MIN TRISTE HAGE

Jeg har en fin terrasse, men hagen er dessverre et trist syn akkurat nå.

Deler av hagen er et villniss. Men der har jeg en plan.

Den delen av hagen som ikke helt er et villniss enda, begynner sterkt å nærme seg. Men det er overkommelig for meg, trodde jeg. Helt til jeg begynte.

Må nok bare innse det, formen min er ikke medgjørlig til hagearbeid for tiden 🙁


Her tok jeg bilde før jeg klippet plenen og satte i gang med lukejobben. Som du ser, det trengs. Ovenfor ser du litt av min overbygde terrasse 🙂


Denne her er dessverre ikke noen prydplante, selv om den troner høyt og sterkt i bedet. Bort med den!


Det som derimot virkelig hører hjemme i bedet mitt, er denne rosen, som jeg plantet i fjord vår. Den har vist seg å trives godt 🙂


Epletreet mitt trives også, og er forøvrig det eneste jeg har klart å stelle sånn noenlunde. Jeg er spent på hvor store eplene blir denne høsten, siden været har vært nokså kjølig og solfattig.


Her har jeg fått klippet plenen. Det er en jobb jeg egentlig liker. Men denne sommeren har det vært tungt. Så plenen har ikke blitt klippet så jevnt og trutt dessverre. Nå har jeg også kjøpt litt mosefjerner med gjødsel i. For må nok innrømme at mosen har fått gjort sitt inntog denne sommeren. Men, det tillater jeg ikke for lenge 😉


Og her har jeg såvidt kommet i gang med lukingen 😉 Jeg kom litt lenger. Luket vel 1/4 av bedet innen jeg måtte gi meg. Da gikk jeg på energisparebluss. Og det føltes ikke så bra. Så jeg får fortsette en dag jeg har litt mer energi.

Det er noen som elsker å pusle i bedene sine. De bruker det som meditasjon, terapi eller noe sånt. Men jeg hadde ønsket meg et bed som luket seg selv 😉 For meg er det et ork. Men jeg vil jo gjerne ha det også.

En ting som ødela en del denne sommeren, var alle de tusenvis av sneglene som holdt på å ta helt over. Jeg ga opp. Helt til jeg resolutt bestemte meg for at jeg ikke skulle gi opp helt enda.

Jeg gikk til innkjøp av Ferramol, og strødde det i hele hagen, inkl. i bedet og under busker og alt sammen. Og jeg tuller ikke når jeg sier at det var vanskelig å finne ledig plass å sette bena når jeg holdt på.
3 dager etterpå, var alle sneglene borte. Og siden har jeg kun funnet 1 snegle, og den fikk en omgang med lukespaden.
Det er altså 2 sneglefrie uker som har gått. Og det begynner å bli kjekt å oppholde seg i hagen. Nå vet jeg hva som skal til i alle fall 🙂

 

Liker du å luke og holde på med hagearbeid?

 

 

#hage #planter #gress #plen #blomsterbed #frukttrær #epler #hagearbeid #snegler

16 kommentarer
    1. Hei jeg synes du har en fin hage jeg. Litt arbeid må man vel regne med, men en litt vill og viltvoksende hage synes jeg er bedre en en man må luke i hele tiden. Ønsker deg en fin dag

    2. Er koselig i hagen din da…selv om ikke alt er helt slik du ønsker det der for tiden 🙂 Vakker rose og deilig med egne epler 🙂 Her er det mannen som står for plenklipping og grovarbeidet i hagen..men har jeg en god dag kan det være fint å være med å pusle litt ute..og jeg vanner blomstene på terrassen og verandaen som regel :))Var en del snegler her..men ser ikke ille ut nå ..heldigvis 🙂 Ha en fin kveld og stor klem fra meg <3

    3. Maren: Tusen takk for det 🙂 Ja, man må regne med litt arbeid. Og heldigvis har jeg kun det ene bedet. Der jeg kun har villniss, skal jeg anlegge en platting, og der skal jeg ha krukker med busker og blomster. Litt lettere å håndtere 🙂
      Ønsker deg også en fortsatt fin dag 🙂

    4. annebe: Tusen takk 🙂 Ja, hagen er heldigvis ikke kjempestor, så det går an å komme gjennom alt arbeidet i løpet av sommeren. Men denne sommeren har jeg nok måttet gi opp litt. Blir nok forhåpentlig litt bedre etterhvert 🙂

      Ja, er kjekt med roser og ikke minst epler. Eplene er min stolthet 🙂 Kjempegode spiseepler 🙂

      Ja, kanskje sneglene har tatt ferie? 😉 Her var det så mange at plenen var brun omtrent. De kom fra alle kanter. Men nå har det minket veldig 🙂

      Ha en fin kveld du også…og stor klem tilbake <3

    5. frodith: Hihi…Ja, du er heldig sånn 🙂 Jeg har mange ganger tenkt det, at når ungene er store og ute av redet, da skal jeg bevilge meg en leilighet med en litt stor balkong 😉 Men jeg liker så godt terrassen min, så det kan hende det blir litt tungt å forlate den 😉

      Klemmer <3

    6. Amanda Sørum: Tusen takk 🙂 Ja, den er koselig der hvor ikke villnisset synes så godt 🙂 Så klarer å holde denne flekken ganske fin 🙂

    7. rundtomkringtrorjeg: Ja, kan fort bli litt arbeid om man har for mye. Egentlig best med kun plen. Mange anlegger jo plattinger over hele eiendommen, og pynter kun med krukker med blomster og busker. Men jeg synes det er pent med en grønn plen også 🙂

      Gleder meg til å se bilder 🙂

      Jeg har kun et epletre, men hadde jordbær også for noen år siden. Sneglene smakte på alle jordbærene, så det ble ikke så veldig fristende å plukke dem. Så jeg fjernet alt sammen!

    8. snegler er noe dritt, har jordbær, men har fåt tak i en del da . ++ andre busker )) Har plen, nesten 1 mål. Trivligt og slå plen, fin trim. Lite med blomster i år her desverre..Men har noen da)

    9. rundtomkringtrorjeg: Ja, de sneglene ødelegger gleden rett og slett. Men godt du har kunnet berge det meste av jordbærene. 1 mål plen er jo litt. Og ja, slå plenen er fin trim, og egentlig litt koselig. Jeg har alltid likt det. Jeg liker å måke snø også. Men vi har fint lite snø om vinteren 😉
      Jeg liker ikke å luke, og jeg liker ikke sneglene….

    10. Plenen ble riktig så fin den! 🙂 Skjønner frustrasjonen din over å VILLE mer…. Jeg er så heldig nå at jeg har en sønn og svigerdatter i kårboligen rett ved siden av huset mitt. Han tar ansvar for plenklippinga. her er et ganske stort område med plen, så vi låner traktorklipperen til eksen min, mot at jeg holder drivstoff. Har noen ampler og et par krukker uten for huset. Ellers kun ett bed. Hagen med tre epletrær og noen bærbusker, steller sønnen og svigerdattera. Når jeg flytter herfra, ønsker jeg meg en liten hageflekk, så det blir overkommelig å stelle. 🙂

    11. karidansen: Tusen takk 🙂 Ja, plenen er fin når den blir stelt litt. Og nå skal den få enda mer stell, i form av gjødsel og mosefjerner 🙂 Jeg har to barn som fint kunne hjelpe til. Men de er ungdommer, og fryktelig late 😉 Og så er de jo ikke her hele tiden da. Men innimellom hender det at det er litt hjelp å få 🙂
      Høres ut som en nydelig plass du bor på. Og jammen godt du ikke trenger å stelle alt det alene. Så jeg tenker som deg, en liten hageflekk vil være bra. Da har man jo alt man trenger for å skape et fint miljø 🙂

    12. Ja, i tenårene er de fleste “late” når det gjelder hus-og hagearbeid. Eldstemann her er en skikkelig arbeidsmaur, men da han var tenåring var heller ikke han så ivrig på å hjelpe til med noe hjemme. 🙂

    13. karidansen: Ja, jeg var vel ikke så mye bedre jeg heller da jeg var tenåring 😉 Og vet jo det jeg også, at tenåringer er late, både mine og andres 😉 Jeg hører det klages over en lav sko 😉

      Men det er bra da, som du forteller her, at eldstemann har blitt en skikkelig arbeidsmaur. Da er det håp 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg