TO HJERTER

De står tett sammen, med armene rundt hverandre. Lenge. Begge to med hver sine såre hjerter. Prater litt, men er mest stille. Tankene går. Og klemmen, omfavnelsen, varer og varer. Natten har lagt sitt dempede teppe over byen.

Hun er lei seg, han har dårlig samvittighet, og er lei seg han også. Og hans dårlige samvittighet gjør at hun får ekstra vondt inni seg.

Man kan ikke noe for at ting ble som de ble. Det er ikke alt som kan styres sånn.

Tankene hennes virvler i full fart inni henne mens de står sånn tett sammen. Hun nyter, samtidig som det gjør vondt. Det gjør vondt fordi følelsene raser. Ikke bare i henne, men også i han. Motstridende følelser. Det er vanskelig å rive seg løs. Nytelsen ligger i at to mennesker som bryr seg om hverandre, er gode med hverandre. Det å bli holdt rundt, er like godt, omsorgsfullt og nødvendig som andre elementære ting i livet. Det gjør ekstra godt når man blir holdt rundt av noen man er glad i.

Til slutt klarer hun ikke å tie, men sier hjertefølt, at samme hva slags vennskap de har og ender opp med, er hun glad i han. Og hun mener det sterkt. Han svarer at han er glad i henne også. Det var gode ord å høre. Vennskapelige ord. Kjærlige ord. 

Mens de står der, tett omfavnet og stille, går tankene videre. Hun vet ikke egentlig hva han tenker. Men hun kjenner at han sliter. Og hun tenker at hun ikke vil vise seg svak, hun får vente med tårene til en annen gang. Her gjelder det å ta vare på hverandre. Til ikke å gjøre det vanskeligere enn det er. Oppgjøret har de jo hatt, en uke tidligere. 

Det har vært en tøff uke. En sår uke. Men også en uke til ettertanke. Alt er ikke elendighet. For de har beholdt vennskapet. Dessverre er hun litt for svak. Hver gang de ser hverandre, klarer hun ikke å holde seg på avstand. Litt nærhet sniker hun seg til. Kanskje ikke noe annet enn å stryke han på armen noen ganger. Men likevel.

De spiste middag sammen en dag. Han kommenterte at hun så sliten ut. Og lurte på hvorfor? Men der og da sto gråten som en stor klump i halsen, og hun klarte ikke å svare. Hun klarte til slutt å svelge klumpen, og komme til fatning igjen, og ga et svar om at livet er tøft. Klart at han leste henne som en åpen bok. Han visste nok hvorfor, men prøvde å få henne i tale. Men når gråten presser på, er det umulig å prate. 

De satt ved bordet, og ventet på maten. Han tok hendene hennes i sine. Strøk og koste. Og en behagelig varme strømmet gjennom henne. En god og trygg følelse. De satt sånn ved bordet, både før og etter maten. Før de til slutt gikk derfra, en liten stund hånd i hånd. Dette hjalp litt. Hjalp på det som er bearbeidelsen i henne. Samtidig som det igjen tente gnister. Rare følelser.

Mens de står der i natten, med armene rundt hverandre, lytter hun til pusten hans mens hun tenker gjennom den siste uken. Det er rart hvor mye som dukker opp. Den siste tiden farer som en storm gjennom hodet hennes. Og hun undrer seg over hvorfor hun ikke passer inn? Det er tanker som opptar henne mer og mer. Hun føler seg utenfor i mange sammenhenger. Men mens hun står og tenker, så kommer hun frem til at hun kanskje ikke er utenfor, men bare bruker litt ekstra tid på å føle seg vel og trygg i enkelte situasjoner.

Det har skjedd mye i livet hennes, som har gjort at hun føler seg utrygg og tilsidesatt. Det tar litt tid å finne den trygge følelsen i seg selv.

Det er to hjerter her i denne omfavnelsen. To hjerter som ikke er helt enige. To mennesker, mann og kvinne, som likevel, til tross for litt motstridende følelser, har bestemt seg for å være venner, å bry seg om hverandre. To mennesker som sliter. 

Omfavnelsen er god og vond på samme tid. Den er litt medisin for det såre hjertet. Det å kunne vise omsorg, det er like godt som å få omsorg. Og det å få lov til å holde rundt han, stryke han på ryggen, og klemme seg inntil brystkassen hans, gjør uendelig godt. Selv om det er vondt å kjenne på følelsene som raser i begge kroppene.

Ordet elske har dukket opp i henne flere ganger den siste uken. Så sånn kjennes det ut altså? Sviende urettferdig rett og slett. Men godt likevel. Hun vil ha den følelsen i seg. Det er en god følelse, selv om den ikke passer inn. Det kjennes ikke som en besettelse. Det kjennes bare godt. Det kan bare være sånn. Det er ikke en direkte fortvilelse i det lange løp. Det er en følelse av kjærlighet som er god å ha. Det er en følelse hun ikke trodde hun skulle klare å ha for noen mann i dette livet. Og nå når den har kommet, så vil hun velge å beholde den ♥ Selv om det ikke er gjengjeldt på samme måten. Hun må tenke på seg selv. Hun må tenke at det gjør godt å ha en sånn følelse for noen. Det gjør godt for hennes egenfølelse. Hun trenger det nå.

Til slutt klarer de å rive seg løs fra hverandre. Det har begynt å regne, og morgenen begynner å nærme seg. De går hver til sitt, med avtale om å møtes igjen snart.

 

 

#kjærlighet #sorg #glede #hjerter #følelser #samvittighet 

16 kommentarer
    1. Virker jo som det er litt godfølelser fra han også hvertfall…DET er det ingen tvil om! Håper det utvikler seg litt på sikt jeg da 🙂 God klem <3

    2. frodith: Ja, noen følelser er det jo. Men ikke de stormende. Og det er jo helt greit det, faktisk 🙂 Vennskapelige følelser er også gode. Og vennskap er utrolig viktig for ens egen motivasjon 🙂
      God klem tilbake til deg <3

    3. Jeg tror stormende er overvurdert 🙂 Skal man ha forhold over lang tid, så er vennskap et utrolig viktig fundament 🙂 Når stormen GIR SEG…for det gjør den som regel, mener jeg , så er det viktig at det er noe UNDER der.. Du skal se han kommer i siget etter hvert 😀 Evig optimist på dine vegne 🙂 <3 klemmer <3

    4. frodith: Jeg tror som deg. Basisen er vennskap, uansett. Har man ikke det, har man ikke noe å bygge på. Men det er jo viktig å ha litt pasjon også, spesielt til å begynne med. Det er jo det som gjør at en kommer i gang. Jeg klarer ikke å basere et forhold i utgangspunktet, kun på vennefølelser. Det må litt mer til. Litt pasjon, en drivkraft 🙂 At den roer seg etterhvert, er jo naturlig. Men likevel har man jo da fått bygget opp litt mer innimellom, som vil gjøre veien videre perfekt 🙂
      Jeg er normalt optimist av natur, men her er jeg veldig glad for vennskapet 🙂 Det er godt å vite at man har en så god venn 🙂
      <3 Klemmer <3

    5. Så fint og sårt skrevet ..for samtidig som du ser det positive i følelsen og vennskapet er det noe litt trist over det også…
      Har du noen ganger sendt inn “noveller”til blader..dette måtte jo passet bra som en slik historie…du skriver så bra :))
      Skjønner du har mye som skal bearbeides om dagen…ønsker deg alt godt :))
      Stor klem til søteste deg <3

    6. annebe: Tusen takk <3
      Ja, jeg ville blitt gal om jeg ikke så det positive i det hele 🙂 Så jeg velger å fokusere på det 🙂

      Nei, jeg har så langt ikke sendt inn noe. Jeg har noen noveller liggende, men ikke tatt mot til meg å sende inn noe. Kunne jo vært en idé til å tjene litt penger kanskje.

      Ja, har en del å tenke på. Men denne natten fikk jeg i det minste sove lenge. Hele 9 timer. Og det er bedre enn siste ukes 3 timers netter 😉 Så hjalp godt det 🙂

      Stor klem tilbake til deg, kjære du <3

    7. Jeg prøvde å skrive en kommentar som bare “forsvant”. Så får jeg prøve igjen, for jeg tror ikke den “kom fram”. Ikke enkelt dette…..Hvis dere klarer å bevare et vennskap så er det jo flott…men i denne situasjonen er det sikkert vanskelig. Det kan fort bli veldig sårt. Litt sånn : “Så NÆR, men ikke SÅ nær”. Jeg tror det er viktig å være realistisk…… men sikkert fort gjort å håpe……..Hvis du forsoner deg med at det kun blir et vennskapsforhold, så “fristiller” du ham også, slik at han kan slappe av å la følelsene få utvikle seg i den retningen som blir riktigst, enten det “bare” blir vennskapelig eller noe mer. Du beskriver følelsene dine så nydelig og vart. Du er modig som deler. Det er nok sant at du er et oppriktig menneske. De fleste av oss er for stolte til å innrømme det hvis vi opplever at ønsket om å bli kjæreste ikke blir gjengjeldt. Klem! 😀

    8. Så nydelig, ja vakkert og sårt. Hvorfor kan det bare ikke være enkelt? Men framtida kjenner ingen. Nyt det du kan nyte, du er vakker…..og kanskje skjer det mer, eller fører til noe annet.
      Men orda dine er så full at alt som løfter høyt opp…….
      For mange år siden hadde jeg en lignende opplevelse, men torde ikke – rømte. Da han rakk hånda ut lenge etterpå valgte jeg han bort til fordel for et feil valgt. Og slik humper en i vei.
      Jeg syns du er kjempemodig, du kler deg naken og blir sterk.
      Jeg ØNSKER deg alt GODT!!!!!!!
      Stor klem <3 <3

    9. karidansen: Dumt at kommentaren ikke kom frem. For har ikke sett andre kommentarer fra deg på dette innlegget, enn akkurat denne her.

      Ja, det er en fiiiin balansegang dette her. Det er sikkert og visst. Jeg har nok kommet frem til at jeg skal holde meg litt borte fra enkelte sosiale arrangementer en liten stund. Ikke pga. følelser, men i grunnen mest på andres blikk og spørsmål. Av hensyn til han.
      Og jeg har besluttet å være glad i han, og til og med elske han, uten å håpe. For vennskap er også en veldig fin ting, og utrolig viktig.

      Tusen takk for at du setter pris på at jeg deler. Det er klart det sitter langt inne å innrømme enkelte ting. Men likevel så er det jo ikke en uvanlig ting. Mange har jo opplevd det samme. Og derfor velger jeg å sette ord på det. Litt for andres skyld, men mest for min egen. Det hjelper å skrive, for da får jeg sortert oppi hodet mitt. Der er det kaotisk nok fra før av 😉

      Håper du har en fin kveld 🙂 Klemmer tilbake <3

    10. BforB: Tuuusen takk <3
      Ja, hvorfor må alt være så vanskelig? Det har jeg undret meg over mange ganger 😉 Men ja, jeg nyter. Jeg er flink til å ta til meg de små gleder. Har lært meg det 🙂

      Huff, så rart hvordan veien leder en avgårde, hvordan valgene vi gjør kan gå så feil, og hvordan vi kan være så redde at vi velger helt motsatt av hva som ville være riktigst? Men sånn er dette livet. Vi er ikke så smarte at vi får til tilværelsen helt alltid. Trist med ditt valg som gikk feil, men det har sikkert likevel ført med seg noe godt innimellom. Og ikke minst, en haug med erfaringer.

      Ønsker deg også alt godt. Og dit er du på vei, det vet jeg 🙂

      Stor god klem fra meg til deg <3 <3

    11. Takk. Jeg sliter litt med dataen for tida. Det kommer noen virusangrep. Akkurat nå har det roet seg, men i går kveld var det helt håpløst. Skal levere dataen på rens i morgen! Nok om det…. Jeg tror det er klokt å holde litt avstand, slik som du sier. Vi blir gjerne litt nysgjerrige når vi aner at det er “Er romantikk i lufta” mellom noen vi kjenner. I slike tilfeller skal vi jo helst la hverandre være i fred, men det klarer vi ikke alltid…… Vi må dele det vi føler for å dele. Jeg har blitt mer “privat” med årene. Blir jeg forelsket igjen, så tror jeg at jeg vil holde det for meg sjøl så langt det er mulig i starten. Å hilse på familien og venneflokken til hverandre omtrent før man vet om det er mer enn et lite blaff….det er ikke så klokt…. Det er ikke så enkelt for unger(uansett om de er voksne) å forholde seg til at mor og far kommer med ny kjæreste….flere ganger – i løpet av relativt kort tid. Derfor skal en tenke seg litt om før en presenterer den nye.

    12. karidansen: Huff, sånne dataproblemer er ikke kjekke. Men håper det løser seg når du har fått PC’en renset 🙂

      Ja, helt klart blir folk nysgjerrige. Sånn er det jo bare 🙂 Kunne nevnt noen artige eksempler på det, men skal ikke gjøre det 😉

      Jeg har en ganske åpen dialog med mine barn. Og jeg har jo ikke akkurat kommet med nye kjærester i fleng, for å si det enkelt. Jeg er veldig kresen, og jeg har gjort mine vanskelige erfaringer på kjærestefronten. Så de slipper akkurat den delen, ungene mine 🙂

      Men når det er sagt, jeg har dem hos meg i 3 uker i strekk. Og det er ikke sånn at jeg legger livet mitt på vent de 3 ukene. Så jeg går ut på ting, og jeg tar imot gjester, uavhengig om ungene er hos meg eller ikke. De må jo også se at moren deres har et liv. Og at moren deres har venner, av begge kjønn 🙂
      Begge barna mine er tenåringer, og har i alle fall litt begrep om å forstå hva det går i 🙂

      Jeg skjønner godt tankegangen din. Og har vel tenkt sånn selv også. Men man handler ikke alltid som man planlegger likevel 😉

    13. Nei…. man gjør ikke det. Jeg ser at jeg gjorde uheldige ting overfor unga da jeg var nyskilt og sårbar for en del år tilbake. Jeg hadde absolutt ikke besøk av mannfolk i fleng, men det ble et par småfjollete kjæresterier litt for fort etter skilsmissen. Jeg hadde så behov for lek, moro og å bli “Sett”. Jeg har pratet med unga om det i etterkant, og sagt at jeg skjønner at det var vanskelig. Vi unngår ikke å gjøre “feilskjær”, men det er greit å kunne si at man ser at man har gjort noe som ikke var ok!

    14. karidansen: Ja, helt klart 🙂 Og det er derfor jeg har valgt en åpen dialog med mine unger. Og jeg har jo merket at de er tryggere når de er “informert”, enn om jeg skulle luske rundt og de ikke vet noen ting 🙂

      Man gjør sine feil, gjennom hele livet. Men oftest lærer man av feilene sine også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg