HUSARBEID

En ting som er veldig vanskelig for meg, er å være alene, med et stort hjem. Ikke bare økonomisk, men også med tanke på det daglige renhold, og ikke minst vedlikehold.

Og jeg har ikke støv på hjernen.
Det kan jeg ikke ha. Det ville fungert ekstremt dårlig. Jeg hadde ikke hatt energi til det.

Men jeg liker å ha det ryddig og rent rundt meg. Men i lange perioder, har det også vært veldig vanskelig. De tunge periodene. Spesielt om vinteren. Da er det et slit å være alene om alt sammen.

Jeg har sett gjennom denne vinteren vi endelig har kommet oss ut av, at det tok meg 3 dager å vaske badet. Og jeg har ikke noe stort bad. Det tok meg en hel uke å rengjøre en etasje. Og jeg har to etasjer. Disse tingene har gjort til at jeg har møtt veggen, bokstavelig talt, i mitt eget hjem. Det har vært tungt og utrivelig.

Men nå har jeg sett en positiv endring de siste ukene. Det tar meg max 2 dager å vaske badet. Og 3 dager på en hel etasje. Det betyr at når uken er gått, så har jeg faktisk klart å vaske hele leiligheten, stort sett. Men da gjør jeg jo noe hver dag. Men kommer faktisk i mål.

Det er en fantastisk mestringsfølelse. Endelig går ting den rette veien. Endelig kan jeg sette meg ned i et par timer, og beundre at jeg faktisk ble ferdig. For så å måtte begynne på nytt igjen dagen etter. For da er jo uken gått, og nye uke begynner.

Men sånn er det med utmattelse. Man suller seg inn i en ond sirkel, som er veldig vanskelig å komme seg ut av. For det ene negative, overtar etter det forrige, og så baller det bare på seg. Og man mister mer og mer energi.

Jeg tror det er flere ting som spiller inn her, med tanke på forbedringen.
En ting er dagslyset. Nå blir det tidlig lyst, og sent mørkt. Og enda bedre blir det jo fremover. Det vet jeg har mye å si for meg. Dagslys. Det alene gir litt energi.
En annen ting er den sosiale utviklingen jeg har hatt. Det at jeg føler meg innkludert, jeg føler meg velkommen, jeg føler at jeg har flere jeg kan prate med. Det skjer ofte noe som jeg kan være med på. Og jeg føler at jeg lever.
Og så er det jo det at jeg har fått god rutine i turgåing. Jeg kan være sliten etter en lang tur. Men humøret er på plass likevel. Og jeg har fått masse frisk luft. Noe som også er svært viktig. Og som jeg har fått litt lite av før.
Og i tillegg, så nærmer det seg august, hvor jeg skal til spesialist, og kanskje få en eller annen behandling, eller i det minste en diagnose. En knagg å henge ting på.

Alt dette er positive ting, små, men likevel betydelige. Og de gir meg pågangsmot og motivasjon. Jeg trenger det. Jeg trenger å føle at jeg får til noe.

Det er fortsatt mange ting jeg ikke får gjort. Ting som vedlikehold. Men etterhvert, har jeg troen på at det også skal ordne seg litt. 

Så selv om husarbeid tar en hel uke, så kommer jeg i mål med det. Tross alt 😀

Og det gir en god dose godt humør 🙂

Ønsker alle sammen en flott uke 🙂

 

 

#husarbeid #støv #renhold #utmattelse #energi

 

8 kommentarer
    1. Deilig å høre at ting bare blir bedre og bedre 🙂 Bruk energien din på å skuffende ny energi. Det er det viktigste. Og små doser med husarbeid høres best ut. Det gjør jeg også, enda jeg har vel normal energi tror jeg 😀 Stor klem til deg 🙂 <3

    2. frodith: Ja, jeg er glad og fornøyd nå om dagen. Det er en herlig årstid. Og håper at jeg kan få det til å vare 🙂

      Ja, små doser med husarbeid er best. Men sånn ellers så er jeg et skippertaksmenneske. Og det er jo greit det også, på en måte 🙂

      Stor klem tilbake til deg <3 Kos deg resten av dagen 🙂

    3. Man slapper helt klart bedre av når man har det rent og ryddig rundt seg..her har jeg jo hjelp av mannen som gjør det meste..ellers gjør jeg som deg bruker tid på det jeg skal gjøre..og hviler innimellom..men i utgangspunktet er jeg jo av den effektive typen som liker å få ting unna i en fei..men man lærer å spare på kreftene etterhvert når man sliter med utmattelse :))
      Men jeg tror det er positivt for deg med fine opplevelser ,lysere tider og gode rutiner på gåturer o.l….så får man nyte bedring og gode perioder når det er der…:)) Godt humør er bra å ha ja …klem og fin uke videre til deg også <3

    4. Godt å høre at det går bedre frem mot lysere tider og med å bygge seg opp med turer i frisk luft. Det er vel litt fornuftig å legge lista akkurat så høyt at man kommer over, og er fornøyd med det. Da blir dagene mye bedre, selv om ikke alt er hundre prosent perfekt rundt en 🙂 Ha en fin dag og uke du også

    5. annebe: Du er heldig som ikke er alene om alt. Det tenker jeg at jeg aldri ville klart. Men jeg klarer det jo likevel. Selv om det jo ikke alltid er strøkent her da 😉
      Har jo lært å ta mange pauser, og selvsagt, derfor det tar så lang tid 🙂

      Denne perioden her, skal jeg ta godt vare på. Det er forfriskende å føle at jeg ikke henger så vanvittig med alt hele tiden. Men, langt igjen til jeg kan føle meg “normal”.

      Ha en fin ettermiddag og kveld 🙂 Klem til søte deg <3

    6. dedicat: Ja, lysere tider og mye frisk luft er god medisin mot ganske mye i grunnen 🙂 Og ja, du har rett. Jeg har lagt lista veldig lavt. Små skritt om gangen, gir større resultater 🙂

      En god ettermiddag og kveld ønskes deg 🙂

    7. Så godt det er med mestringsfølelse, og så herlig å se at ting tar kortere tid. Du er i en veldig positiv utvikling. Skjønner så godt dette at en mister tiltaket – der er jeg nå. Men skal komme meg bort og opp.
      Dette med turgåinga di TROR jeg på, tror det er veldig viktig….fikk forresten spørsmål i dag om jeg trente mye, kunne sagt aha ha..men håper der også.
      Du også må ha en fin uke…er vel halvveis igjen :). Klem

    8. BforB: Ja, jeg har lært meg det, mestringsfølelse. Det som andre tar for gitt, det gir meg mestringsfølelse når jeg endelig får det til. Og det er fordi jeg har vært så langt nede, at jeg følte meg mislykket. Men istedet for å føle meg mislykket, blir jeg stolt når jeg får til elementære ting nå. Jeg velger å se positivt på det. På alt faktisk 🙂

      Ja, jeg ser at du er der hvor jeg har vært. Og jeg skulle veldig gjerne være med å løfte deg opp igjen. Det er en prosess. Og jeg vet du vil klare det <3 Jeg sender deg alle mine gode tanker, ønsker og motivasjon.

      Turgåing har nok snudd mye for meg rett og slett. Jeg trente nemlig mye før. Men opplevde bare at det slet meg ut. Men å gå tur gir meg flere bonuser enn bare slit. Det gir vakre opplevelser, i form av det man ser på sin vei. Og det gir masse frisk luft, som vi tross alt trenger for å ha det bra mentalt 🙂 Så jeg anbefaler det virkelig. Og når jeg begynte å gå tur, måtte jeg virkelig ta meg selv i nakken. Jeg begynte i det små. Minimum 10 minutter hver dag, samme hva slags vær det var. Og etterhvert økte jeg på. Fordi jeg begynte å glede meg 🙂 Har ikke angret på det 🙂

      Ja, uken er halvveis over. Det er snart helg igjen 😉 Og ikke minst, langhelg 😀 Kos deg masse 🙂 Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg