FACEBOOK VS BLOGG

Jeg er en del på facebook. Jeg har jo god tid til det. Og innrømmer at i perioder er jeg ganske hekta også. Men kjenner at etter jeg begynte å bli litt mer trofast blogger, har facebook avtatt litt i “viktighet” for meg. For det er så utrolig kjekt å lese blogg. Å følge med på hva som rører seg blant mine bloggvenner, og ikke minst å skrive noen ord selv 🙂


Bildene er googlet.

På facebook har jeg for tiden 337 venner. Og når jeg ser på det tallet, så lurer jeg på hvordan i alle dager det går an å kjenne så mange mennesker? Men det går jo an. For dette er jo ikke venner jeg nødvendigvis omgås. Men venner jeg har møtt i forskjellige settinger gjennom årene jeg har levd. Mange er “venner”. Dvs. mennesker man vet hvem er fra forskjellige forbindelser. Noen er venner man faktisk har omgang med, og enkelte er “venner” jeg har fått gjennom sosiale medier, men som jeg ikke har møtt. Så det er en fin bukett tilsammen 🙂

Jeg er et vennlig menneske. Skikkelig flink på sosiale medier, men ikke fullt så flink in real life. For sjenanse er en litt hemmende tilstand.
Men gjennom venneklubben, som jeg jo fant på nettopp facebook, så har jeg klart å øve meg opp til å bli en god del mindre sjenert. For her bare MÅ man. Det nytter ikke å sitte der å kun betrakte. For da blir bare ensomhetsfølelsen forsterket. Så jeg har følt meg litt frem her. Og klarer etterhvert å føle meg trygg nok på meg selv, til å kunne føle meg hjemme og være med i samtaler med både kjente og ukjente. 

En del av mine facebookvenner er nye. Nye for meg altså. Mennesker jeg har møtt i Venneklubb sammenheng. Og så er det jo så kjekt, at når jeg nå har fått så mange nye venner, så opplever jeg jo litt mer. Og da har jeg jo faktisk noe å fortelle. 
Og her kommer bloggen min inn i bildet.
For hadde jeg ikke opplevd noe, hadde jeg hatt lite å skrive om.

Og nå er det ikke sånn at jeg skriver og utleverer alle mine venner.
Nei, det fungerer ikke helt sånn.
Det er nemlig sånn at når jeg nå opplever noe sammen med andre, så har jeg også begynt å komme meg ut på egenhånd å oppleve noe. Og da blir jo motivasjonen for å skrive ytterligere forsterket. Og jeg har plutselig en mening om ting.
Takket være facebook, har jeg faktisk våknet litt 😉
Og blitt litt mer bevisst.

Og det blir det jo skriverier av, av og til 🙂

Dessverre har det også blitt noen negative skriverier. Men de måtte jo til, all den tid jeg også bruker bloggen til noe veldig viktig for meg selv, nemlig å sortere!

Så alt i alt, har både facebook og blogg.no blitt viktige verktøy for meg og min helse.

Men alt med måte selvsagt 😉 For det kan bli for mye facebook. Det kan også bli for mye blogg. Det kommer litt an på hva man legger i det. Jeg føler at jeg har funnet en fin balanse. Jeg surfer meg gjennom facebook et par ganger hver dag, og jeg forsøker også å få lest hos mine favorittbloggere hver dag. Ved noen anledninger, blir det hoppet over, i og med at det samler seg opp litt, og jeg kanskje har vært litt travel. Men jeg forsøker å holde en viss oversikt. Det er viktig i sorteringsprosessen min. En øvelse i å følge med 🙂 Pluss at jeg synes det er kjekt. Kjekt å henge med i denne verdenen som snurrer så fort rundt 😉 

Så for meg fungerer både facebook og blogg.no til hver sine ting. Og jeg er selv veldig fornøyd 😀

 

#facebook #blogg #sortering #venner #sjenanse #prosess 

6 kommentarer
    1. Bra når sosiale medier kan være til noe positivt..og er man voksen og har litt sunn fornuft..kan det helt klart brukes på en bra måte ..:)) Fint at det har motivert deg til å komme mer ut blant folk og hygge deg:))
      Jeg er ikke særlig aktiv på Fb ..men legger ut innlegga mine og litt annet..men bloggingen koser jeg meg veldig med ..og den gir meg inspirasjon og noe “sosialt” :))
      Var interesangt å lese innlegget ditt her…fine betraktninger :)) Nå skal vi spise her…fisk i dag..siden det ble kake i stad…neida..hehe..bare forde vi fikk lyst på det 🙂 Lørdagsklem<3

    2. annebe: Ja, når man har sunn fornuft, og gjør alt med måte, så kan til og med negative ting ble omgjort til noe positivt 🙂

      Jeg legger også ut flere innlegg. Men ikke alle 🙂 Og koser meg også med bloggen 🙂

      Fisk høres veldig godt ut. Og å starte dagen med kake var jo heller ikke feil på en lørdag, sånn en sjelden anledning 😉 Veldig viktig å kose seg…de små ting vet du 🙂

      Kos dere masse videre 🙂 Lørdagsklem tilbake <3

    3. Jeg er jo på facebook også, men er svært lite jeg gjør av meg der inne. Men hender jo at jeg legger ut noen bilder og kommentarer. Men prøver å følge med sånn høvelig i alle fall. Og jeg deler jo de fleste blogg innleggene på fb. Men det går fort noe tid med å engasjere seg på de sosiale medier,, men det finnes sikkert værre ting å somle bort tida med 😀 Ha en fin kveld

    4. dedicat: Ja, sosiale medier kan være et tidssluk om man ikke klarer å begrense det. Det kjenner jeg til faktisk. Det kan også være deprimerende å se hvor vellykkede alle er, alle utenom seg selv kanskje? Så det er ikke bare bra med sosiale medier. Men nå har jeg klart å balansere det til noe positivt endelig. Så nå er jeg fornøyd. Og kjekt er det jo, å kunne dele andre ting, blogg, f.eks., med sine venner på facebook 🙂 Så fortsett med det sånn som du gjør det. Tror det er sunt 🙂

      Ha en herlig søndag:)

    5. frodith: Så koselig at du tok deg tid til en liten lynvisitt hos meg. Håper du hadde det kjempekjekt på russetreffet <3 Sånne gode minner må man ta godt vare på 🙂
      Jeg er glad jeg er på blogg jeg også 🙂
      Søndagsklem til deg russejenta <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg