presenterte seg. Han hadde flyttet til Oslo, og jobbet som skuespiller. Vi snakket om å møtes, men det ble det ikke noe av. Jeg har sett bilder av han i Se & Hør ett par ganger, og da har jeg tenkt på å ta kontakt… Noen stor og kjent skuespiller ble han aldri 😉

    5. Nå ble jeg skikkelig imponert, så mange brevvenner….du verden. Og for en trening av engelsk.
      Håper din venn i Kroatia har det bra. Husker jeg hadde en norsk brevvenn da jeg var 16 som jeg syntes var kjekk. Jeg måtte bo på hybel fordi det ikke fante vdg. der jeg bodde, og han ville komme på besøk. Da fikk jeg panikk, det ble for mye–og det ble aldri til noe møte:).

    6. dedicat: Tusen takk 🙂 Ja, jeg husker at du også skrev et innlegg om brevskriving. Veldig koselig, og det fikk meg til å tenke litt 🙂 Har mange gode minner innen den type aktivitet 🙂

      Det er jo det som er så fint med blogg, at man får ut skrivelysten der istedet. Og også i chat og instant messages. Veldig kjekt å knytte kontakt med mennesker rundt om i den store verden.

      Håper du har hatt en fin helg, og ønsker deg en fin ny uke 🙂

    7. annebe: Tusen takk 🙂 Så kjekt at jeg traff litt blink her, og fikk hentet frem litt gode minner hos andre også 🙂 Det er så gode tider å tenke tilbake på. Den gangen man skrev brev for hånd, og ventet lenge på svar.

      Veldig kjekt at du fikk ekstra god kontakt med noen også, at det gikk an å overnatte og besøke. Sånne minner er gode å tenke tilbake på 🙂

      Ja, kanskje jeg finner han igjen en dag. Men har forsøkt å finne han på navnet, og det dukker opp flere, noen med bilde, andre uten. Og jeg har ikke klart å kjenne han igjen i alle fall 😉

      Håper du har hatt en fin søndag. Ønsker deg en flott ny uke 🙂 Klem <3

    8. passionisthegenesisofgenius: Tusen takk 🙂 Ja, det var sjenanse som drev meg også til brevskriving. Så mye lettere når man sitter trygt i fred og ro, og kan tenke gjennom hva man skal svare 😀

      Håper du har hatt en fin søndag, og ønsker deg en herlig ny uke :))

    9. frodith: Ja, det er jammen mange av oss bloggere som har vært borti brevskriving. Vi har vel alle litt skrivekløe tenker jeg, siden vi nå er her inne i bloggverdenen 🙂

      Ja, hadde vært artig å funnet han igjen. Men jeg tror sannsynligheten er nokså liten for det. Mye har skjedd siden den gangen 😉

      Kos deg kjempemye på landet hos din mamma, mener jeg å huske at jeg leste 😉 Sove godt 🙂
      Klemmer til deg kjære bloggvenninne <3

    10. Fruemmel: Tusen takk 🙂
      Åhh….så stilig å bli kontaktet etter så mange år 😀 Han var god da, som faktisk gjorde akkurat det 🙂 Skjønner godt du trodde det måtte være noe lureri, akkurat på den datoen 😉

      Det er nok mange skuespillere som ikke blir så store. De fleste faktisk. Men de kan likevel ha gode jobber, enten i teater eller reklamebransjen eller sånt. Artig at du har sett han i Se & Hør også 😀 Kanskje du burde ta kontakt, og for alvor gå inn for å møtes? Det hadde jo vært artig å blogge om også 😉 Gleder meg til det blogginnlegget 😉

      Ha en fin uke når den nå begynner 🙂 Klem <3

    11. BforB: Takk for det, at du ble imponert 😉 Ja, jeg fikk god trening i engelsk. Og siden engelsk var mitt favorittfag på skolen, var det aldri noe problem med denne treningen, hverken i skrift eller muntlig. Og jeg er skikkelig glad for at jeg har kunnet holde engelsken vedlike. Har faktisk hørt at jeg er bedre i engelsk enn mange som faktisk har det som morsmål…I alle fall i skrift og grammatikk 😉 Kjekt det 🙂

      Ja, håper også kroaten har det bra. Men med all krigen der, så er vel muligheten tilstede for at han ikke er i live lenger.

      Ohlala, kan godt skjønne du fikk panikk ja 😮 Det tror jeg at jeg også ville fått. Så akkurat det møtet der ville jeg nok vært skeptisk til selv, i den alderen i alle fall 😉 Jeg har aldri møtt noen av guttebrevvennene mine. Kun jentebrevvenner 🙂 Alt til sin tid liksom 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg