HVORFOR ER DET SÅ VANSKELIG Å TA IMOT KOMPLIMENTER?

Nå kommer dette her til å høres ut som et skryteinnlegg antakeligvis, og ikke minst, med Janteloven i bakhånd, så er jo sånt fy, fy!

Men det er ikke skryt, jeg vil vel egentlig bare referere til egne opplevelser, og ikke fantasihistorier.

Men jeg tror ikke jeg er alene om å synes det er litt vanskelig å motta komplimenter.
Det er ikke sånn at det er vondt eller noe sånt. Tvert imot, det er jo fantastisk, og gir en kraftig boost på selvtilliten.

Likevel er det litt vanskelig, på samme tid. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal si. Så sier takk. Men har jo ofte litt lyst å benekte det vedkommende sier, fordi jeg ikke er enig. Men likevel så har jeg jo lært at andre ser jo på meg med andre øyne enn jeg gjør selv. Så da skal man jo helst tro på vedkommende, sånn at han/hun ikke tror jeg beskylder noen for løgn.

Gjennom livet så har jeg opplevd en del komplimenter. Men i perioder av livet, har det vært rimelig grått.

Jeg har vel alltid følt at jeg har vært en grå og usynlig person selv. Det kommer sikkert av at jeg er så rolig. Jeg er ikke den som roper høyest, fester hardest, eller stikker meg så veldig frem på andre måter. Men likevel så liker jeg jo å bli sett….på en positiv måte selvsagt 🙂

I de siste årene har jeg blitt sett. Mye. På godt og vondt.

Men jeg husker en spesiell episode fra mine ganske så unge år, som jeg har lyst å fortelle om først. Som handlet om kompliment, men som ikke var så vanskelig å motta.

Det var sikkert på slutten av 80 tallet, eller begynnelsen av 90 tallet dette skjedde. Jeg husker ikke datoen så nøye. Men husker veldig godt hvordan jeg så ut og hvem jeg var med.

Jeg var med han som senere skulle bli min ektemann, min daværende samboer. Anledningen var at et digert amerikansk hangarskip lå til havn i Stavanger, og det var åpent for publikum å komme ombord noen timer den ene dagen.
Jeg hadde på meg en brun skinnkåpe. Det var så populært med skinnjakker og kåper på den tiden. “Alle” hadde det tror jeg 😉 Og så hadde jeg langt permanentkrøllet hår, som også var populært på den tiden.

Da vi kom inn i skipet, sto mannskapet stramt oppstilt langs veien vi gikk. I hvilende giv akt. Det var ikke så helt uvant for meg, militærbarn som jeg er, men var fascinerende nok likevel, all den tid dette var andre uniformer enn jeg var vant til å se, og ikke minst, flere hudfarger blant mannskapet. Det var tjukt med folk der, og jeg ruslet ved siden av samboeren min. Plutselig gjorde en av mannskapet vi passerte, honnør. Jeg husker at jeg skvatt litt. De hadde jo stått så stille, og så ble bevegelsen så brå i sideblikket mitt. Jeg snudde meg å kikket på mannen som gjorde honnør. Det var en svart mann. Jeg kan huske at han lignet på en kjent skuespiller, nå i ettertid altså. Da jeg snudde meg og kikket, så møtte han blikket mitt, og smilte til meg. Jeg ble ganske forfjamset husker jeg, og gløttet bort på samboeren min, som smilte med hele seg, og så stolt ut. 
Jeg fattet jo ikke bæret, og lurte på hva det var for noe, hvorfor han gjorde honnør?

Man skulle virkelig ikke tro at jeg var vokst opp i militære kretser 😛

Men min samboer forklarte at han gjorde honnør til en vakker dame, og den damen var meg. 
Jeg ble ganske overrasket, og snudde meg og kikket enda en gang på den mørke mannen. Og han møtte blikket mitt igjen.

Jeg kan love, at jeg har levd lenge på den opplevelsen. Det er første og eneste gang noen har gjort honnør til meg.

Men det er ikke siste gangen jeg mottok komplimenter.

Honnøren var ikke vanskelig å motta, for den kom overraskende, i en ukjent situasjon, og fra et vilt fremmed menneske, på en ganske så høflig, respektfull og sjarmerende måte. Og det var så mange andre mennesker der, at jeg aldri fikk tid til å reflektere så mye. Ikke før etterpå 🙂

I mine gifte år, ble jeg nok ganske grå og usynlig. Det var travelt med familie, jobb og hus. Og jeg slet ganske mye for å holde meg selv våken og sånn noenlunde opplagt. Noe som ikke var så lett, all den tid mine utmattelsesproblemer etterhvert begynte å ta form.

Etter skilsmissen blomstret jeg litt opp. Jeg ble ganske sosial på nett, og møtte også noen av mine nye nettvenner. I tillegg til at jeg også datet litt innimellom. Og hadde allerede den gangen slanket meg litt.

På den tiden fikk jeg mange komplimenter. Og det var ufattelig vanskelig. Tro det eller ei. For jeg var bombesikker på at de løy. At de bare sa det positive for å smigre, for å oppnå noe.

For jeg følte meg overhodet ikke vakker eller pen på noen måte, og slett ikke sexy. Jeg var fortsatt overvektig. Og jeg slet noe fryktelig med selvtilliten og gamle demoner. Og hver gang jeg fikk et kompliment, rødmet jeg heftig, og beskyldte vedkommende for å lyve, eller for å være blind på begge øynene. Jeg ble rett og slett uvel av det. Så sikker var jeg på at dette ikke var sant, det som vedkommende sa til meg.

En ganske vond følelse. For jeg trengte egentlig å tro på det. Men jeg klarte det ikke.

Årene har siden gått, med en del problemer med helsen, og med privatlivet. Diverse kjærester og samboere, og diverse nedturer når dette ikke fungerte. Etterhvert “døde” jeg litt på følelsesfronten. Alt av komplimenter prellet av som vann på lusa, og ingen klarte å trenge gjennom det harde skallet. Jeg ble hverken fornærmet eller beæret når noen sa noe pent om meg.

Men så har situasjonen endret seg en god del de siste par årene. Det er nå 2 år siden jeg hadde kjæreste sist. Og jeg har slitt enormt mye med meg selv. Følt meg totalt mislykket. Og det var jo da jeg virkelig “døde” inni meg. Ingenting var verdt noe. Jeg levde kun for mine barn. For dem elsker jeg over alt på jord. Og jeg sverget på at noen mann skulle ikke få gjøre seg gjeldende noensinne igjen i mitt hjerte. 

Vel, jeg tok feil. Sånt kan man jo ikke akkurat bestemme. Men når det først skjedde igjen, så ble det jo ikke noe av likevel. Og følelsene jeg nå sliter med, er rimelig varierte. Dagene er en skikkelig berg og dalbane. Jeg holder hodet over vannet, og verdigheten i behold. Men det holder hardt noen ganger.

Det som er bra oppi det hele, er jo å se at jeg faktisk har følelser. Jeg er i stand til å føle. Jeg føler ikke hat. Bare kjærlighet. Men likevel en vanskelig kjærlighet. Men samme hva, så vil jeg heller ha den vanskelige kjærligheten, enn ingen følelse i det hele tatt.

Men nå skal jeg komme meg inn i sporet igjen her. For det med komplimenter, det har jo økt på betraktelig etter nyttår. Ikke at det er noen selvfølge. Men likevel, så har det skjedd. Det er nok flere grunner til det.

En av grunnene er at jeg har blitt kjent med mange nye mennesker. Og mange av dem er single, og frie til å gi komplimenter til hvem de enn føler for. Men også det at det ligger naturlig for mange, å være observante og hyggelige, og gi komplimenter. Sånt er jo hyggelig 🙂
En annen grunn er at jeg jo har slanket meg så vanvittig. Jeg er slankere nå enn jeg var for 25 år siden, da jeg fikk honnør fra en amerikansk soldat.
Og jeg har vært så heldig, at jeg også har beholdt en fin ansiktsform. Noe som ikke er noen selvfølge ved dramatisk vekttap. Og det hele gir sikkert et ok inntrykk.

I tillegg har jeg høyere selvtillit nå, enn for bare et par år siden. Og det vises igjen i at jeg ikke er så usynlig lenger. Jeg lever litt mer, for å si det på den måten.

Men hva med komplimentene?

Jo, de er fortsatt vanskelige å motta. Det er vanskelig å huske at jeg ikke er på størrelse med en elefant lenger. Og hver gang jeg får et kompliment, så blir jeg så stille og sjenert, at det rett og slett er pinlig. Men nå plager jeg ikke meg selv med å tro at det er løgn. Nå tar jeg det til meg, og blir lykkelig inni meg. Jeg får en skikkelig boost. Men har likevel lyst å protestere av og til…og noen ganger gjør jeg det også.

Men jeg har lært, at jeg ser meg selv med helt andre øyne enn dem som gir meg komplimenter. Og at det ikke er så pent å beskylde dem for løgn. I tillegg så har jeg også forstått at de fleste ikke sier sånt for moro skyld. De mener det. Og da er det jo noe som virkelig gjør godt i hjertet mitt. Noe jeg tar til meg, selv om jeg ikke er helt enig. Og tenk så kjedelig verden hadde vært, om smaken hadde vært lik hos alle.

I dag har jeg fått komplimenter flere ganger. Det er nesten så det begynner å bli en vane. Men nei. Tror aldri det vil bli en vane. Det er like rart hver gang. Og like koselig ♥ Og de som har gitt komplimenter, påstår jo at de mener det. Så da får jeg jo bare tro på det. Og jeg gråter slett ikke over akkurat det. Det er min medisin. Den som gir meg et reparerende plaster på såret i hjertet mitt. Det som gjør at jeg kan gå videre med løftet hode, selv når det stormer som verst.

Og komplimenter føles like godt enten det kommer fra venner eller noen som betyr mer, menn og kvinner, eller familie. Det betyr nemlig noe, å tenke på at man har blitt sett, blitt lagt merke til, at noen har festet øynene ved en, og faktisk tatt seg bryet med å formidle det i form av en kompliment.

Det som er teit å tenke på, er at jeg nok ikke er så flink å gi komplimenter selv. Der må jeg skjerpe meg altså. For når jeg selv føler at det er godt at noen tenker pent om meg, så vil jeg jo tro at andre også ville føle det godt om noen tenkte pent om dem 🙂

 

Er du flink å gi komplimenter?
Er du flink å motta komplimenter?
Hvilke komplimenter får du mest?

 

 

 

#komplimenter #følelser #honnør #stolthet #militæret 

 

 

 

17 kommentarer
    1. Komplimenter er vanskelig å ta imot fordi vi ikke tror på dem selv. Det er vel der nøkkelen ligger, at vi må tro på det andre sier. Jeg er blitt flinkere til å ta imot komplimenter og jeg er blitt mye tryggere pål meg selv. Jeg har og vært og er nok enda noe fiksert på kroppen, jeg bærer på over 30 kg for mye, men jeg prøver å lære meg at det er bare skallet mitt, det er jo ikke meg, men det tar tid og mye jobbing før man blir helt trygg på seg selv og glad i seg selv, som den man er.

    2. frodith: Ja, her inne synes jeg i alle fall at du er superflink til å gi komplimenter og huske på andre. Det er helt fantastisk <3
      Ha-en-flott-dag-klem <3

    3. Mariann Sæther Tokle: Ja, jeg har nok regnet meg frem til det, at det har vært fordi jeg ikke trodde på dem selv. Og fortsatt kan jeg slite med det enkelte ganger. Men har som deg, blitt flinkere. Veldig viktig å være glad i seg selv, og der sliter jeg også.

      Og du har jo helt rett. Kroppen er jo et skall. Men himmel så mye det skallet har å si for ens egen selvtillit.

      Jeg er glad du har blitt tryggere på deg selv. Det er jo ingen grunn til at du ikke skal være det. Men jeg vet jo selv hvor vanskelig det er.
      Jeg blir ofte motivert av å lese din blogg. Så mye av min egen trygghet har jeg fått ved å lese blogg og se at det er mange som meg, og hvorfor er det så galt, liksom? 😉

    4. Nei, det er ikke galt, vi finner støtte hos hverandre og ofte går det da også opp for oss hva vi trenger å jobbe med. Det viktigste er at vi er snille og forståelsesfulle med oss selv, ikke bare overfor andre 🙂

    5. Ja, det er viktig å kunne ta i mot og gi komplimenter. Det med honnøren var jo både galant og sjarmerende! Jeg synes det er ekstra stas å få et kompliment av personer som er litt tilbakeholdne og forsiktige av seg. Jeg kan bli litt skeptisk hvis noen “strør om seg” med store ord. Da føler jeg ikke at det er så mye verdt. Det er synd det skal være slik at man ikke blir sett på som “Vakker” om man er overvektig, men slik er det. I alle fall hvis man er VELDIG overvektig. Det er jo bare “skallet” som Mariann sier. De fleste menn foretrekker nok noenlunde slanke kvinner. For meg spiller det ingen rolle om en kjæreste er 10-15 kilo over den såkalte “idealvekta”. Jeg er sjøl fem kilo over den vekta jeg trives best med. Begynner det å bli snakk om 30-40 kg eller enda mer, …så er det det noe annet. Da går det ikke bare på utseende, men også på ork og livskvalitet. Samtidig kan man jo “Gå glipp” av en virkelig flott person hvis man lager seg slike begrensninger. 🙂

    6. Den honnøren var jo stilig da..og det var jo litt utenom de “helt vanlige” komplimentene :)) Jeg synes også det kan være vanskelig å bare si takk…men har blitt flinkere til det 🙂 Jeg gir gjerne komplimenter til andre…men bruker ikke så “store”ord…det er liksom ikke naturlig for meg…Et av de fineste komplimentene jeg har fått ,utenom fra mine nærmeste..var da jeg ble spurt om å være med på en reklame…der de skulle ha med noen som…”smilte med hjertet”..og det synes jeg hørtes så fint ut :)) Ta til deg alle komplimenter du får…de er fortjent for du virker vakker både utenpå og inni :)) Klem fra Mjøndalen <3

    7. US Navy var jo gjester, og de er ‘opplært til å flørte i hver havn’, det var veldig gøy at du fikk komplimentet der og da 🙂 Jeg gir komplimenter ofte hvis jeg synes noen er flotte, men ikke til ukjente. Jeg får noen selv, flest av mann, barn, venner og kollegaer, men da føler jeg meg fin og tar jeg det med et takk og et smil 🙂 Du skriver om kilo formye, jeg har en venninne som veier ca 15 kg mer enn BMI viser hun skal. Hun er det vakreste menneske jeg kjenner, hun kler seg flott, lukter herlig og har en sjarm som smelter de fleste hjerter. Hvem får en dans først når vi er på byen, ikke vi slanke, men hun. Tror alt har med utstråling å gjøre og åpenhet, men allikevel vite å sette grenser, hun kan det 🙂 Gå sommeren i møte og motta alle komplimenter med et smil og takk, å gruble på om du er bra nok er bortkasta tid, du får vel ikke komplimenter av folk fordi de vil være slemme og smiskete, håper jeg.

    8. Som du sier, det betyr nemlig noe, at man blir sett og lagt merke til, og får tilbakemelding i form av komplimenter. Jeg har blitt mer flink med årene å takke,på en oppriktig måte, og har det siste halve året fått mye kompimenter for at jeg farget håret mitt mørkt igjen. Du må ta til deg de komplimentene du får, og tenke at du fortjener hver eneste en, og forresten var det fint innlegg du skrev nå….

    9. karidansen: Ja, det er helt sant det du sier der, at man kan gå glipp av en virkelig flott person hvis man har så mange begrensninger.
      Og jeg er også enig med deg med det å strø om seg med store ord. Det er en som pleier å gjøre det i den venneklubben jeg er med i, og han får ikke mye napp for å si det sånn. For det blir så alt for mye. Og dermed mister det sin troverdighet på en måte.

      Det med størrelse er jo veldig trist da, at det er “normen” som skal få bestemme. Men så er det jo sånn da, at smaken er som baken….. Og det finnes noen for alle. Jeg har selv 30 kilo mindre å bære på nå, enn for noen år siden. Og likevel opplevde jeg jo mange som likte meg, med den kroppen jeg tross alt hadde. Men opplever sånne ting i en langt større skala nå. Til tross for at jeg til og med har blitt eldre i tillegg 🙂

    10. annebe: Åh ja, det var en nydelig kompliment. Og den passer utrolig godt på deg <3
      Ja, det kan være litt vanskelig å bare si takk også...For det høres så lite ut på en måte 🙂 Men det er rart hva man faktisk kan bli vant til 😉

      Jeg tar til meg komplimentene nå ja. Og lagrer dem på et sikkert sted 🙂 Viktig det. Og tusen takk til deg 🙂 Klemmer godt tilbake til deg <3

    11. Siss: Jeg synes flørten var helt topp jeg, den gangen. Og ville sikkert synes det nå også. Så lenge det er på en sånn type galant måte 🙂

      Jeg er så sjenert jeg, så det tar litt tid før jeg våger meg ut på å gi komplimenter til dem jeg synes er flotte. Men må nok øve meg litt mer 😉

      Noen bærer sin vekt med eleganse. Jeg har selv sittet en del i det siste og betraktet mennesker når jeg har vært ute. Og enkelte, som slett ikke er sylfider, de er så nydelige at jeg blir rent misunnelig 🙂

      Nei, jeg bør nok ikke gruble for mye, det har du rett i. Og forsøker å ikke gjøre det. Tror nok de fleste ikke sier så mye pent om de ikke virkelig mener det. For det ville nok vært en smule bortkastet energi 😉

      Vi må glede oss over alt som er godt…Det er min tanke 🙂

    12. maiken: Ja, det betyr kjempemye. Det er litt av hva som driver oss fremover.
      Og jeg har også blitt flinkere med årene. Det skal litt trening til tror jeg, det å kunne ta imot komplimenter. Det er så kjekt at noen legger merke til en sånn ting, som at du har farvet håret….Og faktisk gir uttrykk for det 🙂 Da blir det liksom ikke en følelse av at man har gjort noe forgjeves.

      Tusen takk for komplimenten 🙂 Ja, jeg skal ta til meg alle komplimenter fra nå av. Det trengs når jeg ikke føler meg helt vel selv 🙂
      Tusen takk for kommentaren, og ha en riktig god kveld fortsatt <3

    13. Mariann Sæther Tokle: Ja, det er jo som du sier, det går opp for oss hva vi trenger å jobbe med. Det blir som et speil, hvor man ser sannheten 🙂

    14. Er ikke så lett dette med kompliment, men jeg tror faktisk du er ganske flink til å gi – selv om du sier det motsatte.
      Greier en å vise at en blir glad når en får ett, så gjør en også giveren glad.
      En blir vel flinkere med en del ting når en blir mer voksen, også til å ta i mot komplement…..men det var absolutt vanskelig en gang.

    15. BforB: Nei, det er sannelig ikke lett. Og ja, kan hende jeg er flink til å gi også, men at jeg ikke merker det selv. At jeg kanskje synes andre er flinkere enn meg på en måte.

      Og du har jo helt rett, om man viser at man blir glad, så har jo giveren fått tilbakemelding på den måten 🙂

      Klart, når man modnes, så blir man flinkere og mer bevisst enn man var før.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg