PRØVER Å KOMME TIL HEKTENE

Jeg er så sliten så sliten for tiden. Det er nesten ikke til å tro. Men heller ikke uvanlig. Det er bare sånn en periode jeg har nå. Ikke så helt uventet. Og det er lite jeg kan gjøre med det.

Her om dagen hadde jeg besøk av min mamma og hennes søster med samboer. Da laget jeg god middag, og det var riktig hyggelig. Men også veldig slitsomt.

I går, gjorde jeg ingenting. Jo, jeg klippet plenen. Etterpå dusjet jeg, og så gikk jeg og la meg. Jeg lå lenge og hvilte, slumret, før jeg til slutt sovnet tungt. Det gjorde godt, men jeg var like sliten da jeg sto opp i kveldinga igjen. Og sent på kvelden, kjørte jeg og datteren min ut på tur. Vi kjørte over et stort område her i distriktet, og kikket på alt fra ulykker på motorveien, til magiske og stormfulle Jærstrender.


Et lite glimt fra hagen min, som jeg omtrent ikke orker å gjøre noe med denne sommeren. Men rosene mine, de klarer seg fint uten for mye stell ser jeg ♥

Sneglene har dessverre tatt over mye. Da jeg klippet plenen er jeg sikker på at jeg så minst 100 snegler. Men jeg har gitt opp, foreløpig.

I dag har jeg gått tur. Jeg gikk favorittløypa mi, rundt Stokkelandsvannet.


Det var pent vær, men er rimelig kjølig. Sommeren er kald i år.

Etter turen, måtte jeg sitte en stund i bilen og hvile, før jeg turde kjøre ut på vei hjem. Så sliten og utmattet er jeg nå.

Men jeg må røre meg også. Hvis jeg ikke gjør det, vil jeg jo gli ut igjen, og andre sykdommer kan innhente meg. Og det er jeg jo ikke så interessert i. Det holder med utmattelse, og alt som følger med det.

Utenom dette, er det ikke så mye jeg orker å gjøre. Hviler for det meste. Leser litt, har sett litt film, og sover.

Hadde det enda vært varmt, da kunne jeg hvilt ute på terrassen. Men det er litt for kjølig til at det er gunstig.

I morgen kommer en ny dag. Og jeg håper formen er litt sprekere. For som vanlig, så er helgene rimelig travle 😉

 

 

#helse #form #sliten #utmattet #tur #hage #roser #vær #temperatur

14 kommentarer
    1. Nydelige roser, men så trist at du er så dårlig form <3 Ønsker deg riktig god bedring <3 Jeg bor jo som du vet med en sønn med ME, selv om han ikke er så syk som den lange tiden han lå bare i mørket, men selv om vi er på ferie i familiehuset vårt i Thailand, og han ikke trenger å gjøre så mye, så er bare det å ta bil inn til byen, 2 km for å spise et ork, og han ligger store deler av dagen. Det er vondt å være så sliten hele tiden <3 Han tok seg helt ut i Bangkok, ennå han gjorde veldig lite der og, og vi hadde lagt opp hoteller og alt etter han, så han ikke skulle bli så sliten <3 Håper du får en av de gode dagene dine i morgen <3

    2. Nydelige roser. Peoner og roser er noe jeg aldri blir lei av å se…Det er så bra du kommer deg opp av køyen og ut i alle fall. Synes du er flink, jeg. Og så må du ikke ta deg så voldsomt ut i helgene…:)

    3. Uff, jeg synes det er så trist du er i dårlig form 🙁 Og håper det snur litt igjen snart 🙂 Godt du kommer deg LITT ut likevel, på tur etc. For det er sikkert som du sier lurt på andre måter 🙂 Jeg er tilbake fra Fredrikstad og nå skal jeg kose meg med ny leilighet 🙂 Og kjøpe noe småtterier i morgen 🙂 Stor og god klem til deg <3

    4. passion4lifeandtravel: Huff ja, jeg vet hvor tøft det kan være å være sånn at alt blir en utfordring. Det er sånn jeg har det innimellom. Men jeg har det nok likevel lettere enn sønnen din, om det nå er ME jeg har, eller noe annet. Jeg trives dårlig med denne situasjonen. Men tar meg ut så snart jeg orker det. Men, i sånn utmattelsesperiode, så har det sin pris.
      Ja, jeg krysser fingrene for helgen, at jeg får litt fri i fra alt sammen 🙂

      Ha en flott helg du og dine også, nedi de varme strøk <3

    5. maiken: Tusen takk 🙂 Ja, roser har jeg ikke hatt i denne hagen før jeg kjøpte en busk forrige sommer. Og det ser ut til å være en suksess. Så jeg har lyst på flere.

      Ja, jeg må ut litt av og til. Klarer meg ikke uten. Men tar det med ro så godt jeg klarer i helgen. Det blir en tur i venninneforening i morgen. Og da blir man jo vartet opp på alle bauger og kanter. Finnes ikke slitsomt å være i en sånn situasjon. Gleder meg til det 🙂

    6. frodith: Ja, tur er lurt for den mentale helsen. Jeg vet så godt at hvis jeg ikke går tur, så mørkner jeg inni hodet…Og det er særdeles lite smart 😉

      Det ser ut som du har hatt en veldig kjekk tur til Fredrikstad. Kjempekjekt å se bildene derfra <3
      Kos deg masse med leiligheten, og ut på handel. Det er jo også ferie 🙂

      Stor og god klem tilbake <3

    7. I de årene jeg var sjuk og stort sett helt tom for energi, husker jeg at jeg våknet om morgenen og “Kjente etter” hvordan formen var….og den var aldri særlig god…. Så ble det der jeg hadde fokuset, og jeg kjente på desperasjon og fortvilelse over at jeg ikke FUNGERTE. Jeg tvang meg til å gå tur, og kom meg nesten ikke hjem igjen….. DØNN fortvilet var jeg – og overbevist om at jeg ikke kom til å leve særlig lenge, for jeg følte meg SÅ elendig!! Slik sett har jeg en viss anelse om hvordan du føler deg, men det sjølsagt er farlig å sette likhetstegn likevel….. I dag har jeg et mer avslappet forhold til de litt dårligere dagene for jeg har såpass mange gode, og nedturene er ikke så store. Jeg har også blitt flinkere til å se når jeg trenger en “daffedag”. Vi går lett i noen mønstre, og den siste som ser mønsteret er ofte oss sjøl. Det kommer en dag i morgen, og jeg håper den blir bedre for deg! Jeg VET at det går an å få det bra igjen. Jeg trodde ikke det i de årene jeg hadde det som verst. Jeg lå nærmest rett ut i senga i et halvt år da jeg var på det aller verste vinteren 2003/2004. Først de tre siste årene har energinivået mitt kommet opp på det jeg vil kalle normalt.. Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde det ikke behøvd å ta så lang tid, men slik ble det! I dag ser jeg på det som en viktig (men tøff) læringsprosess Du MÅ tro på at du skal bli frisk igjen! Det er ABSOLUTT mulig. Jeg kjenner flere som har blitt det!! Det er fort gjort å belære og komme med “lettvinte løsninger” for andre når en har kommet seg opp igjen. Det skal jeg ikke gjøre. Enhver må finne sin egen vei. Jeg ønsker bare at du skal klare å holde motet oppe! Klem! 😀

    8. Uff, det er ikke godt å lese om en gang, så jeg kan ikke forestille meg hvordan du har det om dagen. Men fy så flink du er allikevel, for du lar deg jo ikke holde deg nede av denne utmattheten. Jeg håper virkelig at du får noen gode dager snart, det fortjener du så mye!!! <3

    9. Eva, nå ønsker jeg deg en opptur. En SKIKKELIG opptur. Men jeg syns det er veldig bra du greier å komme deg ut, at du ikke bare blir sittende inne.
      Rosene dine var nydelige. Ser det regner hos deg også. Nå er det på tide den kalde sommeren viker plassen for den varme. Vi trenger sol og varme nå.
      Igjen…ønsker deg bedre dager, dager med glede og energi. Og at de kommer til deg snart.
      Klem<3

    10. Og ikke klarer noe når kroppen sier nei er ikke lett, det vet jeg selv…For 5 år siden tok jeg piller som drops, etter jeg startet og trene har jeg redusert til 2 pr uke. Jeg sier ikke at alle kan bli bedre, har venner det ikke funker for desvere. Håper du blir i bedre form og klarer og holde ut, masse god bedring!

    11. karidansen: Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver her. Jeg har også vært ufattelig langt nede. Og oppturen har tatt noen år. Og jeg har gode perioder, som jeg har hatt nå i vår. Men det er nok de dårlige periodene som varer lengst. Uansett har jeg jo hatt det mye verre for noen år siden, da jeg også var veldig, veldig deprimert, og ikke så noe lys eller glede noe sted.

      Mine nedturer er ikke så mørke og dype lenger. Men utmattelsen kan være langdryg. Og nettopp derfor passer jeg på å gå tur, så sant det er mulig, fordi jeg vet det er så godt for den mentale helsen. Sånn at jeg ikke skal bli så mørk innvendig. Men klart, det sliter jo på den fysiske delen. Så blir ikke så mange turer nå om dagen dessverre. Men heldigvis er det sommer, og lyst mesteparten av døgnet. Det hjelper godt på:D

      Jeg tror det er mulig å bli frisk ja, og ser frem til høsten, hvor jeg skal til spesialist 🙂 Endelig skjer det noe, endelig er det noen som kanskje kan hjelpe meg 🙂

      Jeg har jo hørt det både fra familie og venner, at de beundrer at jeg hele tiden klarer å være så positiv og optimistisk, til tross for ALT som hele tiden går meg imot. Så jeg kan godt ha negative stunder, men det varer ikke så lenge 🙂
      Og det å vite at andre har klart det, gir meg inspirasjon til å føle at jeg skal klare det også <3

      Tusen takk for peptalken...Det trengs det altså 🙂
      Klem <3

    12. Mona: Nei, er nok ikke så veldig oppløftende lesning dette her. Men det går jo over etter en tid. Og jeg MÅ ut og gå litt innimellom, selv om det koster. For ellers mister jeg både humør og glede.

      Noen gode dager snart, ser jeg frem til. Men må være flink å nyte de små gleder også 🙂
      Har vært borte herfra noen dager nå. Så i morgen håper jeg på å kunne lese litt blogg igjen, for det er en av mine små gleder <3

    13. BforB: Tusen takk, godt å høre 🙂 Ja, jeg må komme meg ut, sånn at jeg kan oppleve noe, og føle at jeg lever. Så selv om det sliter på, så er det en prioritering de dagene jeg føler at jeg kanskje kan klare det 🙂

      Ja, det regner her også. Men denne uken som kommer, skal visst bli fin. Ikke tropetemperatur, men sol for det meste 🙂 Ser frem til det. Og det gjør nok rosene mine også 🙂

      Jeg ønsker deg akkurat det samme…Klem <3

    14. rundtomkringtrorjeg: Huff ja, det er ikke noe greit når kroppen streiker. Og det høres utrolig flott ut at du har klart å redusere medisininntaket. Det står det respekt av 🙂 Jeg kan ikke trene sånn jeg. Så må finne andre treningsformer. Og da er turer veldig greit for meg 😀

      Formen kommer nok tilbake etterhvert, med eller uten hjelp 🙂 Tusen takk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg