NOAH’S ARK

Jeg var barnevakt, eller rettere sagt, ungdomsvakt, den helga Frodith hadde sin froggebevegelse. Og nettopp derfor fikk vi jo tatt fine froggebilder av nesten alle ungdommene som var i huset her den helga 🙂

Men vi hadde også andre aktiviteter.

Vi fant nemlig ut at vi skulle besøke Noah’s Ark.

Det har seg sånn at Noah’s Ark har lagt til kai i Stavanger, og skal ligge der tilsammen 6 uker, før den drar videre nordover til Bergen.


Sånn ser det ut når Arken har ankret opp i Vågen i Stavanger.

Den helgen jeg var ungdomsvakt, var første helgen Arken var i Stavanger.


De 4 ungdommene jeg hadde med meg er Amalie (14), Joakim (13), Thomas (14) og Hanne (10).

Vi forventet en del kø. Men var heldige. Vi var tidlig ute om dagen, og køen var relativt kort.


Her står vi på gangbroen, og venter på å få komme inn.


Da vi kom innenfor dørene, var veien til billettsalget kort, og vi kunne bivåne julekrybben mens vi ventet.


Vi kunne også kikke litt på giraffparet som fikk være med på Arken. Legg merke til at den ene stikker hodet ut av et hull i veggen. De kunne ikke være i samme rom, av frykt for at de skulle formere seg. Sånt var det ikke plass til ombord 🙂


Vel inne møtte vi Adam og Eva 🙂

På de forskjellige postene inne i Arken, sto litt informasjon. Og i en litt undrende og humoristisk tone kunne man jobbe seg gjennom de forskjellige bibelske hendelsene, både på norsk og engelsk.
Og vi hadde fått utdelt et ark med maaaange spørsmål, som vi kunne besvare. Og når vi var ved veis ende, leverte vi inn svarene, og fikk premie. Som da altså var en slikkepinne (lollipop).


Det er et restaurantområde ombord også, men det var ikke åpent, og så ikke ut til å være i bruk.


Et par etasjer opp, titter herr og fru giraff opp av gulvet 🙂


Vi møtte også på et ulvepar 🙂


Og en isbjørn.


Lille Moses kom flytende forbi…..


Symbolet på den tomme graven.


En skriftestol. Her kunne man prøve seg i begge rollene.


Det var Joakim som loste oss gjennom alle spørsmålene 🙂


Kong Salomo


Shiva


Vi gikk også forbi 7 speil. Men jeg kan ikke huske hva de symboliserte. Vi koste oss jo med å speile oss, og se hvor tykke/tynne/korte/lange vi ble 🙂


På vei ut møtte vi Mr. Noah himself 🙂 I sort frakk og med håret i hestehale 🙂
Køen av skuelystne var nå blitt så lang at de ikke fikk stå på landgangen 🙂

Det var en fin tur gjennom båten. Bibelhistorien var gjenkjennbar i alle kriker og kroker. Og veldig kjekt å kunne si at jeg har vært ombord i Noah’s Ark.

Helt klart er jo dette noe som ikke går upåaktet hen i nyhetsbildet. Og her kan du se TV Vests innslag fra når Arken la til kai, og intervju med skaperen av temaparken 🙂

Veldig minneverdig dag med min datter, min niese og mine to nevøer ♥

 

#noahsark #noa #ark #skip #lekter #severdighet #temapark

24 kommentarer
    1. Har aldri hørt om denne “arken” før, men jammen var den flott! Nok en gang…..du er dyktig til å lage slike innlegg! Flott reklame for arken dette. Sikker på at det er flere som får lyst til å besøke den når de leser dette! 😀

    2. Stilig! Aldri hørt om før, men nå har jeg jo fått en skikkelig sightseeing. Men Shiva… I Noahs ark?? Crossover med hinduismen? Var vel en plan med det;-) Veldig stilig tillaget i allefall, og sikkert verd turen!

    3. karidansen: Jeg hadde heller ikke hørt om den før noen uker innen den skulle ankomme 🙂 Var veldig kjekt å se 🙂

      Tusen takk 🙂 Jeg elsker å lage innlegg om kjekke ting jeg har vært med på. Burde kanskje forlange betaling nå? 😉 Hihi 😀

    4. tujanka: Jeg hørte selv om den noen uker før den skulle ankomme. Så du er nok ikke den eneste 🙂 Og ja, Shiva hører jo ikke til. Men religionene er jo koblet sammen på en eller annen måte. Jeg kjenner til at Islam og Kristendommen har nære relasjoner og delvis felles historie. Det fikk jeg vite da jeg var samboer med en muslim for noen år siden 😉 Har lært mye av livet jeg 😉

      Jeg synes det var veldig flott idé dette med arken. Og absolutt verd en titt 🙂

    5. Det så skikkelig spennende ut. For noen herlige figurer. Håper det finner veien nordover i lande også etter hver. Måtte se tv-opptaket. Klem <3

    6. Flink “passer” du er da. Jeg har ikke hørt om denne arken før, og det var veldig kjekt at du tok mange bilder….Den dukker vel kanskje opp andre steder også tenker jeg.

    7. BforB: Ja, ikke sant det var litt spesielt? En flytende temapark. Håper også at han tar turen nordover. Men tror han skal overvintre i Bergen. Arken er visst ikke helt trygg i åpent hav med mye bølger.

      Klem <3

    8. maiken: Kjekt å finne på noe med disse ungdommene. Jeg har jo ikke barnebarn enda 😉
      Tror ikke så mange egentlig har hørt om arken. Så jeg håper også at den legger til kai andre steder etterhvert 🙂 Vet bare at Bergen er neste stopp på programmet 🙂

    9. fruensvilje: Ja, jeg synes også det. Man får bibelhistorien mer inn i form av å nesten være med selv. Artig måte å lære på 🙂
      Jeg visste heller ikke om arken før noen uker før den ankom Stavanger 🙂

    10. Så moro 🙂 Jeg har vel hørt om den arken i en eller annen sammenheng. Og er jo en illustrativ måte å fortelle bibelhistorie på, men kanskje ikke den mest praktiske metoden. Og jeg så liksom ikke for meg den farkosten for meg når høststormene tar tak langs vestlands kysten 🙂 Men flott reportasje 🙂

    11. dedicat: Ja, dette var veldig kjekt. Og kjekt å få bibehistorien fortalt ved nesten å være med selv 🙂 Men nei, den baljen er ikke særlig sjøsterk er jeg redd. Derfor skal den ligge til kai i Bergen i vinter. Det er egentlig en lekter, og kan ikke kjøre for egen maskin. Den må slepes, såvidt jeg har forstått.
      Håper den vil fortsette å være til glede for store og små i lang tid fremover 🙂 Tusen takk 🙂

    12. For en flott dag 🙂 Og mye kjent i Arken, men noe ble fremmendt , men det var vel for å fortelle en historie. Veldig flott og interessant. Også veldig kjekt å gunne gå der med barna <3 Ingen har vondt av å lære om bibelen <3 Flotte bilder du har lagt ut 🙂
      Vet ikke om Arken kommer mot sunnmøre - men kommer den hitover skal jeg få det med meg! 🙂

    13. Fine bilder og artig å få med seg noe som bare er på besøk en kort stund. Jeg har ikke hørt om den før og googlet litt. Den så ut til å ha kommet til Arendal i juli og så har den vært innom Kristiansand før den kom til Stavanger, og så skal den til Bergen for overvintring. Den tåler visst ikke høyere bølger enn 1,5 m og så må den slepes siden den ikke har egen motor. Spennende farkost! Ha en fin dag!😊

    14. etdiktomdagen: Bibelen er et fint eventyr synes jeg. Og den er jo historisk også. Gammel som den er 😉 Og ingen har noe vondt av å lære noe der nei 🙂 Det var en fin måte å få fortalt historien på, og om den kommer innom flere steder, så anbefaler jeg et besøk ombord 🙂

    15. rteworld: Antakelig for både Gud og Noah kom for sent for de stakkars dyrene 😉 Men ellers, så er det et meget godt spørsmål om jordens opprinnelse 😀

      Men nå er vel både krokodiller og kakerlakker etterlevninger av fra dinosaurtiden når jeg tenker meg om, så kanskje de var ombord likevel? 😉 😛

    16. Hanne Beate: Ja, artig å få med seg noe så spesielt 🙂
      Jeg har også lest at den ikke tåler bølger, og at den ikke kan kjøre for egen maskin. Det er jo en ombygd lekter. Men spennende er den i alle fall 🙂 Litt utenom det daglige 🙂

      Ønsker deg også en fin dag <3

    17. natheless: Ja, ikke sant det er flott? Jeg synes det var spennende og severdig, og veldig hyggelig 🙂 Anbefaler en tur ombord der 🙂

    18. Ida: Ja, skjønner deg godt. Jeg bestemte meg for ikke å angre…;) Men du kan jo ta en tur til Stavanger…den ligger der enda 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg