SE OPP!

I går hadde jeg meg en tur innom sykehuset. Det var ikke noe farlig på noen måte. Heller ikke dramatisk. Det var kun noen røntgenbilder som skulle tas av en litt trøblete fot.

Effektivt var det også. Jeg ankom før tiden, og var ferdig på slaget da min time egentlig skulle begynne 🙂

Og når jeg først var innom sykehuset, så er jo ikke veien til Stavanger så lang.

Og været var litt kjølig, med noen regnbyger. Men solen skinte lystig innimellom skyene.

Jeg har i grunnen vært en del i Stavanger i det siste. Ofte med kamera. Men i går lot jeg kamera ligge hjemme. Siden jeg ikke syntes været innbød så veldig til foto.

Jeg ruslet rundt, innom en butikk og kjøpte meg en kosebukse, men utenom det, er det bare kjekt å se på livet som flyter forbi, mennesker som haster avgårde, noen knipser bilder, noen kikker, sånn som meg, og noen bare nyter livet. I en stor by er det mennesker av alle slag.

Selv fant jeg ut at jeg skulle bruke mobilkameraet mitt når det først var oppholdsvær. Og temaet, skulle være å se oppover. Det er mye spennende i en storby, men ofte er man så travle, at man glemmer å legge merke til ting. Og jeg besluttet å legge merke til ting i høyden.

Resultatet la jeg ut på instagram og facebook i går. Og synes selv det ble litt fint 🙂
Derfor vil jeg dele det med dere også 🙂 

 I store byer er det ofte flotte bygninger med utsmykninger. Øverst til venstre er et bygg med noen fine smijernsbalkonger. Og vinduene er også fine. Lurer på hvordan det ser ut innvendig? I første etasje ligger en skobutikk. 
Bildet øverst i midten viser bygningen hvor butikken Kjoledamen ligger. Alle bygningene i denne gaten er malt i crazy farger. Fargegaten. Jeg har besluttet at jeg en dag skal dra dit, og kun fokusere på bygningene og den gaten. Det ligger flere koselige kaféer i gaten. Så der kan man fint sitte og sulle bort en hel dag 😉
Til høyre er et bilde av noe som en gang har vært et fint trykk på betongvegg, men noen har “pyntet” litt på det kunne det se ut som. Men for alt jeg vet, skulle det være sånn også 😉

Raden i midten, bildet til venstre, viser et annet bygg i Fargegaten. Med en klingende setning på. Man må nesten ta seg til håret når man leser den setningen. Sånn for sikkerhetsskyld 😉
Bildet til høyre viser Valbergtårnet. Det har jeg skrevet litt om i et annet innlegg. Jeg ruslet trappene opp til tårnet, og kikket litt rundt der. Har vært der før, også inni, en gang for veldig lenge siden 🙂

Nederste rekke til venstre viser en bygning i rekken av sjøhus i Vågen. Disse bygningene rommer stort sett utesteder og restauranter av forskjellig kaliber. Her på dette bildet er det et utested som heter Ovenpå.
Bildet i midten viser en statue som står rett ved fisketorget.
Og bildet til venstre viser en av de fine lyktene som står rundt Breiavannet i byen.

Må nok snart ha meg enda en fototur til Stavanger. Men først må jeg lage innlegg om resten av min forrige fototur alene. Da jeg var i Gamle Stavanger. Den som venter får se 😉

Hva legger du merke til når du er i store byer?
Hva opptar deg i storbyen?
Tar du deg tid til å se på detaljer i det “store bildet”? 

 

#byliv #byer #ting #motiver #bygninger #storbyliv 

 

12 kommentarer
    1. Artig 🙂 Koselig å få være med deg på turene dine 🙂 Jeg er litt på hælene med blogginnlegg nå,litt travelt 😀 Ha en flott fredag 🙂

    2. Stavanger er en koselig by:) Når jeg er i utlandet legger jeg ofte merke til bygninger. De er så varierte der i forhold til i Norge, der alt er mer strømlinjeformet. Det finnes alle slags dører og vinduer, ihvertfall i Middelhavsområdet der jeg har vært mye de siste årene. Italia særlig 🙂

    3. dedicat: Koselig at du er med på turene mine 🙂 Og du må ikke stresse så veldig vet du 🙂 Vi venter spent på blogginnlegg, men har da tålmodighet også 🙂

      Ha en flotters fredag du også 🙂 Og takk for kommentaren 🙂

    4. Mariann Sæther Tokle: Ja, du har helt rett i det. Litt kjedelig her i Norge. Men om man ser godt etter, er det likevel mye fint, bare at det er litt mer beskjedent 😉 I Italia er det bare nydelig. Jeg er veldig glad i Italia, og har vært innom landet 3 ganger selv. En uke hver gang. Og reiser veldig gjerne tilbake. En av mine ekser har flyttet til Roma. Så har jo en god guide da, neste gang jeg er der 😉

      Tusen takk for kommentaren, og ha en god helg <3

    5. Bra det ikke var et alvorlig ærend på sykehuset :)) Mye fin i høyden i Stavanger ser det ut til :)..og høres hyggelig ut med alle kafeène også :))
      Jeg kan legge merke til detaljer i byen ja…særlig når jeg har med kameraet…men er nok mange ting man overser også ..så viktig å være litt våken :))
      Ønsker deg en fin fredagskveld 🙂 Klem<3

    6. annebe: Er som oftest ikke så veldig alvorlig heldigvis 🙂

      Og kaféer er det mange av, må nesten prøve noen av dem innimellom 🙂
      Ja, når man har kamera med, så legger man merke til litt flere ting, for da er vi jo mere bevisste 🙂

      Ønsker deg også en flott fredagskveld. Jeg skal ut med Venneklubben. God mat og hyggelig selskap 🙂 Gleder meg 🙂 Klem <3

    7. Jeg synes dette var knallfine bilder. Jeg tar mange nedenifra og oppbilder. OG i byen her, på Barcode, er det knallfine bilder å ta nedenifra 🙂 Jeg går mye med nesa i sky, og liker å se på hustakene eller tårn og spir, mot himmelen.Når jeg skal ta bilder da vel og merk 😀 Koselig at du fikk gjort mye av den hyggelige sorten, og at sykhusgreiene var meste ufarlig 🙂 Klemmer til deg <3

    8. Mange fine bilder og utrykk på se opp bildene dine 🙂 Det blir liksom noe helt annet med en sånn vinkel.
      Du er flink til å komme deg ut på tur du 🙂 Ha en riktig fin dag 🙂

    9. Her var det fine og annerledes bilder. Så flink du er til å finne temaer! Jeg hadde aldri tenkt på å ta bilder sånn oppover 😉 Morsomt og fint 😀
      Jeg har igrunnen aldri tatt meg tid til noe som helst, så jeg gleder meg masse til kjæresten og jeg skal på tur om 12 dager! Det å ha tid til å gjøre som jeg vil, hvor reisen er målet. Jeg gleder meg vilt til å ta bilder og kanskje klare å se de små ting 😉
      Nyt lørdagen <3

    10. frodith: Med nesa i sky, da ser man helt andre ting, og man ser ting i et helt annet perspektiv. Og det trenger slett ikke å være negativt 😉 Fin holdning. Og nå man er på fototur, så øver man seg også til å se andre ting enn det man vanligvis legger merke til. Og jeg kjenner at det gjør jeg helt automatisk nå om dagen 🙂 Det er veldig kjekt 🙂

      Du tar mange fine bilder, både av folk, miljø og wildlife 😉 Synes det alltid er spennende å se din kreativitet 🙂

      Sykehuset var jo en god anledning til å finne på noe annet kos etterpå. Sånt liker man jo 🙂 Og jeg har jo tiden til det 🙂

      Håper du har en flott helg 🙂 Det har jeg 🙂 Klemmer tilbake <3

    11. Åse Helen:Tusen takk 🙂 Ja, det å komme seg ut på tur, gjør mye godt for helsen min. Det har jeg etterhvert lært meg. Og som regel prøver jeg å gå på tur selv om været er dårlig. I det siste har det blitt litt lite tur, men småturer er jo også kjekt da 🙂

      Motivene er som regel der ute et sted, og ved å finne nye vinkler, finner man stadig nye motiver også 🙂

      Ha en flott lørdag, og fortsatt god helg 🙂

    12. Fruemmel: Tusen takk 🙂

      Ja, det er en ting som er veldig viktig, å ta seg tid. Og der er nok vi mennesker litt forsiktige tror jeg. Det å ikke stresse sånn hele tiden. Men å vite at oppvasken og klesvasken og alle de andre tingene, løper ikke fra oss. Sett heller av litt tid til de små gleder, så kan oppvasken tas etterpå 🙂 Ingen grunn til å stresse 🙂

      Oppover eller nedover, eller bortover. Alt fungerer jo, på hvert sitt vis 🙂 Jeg synes det er kjekt å prøve noe nytt innen fotoverdenen. Og hver lille ting gir meg litt mer kunnskap om det jeg driver på med 🙂

      Ja, den turen dere skal på, den unner jeg dere virkelig. Det blir så utrolig godt for dere begge to <3 Dyrke hverandre, kjærligheten, og tiden 🙂 Sånn skal det være. Gleder meg til å se "referatet" etterpå. Men ikke glem, dere to først, deretter blogg og bilder 🙂 Men viktigst med dere to 🙂

      Ha en herlig god lørdag du også <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg