JEG STYRES AV MINE FØLELSER

Jeg er et følelsesmenneske!

Det er opplest og vedtatt!

I alle år jeg kan huske, har følelsene mine preget meg. I alt i livet egentlig. Men kanskje ikke alltid like synlig.

Men når det vises, så er det enten i form av tårer, eller et stort smil ofte. Noen ganger faktisk begge deler på en gang 😉

I forbindelse med utredning/behandling av min utmattelse, har jeg vært hos en psykiater. Og han uttrykte litt overrasket det, at jeg omtrent var på gråten, hele den to timer lange økten jeg var der inne.

Og det er meg i et nøtteskall.
Følelser!

Når det gjelder kjærlighet, så harjeg selvsagt også sterke følelser når jeg blir forelsket og glad i noen. Og da klarer jeg ikke å ha mer enn den ene. Da ser jeg kun den ene! Selv om ikke han ser på meg på samme måten 😉 Og når den kjærligheten fester seg, så kan den sitte der ufyselig lenge, før jeg tar til vettet og gir opp. Så drømmen erjo at det skal være gjensidig da. Men akkurat det har jeg vel til gode å oppleve til nå. I alle fall sånn på ordentlig, sånn som jeg drømmer om.

Men de sterkeste følelsene jeg har, er for barna mine ♥♥
De er mitt liv.
De kan jeg gå gjennom ild og vann for, uten å blunke!


Dette bildet er tatt sommeren 2003, og viser min største skatt, Amalie og Daniel ♥

Jeg vet godt at jeg ikke er alene om å elske egne barn mer enn noe 🙂

Nå er det 20 år siden jeg fikk bekreftet for første gang, at det vokste et liv i magen min.
Det hadde kostet en del blod, svette og tårer for å komme så langt. Men å få det bekreftet, at jeg var gravid, det var verdt alt det tunge, og litt til.
Og ikke lenge etter, fikk jeg vite at jeg bar på en gutt. Han ble født påfølgende juni, for litt over 19 år siden 🙂

Jeg husker at jeg var litt glad for at det skulle bli en gutt. For jeg er selv eldst, og det er ikke måte på hvor mange ganger jeg skulle ønske at jeg selv hadde hatt en storebror. Men jeg har en lillebror, som jeg også er uendelig glad i ♥


Meg som stolt storesøster, til lillebroren min, Tom 🙂 Dette bildet er vel sånn omtrent 41 år gammelt.


Bildet her er fra 2003, da var Daniel 7 år gammel.

Daniel er min førstefødte. Og den eldste i familien har jo en tendens til å bli “forsøkskanin”. Jeg er jo selv eldst, så jeg forsøker å være litt obs på det. Men det er jammen ikke lett, når man ikke har hatt andre å øve på. Men Daniel har vokst seg stor og flott, og er nå en ung mann, med gode ambisjoner 🙂
Han er av den gode, tilbaketrukne sorten, som forholder seg rolig og avbalansert. Og er alltid snill og grei.
Men samme hva, så har man utfordringer med barna, i form av bekymringer og hendelser underveis.


Dette bildet av Daniel, ble tatt nå, sommeren 2015, på Prekestolen.


Enda et bilde fra 2003. Amalie prøver pappaen sine støvler 🙂

Når det gjelder minstebarnet, så er det nok den som kanskje har det både lettest og vanskeligst på samme tid. Mange fordeler med å være minst, men også enkelte ulemper. Men en av fordelen er at minsten har noe å strekke seg etter.

Men selv om man har gjort en del erfaringer allerede, med eldstemann, så er det alltid nye erfaringer med minsten også. Og det kommer jo av at de er forskjellige personligheter, med forskjellig væremåte og forskjellige behov.

Amalie er en rolig og sjenert ung dame på 14 år nå. Hun er sjenert i dagliglivet. Men plasser henne på en scene, med en mikrofon og litt musikk, og sjenansen forsvinner, mens hun synger så man blir rørt langt inn i hjerterota.


Bildet av Amalie her, ble tatt nå i september 2015, på en av våre solnedgangsturer 🙂

Det er en utfordring å ha barn. Men også den største gleden man kan ha ♥

Noen av utfordringene handler jo om oppdragelse og oppvekst.
Og det å beskytte barna mot vondt utenifra, er også en ganske krevende jobb.

Vi har jo hatt utfordringer med hvordan de behandles på skolen. Det er ikke til å skyve under en stol at unger/ungdommer, kan være ganske så ubarmhjertige mot hverandre i visse kretser.

Men den aller verste opplevelsen til nå, ble gjort i kirka.

Man skulle tro at voksne mennesker, som til og med har utdannelse til et yrke hvor man skal være from og god, har omsorg og empati med sine neste, og i alle fall med de unge, som er sårbare og i en vanskelig alder.

Vel…. Jeg fikk bakoversveis da jeg fikk høre hvordan presten i kirka her hos oss statuerer eksempler.

Uten å gå veldig inn på saken, så kan jeg si, at med mine følelsesdrifter, valgte vi å ta datteren vår ut fra den kristne konfirmantundervisningen, og heller melde henne inn til Human-etisk konfirmasjon.
For en prest, som velger å henge ut en sårbar ungdom, til spott og spe for resten av konfirmantene, er ikke en prest som vinner respekt fra meg i alle fall. Han har ikke noe i en sånn rolle å gjøre, i mine øyne. Vi lever i en moderne verden. Og nå til dags, er gapestokken kun til for spesielt interesserte!
Jeg har også latt presten få vite hva jeg synes om dette, i en lang mail jeg skrev til han. Og jeg håper at han lærte noe av det, sånn at konfirmanttiden for de gjenværende ungdommene, blir god og minnerik 🙂
(På en måte henger jeg jo ut presten selv nå, ved å skrive om han her. Men likevel er det i mine øyne fortjent.)

Så da ble det litt klabb og babb med bytte av dato, og krasj med andre konfirmasjoner. Men sånt løser vi opp i. Jeg vil heller det, enn å risikere at mine barn skal mistrives og ha det vondt.

Hver alder har sin sjarm. Og småbarnstiden er definitivt forbi.


Nok et bilde fra 2003 🙂

Men hver alder har sin sjarm. Og jeg må si at jeg liker veldig godt den alderen mine er i nå også….14 og 19 år. Utfordringene står i kø likevel, og kjærligheten er uendelig ♥

 

Hva styrer deg?
Er du et følelsesmenneske?

 

#følelser #barn #kjærlighet #minner

 

24 kommentarer
    1. Så utrolig flott innlegg og lese:) Mange fine bilder og nydelige barn:) Jeg er nok også et følelses menneske, noen ganger litt for mye av det gode faktisk:) Men men, en lærer seg å leve med det også:) Fortsatt flott søndag til deg fine Eva:)

    2. Jeg er et følelsesmenneske! Og det er mye følelser og fortsatt løvemamma som styrer livet mitt! Ikke alltid positivt, dessverre….. klem til deg <3

    3. Margrethe: Det er sant det, det er ikke alltid positivt. Men sånn er det vel med alt…det har både positivitet og negativitet 🙂 Du er positiv i bloggen i alle fall….det skal du ha 🙂 Og følelser, er på det jevne, ganske godt tror jeg 🙂

      Klem tilbake <3

    4. birdbay: Tusen takk 🙂

      Ja, jeg tror nok mange lever med følelsene som er ganske uttrykksfulle, noen ganger litt for mye 🙂 Men likevel, så synes jeg følelsene er gode å ha, og viser at man er ærlig i livet sitt 🙂

      Herlig søndag til deg <3

    5. Så fint innlegg dette var..både om følelser, søsken og barn…:) Jeg er et følelsesmenneske på en måte ..men er nok veldig “flink” til å skjule det også..har veldig kontroll..og det er ikke alltid det beste det heller..
      Han presten må jo være en dust..henge ut sårbare unge..usj …
      Mange søte sjarmerende bilder over her :)) Jeg er mellomst av tre jenter ..og jeg har jo to gutter..:) Barna er jo det viktigste og fineste jeg vet ..også mannen min da..men har man noen å være glad i har en jo noe å være bekymret for også…det skal ikke være lett..hehe… Klem til fine deg <3<3

    6. Vi mennesker foretar de fleste avgjørelser basert på hva vi føler – ikke basert på det som alltid er rasjonelt. Fornuft og følelser går veldig ofte hver sin vei. Også for meg. Og barna er jo det kjæreste vi eier og har. Plutselig er de store og “flyr” sin vei. Så det gjelder å ta vare på stundene mens man kan. Og gjerne også i alle fall forsøke å foreta noen rasjonelle valg for dem. Ha en fin kveld!

    7. Et veldig fint innlegg – Både teksten du har skrevet og bildene av unga og deg og lillebror!….Ja, når det virkelig gjelder, så kommer LØVEMAMMA fram i de fleste av oss tror jeg. Jeg synes ikke du henger ut presten. Du nevner ikke navn,og du viser ikke bilde…….Kun de som kjenner til ham OG som leser bloggen din vet hvem du sikter til. Regner med at hendelsen var ganske grov da du valgte det du gjorde. Vi skal vise ungene at de ikke skal finne seg i hva som helst, samtidig som man noen ganger må vise overbærenhet om noen trør feil! 🙂

    8. Et flott innlegg, som viser godt dine følelser…Så utrolig lik din sønn er på deg! På samme alder. Det siste bildet skulle du forstørret og hatt på veggen. Så nydelig.
      Jeg blir ikke så mye styrt av følelser, tror jeg da…men jeg er veldig emosjonell, tårene triller for alt mulig, både om det er noe positivt eller negativt det handler om.
      Kjempedumt med den presten! Jeg har bare gode minner etter at min ble konfirmert.

    9. Så mange herlige bilder av noen nydelige unger. Vi er så heldige som har fått lov til og bli kjent med disse nye menneskene, se de “sprette” ut. Og bildet av henne i støvlene var aldeles herlig. Men så klart er det en del vi også må bli med på. Og den presten hørtes ikke ut som det en prest skulle være.
      Jeg er eldst sjøl, og til tross for erfaringene av dette ser jeg i ettertid at perfeksjonismen reiv nok sterkest i meg med den eldste. Jeg ble nok en bedre utgave i “arten” mor etter hvert.
      Når det kommer til hvilken mennesketype jeg er -, bruker jeg nok delvis samme “kart og kompass” som deg :))).

    10. Han presten høres helt dust ut, og bare fortjent at du sendte han mail og satte han på plass. Ikke mange som vet hvem han er på blogg, så her er det mest at du forklarer situasjonen, synes ikke du henger han ut 🙂 Jeg har jo mye følelser jeg også, men jeg er nok veldig stabil, ikke så høyt og lavt, ikke SÅ sterkt 🙂 Men er det noen som er urettferdig overfor noen, reagerer jeg voldsomt. Så fint innlegg om både deg selv og dine barn <3 klemmer masse <3

    11. Kjempeflotte barn du har! Jeg er nok litt blandet, har masse følelser – men er ikke så god på å vise dem, så da blir det litt mer rasjonelle handlinger i slike situasjoner. Håper dattera di får en flott konfirmasjon. 🙂

    12. Følelsene er der og ja,jeg slåss for mine om det er nødvendig. Ungene våre vet at vi er der for dem uansettm og sånn er du også. Håper dere fikser dagen med datteren, og at det blir et fint minne for henne! Klemsiklem i kvelden!

    13. Jeg er nok et følelsesmenneske, men lar ikke følelsene styre alt jeg gjør, da ville det blitt kaos, he he. Ungene og mannen min verner jeg om, men de verner faktisk om meg også 🙂 Takk for et fint innlegg om deg og dine unger :-)))

    14. annebe: Jeg er ikke så flink til å skjule følelsene mine. Jeg lar de ofte styre. Men jeg tror nok at det er riktig for meg 🙂

      Ja, presten kan ikke være annet enn en dust. Men jeg kjenner han jo ikke. Men svaret han ga på min henvendelse, styrket ikke min respekt for han i alle fall.

      Det er akkurat som du sier, når man har noen å være glad i, har man jo også noe å være bekymret for 🙂 Det er både godt og vondt på samme tid 🙂

      God klem tilbake <3<3

    15. rteworld: Helt sant det…følelsene er ofte sterkere enn fornfuften. Og når det gjelder barna, så beskytter vi jo alle barna våre etter beste evne. Og som oftest gjør man nok riktig i akkurat det. Selv om noen ganger er det lurest å la dem styre tingene litt selv også. I vårt tilfelle fikk datteren vår velge om hun ville fortsette i kirka, eller gå Human-etisk. Hun vurderte det nøye før hun tok sitt valg 🙂

      Ha en fin kveld du også 🙂

    16. karidansen: Tusen takk 🙂

      Det er sant som du sier, jeg nevner ingen navn, hverken på presten eller kirka. Og jeg mener han fortjener å bli satt litt på plass. Han har nok sovet litt i prestetimen vil jeg tro.
      Og ja, vi fikk vist datteren vår at vi ikke godtok prestens handling. Og hun fikk lov til å velge selv hva hun hadde lyst til å gjøre videre. Vi viste at vi støttet henne, samme hvilket valg hun gjorde 🙂

    17. maiken: Hehe…takk, det har jeg faktisk ikke tenkt på, at han ligner på meg 🙂 Men kjekt å bli gjort litt oppmerksom på det 🙂

      Ja, tårene sitter lett hos meg også 🙂

      Ja, du sier noe…jeg tror faktisk jeg skal gjøre det…forstørre det bildet…:)

      Vi opplevde ikke noe rart da sønnen vår skulle konfirmeres. Men det var en annen prest den gangen 😉

      Vi vil jo gjerne at barna skal ha gode minner fra en så viktig tid i livet 🙂

    18. BforB: Ja, jeg er så enig med deg 🙂 Vi er virkelig heldige som får være i lag med disse fantastiske menneskene 🙂 Hehe…ja, jeg synes det er et sjarmerende bilde med den lille jenta i de gigantstøvlene 😀

      Nei, presten har nok sovet i timen under utdannelsen sin vil jeg tro. For dette ble i alle fall feil for meg!

      Ja, vi er nok like de fleste av oss. Eldsten er prøvekanin, og så blir vi flinkere etterhvert 🙂

      Hehe…Kart og kompass ja…det var i grunnen veldig godt sagt 🙂 Ja, vi styrer nok etter samme ideologien mange av oss 🙂

      Fin kveld til deg <3

    19. frodith: Jeg synes nok han presten fortjente både mailen jeg sendte han, og dette blogginnlegget. Og svaret han ga på mailen, var ikke tilfredsstillende i det hele tatt. Så han har ikke noen høy stjerne hos meg nei.
      Følelser kan være både godt og vondt, og ikke alltid så lett å tøyle. Du skal være glad for at du klarer å balansere litt. Og at du reagerer når det virkelig gjelder <3

      Tusen takk 🙂
      Klemmer veldig godt tilbake <3

    20. traust: Tusen takk 🙂

      Ja, vi er alle forskjellige. Noen viser lett følelser, mens andre skjuler dem mer. Det er både godt og vondt med begge deler. Det finnes sikkert ikke så mye av en mellomting 😉

      Ja, vi ordner konfirmasjonen hennes, sånn at det skal bli en god og minnerik dag 🙂

    21. natheless: Ja, ungene vet at vi alltid er der for dem, og det er jo det som er viktigst 🙂
      Og dagen, den skal nok bli fin og minnerik for veslejenta mi <3

      Klemmer godt i høstkvelden 🙂

    22. Siss: Ja, nemlig. De du er glad i, og verner om, er glad i, og verner om deg også <3 Kaos vil man jo ikke ha, men en fin balanse kan det jo likevel være 🙂

      Tusen takk for at du leste, og for kommentaren 🙂

    23. Fine bilder og flotte barn du har! Jeg skulle ønske jeg var flinkere til å vise følelser, for tror det er bra for en selv og de rundt en. Min erfaring er at mange av de kristne ikke alltid er så gode mot andre som troen skulle tilsi, og ofte heller er fordømmende overfor andre. Flott at du satte presten på plass! Ha en fin kveld!💕

    24. Hanne Beate: Ja, tror det er sunt til en viss grad å vise følelser. Det kommer jo an på hva det handler om 🙂

      Jeg er enig med deg, at moralen til de kristne ikke alltid er så ren som man skulle tro. Og ja, de kan nok være rimelig fordømmende. Jeg satte han på plass i alle fall, etter beste evne, selv om han ikke hadde det fromme svaret jeg skulle ønsket meg 😉

      Fortsatt fin kveld til deg også <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg