HELL I UHELL

Jeg ble jo utfordret i går, til å skrive om hva jeg synes er heldig i mitt liv. Og jeg tok jo så klart den utfordringen. For jeg har veldig mye å være glad for. Innlegget kan du lese HER.

Men ironisk nok, så var akkurat i går en litt vanskelig dag å skrive om et sånt tema. På flere måter.

For jeg satt nemlig der og følte meg max uheldig. Og forsåvidt gjør jeg det fortsatt.


Lånt fra nettet.

Det har seg nemlig sånn, at jeg i et par måneder nå, har slitt med en vond skulder. Jeg har til og med vært til legen med den skulderen, for det har vært plagsomt i dagliglivet, til og med for meg, som ikke jobber og sliter.

Legen tok noen revmatismeblodprøver, som jeg ville få svar på, og som ville gjøres noe med, om de ga ett eller annet revmatisk utslag.

Jeg hørte aldri noe fra legen, så man skjønner jo da at prøvene ikke ga sånt utslag.

Men skulderen, den ble jo ikke noe bedre likevel. Den ble helst bare sakte verre.
Men så er jeg en sånn person som ikke er så flink til å klage, heldige meg 😛 Jeg liker ikke å sutre og klage for mye. Heller ikke til legen. Og dermed går det som det måtte gå til slutt.
Alt ble så mye verre, at nå sitter jeg her, og er satt ut av drift.


Bildet er lånt fra nettet

Det var på tirsdag, at jeg våknet om morgenen, ved å kjenne at smertene i skulderen hadde forverret seg drastisk i løpet av natten. Og jeg, vet du, tenkte at det sikkert går over. Det er nok bare finalen dette her, så blir det bedre om en dag eller to. For jeg skulle jammen ikke gå til legen å mase igjen. Jeg kan virkelig ikke fordra å gå til legen for ofte.

Onsdagen var skulderen blitt enda vondere. Jeg trodde ikke at det var mulig jeg, men fikk jo kjenne at det var absolutt mulig. Men fortsatt klarte jeg å kjøre bil, uten å besvime av smerte.

Men, onsdagen er ikke en legedag. Da er det enten legevakten, eller å vente. Og hva gjorde jeg?
Jo, jeg ventet.

Så kom torsdagen. Jeg hadde satt klokka på ringing, for sikkerhetsskyld. For man må ringe på et visst klokkeslett, for å få en hastetime.

Og hva skjer?
Jo, helt i svima er jeg, utmattet og utkjørt, så jeg presterer å forsove meg!

Så da måtte jeg vente enda en dag.

Og så er jeg jo så sta, at selv om jeg har smerter, så skal jeg jo leve livet fordet. Så jeg gikk på tur disse dagene. Hvor den ene dagen innebar massiv bruk av skulderen, ved klatring, og ikke minst, ved å måtte holde seg fast enkelte steder, for å holde balansen.
Jeg regner med det ikke ble noe bedre av den aktivititen 😉


Bildet er lånt fra nettet.

Så kom fredagen, som var i går.

Da var det ikke mulig å forsove seg. For da hadde jeg ikke blund på øyet hele natten. Smertene var blitt uutholdelige. Vanlig ibux eller paracet virket overhodet ikke. Og når morgenen kom, sto jeg opp, og ventet utålmodig på det rette klokkeslettet. Smertene var intense, og en liten ubetenksom bevegelse med armen, gjorde at jeg hev etter pusten, for smerten var så intens.

Og jeg var jammen meg heldig. For jeg fikk time på formiddagen allerede. Ofte ved sånne hastetimer, havner de på slutten av dagen. Men jeg slapp heldigvis å vente så lenge. Jeg svettet, og var helt satt ut av smerteanstrengelsene.

Jeg ante ikke helt hvordan jeg hadde tenkt å komme meg til legen? Det var ikke noe alternativ å kjøre selv. Buss var heller ikke noe alternativ, ettersom jeg følte jeg holdt på å besvime ved den minste anstrengelse.
Jeg forsøkte å ringe noen. Som ikke svarte.
Så da gikk tanken til taxi. Jeg fikk bare bite i det sure eplet.

Men så hadde jeg nevnt litt om problemet på facebook. For om jeg sitter med laptopen på fanget, så går det helt fint å skrive. Da hviler armen, og det smerter ikke.
Jeg fikk respons på det jeg skrev på facebook. En hjemmeværende venninne hadde fått det med seg, og tilbød seg å kjøre.

Og jeg var reddet.


Bildet er lånt fra nettet.

Det var utrolig heldig. Og jeg er henne evig takknemlig for den hjelpen.
Rett og slett hell i uhell.

Hos legen ble det konstatert at jeg nok har en kraftig betennelse i skulderen. Og han skrev ut på tabletter i øst og vest, og smertestillende med en diger varseltrekant på.

Selvsagt gikk veien hjem innom apoteket, og det første jeg gjorde hjemme, var å få i meg smertestillende.

Men der ble jeg uendelig skuffet, og følte meg litt uheldig igjen 😉
For smertestillende tok kun toppen av smertene. Nemlig den delen av smerten som verker nedover i armen. Og den verken holdt seg borte i max 20 minutter, før det var tilbake til type: ekstremt vondt. Og så skal man kun ta dette preparatet 3 ganger i døgnet?
Sukk!


Bildet er lånt fra nettet.

Så da jeg skulle legge meg i går, tok jeg smertestillende, pluss 3 innsovningstabletter, og håpet at det skulle gjøre susen. At jeg i alle fall skulle klare å sove litt.
Og joda, jeg sovnet relativt raskt, men noen god søvn kan man jo ikke skryte av, når man våkner sånn ca. 10 000 ganger i løpet av natten, fordi man har så vondt. Jeg lå musestille, og hver minste lille bevegelse, ga smerter som jaget gjennom kroppen, og skapte uro.

Så det er jammen godt at jeg er vant til lite søvn 😉

Jeg føler meg overhodet ikke noe bedre i dag, så medisinen jeg fikk, virker nok ikke så fort. Men jeg skal nok holde ut likevel jeg. For det er jo helg, og jeg har jo ikke noe jeg MÅ gjøre likevel.

Og heldig er jeg fortsatt. For jeg har datteren min her, som hjelper meg med hver minste lille ting. Som f.eks. å flytte laptopen til fanget mitt 😉 Hun har også vært og handlet. Hun ordner med mat og drikke, og hjelper meg hvis det er andre ting jeg ikke får til selv.

Jeg skulle egentlig ut på byen i går kveld. Det er en stund siden sist. Og jeg hadde grugledet meg litt.
Men dette ble jo ikke noe av for min del. For ikke kan jeg kjøre, og ikke kan jeg drikke. Og vondt hadde jeg. Så det ville ikke blitt noen glede akkurat.
Den der får jeg ha tilgode 🙂
Istedet bestilte vi pizza, jeg og Amalie, og var hjemme og så på TV 🙂
I tillegg fikk jeg jo god tid å lese litt blogg. 
Hell i uhell ♥

  ♣

Men så sitter jeg her og reflekterer litt nå.

For jeg mener jo at legen burde ha litt ansvar her.
Jeg var jo hos han, og klaget over en vond skulder. Han tar blodprøver, og sender inn.
Og så stopper det der?
For når blodprøvene ikke viste noe revmatisk, så trodde han da at smertene ville gå over av seg selv?

Jeg mener jo at han burde grepet fatt i det, og funnet ut noe annet. Kommet til at kanskje det var noe annet som var galt da?

Men istedet, legger han det dødt. Og jeg som ikke er klagete nok, går og lider videre.

Jeg må jo si en ting her, og det er at jeg har født to barn, uten smertelindring. Det var vondt, men også naturlig. Og det ville jo gå over fort. Jeg tåler godt smerter.
Men denne smerten her, i skulderen, er mye verre enn de to barnefødslene. Jeg unner ikke noen å ha det så vondt.


Bildet er lånt fra nettet.

Jeg er vant til å ha smerter. I årevis har jeg hatt smerter. Smerter av forskjellige ting, vonde ben, betennelser i hælene og andre steder. Jeg har en nesten konstant smerte i kroppen, som er en sånn utslitt følelse. Følelsen av at man har stått på døgnet rundt i 3 måneder, uten pause. Det gjør vondt altså. Men jeg klager sjelden over det. Det bare er sånn. Jeg er vant til det. Og jeg forsøker jo å løse det.

Men smerten i skulderen, den topper alt!
Der gikk det alt for langt før noe fornuftig ble gjort.

Og nå har jeg besluttet å finne meg ny lege. For jeg orker ikke å gå for lut og kaldt vann lenger.
Dette var dråpen som fikk det til å renne over.

Og den nye legen skal være så nærme, at jeg kan gå dit når jeg har mulighet til det 🙂
Så får vi se, om jeg er heldig, og finner en lege jeg kan være fornøyd med 🙂


Bildet er lånt fra nettet.

 

 

#hell #uhell

 

26 kommentarer
    1. Nei, du har ikke hatt det lett. Utrolig hvor mye du tåler! Bytt lege og finn en som bryr seg. Ønsker deg all god bedring og håper helga blir god uansett. Trøsteklem fra meg 🙂

    2. Jeg fikk den samme utfordringen som deg:) Men du var nok hakket mer uheldig for å si det sånn:) Flott skrevet innlegg da, det skal du ha:) God bedring med skulderen og en fantastisk dag videre til deg:)

    3. Jeg har hatt mye vondt i rygg og skuldre. Ikke gå til legen. Gå rett til manuell terapeut 🙂 De kan man gå til uten henvisning også. Og de er flinke. GJør fysioting, akupunktur, snakker med deg. De er mye bedre enn leger i sånne sammenhenger er min erfaring. Jeg har blitt mye bedre hver gang 🙂 God bedring 🙂 klemmer <3

    4. Jeg tenker at det første du må gjøre er å få henvisning til MR, slik at en behandler kan se hva som gjelder. Jeg har også betennelser i ny og ne i skulder og hofte, er redd det er noe aldersbetinget…. og da er det Voltaren som hjelper. Men så vondt som du har det skal du ikke ha. Du må i alle fall holde deg unna for mye fysisk aktivitet, for dette kommer garantert til å ta tid. Men få tatt en MR så fort du kan.

    5. Jøje meg, dette hørtes virkelig vondt ut!! Jeg håper at de medisinene virker i løpet av dagen i dag iallfall. For sånn kan du jo ikke ha det!!
      Helt enig med deg når det gjelder legen din. I stedet for å “gi” deg opp burde jo han være glad på dine vegne over at det iallfall ikke var revmatisme, og heller være litt ivrig etter å finne ut av hva det er 🙁
      Ønsker deg masse masse god bedring <3

    6. Du må skifte lege, ser Frodith tilrår manuell terapeut og jeg iler til med å tilråde psykoterapeut…nyfrelst som jeg er:). Og ikke minst. Ønsker deg GOD bedring i full fart. Klem<3

    7. Når man har intense smerter, så er det ikke mye annet man greier å konsentrere seg om…… men ofte er det slik at “Nød lærer naken kvinne å spinne!” Man finner løsninger når man må, og du klarer deg! Jeg har ikke så tiltro til leger, med unntak av når det gjelder operative inngrep. Har ikke vært hos lege de siste tre åra og har heller ikke oppsøkt så mye annet av behandlingstilbud som finnes. Jeg er enig med Frodith : Bedre å finne årsaken enn BARE å dele ut smertelindrende tabletter (som ikke funker noe særlig)Muskler blir betente av en grunn. Lykke til og God Bedring! 🙂

    8. missmommy.blogg.no: Tusen takk for det 🙂 Skulderen viser tegn til å bli bedre, så jeg tar tiden til hjelp 🙂 Ønsker deg også en fortsatt fin dag 🙂

    9. natheless: Nei, det skal visst ikke være lett 😉 Og jo mer man opplever, jo mer tåler man 🙂 Jeg har begynt å sikte meg inn på ny lege ja. Det skal ikke gå lang tid….

      Takk for klemmen, og klemmer tilbake 🙂

    10. birdbay: Hehe…ja, litt mer uheldig, der og da. Men ikke så galt at det ikke går over snart tenker jeg 🙂 Var jo en kjekk utfordring da, synes jeg 😀
      Tusen takk for det, og ønsker deg også en flott dag videre 🙂

    11. frodith: Jeg har ikke råd til så mye annet enn lege jeg 😉 Men nå skal jeg finne en bedre lege 🙂 Endelig har jeg fått det rette sparket til å faktisk gjøre det 🙂
      Men en dag, når jeg vinner i lotto, eller kan begynne å jobbe igjen, da kan det hende det blir større muligheter til å bruke alternative metoder 🙂

      Tusen takk 🙂 Ha en flott dag videre 🙂 Klemmer <3

    12. maiken: Ja, jeg fikk Voltaren. Liker ikke de jeg, for blir så dårlig i magen av dem. Men fikk noe for det også, som skal motvirke den bivirkningen. Og nå, litt over et døgn etter jeg tok den første tabletten, kan jeg kjenne at det har begynt å virke. Og nå virker smertestillende litt bedre også. Fortsatt vondt, men ikke så vondt at jeg blir dårlig av det 🙂

      Ja, skal holde meg unna fysisk aktivitet. Jeg skal gå turer, men skal gå på flat mark, og ikke klatre i fjellet 😉

      MR ja….Tror ikke min lege er så giret på å henvise meg dit. Men nå leter jeg etter ny lege, så får jeg håpe det er mer tak i den 🙂

    13. Fruemmel: Tusen takk 🙂 Ja, nå kjenner jeg at medisinene har begynt å virke så smått. Og smertestillende tar også litt mer av smerten bort enn i går og i natt. Så det går rette veien 😀
      Legen min har jeg vært misfornøyd med lenge. Men nå skal jeg gjøre noe med det. Ny lege skal på plass innen utgangen av denne måneden 🙂

      Ha en fortsatt fin dag <3

    14. BforB: Tusen takk 🙂 Jeg merker at nå skjer det noe positivt, så bedringen er nok på vei 🙂 Og ny lege skal det også bli. Nå har jeg nådd smertegrensen når det gjelder min egen lege 🙂

      Klem <3

    15. karidansen: Jeg fikk Voltaren for å kurere betennelsen. Men jeg er enig, man burde finne ut årsaken, og ikke bare stappe innpå med en haug piller. Jeg er ikke så glad i å ta masse tabletter. Det er jo bivirkninger og greier med det meste, så det ene problemet blir borte, mens et nytt ankommer.

      Det blir ny lege på meg nå. Orker ikke mer av dette her…..
      Tusen takk 🙂 Det skjer noe positivt nå, og jeg kjenner at bedringen er i ferd med å ankomme 🙂

    16. Bra du har bytta lege..man må bli tatt på alvor og sendt videre om man ikke finner ut av det 🙂
      Jeg har jo i årevis slitt med nakke ,skuldre noe som er med på å ødelegge livskvaliteten min..Jeg har kronisk betenels, vannansamlinger og forkalkninger..og muskelspenninger/kramper…men har enda ikke funnet noe som hjelper..og operasjonen jeg tok i 2009 hjalp ikke ..det beste for meg er perioder uten stress…da er det litt bedre 🙂 Håper virkelig du finner noe som kan hjelpe..Bra du er en optimist og og har ting å glede deg over også..og det blir bedre perioder..helt sikkert :)) Kos deg så godt du kan i kveld :)) Klem <3<3

    17. annebe: Jeg har ikke byttet lege enda, men avgjørelsen er tatt. Dette er andre gang jeg får en smertefull betennelse som overses på tidlig stadium av legen min.

      Jeg sliter mye med nakken og skuldrene mine selv. Så vet veldig godt hvordan du har det. Det er utrolig slitsomt og altoppslukende. Stress er roten til mye vondt, det er nå helt sikkert.

      Jeg tror at både hos meg og deg vil det alltid være vonde perioder, og ekstra vonde perioder, men også mange gode perioder <3 Vi kan ikke gjøre annet enn å gjøre det beste ut av det som er 🙂

      Jeg koser meg jeg. Nå har jeg fått litt av førligheten tilbake i armen, og er mer selvhjulpen. Og så har jeg sovet mesteparten av dagen i dag 🙂 Kjenner at både skulder og arm har blitt bedre. Så nå ser jeg bare fremover 🙂

      Kos deg masse videre i kvelden du også <3 God lørdagsklem <3

    18. Huff!!! Kjenner meg igjen……. jeg har gått på utalllige kortisonbehandlinger for skulder. Har vært på rtg/MR og fått konstatert at der er enpassasje som er så smal at det ligger og irriterer. Valget er operasjon kontra trening. Med god hjelp valgte jeg trening. Har funnet gode treningsmetoder som jeg er med på, på Aktivsenteret. Men skulderen tåler ikke alt mulig. Og jeg kan ikke bake boller….. sirkelbelastning er ikke bra… Altså… jeg håper du får hjelp. Hadde tenkt meg at du fikk en kur med Prednisolon som tar betennelsen effektivt. Og derfra råd/veiledning videre med fysio…… Du MÅ presse på og få tatt MR av skulder. Da ser de hva som plager. Du har DIN rett og legen SKAL høre på deg. Sånn er det i dagens samfunn. Smerter er forferdelig. Du må få en ordentlig undersøkelse/helsesjekk. Jeg har slitt i mange år med betennelser i slimposer og ledd…. jeg har Fibromyalgi…… godt å få konstatert noe…. etter mange års plager og smerter. Føler virkelig med deg <3 Håper og krysser fingre for at det ordner seg!!!!
      God bedrings klem.
      (Jeg mener virkelig at en ikke skal unngå leger) Det er viktig faktisk å ha i papir hva undersøkelser som er gjort. Dokumentasjon.
      ;.)

    19. etdiktomdagen: Det er første gang jeg har hatt dette her i skulderen. Og håper inderlig at det er siste gang også. For noe så sykt vondt har jeg ikke vært med på før tror jeg. Men kanskje gikk det for langt før jeg fikk gjort noe med det. Jeg vet at hvis det kommer tilbake noen gang, skal jeg ikke vente til jeg er så full av smerte at jeg blir dårlig av det.

      Jeg kan ikke sitte og sy lenger. Før sydde meg mye. Både klær og småting. Nå er ikke det mulig lenger.

      Jeg fikk Voltaren for betennelsen. Og det har gått en del tilbake nå. Men det er lang vei igjen. Jeg skal skifte lege denne uken her. Det er i alle fall helt sikkert. Den avgjørelsen er tatt. Jeg skal bare forhøre meg litt, om noen kjenner til de legene jeg har plukket ut, før jeg bytter 🙂

      Jeg unner ikke min verste fiende denne vondten må jeg innrømme. Og det å bli satt ut, hvor man trenger hjelp til alt, det er en vond situasjon.

      Jeg ser jo godt at du har slitt mye. Og jeg misunner deg ikke. Men jammen godt at du har funnet hva som fungerer for deg, og at du har fått en diagnose. Der er nok veien lang enda for meg. Men kanskje med ny lege….;)

      Tusen takk for klemmen, svarer med en god klem tilbake 🙂

    20. 🙂 Ja det er ikke lurt å gå for lenge før en oppsøker lege, men jeg kjenner meg igjen der også 🙂 Tenker som regel at det går nok over denne gange også. Til en går FOR lenge……
      Ønsker deg all lykke og god bedring fremover <3 Takker for god klem!!!

    21. etdiktomdagen: Tusen takk for det 🙂 Ja, jeg er ganske flink til å samle opp ting jeg, før jeg går til legen. Helt til noe er så vondt/alvorlig, at jeg MÅ gå. Denne gangen nådde jeg ikke å samle opp noe 😉 Men det bedres sakte men sikkert, så jeg ser frem til smertefrie dager 🙂

      Ha en herlig ny uke <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg