KROPPEN MIN

Jeg har den siste tiden oppdaget hvor mye kropp, vekt og kroppsfasong har å si, for det uttrykket man gir, og den oppmerksomheten man får.

Jeg har hørt det i noen måneder nå, hvor liten jeg er, hvor liten jeg har blitt, hvor slank jeg har blitt.

Og jeg skal ikke nekte, jeg er veldig stolt over akkurat det 🙂 Det er en milepæl, et nytt liv faktisk. På en måte. For nå er jeg slankere enn jeg var for 25 år siden. Det er ganske godt gjort. (Klapper meg selv på skulderen) ☺


Bildet til venstre viser meg på Mallorca i 2011. Bildet til høyre viser meg på 17. mai 2015.

Jeg husker ikke hvor mye jeg veide i 2011. Men jeg vet at jeg på det tyngste har veid ca 98 kilo. Og det var da vektnålen viste det, at jeg begynte å bli alvorlig bekymret, og bestemte meg for å få hjelp til å forebygge det å bli “smellfeit”. Jeg tenkte på helsa. Og jeg tenkte på hvor tungt alt var. Jeg tenkte på hvor vanskelig det var å finne klær. Jeg tenkte på hvor ulykkelig jeg var over å være så tung. Og jeg tenkte med fortvilelse på at jeg nærmet meg 100 kilo. For et grusomt nederlag. Jeg er jo bare 162 cm på strømpelesten. Og tenk deg hvordan det ser ut å være så kort og 100 kilo tung!!!!

Så jeg gikk til legen, og fikk tabletter som skulle hjelpe forbrenningen.

Og det hjalp. Jeg har skrevet om det før. Og sammen med trening, så tok jeg av ganske mange kilo. Men så fikk jeg betennelser, og måtte slutte og trene, og la på meg litt igjen. 

Så gikk tiden, jeg fant ut jeg ikke kunne trene, men ut å gå tur kunne jeg gjøre. Og det, sammen med å spise små måltider, så har jeg gått ned til dagens størrelse. Og siden jeg nå har nevnt vekt og høyde, så kan jeg si at i dag veier jeg 67 kilo. Og det er 31 kilo mindre enn jeg var for noen år siden. Så det siste halvannet året har jeg gått ned 24 kilo, som en fortsettelse av det jeg var begynt på helt bevisst for enda flere år siden 🙂

I dag er jeg ikke så redd for helserisikoene som hjerte og karsykdommer, diabetes og sånne ting, som jeg var den gangen for lenge siden. Og det er fordi jeg har klart å bekjempe vekten 🙂

Ting er ikke like tunge lenger. Jeg kan helt fint krølle meg sammen i en ganske liten stol, jeg kan gå og handle klær i ALLE butikker, jeg kan handle klær på tilbud til og med, og finne størrelser som passer meg. Og vekta gjør meg ikke lenger ulykkelig.

Men, jeg har funnet ut at lykken ligger ikke i en slank kropp. Det er så mye mer som skal til for å være lykkelig. Ikke bare kropp og vekt. Livet er jo en sammensetning av mange elementer. Og tilsammen vil disse tingene utgjøre den lykken man føler.

På fredag var jeg en tur ute på nattelivet i Stavanger. Det var en veldig kjekk kveld. Men et par ting sitter fast i meg i ettertid, som har med kropp å gjøre, og som føltes litt merkelig. Uvant, for å si det rett ut.

Det ene var inne på et utested, hvor jeg måtte smyge meg forbi bardisken, mellom mange mennesker, for å komme meg på toalettet. På veien tilbake møtte jeg en gjeng unge menn, sånn ca i begynnelsen av 30 årene. Da jeg passerte dem, var de så mange, at de sperret veien litt, sånn at jeg ikke kom meg helt videre med det samme. Da jeg ble stående fast litt, merket jeg en hånd på bakstussen min, og den ble liggende der, aaaalt for lenge. Og ikke tilfeldig. Jeg grep håndaog skjøv den bort, men da flyttet han bare sin hånd, og tok tak i min hånd. Jeg snudde meg, for å se hvem tullingen var? Og oppdaget at det var en pen mann, faktisk. Ikke en klein og kjedelig utseende mann. Han møtte blikket mitt og smilte, mens han fortsatt holdt hånden min. 

Jeg liker ikke sånt. Og lurer jo på om han trodde jeg skulle bli smigret? For meg spiller det ingen rolle om det er pene eller stygge menn som gjør seksuelle tilnærmelser. Jeg føler det ubehagelig, og foretrekker sånt med en jeg er intimt fortrolig med, og som jeg liker, fremfor noen som ikke har med min intimsfære å gjøre i det hele tatt. 

Jeg var kledd i en trang kjole, som ikke overlater for mye fasong til tilfeldighetene, og innser jo at det kanskje trigger noen til å bli litt for nærgående. Men likevel så holder jeg fast ved at de ikke har noen rett til å gjøre sånt, fordet om jeg har på meg en fin kjole, og har slanket meg litt. De kan holde hendene sine for seg selv synes jeg. Og heller tilnærme seg på mer Gentlemanaktig vis om de har lyst på min respekt i alle fall.

Så joda, jeg er jo stolt over kroppen min som jeg har tilegnet meg. Men skal jeg bli smigret over å bli kladdet på rumpa da eller?
Det har jo faktisk skjedd da jeg var mye tyngre også. Men da opplevde jeg det som en fornærmelse, nesten som mobbing. Men det var sikkert fordi jeg ikke følte meg vel i min tunge kropp. 

Det neste som skjedde, var også en merkelig opplevelse. Det satte seg en dame ved siden av meg. Hun ville snakke litt med han som satt ved min andre side. Hun støttet hånda si på ryggstøtten bak min rygg, og lente seg foran meg, for å prate med han.
Da hun var ferdig, trakk hun hånden sin til seg, og jeg kjente at hun var borti ryggen min i farten. Hun gnikket på hånden sin, og mumlet at hun rispet seg på noe. Så ser hun på meg, med et litt sutrete ansiktsuttrykk, og sier: “Du er jo så tynn at man risper seg opp når man er borti deg!”
Jeg ble ganske paff. Er jeg såååå tynn? Er det bare knokler igjen nå? Skinn og bein liksom?

Jeg ble litt tankefull etter det der. Og litt lei meg. Følte at jeg var i veien samme hvordan jeg så ut.
Men det gikk fort over. Jeg har fortsatt mine komplekser i behold, og dem passer jeg godt på 😉 Og de har ikke noe med slankhet å gjøre 😉

Etter at jeg la ut nye bilder av meg selv på facebook, fikk jeg en hel liten storm av henvendelser fra “venner” jeg ikke engang har møtt, men som likevel er venner på en måte. For jeg kan jo møte dem via venneklubber og alt det der. Derfor sier jeg ikke nei til venneforespørsler fra folk som jeg vet jeg kan støte på i mitt sosiale liv.
Henvendelsene jeg fikk gikk på hvor flott, hot og sexy jeg ser ut. Og et par av henvendelsene gikk også på dating og på det å ha sex. Ingen av disse er aktuelt for meg med noen av dem. Men helt klart så må jo folk få lov til å spørre 😉 Men guri hvor uvant det er å få sånne henvendelser. Jeg fikk det jo før også, da jeg var på et annet nettsted i tillegg til facebook. Men da følte jeg bare avsky. Og avviste enhver som prøvde seg 🙂 For jeg kunne jo ikke skjønne at noen kunne se at en sånn klumpete kropp var noe å ha på. Eller noe å være glad i. Men sånn som det er i dag, så skjønner jeg det litt bedre. For det finnes sikkert like mange forskjellige smaker der ute, som det finnes kropper. Kan jeg tenke meg.

Men jeg har jo kjent den siste måneden, den store forandringen på kroppen min. Jeg kjenner kragebena når jeg tar der, samme hvilken stilling kroppen min har. Det gjorde jeg ikke før. Jeg kjenner ribbena mine. Og første gang jeg gjorde det, fikk jeg en følelse av motvilje. Det kjentes litt uvant og ekkelt ut. Men nå begynner jeg å bli vant til det. Og når jeg ser på bilder av meg selv, så ser jeg at jeg ikke har hverken runde kinn, dobbelthake eller særlig mage. Jeg har heller ikke særlig pupper å snakke om. Til og med føttene mine har blitt slankere. Så mye har forandret seg. Så kanskje ikke så rart at oppmerksomheten jeg får også har endret seg? 

I tillegg har jo vektnedgangen gått over lang tid, og dermed har det meste av huden også klart å justere seg, uten å ligge igjen i valker. Så jeg må jo si som jeg begynte her, at det er et nytt liv med denne kroppen.
Men likevel så vil jeg jo poengtere at det er ikke kroppen som gjør personen. Det er det indre. Og det er det aller viktigste.
Skal man slanke seg, så bør det være av den rette årsaken. Det bør være av helseforebyggende grunner. Det er min mening. Jeg ser mange runde og flotte damer når jeg er ute og farter. Og jeg beundrer dem jeg ser, hvor flotte de faktisk er, selv om de er rundere enn normen sier. Det har nok mye med holdning å gjøre. 

For meg var det helsa som bestemte. Frykten for å oppleve noe som forringet helsen min. Men, de siste 24 kiloene har vært ubevisste. Det har bare skjedd, sakte men sikkert. Og det er jeg enormt glad for 🙂

Lykken nærmer seg 🙂

 

#kropp #vekt #lykke #helse

38 kommentarer
    1. Heidi: Tusen takk for det 🙂 Jeg er nokså fornøyd nå ja…Nå gjelder det å få orden på resten av mennesket inni meg også 😉
      En herlig kveld ønskes deg også 🙂

    2. Virkelig stor forandring ja..man kan være flott om man ikke er så slank også..men ikke om en ikke føler seg vel med det..og stor overvekt er jo ikke bra for helsa ….og du ser veldig flott ut nå..men man må være obs på å ikke ville bli stadig tynnere..så jeg håper du har tenkt å “stabilisere”deg slik du er nå…og som du sier å være tynn betyr ikke at man er mer lykkelig…men alt blir litt “lettere”uten alt for mange kilo å drasse på…
      Det med den hånda på rompa hadde jeg bare tatt som et hyggelig kompliment..og smilt litt av :)) Det med hun som sa det der med at hun …rispa..seg på deg det må ha vært et merkleig menneske…sier vel ikke sånt til folk…
      Husk på at folk liker deg for den du er …uansett vekt…men du liker nok deg selv bedre i “ny utgave”..og det er deilig å kunne stråle litt og føle seg fornøyd med eget utseende…:)) Klem til nydelige deg <3

    3. Du har jo gått ned mange kilo, og med den beste grunn, nemlig med tanke på helsen. Så får du ta med alle andre fordeler og ulemper ? 🙂 på kjøpet . Vitner i alle fall om god selvdisiplin når du har tatt av så mye.

    4. Du ser unektelig feiende flott ut. Men du var jo like pen på mallorca-bildet og. Uansett så er det som du sier, din kropp, og din trivsel det gjelder. Han der mannen med hånden, klart han var ufin, det var i hvert fall ikke din kjole som hadde skylden! Jeg tenker ofte at når jeg er så gammel som jeg er, bryr jeg meg mindre, og tar alt som komplimenter. Men det går jo en grense da, og en hånd som blir værende på rumpa blir jo litt for privat! Og hun damen sor “rispet seg” på deg, haha, typisk sånt som noen litt misunnelige plumper ut med, men som de sikkert angrer litt på i ettertid. Rart hvordan du dumper opp i helt nye situasjoner pga av din “nye kropp” Interessant lesning. Jeg har alltid vært slank, men kan tenke meg at jeg hadde merket forskjell om jeg hadde kjørt på med silikon for eksempel….ikke at jeg har sånn planer altså, men menn er menn, og kvinner er kvinner verst. Når man ikke kjenner hverandre er vel kropp og utseende det man har å gå etter. Nå vaser jeg meg langt uti her, er egentlig på vei til trening. men det var veldig spennende lesning og observasjoner. Ha en fin dag. klem<3

    5. annebe: Ja, forandringen viser jo veldig godt. Og jeg er virkelig stolt over det. Og det er sant, om man ikke føler seg vel med for mange kilo, så føler man seg jo mindre flott også. Helserisiko er jo ikke eneste grunn til slanking. Jeg har ikke tenkt å gråte om jeg går ned 2 kilo til. Men noe mer enn det er ikke ønskelig. For da vil jeg bli mager. Og det er nok ikke en tilstand jeg vil kle spesielt godt. Akkurat der jeg er nå, trives jeg veldig godt 🙂

      Så forskjellige er vi jo 😉 Kanskje jeg er litt prippen? 😉 Hehe. Men jeg liker ikke at fremmede innvaderer meg. De kan heller stryke meg på armen om de plent vil være borti meg 😉 Men jo, det var vel en form for kompliment kanskje…;) Og hun dama var jo impulsiv nok, så hun fikk nå sagt sitt, rett fra hjertet. Det er nesten så jeg tar DET som en kompliment…Hehehe 😀

      Ja, dem som jeg kjenner fra før av, liker meg jo for den jeg er. Og de som er ekte og interessert i person, ser forbi vekten og inn i det som faktisk ER meg. Så det har du jo helt rett i. Men helt klart, den nye utgaven av meg, er veldig lett å god å leve med 🙂

      Tusen takk for god kommentar. Det er godt å se andres reaksjoner på det jeg opplevde.
      Ønsker deg en god mandag, og klemmer godt tilbake til deg, som er en av de vakreste og en og en herlig inspirasjonskilde <3

    6. Du er så flott og det var du før også 🙂 Det er veldig morsomt å klare å gå ned igjen vekt når man ønsker det. Det er litt av en jobb men så går det litt av seg selv når man er igang.
      Ja jeg tror nok du blir sett annerledes på nå enn før. Samfunnet har en tendens til å idyllisere det slanke og perfekte og se ned på fedme. Det er dumt synes jeg for litt slingringsmonn må man ha.
      Håper dagen din blir riktig fin Eva 🙂 Nå skal jeg ut å nyte solen 🙂 klem

    7. maiken: Ja, helsen er viktig. Og jeg har jo nok helseproblemer fra før av, om jeg ikke skal skaffe meg enda flere 😉
      Fordelene er jo absolutt i flertall nå, og ulempene er uvante og nye. Men som du sier, får ta dem med på kjøpet 😉 Det er en tilvenningsprosess alt sammen 😉
      Tusen takk for kommentaren <3

    8. Min matgale verden: Tusen takk 🙂 Ja, det er trivsel det handler om, mye av tilværelsen vår.
      Ja, han med hånden var ufin. Hadde han bare fjernet den med det samme, så ville jeg ikke tenkt så mye over det, men å holde den der, og dertil ta min hånd, og møte blikket mitt….da blir det litt vel privat føler jeg. Har ikke opplevd det noen gang før 😉 Og misunnelse er jo fint da. At noen er misunnelig på meg liksom. Tror ikke det heller skjer alt for ofte 😉

      Ja, du hadde nok merket stor forskjell om du hadde gjort noe som synes, med kroppen din. Det er rart med det, men kropp har faktisk STOR betydning for hvordan man blir oppfattet. Det er det helt nye jeg har lært meg nå den siste tiden 🙂

      Takk for kommentaren 🙂 Og kos deg masse på trening, du er flink og holder deg i form. Det er utrolig viktig, og godt gjort 🙂

      Ha en fin dag kjære du. Klemmer tilbake <3

    9. Åse Helen: Tusen takk 🙂

      Ja, vektnedgangen har jo vært litt sånn tilfeldig etterhvert. Men utrolig kjekt når det hele begynte, å se at jeg faktisk fikk det til, uten operasjon og alt det ville medfølge.

      Og du har helt rett, samfunnet er litt forkvaklet når det gjelder overvekt og utseende generelt sett. Men sånn er det jo bare. I noen samfunn er jo faktisk noen kilo ekstra et mål for velstand og misunnelse. Så det er rart hvor forskjellig det kan være rundt i verden.

      Ønsker deg også en flott dag. Kos deg masse i solen. Her er det overskyet, og opphold akkurat nå. Tror jeg skal ta meg en tur ut etterhvert jeg også, gå en lang tur 🙂 Klem <3

    10. Her satte du jammen fingeren på mye bra!! Jeg har vært både liten og stor, og opplevde helt klart MYE mer oppmerksomhet både av den gode og den dårlig sorten når jeg var liten. Og når jeg var liten opplevde jeg også at folk tror de kan si hva som helst om kroppen min! Selv om jeg aldri har hørt at noen risper seg på meg. Det den dama sa til deg vitner om ett menneske i ubalanse tenker jeg. Ei som rakker ned på andre for å føle seg bedre selv.
      Jeg synes du er utrolig flott på begge bildene, men helsemessig er du jo på ett mye bedre sted nå<3 Og som du selv sier, alt er jo enklere. Jeg heier på deg i din videre utvikling, og håper du snart er så på plass i livet at lykkefølelsen er din venn <3 Det er magisk å være lykkelig. Det betyr jo på ingen måte at man ikke har dårlige dager.
      Ha en strålende mandag fine du <3

    11. Fruemmel: Tusen takk 🙂 Jeg synes det er godt at jeg klarer å uttrykke meg, og få ut tankene i et forståelig modus her i bloggen 😉

      Ja, du ser kanskje forskjellen i det å ha forskjellig størrelse. Nå har jeg jo vært liten jeg også, men det er veldig lenge siden. Og vektoppgang har jo gått gradvis, og dermed merker man ikke overgangen så lett.

      Ja, hun var kanskje i ubalanse hun dama. Men hun var hverken overvektig eller stygg på noen måte i eget utseende, så jeg skjønner jo ikke helt det heller. Men men…. 😉

      Ja, jeg ser vel ok ut på begge bildene, men kan love at det føles mer ok nå 😉 Og ja, helsemessig, så merker jeg STOR forskjell allerede. Mange av vondtene mine er ikke så vonde lenger, rett og slett fordi det er mindre belastning nå.

      Lykken har vel noe med hvordan man føler seg generelt. Alle vil jo ha dårlige dager innimellom. Men generelt kan man likevel være et lykkelig menneske. Og jeg er jo på vei dit. Det er vel bare en ting som gjenstår, og det er å få energi og overskudd som noe normalt. Ikke som en periodisk greie. Ser veldig frem til det. Klarer jeg å få til det, så tror jeg at jeg vil være i mål 🙂

      Ha en strålende flott mandag du også. Og bare så du vet det, din “reise” i det du jobber med selv, med deg selv, inspirerer meg veldig <3

    12. Du har vært flink 🙂 Det viktigste er å trives i den kroppen man har fått tildelt og stelle sånn noenlunde godt med den. 🙂 Jeg har jo vært en liten spjæling hele mitt liv, men har ikke savnet en cm eller et gram.. 🙂

    13. For det første vil jeg gratulere deg med vektnedgangen, uansett hvordan du har klart det, men det viktigste er at du beholder helsa 🙂 Vi som er midt i 40-årene må dessverre være selektive med hvor vi vanker. Utstedet du var på var nok for de yngre og alkohol var sikkert med i bildet, hos dem. Vi er ‘gamle kjerringer’ og ‘ungdommen’ tenker at vi er i panikkalderen og vil derfor mobbe oss litt å se hvor langt det går, som denne unge mannen og damen gjorde, særlig han med fysisk kontakt. Glem hele kvelden og oppsøk plasser hvor det vanker noen på din alder, av erfaring. Jeg er gift, men det hender jo at jeg er ute på byen med venninner, så jeg kjenner gamet. Fortsatt god pinse, det lille som er igjen av den 🙂

    14. Hei Eva. Du har vært kjempeflink! Men antall kilo er viktigst i forhold til helse som du sier. Jeg har vært overvektig siden jeg ble syk for noen år siden og kjenner igjen dette med å ikke klare å trene osv. Hva slags medisiner fikk du? Jeg har spurt legen, men fikk ikke noe hjelp der nei. Var bare å spise mindre… Og det vet jeg jo. Men ikke alltid like lett i praksis.
      Tilnærmelser fra ukjente er ikke hyggelig når de kommer innenfor den private sonen. Uansett fasong! Dama sin kommentar er bare ren og skjær misunnelse! Slike er ekle! Hun villle nok hatt noe å si om det var motsatt også. Bare å heve seg over! 🙂

    15. dedicat: Tusen takk 🙂 Ja, det er viktig å trives, og noen ganger må man virkelig jobbe for å trives med kroppen sin. Veldig viktig å ta vare på seg selv.
      Heldig du som har sluppet dilemmaet på den måten 🙂

    16. Siss: Tusen takk 🙂 Ja, det er sant det, viktigst for helsen sin skyld. Og bonusen er jo å bli slank og fornøyd med tanke på utseendet også 🙂

      Utestedet jeg var på var nokså variert. Den gjengen jeg var med, var flere eldre enn meg, så jeg tenkte ikke så mye over det. Hun som kritiserte meg var sikkert rundt min egen alder. Men jeg tenker ikke på meg selv som gammel. Det synes jeg blir feil. Man er ikke eldre enn man føler seg. Alder er bare et tall 🙂 Men du har jo et poeng i at man må være litt selektiv med de stedene man går. Jeg følte det heller ikke som mobbing fra den yngre mannen. Mer som beundring. Men likevel…privat er privat 😉

      Men gamet er det samme, samme hvor gammel man er. Så at du kjenner det du også, selv om du er gift, det er jeg ikke overrasket over. Men vi får kose oss, og heller overse dem som er kleine. Vi er jo ute for oss selv, ikke for dem 🙂
      Tusen takk for kommentaren, og ha en fin avslutning på pinsen <3

    17. Grete Nordhagen: Hei 🙂 Så kjekt at du ville kommentere her inne hos meg 🙂 Og tusen takk 🙂
      Ja, kiloene er viktigst i forhold til helsen. Det ble ganske merkbart etterhvert hvor tungt alt ble, og alle vondtene jeg hadde ble jo enda vondere. Og bekymringene hopet seg opp.

      Da jeg gikk til legen, sendte han meg videre til gynekolog faktisk. Og det var han som hadde løsningen, i form av diabetes 2 medisiner. Det ville ikke påvirke noe negativt, men han sa at noen hadde god hjelp av dem, med å få forbrenningen i gang. Jeg hadde i årevis slitt med veldig treg mage. Jeg merket forandring ganske fort da jeg begynte å ta de medisinene, som heter Metformin. Og jeg har ikke diabetes i det hele tatt. Så det hadde ikke noe med det å gjøre. Nå tar jeg en tablett til måltid, 3 ganger om dagen. Og hvis jeg kutter de ut i noen dager, så merker jeg det ganske fort, at magen blir tregere. Så for meg er de superviktige 🙂 Men gynekologen sa også at det ikke var alle som merket effekt. Men det gjorde altså jeg 🙂
      Så til deg vil jeg absolutt si at det går an å ta det opp med legen, om du tror det kan være til hjelp for deg. Det er viktig å trives med seg selv, og viktig å kunne være litt tryggere på at man kan bevare litt av den gode helsen uten å utsette den for risiko med en kropp med for mange kilo.
      Masse lykke til Grete <3

      Tilnærmelser er ikke noe kjekt nei når det blir for nærgående. Så litt folkeskikk kunne han sikkert hatt godt av å lære seg 😉 Og ja, misunnelse kan være så mangt. Man får nok bare ta det med, enten det er sånn eller sånn 😉 Så jada, hever meg over det nå 🙂 Av erfaring blir man rik 🙂

      Ha en fortsatt fin pinse 🙂
      Klem <3

    18. Det viktigste er jo å føle seg vel, både med at man ser ok ut og kjenner seg i brukbar form. Du er ei vakker dame – og du var også vakker da du var lubben. Den hånda på rumpa hadde heller ikke jeg likt så godt – i alle fall ikke hvis den ble liggende der og attpåtil kløp tak. Man skal vise respekt for andres kropp. Jeg ville aldri ha tatt tak i rumpa til en kar jeg ikke hadde et nært forhold til. (I så fall måtte det være en jeg ellers kjente godt og i en “tøyse-setting”.) Dama som “rispet seg”…..en litt ufin kommentar, men den handlet mye mer om henne enn om deg! 😀

    19. karidansen: Tusen takk for det 🙂 Er jo kjekt å høre at jeg ikke var så verst før heller. Men trives absolutt best nå 🙂

      Og ja, man skal vise respekt for andres kropp. Ingen vet hvor såre ting faktisk kan være for en person når det gjelder kroppen.
      Jeg hadde heller ikke grabbet tak i rumpa til fremmede. Kan kun finne på å gjøre det med den jeg allerede har vært intim med, og som jeg føler meg trygg med.

      Ja, hun får nå slite med det, hun dama. Hvis hun overhodet husker det da. Og det tviler jeg faktisk veldig på at hun gjør 🙂 Sikkert en koselig dame, sånn ellers 🙂

    20. Hei igjen! Må bare kommentere at du bruker Metformin x 3 som slankepiller, de er jo for pasienter med diabetes 2. Bivirkningene er f.eks løs mage, og det gjør at B12 bl.a ikke blir tatt opp i kroppen som det skal. Fortsetter du med samme dosen vil vekten gå ytterligere ned for fort og andre plager kommer, har lest noen av innleggene dine og hang meg opp i at du er mye sliten, B12 mangel? Jeg håper at KREATIN i blodet er målt (nyreverdier) Metformin kan gi høye nyreverdier, en av bivirkningene, og det er IKKE bra, da sliter nyrene. Håper du har en god lege som følger deg opp og tar blodprøver jevnlig. Jeg jobber innen helsevesene med forebygging, behandling og kostholdsveiledning ved diabetes, derfor ‘bryr jeg meg’. Håper du ikke tar det ille opp 🙂 Ønsker deg bare alt godt.

    21. Du er kjempefin 🙂 Både inni og utapå 🙂 Og sånne menn som kniper og er ekle er HELT feil, man får bare feie dem avgårde, for det blir jo bare ekkelt når folk går fram sånn liksom :-/ Jeg pakker i dag 🙂 Litt opptatt,ville bare innom å si hei <3 Klemmer <3

    22. Siss: Hei igjen 🙂 Og tusen takk for tilbakemeldingen. Klart jeg setter veldig pris på det, og blir aldeles ikke fornærmet eller noe sånt.
      Da jeg fikk Metformin, ble jeg informert om at det var en diabetes 2 medisin. Jeg fikk også vite at noen hadde god hjelp fordi den setter fart i forbrenningen. Og det er jo der jeg har slitt største delen av mitt liv. Med hard og treg mage, og ingenting har virket. Jeg fikk vite at Metformin ikke hadde noen fare sånn ellers, selv om jeg ikke hadde diabetes 2. Utmattelsen min begynte lenge før jeg begynte å ta Metformin. Det begynte i det små, og utviklet seg sakte men sikkert. Jeg har også lavt stoffskifte, og har hele tiden holdt på at jeg ikke er riktig medisinert der. Men alle prøver viser at jeg er innenfor med den dosen jeg tar av stoffskiftemedisinen. Nå til høsten skal jeg til eksperter. Så da får jeg nok en oppklaring i flere ting håper jeg 🙂
      B12 mangelen er ny. Jeg tar jevnlige prøver, og de har ikke vist mangel på noe, før nå. B12 og D-vitaminer. Og jeg har en forklaring til det, og det er at jeg ikke får i meg nok næring. For jeg spiser ytterst lite. Har ikke matlyst. Men det har kommet seg litt i perioder. Jeg har også fått vite at B12 mangel ikke er uvanlig i forbindelse med lavt stoffskifte. Men teoriene er jo mange. Så jeg håper å få noen svar til høsten 🙂
      Jeg er ikke superfornøyd med legen min nei. Må mase meg til det meste. Men skal se hvordan det går nå fremover 🙂 Det skjer i alle fall noe positivt 🙂

      Tusen takk igjen. Setter pris på dette, og har notert Kreatin, det skal jeg huske neste gang jeg er hos legen 🙂
      <3

    23. frodith: Hei Frodith 🙂 Og tusen takk 🙂
      Ja, sånt blir bare helt feil. Det følte jeg der og da.
      Så du pakker du altså? Jeg skal pakke om noen uker, da jeg skal til Praha. Gleder meg veldig til det 🙂
      Kos deg med pakkingen <3 Klemmer <3

    24. Så flott du ser ut!!! kjempe bra jobba har mange tips om trening osv på bloggen min! kanskje du kan stikke innom min blogg?<3 da hadde jeg blitt veldig glad 🙂 ønsker deg lykke til videre!!! bra jobba!!!! ha en fin kveld!

    25. fitnessmotivationblogg: Tusen takk 🙂 Ja, kan stikke innom bloggen din, men kan dessverre ikke trene sånn, pga helsen min ellers. Men alltid spennende å se og få litt inspirasjon og motivasjon 🙂

      En god natt til deg 🙂

    26. Så bra at vektreduksjonen har gått så bra for deg, at du jevnt og trutt har gått nedover og at du føler deg vell.
      Jeg har vært på samme sted som deg. Eneste som skiller oss er et par cm i høyde. Jeg veide godt over 90 kilo og følte meg ikke lenger vell med meg selv. Husker jeg så et bilde tatt en dag jeg følte meg tynn, og fikk sjokk. Jeg viste ikke selv at jeg var blitt tykk før jeg så dette bildet. Ganske sprøtt.
      Du har nok en god utstråling også nå, som gjør at du får ekstra oppmerksomhet. Det at du er litt mer komfortabel med kroppen din vil vises for dem som ikke kjenner deg, selv om du var flott som større også.
      Selvtillit og utstråling har utrolig mye å si for om man blir oppfattet som attraktiv eller ikke, ofte mye mer en antall kilo på kroppen.

    27. slankerinna: Tusen takk 🙂 Ja, det er en god følelse. Det må jeg jammen si. Og enda bedre at det har gått over tid, sånn at ikke kroppen går i forsvarsposisjon og legger på seg igjen med det samme.

      Huff, likte ikke å se bilder av meg selv engang. Men likevel ble det titt og ofte fotografert. Men på en eller annen finurlig måte godtok jeg bildene likevel. Jeg var som jeg var 🙂 Inni meg var jeg jo den samme 🙂 Men jeg kjenner igjen det du sier – En dag du følte deg tynn. Har jo også hatt sånne dager….

      Ja, du har kanskje rett….kanskje utstrålingen min er litt god/annerledes enn tidligere, siden jeg har litt mer selvtillit nå. Det tror jeg på ja. Har ikke tenkt på akkurat den, men når du sier det, så harmonerer det jo med ting som skjer for tiden 🙂

      Høres ut som du også klarte å redusere vekten din. Og det er jeg veldig glad for 🙂 Den gode følelsen det gir, betyr veldig mye <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg