INSOMNIA

Søvnløshet, det er noe av det verste. Det å ligge å vri seg, frem og tilbake, endeløst. Uten å sovne. Det er ikke mye som er verre enn det.

Eller jo, det finnes mange ting som er verre. Men akkurat da, når man er midt oppi det, da er det ikke noe som fortoner seg verre.


Dette er andre gang på mindre enn en uke, at jeg ikke får til å sove. Samme hvor trøtt og sliten jeg er.
Øyelokkene mine krøller seg dobbelt av trøtthet, men å sove er like umulig som å vinne i lotto.

Og jeg bruker faktisk innsovningstabletter. Men det ser ut til å prelle av på meg, som vann på gåsa. Totalt nyttesløst.


Det burde ikke være lov altså, å være så trøtt uten å få sove. Men det skjer likevel.

Det hjelper sikkert ikke at jeg har intenst vondt i hodet. Har hatt det hele dagen, og hodepinen har bare blitt verre og verre. Nakken og skuldrene er steinharde, og har skikkelig behov for å bli knadd av et par sterke hender.

I tillegg har halsen også begynt å skape seg. Lurer på om det er en halsbetennelse på vei? Eller er det kanskje bare det at når en ting er galt, kommer det også 5 andre ting for å holde den ene tingen med selskap?


Jeg vet ikke jeg altså. Men jeg føler meg langt fra frisk i alle fall. Håper det går over, fort. For dette vil jeg ikke ha noe av. Dette har jeg ikke tid til. Jeg har heller ikke energi til det.

Jeg dro til Syden, for å komme til hektene. Og det hjalp. I ett helt døgn. 
Så kom hverdagen og innhentet meg igjen. Og det var det!

Men minnene har jeg fortsatt. Og flere blogginnlegg om turen blir det også. For minnene skal hjelpe meg gjennom de tunge tidene 🙂

Jeg skal forsøke å legge meg igjen jeg.
Sov godt ♥

 

 

#insomnia #søvnløshet #søvnmangel

20 kommentarer
    1. Håper du fikk sove 🙂 Jeg hater også å ikke få sove 🙁 Gleder meg til blogginnlegg fra syden, og hørte du var med Kari litt 🙂 Og jeg FØLTE det på meg 🙂 Moro 🙂 Klemmer god klem <3

    2. frodith: Jeg sovnet et par timer til slutt 😉 Men foretrekker å sove på begynnelsen av natten, og heller ligge å vri meg på slutten 😉

      Ja, var med Kari litt. Veldig kjekt det altså 😀 Gjorde godt med sol, varme, og hyggelig lag <3

      Ha en strålende fin dag 🙂 God klem til deg også <3

    3. Går seg helt sikkert til etterhvert. Husk kroppen trenger lang tid på å omstille seg. Prøv likevel å legge deg til faste tider – stå opp til faste tider – skape rutiner. Da blir kroppen innstilt på dette. Ikke sov på dagtid. Hvor lurt det er å stå opp for å blogge på natta er uvisst – men generelt så bør man vel neppe det. Da får du enda mer å tenke på. Jeg er selvsagt ikke noen psykolog, men alle opplever innsovningsvansker fra tid til annen. Sovemedisin trenger ikke – som du skriver – å virke på alle. Det er ikke noe bedøvelsesmiddel som mange tror. Alternativt ville jeg tatt en tur til fastlegen for å høre om det er noen andre preparater som kan være aktuelt en periode (sekundærlidelser). Alt etter diagnose og etiologi. Men ikke-medikamentell søvnbehandling har større effekt enn hypnotika, og effekten varer etter behandlingen, det gjør ikke medikamentell behandling. Sikkert masse på nettet om dette.

    4. Skulle ønske jeg kunne gi gode råd mot søvnvansker,men desverre ,noen sier derimot att en kan stå opp en liten halvtime om natten før en legger seg igjen,hos mange kommer da søvnen sigende på 🙂

    5. rteworld: Jeg pleier ikke å blogge når jeg ikke får sove 😉 Men jeg sliter med søvnløshet hver eneste natt. Noen ganger mer, noen ganger mindre. Men det er sjelden jeg får en full natt søvn. Rutiner har jeg også. Men samme hva jeg gjør, blir det ingen forskjell. Skal prate med legen som forsøker å rette på dette om en måneds tid. Så da får vi se hva som videre skjer.

      Det artige er, at en stund etter jeg hadde skrevet blogginnlegget, sovnet jeg faktisk. Men våknet jo flere ganger imellom da, som jeg alltid gjør 😉
      Og så liker jeg heller ikke å putte så mye i kroppen. Det meste er det vel risiko for bivirkninger ved. Så jeg er nok ganske forsiktig ja. Ble fortalt at de tablettene jeg tar, er naturlige i kroppen, men min kropp ikke produserer nok. Men tydeligvis ikke det som skulle til 😉

      Jeg får nok søke litt på nettet, men har vel egentlig gitt opp for lenge siden. Når kroppen verker, helt inntil margen, da føles det meste nyttesløst…..

    6. fruensvilje: Ja, det var det jeg gjorde. Har gjort det mange ganger før. Uten hell. Men denne gangen fikk jeg faktisk sove litt etterpå 🙂

    7. Jeg har problemer med å sove hvis jeg har mye å tenke på, eller kanskje vel så ofte våkner jeg tidlig. Kunsten er å koble ut og ikke tenke, men det er lettere sagt enn gjort! Litt beroligende meditasjonsmusikk eller å tenke på noe positivt, f.eks. turen du var på kan kanskje hjelpe. Jeg har lett for å ta fram iPaden og se litt i den for å komme på andre tanker, men så leste jeg et sted at den, Pc o.l avgir et lys som reduserer hormonet melatonin som trengs for å få sove. Her jeg bor er det en helhetsterapeut, og bestiller time til massasje for å løse opp i nakke og skuldre, sånn en 3 – 4 ganger i året.

    8. Kjent problem. Alle sover ulikt, men alle sover i faser, fra lett søvn til dyp rem-søvn. Forsøk og koble ut tanker og bekymringer når du legger deg. Utsett ting til neste dag. Men samtidig er det mange som løser problemer når man ligger og tenker på de, så det er et toegget sverd. Medikamentell behandling er av og til nødvendig, selv om det beste er uten. Lykke til! Mer hjelp kan jeg ikke gi. Få dyr som har søvnproblemer. Iallefall sier de ikke noe til meg om det.

    9. Føler virkelig med deg. Det å ligger der stiv i blikket og bare ha lyst til å skrike av trøtthet er ille. Håper du finner igjen Jon Blund ganske snart. Trøsteklem fra meg 🙂

    10. Det her kjenner jeg jo dessverre godt til…som du vet ..og det er jo slik at blir det dårlig med søvn går det utover det meste annet også…håper virkelig det bedrer seg for deg :)) Stooooor klem fra meg <3

    11. Ja, dette er noe herk…, men du klarer også å vinkle det humoristisk i dette innlegget……Vi snakket jo litt om det i Syden, så jeg skal ikke gjenta meg sjøl………Ellers står tilbudet om rygg/nakkemassasje ved lag…om du kommer en tur til Hedemarken. Lavendel og Mai Chang -olje er en herlig, velduftende kombinasjon, som Karidansen blir rimelig døsig av etter at hun har brukt den på massasjekundene! 🙂 Klem! 😀

    12. Om du bruker Imovane/zopiclone og de ikke virker , så bare slutt med det. Heller prøve noen andre midler. Finnes ganske mye søvnfremkallende. Jeg tror jeg ville prøvet ut “alt”, for søvn er jo så viktig. Jeg vet om altfor mange som sliter med det….jeg sover best fra 04-12, og har avfunnet meg med det. På sydenturen brukte jeg Imovane hver kveld, for det funker for meg når jeg vil være “dagmenneske”.

    13. Hanne Beate: Mye å tenke på har jeg stadig vekk. Og skulle gjerne hatt litt mindre bekymringer. Men sånn generelt sett, har jeg blitt ganske flink til å tenke mindre i perioder. Denne perioden derimot, har jeg på ny fått alvorlige bekymringer, og det er ikke bare bare å la være å tenke heller.

      Ja, det er ikke noe sjakktrekk å være foran PC og sånne ting rett før leggetid. Noe jeg forsøker å fortelle mine unger.

      Jeg valgte å ta massasje da jeg var på Rhodos nå. Men jeg kan ikke si at det var så supereffektivt for de stive musklene. Tror nok jeg vil ha en litt mer dyptgående massasje neste gang 🙂

      Helhetsterapeut, det tror jeg ikke jeg har hørt om. Sikkert ikke noe dumt det 🙂

    14. Rteworld: Ja, et tveegget sverd det der, det er helt sikkert. I perioder kan jeg gruble veldig når jeg har lagt meg, mens andre perioder er jeg helt tanketom etter leggetid. Søvnuroligheten er vel et problem hele tiden. Har hatt problemet i årevis. Må nok kanskje etterhvert ty til medikamenter ja. Får se hva som kan ha best effekt uten å bli avhengig 🙂
      Katten min sover godt over alt den. Skulle gjerne hatt det sovehjertet ja 😉

    15. natheless: Ja, det er en virkelig ubehagelig tilstand, det kjenner sikkert mange til. Håper også å få sove litt snart. Sånn ordentlig 🙂

      Klemmer godt tilbake:)

    16. annebe: Ja, dette her kjenner nok du også godt til. Dessverre. Det er nok vår last. Og ja, det påvirker jo negativt på livet generelt også. Håper for oss begge at vi i alle fall innimellom kan ha skikkelig søvn og komme til hektene igjen 🙂

      Stooooor god klem tilbake <3

    17. karidansen: Du skulle gjerne bodd litt nærmere meg altså <3 For det tilbudet skulle jeg gjerne hatt bruk for, både titt og ofte 🙂

      Ja, vi pratet jo litt om forskjellig, så du kjenner jo til bakgrunnen for mye. Skulle gjerne levd i en litt enklere verden, men det er nå ikke sånn. Stress og kav er en stor del av hverdagen for de fleste. Man får bare gjøre det beste utav det 🙂
      Klem 🙂

    18. maiken: Den har et annet navn den jeg tar, men husker det ikke akkurat nå. Ja, søvn er superviktig. Og jeg har slitt med søvnvansker så lenge jeg kan huske nesten. Så det er vel ikke så rart om man kommer litt skjevt ut sånn helsemessig etterhvert.

      Jeg får høre med eksperten når jeg er i kontakt med han igjen, om det finnes noe annet jeg kan prøve 🙂

      Dagmenneske er jo i grunnen det jeg streber etter å være selv. For man har jo behov for dagslyset også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg