JEG MÅ TRAPPE NED

Det å være avhengig av noe, kan være både på godt og vondt. F.eks. er det ikke godt å være avhengig av nikotin. Eller alkohol. Eller narkotika. Jeg er heldigvis ikke avhengig av noen av disse 😀

Men jeg synes det er godt å være avhengig av god mat, sosial prat og gode venner.

Og der har jeg nå møtt på et problem. Eller kanskje flere 😉
For det med maten…der må jeg virkelig jobbe hardt for å få i meg nok næring. Ikke det at jeg spiser usunt, men måltidene kan bli litt små. For jeg sliter med matlysten. Noe jeg har gjort i flere år nå. I perioder har jeg god matlyst. Men de lengste periodene er dem uten matlyst. Jeg sliter også med motivasjonen til å lage god mat, når jeg slett ikke har lyst på noe. Klarer ikke å finne inspirasjon.

Et nytt problem, er det sosiale. Jeg har i løpet av det siste året utvidet min sosiale omgangskrets betraktelig. Jeg har møtt folk som også har hatt den sosiale interessen som jeg har hatt selv. Og så har det jo blitt sånn, at det er veldig mange arrangementer i de forskjellige gruppene på Facebook, som jeg har lyst å gå på.

Men jeg ser at det nok ikke er så kjempegunstig for meg alltid.

Jeg er jo livredd for å gå glipp av ting. Merkelig nok. Hva bryr vel det meg om noen drikker en kopp kaffe mer enn meg liksom? Men jo, det bryr meg. Ikke pga. kaffen, men pga. samtalen. Pga. at det kanskje var noen tilstede som jeg liker godt å prate med. Pga. at jeg føler meg vel og velkommen i mange av disse sammenkomstene.

Men det blir for mye. Det er for mange arrangementer. Og jeg sliter meg ut. Jeg blir ikke stresset. Men etterpå hvert arrangement, føles det som at jeg har vært på jobb i to dager, uten hvile. Det blir for intenst!

Så nå er jeg nødt til å gjøre noen litt vanskelige valg. Enten det, eller se ting litt an. Men hvis jeg ser ting an, så er det en viss fare for at jeg går på for mye likevel. Fordi jeg ikke klarer å si nei.

Jeg er ute på noe flere ganger i uken. Jeg har sett det som viktig å på en måte holde meg i gang. Og det å være sosial, er jo godt for den mentale biten. Men jeg kan fortsatt ha det godt mentalt, om jeg halvverer alt jeg går på.

Og så var det da, å finne ut hva jeg skal trappe ned. Hvilke type arrangementer skal jeg kutte helt eller delvis ut?
Valgets kval. Jeg vet ikke om jeg vil få det til. Men akkurat nå føler jeg at hvis jeg ikke gjør det, vil jeg bli ødelagt. 

Det å blogge er også sosialt synes jeg. Men på en helt annen, og mye mere avslappende måte. Men likevel så er det jo et helt eget liv, som man lever gjennom PC’en. Så jeg tenker litt at jeg vil forsøke å finne en balanse mellom mitt aktive sosiale liv ute blant folk, og mitt aktive sosiale liv på nett. Uten å overdrive noen av delene. Jeg må nok innse at jeg ikke er noen Superwoman. Selv om jeg av og til tror at jeg er det 😉

Så den strategien jeg foreløpig har lagt opp, er nokså enkel.

Jeg er med i en strikkegruppe. Vi har treff med jevne mellomrom. Og denne gangen er det jeg som arrangerer treffet. Null stress, masse kos ♥
Og kun damer 🙂 Det kutter jeg ikke ut.

Så er jeg med i 3 singelgrupper. Den ene tror jeg ikke det er arrangementer i. Det er i alle fall mest en sosial nettarena. Der synes jeg for tiden det er kjekt å titte innom. Gruppen strekker seg fra langt sør på Vestlandet, til langt nord.

En annen singelgruppe er det arrangementer, men så langt har jeg ikke gått på noe der. Den 3. singelgruppen har jeg gått på flere ting…og der er flere faste ting.

Men tingen er at det er så få menn som er med på arrangementer. Så i disse singelgruppene, har jeg tenkt at jeg kun skal være med, hvis det også melder seg på noen menn. Og da mener jeg flere enn en mann liksom 😉 Det kan se ut som at jeg kanskje kan klare å skrumpe inn litt på arrangementene da 😉

I Venneklubben er det også noen arrangementer. Men der er det jo både single og ikke-single med. Så der er det jo ofte menn med. Synes jo i grunnen det er ganske greit….selv om for meg som titter litt, så er jo ikke alle de mennene aktuelle da 😉 Men det blir i alle fall en mer variert samtale utav det 🙂 Det er uansett alltid flest kvinner med 🙂

Så nå skal jeg i alle fall gå litt utifra akkurat det. Se på fordelingen mellom menn og kvinner i arrangementene 🙂 Hvis det er et arrangement med kun kvinner (se bort i fra strikkegjengen), så skal jeg forsøke å la det gå forbi meg, uten å fristes 🙂

Spørsmålet er om jeg klarer det? 😉

Om ikke så lenge får jeg besøk fra en annen kant av landet. En venninne jeg liker godt, og setter stor pris på.
Det skal bli en herlig avkobling fra den vanlige sosiale tralten jeg driver på med 😀 Jeg gleder meg masse 🙂 Og jeg er overbevist om at det vil gjøre meg veldig godt 🙂

Jeg vil også prioritere mer å være sosial med kun en eller to om gangen. Sånn på den måten blir det en helt annen samtale, og ikke noe mas.

Dette må jo bli et fint år, på alle måter 🙂

 

 

#sosialt #venner #arrangementer #venneklubber #single #sliten #balanse

18 kommentarer
    1. Det er den balansen som kan være litt vanskelig å finne. Vi er sosiale vesener, og man blir ikke frisk og lykkelig av bare å sitte inne alene og ta det med ro. Samtidig kan det bli et pes om man skal ut på noe hver dag. Den indre roen er ikke så avhengig av de ytre omstendighetene, og jeg tror det er den vi sliter litt med å finne. Det er så mange inntrykk og så mange adspredelser. Jeg merker ofte en slags rastløshet i meg….springer fra det ene til det andre. Da blir jeg ikke særlig effektiv…bare sliten! 😛

    2. Hei!
      Du er veldig aktiv og sosial 🙂 Med alle de forskjellige gruppene…… jeg makter ikke det. Men jeg kunne godt tenkt en slik singelgruppe….. men slikt finnes ikke i min lille kommune hehehehe……………
      Jeg har to høgt prioriterte aktiviteter jeg er påmeldt, og det er KOR og AKTIV TRENINGSSENTER. Ellers tar jeg ting på sparket når det gjelder turer i naturen, kafebesøk med venninner, kinoer og slikt 🙂 Takler ikke være bundet til mange ting…. da kveles jeg 🙂
      Ja du har litt å tenke på ang hva du skal kutte ut og ikke 🙂
      Ønsker deg en god dag! Dette blir et godt år tenker jeg <3

    3. Jadet kan bli både for mye og for lite,jeg kunne nok tenkt meg litt mer jeg,slik det er no har jeg kun strikkekafe en gang i uken,ellers er jeg mye alene.Håper du greier å finne en balanse som passer for deg,er jo ingen vits i å slite seg helt ut,da er det ikke kos lengre

    4. Ja du høres hverfall aktiv ut:) Du får prøve å være med på det som gir deg mest glede og overskudd:) Jeg skulle gjerne vært litt mer sosial faktisk. Men nå er jeg jo litt mer sosial i og med at jeg har bloggen da:) Avstandssosial tror jeg vi kan kalle det:) Ønsker deg en fortsatt fin dag og lykke til med valgene du tar:)

    5. Hei Eva 🙂 Nå har du skaffet deg et luksusproblem, det er ikke alle forundt å ha så mange venner å velge mellom 😉 Du får bare passe på et lite utvalg få og gode venner, det holder i massevis. Jeg har egentlig ikke noe annet råd å gi deg, jeg er jo nødt til å være sosial døgnet rundt, hi hi. Ha en kos ettermiddag og slapp av<3

    6. Det er viktig å ta seg selv på alvor. Å leve livet sitt innenfra, ikke utenfra.
      Når du er 100% i kontakt med følelsene dine og lever livet ditt ut fra det og kun det, da vil du ha det godt.

    7. Lurt å ta sånt opp med seg selv. Man rekker ikke alt vet du. Velg det du ikke kan være uten, og dropp det andre. Lykke til med en roligere tid. Klemsiklem 🙂

    8. Det var mange grupper Eva….. Sikkert fint å trappe litt ned. Men samtidig er det så bra du kan være sosial. Jeg har kutta ut nesten all sosial aktivitet….veit det ikke er bra over lang tid….men akkurat nå har jeg ikke noe valg.
      Pass på deg sjøl, og kjenn godt etter hva som er bra for deg.
      Klem<3

    9. karidansen: Ja, høres veldig kjent ut det du beskriver her. Den rastløsheten. Og jeg er så redd jeg skal bli liggende syk i senga, og ikke klare å komme meg opp igjen. Men håper å finne en balanse etterhvert 🙂

    10. etdiktomdagen: Ja, jeg er aktiv og sosial. Jeg vet at hvis jeg ikke er det, visner jeg på en måte. Og det ønsker jeg ikke.
      En singelgruppe er ikke så dumt å være med i. Ikke minst pga den kontakten man da får med likesinnede. Jeg liker godt de gruppene jeg, selv om de er forskjellige i bruk 🙂

      Jeg er jo ikke bundet til noe. Ikke noe jeg må være med på, og ikke noe det forventes at jeg er med på. Men jeg er jo der at jeg har lyst.
      Det høres godt ut med de to tingene du har 🙂 Kor må være veldig kjekt tenker jeg 🙂

      En fin kveld til deg <3

    11. fruensvilje: Det er ikke kjekt med hverken for mye eller for lite. Strikkekafé er kjekt. Det har vi i den ene gruppa jeg er med i. Jeg hadde selv forleden dag. Og på mandag skal jeg til en av de andre. Veldig kjekt det 🙂

      Det må være kos, ellers er det ingen vits 🙂
      Ha en fin kveld <3

    12. birdbay: Det er jo sosialt å være på blogg også. Synes det er en fin måte å være sosial på jeg. Men klart, det er jo ikke det samme som å sitte og prate med noen over en kopp kaffe eller sånne ting 🙂

      Men greit å finne en balanse ja 🙂 Tusen takk 🙂
      En fin kveld til deg <3

    13. Siss: Ja…er visst et luksusproblem 😉 Men det ser ut til at jeg skal klare å trappe litt ned. Strategien er på plass, og ikke vanskelig å utføre den akkurat nå 😉

      Ønsker deg en herlig kveld <3

    14. tankenemine67: Ja, jeg har det kanskje ikke spesielt godt i grunnen. Eller jo…både og. Det kommer jo an på hvordan dagsformen er 🙂
      Jeg er en sånn type person som er glad i mennesker, glad i å leve, men så har jeg ikke helt energien til all gleden. Og det er da det blir litt vanskelig 🙂

    15. natheless: Ja…nå har jeg laget en plan, og satt den i gang. Så får vi se om det går bra 🙂
      Spennende tider 🙂

      Klemmer godt i kvelden <3

    16. BforB: Det er mange grupper ja. Og i tillegg er jeg jo medlem i flere grupper, som kun er på nett. Matgrupper og sånne ting. Men det å være sosial, har gitt meg så mye. Og det har fjernet mye av min depresjon som jeg slet mye med før. Men klart det går utover litt andre ting da….som den fysiske formen.
      Men alt til sin tid vet du. Akkurat nå har du ikke så mye sosial aktivitet, men snart lysner det, og ting vil se bedre ut 🙂

      Vi må være flinke både du og jeg, til å passe godt på oss selv 🙂

      Klem <3

    17. etdiktomdagen: Ja…det går bedre nå etterhvert 🙂 Ser frem til å kunne slappe av på normalt vis i helgen 🙂

      Tusen takk 🙂 Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg