TERRASSESTUEN BY NIGHT

I går kveld var en av de sjeldne kveldene denne sommeren jeg har sittet ute på terrassen. Det var 14 grader, men ikke spesielt varmt. Jeg pakket meg inn i et pledd, og fant frem boken jeg leser, som er Kakerlakkene, av Jo Nesbø.

Jeg hadde tent det jeg hadde av lys, og fikk en lun og koselig kveldsstemning. Innimellom tappet lett regn på taket, og ga en enda hyggeligere stemning, siden jeg satt der og hadde det varmt og trivelig 🙂

Jeg tok noen bilder. Hadde så lyst å vise deg hvordan jeg har det på terrassen min om kvelden 🙂


Mange levende lys, sammen med vakre planter, gir en lun og trivelig stemning synes jeg 🙂


Planten til høyre for denne lanternen, er en drueranke 🙂 Så langt er det lite druer å hente, men den er jo fin der den slynger seg litt uhemmet rundtomkring 🙂


Jeg fikk dette hjertet i vår, av min svigerinne ♥
Jeg ser at jeg ikke har fjernet taustumpen hvor kortet hang fast. Så det må jeg huske å gjøre neste gang jeg går ut. Men hjertet passer helt perfekt der på veggen. Og jeg kan også se det hele tiden inne fra stuen min, året rundt 🙂
Plantene som står på hyllen over, er jeg for tiden litt usikker på. Men det kan se ut som en form for Aloe Vera. Jeg trodde først det var en Papegøyeplante, men nå ligner det mer på Aloe Vera. Jeg har ikke mindre enn 4 av disse, som jeg har sådd fra en frøpakke fra Gran Canaria.


Jeg har veldig sansen for lykter med store kubbelys i. Og så er jeg veldig glad i Hortensia. Den lille planten til venstre for lykten, er en potterose, som jeg fikk til morsdagen av barna mine. Den var nærmest død etterhvert når våren gikk sin gang, men da jeg satte den ut på terrassen, kom den til live igjen, og nå har den mange knopper som venter på å sprette ut 🙂


Jeg har ikke bare levende lys, jeg har noen lamper også. Som gir ut et mykt og koselig lys.


Møblene, (bortsett fra det lille Ikeabordet til venstre), har jeg laget av paller, som jeg har malt hvite, og stablet og snekret litt på. bordet skrudde jeg hjul på, så er det litt lettere å flytte på. Og på toppen, en gjennomsiktig duk.
Sofamadrassen har jeg kjøpt på Jysk, og trukket i dynetrekk fra Ikea 😉 Putene har jeg samlet litt her og der, og forsøker at det i alle fall matcher sånn noenlunde med madrassen 🙂

I tillegg har jeg to ovner, en elektrisk stråleovn, og en gassovn, sånn i tilfelle man skulle ha lyst å sitte ute en kjølig aften 🙂

Kunne du ha trivdes her på min overbygde terrasse?
Har du selv et uteområde hvor du liker å sitte?

24 kommentarer
    1. Kjempe fin blogg! håper dagen blir kjempe bra<3 kanskje du vil ta en tur innom min blogg også? klem <3

    2. Kjempekoselig på den terrassen ja 🙂 Der ville jeg kunne trivdes veldig selv. Vi har jo ikke en balkong en gang. Men det går det også…:-) Lurt at du har sånn overbygg da 🙂 Kos deg videre der <3 klemmer <3

    3. frodith: Jeg er glad for den lille oasen min, og bor jo nært skog og fjell også 🙂 Så mange muligheter til uteliv. Men en fordel her på denne kanten av landet, å ha overbygg, sånn at man kan nyte sommeren også på regnværsdager (som vi har ganske mange av) 🙂

      Dere har ikke balkong heller nei? Men da er dere kanskje flinke å komme dere ut i byen, til en av de fine parkene 🙂 Det er jo mange muligheter i byen 🙂

      Kos deg videre du også, og nyt dagene godt <3 Klemmer <3

    4. Så fint du har det. Riktig koselig ser det ut. Det har vært veldig hyggelig å sittet på terrassen din, tror vi kunne funnet mange interessante temaer å snakka om.
      Jeg har uterom, men langt fra så for seg gjort og hyggelig som hos deg. Jeg har to stoler og et bord ved inngangsdøra. På terrassen har jeg en liten sofagruppe som jeg så vidt har sittet i denne sommeren. Har også et spisebord som ikke har vært i bruk i sommer. Men alt er under åpen himmel.
      Men å sitte ute under tak og høre regnet treffe taket, med levende lys og en bok……det må være det gode liv :))). Klem<3

    5. Veldig intimt og koselig du har det der..kunne helt klart likt meg der :)Vi har flere uteplasser som jeg trives på…men ikke sånn innebygd som dette :))
      Mange fine detaljer og kreative løsninger hos deg…dette kan du ser det ut til..
      Og så hyggelig å sitte med en god bok å kose seg på en slik plass …Klem <3

    6. Kjempefine bilder og en nydelig terrasse der jeg garantert ville trivdes 🙂 Ønsker meg jo en sånn mer over- og innebygd plass ute. Har jo paviljongen da, men det blir ikke det samme når det ikke er vinduer i ytterveggene. Kos deg og nyt uteplassen 🙂

    7. Jeg kunne så absolutt ha trivdes på din overbygde terrasse.! 😀 Jeg har overbygd deler av terrassen, men jeg har ikke gjort så mye ut av det som du har. I sommer har vi nesten ikke sittet der. Det virker som om din er mer innebygd enn min. Jeg har bare levegg, så det blir ganske åpent. Lykter er veldig trivelig! Nå har jeg kjøpt boka du anbefalte, den av Jojo Moyes. Fikk kjøpt den for 99 kr i Oslo i går. Har begynt å lese! 😀

    8. Jaaaa, der på din terrasse kunne jeg trives veldig godt! Så utrolig koselig du har det. Jeg liker det romantiske (alle blomstene) kombinert med det tøffe (pallemøblene). Dette er helt etter min smak, og så deilig det må være å ha tak over 😀

    9. BforB: Tusen takk 🙂 Ja, jeg tror nok vi skulle hatt mange gode samtaler der om vi hadde hatt den muligheten 🙂 Det er min lille oase 🙂

      Du bor jo såvidt jeg forstår, rett ut i naturen omtrent. Det må være hyggelig tenker jeg, uten masse “bylyder”. Trist du ikke har fått brukt uterommet ditt så mye. Kan det være været som er årsaken? 😉

      Ja, å ha tak over, og å kunne sitte ute uansett vær, det er virkelig det gode liv 🙂

      Du er hjertelig velkommen hit, om du noen gang skulle være på disse kanter 🙂
      Klem <3

    10. annebe: Kjekt at du kunne ha likt deg her 🙂 Dere har sikkert litt mer stabilt vær, så kanskje dere kan bruke deres uterom mer uten overbygg osv. Her regner det jo nokså mye. Men kan likevel være fin temperatur.

      Om jeg kan dette med detaljer og sånt vet jeg ikke, men jeg synes i alle fall jeg har klart å gjøre det koselig. Det gjenstår litt, nemlig en del av taket som ikke er vintertett. Men når det er gjort, så skal jeg være fornøyd 🙂

      Ja, jeg koser meg med en god bok, eller strikketøyet, eller av og til leser jeg blogg der ute, og har på litt god musikk 🙂 Det er mitt Paradis 🙂 Klem <3

    11. dedicat: Tusen takk 🙂 Ja, jeg tror du ville ha trivdes her, du som liker å lage sommermiljø 🙂 Kanskje dette kunne være til inspirasjon? Du ville sikkert hatt mye mer krukker og blomster enn meg. Jeg ser det for meg, veldig koselig 🙂 Paviljong er jo kos det også, mange som har det her også. Men av og til er det en del vind, og dermed ser plutselig hele paviljongen litt trist ut 😉

      Jeg kan jo si at bortsett fra taket i min utestue, så er alt på bygget, gjenbruk. Vinduene fant jeg på finn.no. Helt gratis 🙂
      Så det er jo bare fantasien som setter grenser av og til 🙂
      Jeg nyter, til langt ut på høsten 🙂

    12. karidansen: Koselig at du tror du ville ha trivdes på min terrasse 🙂 Du er hjertelig velkommen innom om du skulle være på disse kanter noen gang 🙂
      Jeg har stor terrasse, så det er kun en liten del av terrassen som er overbygdt. Omtrent 1/3 er overbygd. Men det har stor verdig for meg i dette klimaet vi har har på Sør-Vestlandet. Vi står vel ikke så langt tilbake fra Bergen når det gjelder regn og sånt 😉
      Lykter skaper det lune miljøet om kvelden 🙂

      Åh så heldig du er. Jeg kjøpte boka for 149,-. Helt tydelig at en tur til Oslo er på sin plass. Der kan man få tak i billige og gode bøker 😉 Og ikke minst, møte hyggelige bloggvenner 😉
      Du har sikkert kommet langt på vei i boken allerede 😉 Jeg brukte ikke lang tid i alle fall. Men så hadde jeg både tid og anledning til å lese også 🙂 Kos deg masse <3

    13. Mona: Tusen takk for det 🙂 Jeg husker så godt du viste litt av ditt uteområde, med cafémøbler og fargerike tepper, og jeg syntes det var så nydelig. Så kanskje vi har litt lik smak da 🙂

      Taket over er uvurderlig, spesielt på denne kanten av landet 🙂 Du får komme innom om du noen gang er på disse trakter 🙂

    14. Elin Slåen: Tusen takk 🙂 Dette er i sannhet mitt Paradis 🙂 Evas Paradis 😀 Det har tatt meg et par år å få det sånn som jeg vil ha det, men nå er jeg veldig fornøyd 🙂

    15. Takk for hyggelig “Invitasjon”. Skulle du komme til Hedemarken, er du sjølsagt velkommen innom. Det er forresten bare drøyt 90 minutters togtur fra Oslo til Brumunddal, så det er slett ikke kronglete vei hit.:D

    16. karidansen: Tusen takk for det 🙂 Ja, med offentlig kommunikasjon, så er det jo faktisk mulig å reise til forskjellige steder. Jeg bor litt avsides i forhold til Oslo, så en togtur fra Oslo til Sandnes, tar vel en sånn cirka 6-8 timer tenker jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg