MINICRUISE TIL DANMARK MED FJORD LINE

Etter kort tids rådslagning med meg selv, besluttet jeg sist fredag å bestille en tur. Aller helst i helgen.
Valget mitt falt på Minicruise med Fjordline til Hirtshals i Danmark, med en dag i land, og hjemover igjen på kvelden.

Lørdagen hadde de kun sånne dyre lugarkategorier igjen. Og for 3 personer. Så jeg fant ut at jeg like gjerne kunne reise på søndagen, hvor det var ledig over mesteparten av skipet. Jeg bestilte den nest billigste løsningen, som var 2-manns lugar, med vindu. For 1-mannslugarer fantes ikke.

For min del var det ikke en fest og fyll tur, men en tur hvor jeg kunne komme meg bort litt fra alt for en liten stund.

Med kofferten pakket, sitter jeg her i terminalen og venter på at ferga skal komme fra Bergen.

Og her kommer den glidende, og legger til kai, klar til å ta imot meg og et par andre sjeler 🙂

Lugaren var fin. En sofa/soveseng. Og en nedfellbar seng. I tillegg var det TV. Men ikke særlig TV signal ute på havet i alle fall. Men det gikk an å leie filmer via resepsjonen. Pluss at det var radiokanaler.

Når sengen er slått ned, er den myk og innbydende. Men likevel fikk jeg ikke blund på øyet den første natten. Jeg tror rett og slett det var for stille på havet. Det føltes som å være på land. Ikke en krusning på vannet omtrent. Og dermed var det lite med bølgegynging som jeg hadde sett frem til 😉

Badet var et lite kott, og veldig funksjonelt 🙂
Lugaren min lå på Dekk 9. Men det var på Dekk 7 det skjedde mest. Her har jeg tatt bilde av en av trappeoppgangene på Dekk 7 🙂

Når man er på cruise skal man spise godt, og drikke godt. Og selv om jeg reiser alene, så ville jeg jo ha det godt i matveien jeg også.
Jeg hadde besluttet at buffétrestauranten ble litt for overdådig, for så mye mat ville jeg ikke klare å spise. Men istedet valgte jeg restauranten som heter Grieg Steakhouse. De hadde en god meny, hvor man kjøpte det man ønsket av kjøtt og tilbehør hver for seg 🙂

Jeg fikk sitte litt inne i restauranten, ved et lite bord. Og syntes det var riktig trivelig der. Menyen var tiltalende, og den danske kelneren var flink å fortelle og forklare 🙂

Stolene ved bordene langs veggen hadde veeeeldig høy rygg. Noe som først så litt rart ut, men etterhvert fant jeg ut at det ga litt privatliv fra forbipasserende. Og så var det jo ganske stilig også 🙂

Jeg satt i sofaen, og den var bekvem.

Helhetlig synes jeg restauranten var innredet på en innbydende måte, og med behagelig farger og belysning. Og kelneren var også veldig korrekt og hyggelig 🙂

Mens jeg venter på maten, får jeg servert brød med gresskarkjerner i, og hvitløk/kryddersmør til. Og vinen, der fikk jeg anbefalt til maten jeg valgte, King Estate Signature Pinot. Jeg bestilte ett glass. Og selv om jeg bare skulle ha et glass, åpnet kelneren flasken ved bordet mitt, helte oppi en liten smaksprøve, sånn at jeg kunne smake om den var som forventet. Jeg ble litt paff. Når man bestiller kun et glass vin, pleier man å få det servert, og så enten drikke det, eller la det stå 😉 Så dette syntes jeg var ganske morsomt, og ikke minst, fint 🙂 Alle vinene de hadde, kunne man kjøpe kun et glass hvis ønskelig. Og til samme pris, uavhengig av sort. Og prisen var 79,- for et glass. De hadde Chablis så jeg. Og det har jeg drukket i Bergen og Oslo en gang, til 109,-. Så her på ferga kunne man virkelig gjøre et røverkjøp 😉

Til middag var ikke valget så vanskelig. Jeg er veldig glad i Entrecôte. Og så valgte jeg ovnsstekte poteter, Bourbonsaus og Italian style tomato salad.
Jeg nøt maten. Mens jeg betraktet de få andre gjestene, og hvordan kelneren jobbet.

Etterpå gikk jeg i baren/nattklubben. Der var det underholdning og gode sittegrupper. Og et brukbart dansegulv 🙂 Ikke at jeg forsøkte det da. Men det så ikke så minimalt ut at man knapt får plass til en halv fot hver liksom 😉

Jeg kjøpte meg en Mojito, og selvsagt måtte det være et sånt psykedelisk blått lys akkurat da jeg skulle knipse bilde 😉
Drinkene var en god del billigere enn på norsk landjord kan man trygt si 🙂

Og så bydde artistene opp til allsang, med “Tore Tang”. “Dere trenger sikkert ikke teksten, men vi har den her for sikkerhetsskyld”, var unnskyldningen 🙂

Og etter at “Tore Tang” var sunget, og en påfølgende “klinas” på dansegulvet for et par sjeler var utført, besluttet jeg å finne sengen. Jeg skulle jo tross alt tidlig opp og spise buffétfrokost 🙂

Og sengen var god den, men søvnen ville ikke innhente meg. Ikke et sekund engang. Det var rett og slett for stille på sjøen. Jeg hadde sett frem til litt duvende bølger, som kunne bysse meg i søvn. Men neida. Jeg begynte nesten å lure på om vi var landfaste?

Så halvannen time før klokka skulle ringe, sto jeg opp og fant frem strikketøyet. Og der satt jeg og strikket, frem til jeg skulle gå og gjøre meg klar for dagen.

Frokostbuffeten har jeg ingen bilder av. Men den smakte fortreffelig. Godt utvalg i varmretter, pålegg, eget ostebord, frokostblandinger, og ferske og gode brød. I tillegg til noen kakesorter, frukt og drikke. Det kostet 145,-.

Etterpå gikk jeg i minibanken og tok ut noen danske kontanter, så hadde jeg i alle fall til bussen og toget 🙂

Og så var jeg klar til dagen på land. Og det skal jeg fortelle om i et annet innlegg 🙂

#danmark #minicruise #ferge #danskebåten #lugar #restauranter #mat #drikke #underholdning #musikk

1. Du har jaggu fått sett deg om nå i høstmånedene og formidlet det på flotte måter. Vi har jo tatt Kielferga noen ganger, men er en stund siden nå. Men så er det jo 120 mil og reise før vi kommer så langt 🙂

2. birdbay: Ja, det var faktisk veldig fint 🙂 Og ja, jeg reiste alene 🙂 Tenkte jeg skulle prøve det. Og det gikk veldig greit. Det er jo ikke så store forhold ombord på et sånt skip, og man støter gjerne på flere folk mange ganger. Da føler man seg nesten ikke alene lenger.
      Dagen i Danmark var også grei, men hadde jo vært kjekkest å være i lag med noen da 🙂 Men alt gikk helt smertefritt, og jeg er stolt over at jeg gjorde dette 🙂

En fortsatt herlig onsdag til deg også 🙂

3. dedicat: Jeg har også reist med Kiel ferga et par ganger. Kjekt det 🙂 Og er jo noen mil for meg også å dra til Oslo. Så derfor er det lettere å ta ferga til Danmark 🙂

Ja, har fått sett meg godt om. Har vært en fin tid 🙂

4. Syns det så lekkert ut på den båten..og det var hyggelig du fikk deg en tur :)) Jeg er ikke veldig glad i båtturer..blir så fort kvalm jeg ..men har vært en 3-4 ganger med Kileferga..en gang var det en reklamejobb, også har det vel blitt 1-2 turer med Danskebåten..men mange år siden nå :)) Ikke lett å sovne på nye steder…ikke hjemme heller forresten..hehe…
      Så ut som du koste deg med god mat..trenger ikke velge de aller mektigste menyene nei :)) Håper turen gir deg litt positivt overskudd:) Klem <3

5. Koselig å få seg en tur sånn 🙂 Helt uten store planer, bare reise 🙂 Jeg er glad i båt og fly og å være PÅ TUR. Og du hadde joe en fin båt der. God mat så det ut til også .-) I morgen er JEG på tur, med fly, jobbtur 🙂 Stor klem til deg, gleder meg å høre om dagen i land 🙂

6. Så deilig med en tur 😀 Jeg liker ikke båt for jeg blir sjøsyk bare av å gå på ei brygge, men tur er tur liksom 🙂
      Håper du har en fin dag i dag <3

7. Du er ekspert på sånne “reiseskildringer”. Du tar gode, litt spesielle bilder, og skriver også godt! Det er rett og slett interessant å lese, og man får lyst til å “reise etter”. Spent på fortsettelsen! 😀

8. Så lurt å ta seg en sånn tur da! Høres koselig ut. Jeg hadde vært lykkelig om båten lå “stille” og ikke gynget. 🙂 Gleder meg til se mer fra turen din!

9. Så koselig med en slik tur 🙂 Bare komme seg vekk. Mojito er en drink jeg liker også 😀 mmmmmm farlig god! Det er faktisk et par år siden jeg smakte den sist 😀 Alt for sjeldent men pytt pytt 🙂
      klem til deg !!!

10. Enda et innlegg fra deg der du klarer å få alt til å se så gøy ut! Fine bilder og fin tur. Jeg synes det er interessant å lese om at du reiser på slikt alene, der har i allefall jeg noe å lære. Går ikke på kino en gang uten følge…

11. Å så fint – Fjordline har jeg selvfølgelig aldri reist med, men det skal jeg!!! Ser ut som du koste deg maks, og den maten så helt nydelig ut 🙂

12. Fine bilder og referat, ser frem til innlegget ditt om ‘landligge’ 🙂 Det kan være godt med en alenetur innimellom, og du har kost deg skikkelig 🙂 Jeg tar en 24 timers tur med Stena Line innimellom. Da kan jeg bestemmer hvor og hva jeg vil spise, når jeg vil handle, eller sove osv. Men det koseligste med hele turen er når mannen min henter meg på kaia og ungene venter hjemme på hvor gavemild jeg er<3

13. Så herlig med en sånn tur, og masse bra info til andre som ønsker å ta turen! Jeg er ikke så glad i å dra noe sted helt alene, men det er nok mest for at jeg ikke er vant til å reise kollektivt, – bil går greiere. Gleder meg til å se hva du opplevde på land også, ser du skal ta både buss og tog, – spennende!
      Nå har jeg sendt mitt bidrag til fotokonkurransen din. Det er ikke noe vakkert bilde akkurat, men det er forfall da, og blir moro å se hva de andre har sendt inn.

14. annebe: Jeg er ganske sikker på at du ikke ville blitt kvalm på denne turen i alle fall. Jeg fikk ikke følelsen av å være på sjøen engang. Det var blikkstille.
      Kielferga har jeg også reist med et par ganger. Det er fine turer synes jeg 😀 Men du har rett, det er ikke lett å sovne på nye steder. Og spesielt ikke når man ikke engang klarer å sove i egen seng skikkelig 😉

Jeg koste meg på turen, og fikk litt overskudd i humøret 🙂
      Klem <3

15. frodith: Ja, det var veldig impulsivt, og jeg angrer ikke 🙂
      Jeg er som deg, glad i å dra på tur både med båt og fly. Og tog også 🙂 Og båten jeg reiste med var jo nesten en hel verden alene 🙂
      Ja…så det var sånn det var ja…Du skulle til Trondheim såvidt jeg husker å ha lest 🙂 Kos deg masse 🙂
      Stoooor klem til deg også <3

16. Elin Slåen: Hehe…ja, tur er tur 🙂 Og blir man sjøsyk, så blir det jo ikke en kjekk tur. Best å dra på de turene man er bekvem med 🙂

Dagene mine er travle, og fine 🙂
      Ha en koselig kveld <3

17. karidansen: Tusen takk 🙂 Så kjekt å høre 🙂 Ja, kanskje litt god reklame dette her, sånn helt gratis. Men så tenker jo jeg sånn jeg, at jeg unner andre også de kjekke opplevelsene 🙂

Fortsettelse følger 🙂

18. natheless: Jeg kan love deg at båten IKKE gynget 😉 Men det hører sikkert med til sjeldenhetene 🙂 Var kjekt uansett, og jeg koste meg masse. Neste jeg skriver om fra turen, er dagen i dejlige Danmark 🙂

19. etdiktomdagen: Ja, kjempegodt å komme seg vekk. Det var noe jeg trengte sårt 🙂
      Og Mojito er en vinner som regel 🙂 I ferga hadde de to varianter. Den ene vanlige, og en annen hvor en av ingrediensene var Champagne. Men den var en god del dyrere 🙂
      Ja, det koster litt her i Norge, så ikke så ofte jeg heller kjøper det her hjemme 😉

Klem tilbake til deg 🙂

20. tujanka: Tusen takk 🙂 Ja, det var jo gøy. Hadde nok klaget litt mer hvis ikke 😉
      Jeg øvde meg på å gå alene ut og spise i sommer. Det var litt vanskelig. En terskel å stige over. Men etterhvert gikk det greit. Kino har jeg ikke forsøkt enda. Hoppet rett på reisen jeg 😉 Gikk veldig godt det også…Men jeg var ganske nervøs på forhånd. Glad jeg hadde en lugar å trekke meg tilbake i av og til 🙂

Jeg tror egentlig vi er litt for sjenerte og tilbakeholdne. Vi har lært oss roller hvor det på en måte er litt “utenfor” å gjøre noe alene. Men man kan faktisk ha det veldig kjekt på ting alene også 🙂

21. traust: Ja, jeg var veldig positivt overrasket over mat og hele stemningen. Jeg koste meg masse 🙂 Absolutt verdt å ta en tur ja 🙂

22. Siss: Åhh…så flink du er. Dette her var min første tur helt alene, uten engang å møte noen underveis 🙂 Og ja, det var veldig godt å kunne styre tiden sin selv 🙂

Jeg hadde ingen til å hente meg, eller ønske meg velkommen hjem. Men bilen min ventet jo trofast på parkeringsplassen da 😉 Hihi 🙂

23. Hanne Beate: Jeg er enig med deg, bil er best 🙂 Men det går greit med båt og fly, og også tog. Men buss, der sliter jeg fryktelig. I alle fall rutebuss og sånt. Men av og til må man jo det også. Der tror jeg faktisk jeg har en aldri så liten fobi gitt 😉

Forfall er ikke alltid så vakkert 😉 Og nå er snart fristen ute…Så da får vi se de andres bidrag også 🙂