UT PÅ TUR, PÅ FLERE MÅTER

Dagen i dag begynte klokken 06.00. Det hadde snødd kvelden i forveien. Men heldigvis var jeg såpass oppegående, at jeg gikk ut og måkte snø før jeg la meg.

Denne morgenen er litt spesiell. For datteren min skal på Camp Refugee.

Hun skal konfirmere seg human-etisk. Og da er Camp Refugee obligatorisk aktivitet.

Jeg fant dette på Refugee’s egne sider, som beskriver litt hva det dreier seg om.

“OM CAMP REFUGEE

Camp Refugee er et leirkonsept for ungdom mellom 13 og 20 år hvor man man i tillegg til rollespillet “Refugee” også deltar på andre aktiviteter som teatersport og et besøk på minnesmerket på Trandum etter det som skjedde der under 2. verdenskrig.

 Målet for Camp Refugee er at deltakerne i tillegg til å ha det morsomt også skal få et innblikk i hvordan det er å være flyktning.

 Deltakerne får være med på flere sosiale aktiviteter. Vi ønsker å sette fiksjon i sammenheng med virkeligheten.  I rollespillet “Refugee” skal deltakerne selv prøve seg som flyktninger i et rollespill og møte noen av de problemer og utfordringer som ekte flyktninger opplever.

 

Rollespillet er basert på ?learning by doing?, og deltakerne får oppleve små biter av det en virkelig flyktning går gjennom. De må kontinuerlig ta beslutninger og leve med de konsekvensene de får videre i rollespillet.

 

Mest av alt gir Camp Refugee muligheten til å knytte sterke bånd gjennom lek og moro, og felles opplevelser.”

Så er det jo sånn da, at det er midtvinters, isende kaldt, minusgrader, og snø. Men når jeg tenker meg om, så er det jo tross alt mye bedre enn det sure og grå regnet vi pleier å ha, i tillegg til vind. Så jeg sendte avgårde datteren min godt vinterkledd, og med en lånt sovepose som tåler ned til -15 grader.

Jeg er veldig spent på å høre om alt når hun kommer hjem igjen i morgen sent på ettermiddagen.

Og siden jeg da var så uvanlig tidlig oppe i dag, fant jeg ut at jeg skulle komme i gang med turgåingen min igjen. Sykdom og feber har herjet meg, så jeg har ikke våget meg ut i vinterkulden. Men i dag fant jeg at tiden var moden 🙂

Bildene taler for seg. Nydelig vær. Vakker soloppgang, og kald nysnø 🙂 En fantastisk herlig tur ?


Stokkelandsvannet er delvis igjenfrøset, og fuglene spiser frokosten sin på isen.


Det snødde tett i går kveld, og alt fikk et hvitt teppe over seg 🙂


Den sedvanlige selfien av en trøtt og sliten Eva 🙂


Dette bildet ble min favoritt fra dagens tur 🙂


Denne her hadde ikke helt stått opp enda…..


Her har jeg kommet rundt vannet, og solen har kommet opp 🙂

En veldig fin tur, som tok fokuset litt bort fra tankene om den turen min datter har reist på.

Det har vært noen travle dager. Som alltid. Alt føles jo i grunnen travelt.
Nå skal jeg lage litt god mat til meg og sønnen min.
Etterpå ser jeg frem til en forhåpentlig tidlig kveld 🙂

 

 

#camprefugee #refugee #tur #stokkelandsvannet #sandnes #is #snø #fugler #soloppgang #natur

20 kommentarer
    1. Fantastiske bilder ved vannet 🙂 Herlig lys og fine motiver 🙂 Og du ser da ikke så trøtt ut 🙂 Godt med tur, har kost meg jeg også 🙂

    2. frodith: Tusen takk 🙂 Ja, det var et kjempefint lys denne morgenen 🙂 Og så kjekt med snøen, som gir lys til å bli glad av 🙂
      Nei, kanskje jeg ikke ser så trøtt ut. Bare følte det litt sånn 😉 Litt stiv i maska i alle fall. Det var jo -6 grader 😉
      Godt å høre at du har kost deg 🙂 Sånn skal det være på en lørdag 😀
      Klem <3

    3. Så utrolig nydelige bilder:) Synes det hørtes spennende ut det datteren din skulle på:) Sikkert en litt uvanlig opplevelse:) Ha en nydelig kveld videre og kos deg og slapp av, med god samvittighet så flott tur som du har hatt i dag:)

    4. så nydelige bilder,det var mange yndlingsmotiver der )) godt å høre att du er på beina igjen )og jeg ønsker din datter lykke til med konfirmasjonsforberedelsen,tenker dei får det fint på tur

    5. Synes du ser fin ut jeg, og ikke minst godt å “se” deg igjen. Kjekt du er tilbake. Nydelig bilder, og spes der fuglen tar av. Hørt om flere som har vært på sånn camp, lærerikt og gøy 🙂 god kveld til deg. klemmer

    6. Fine vinterbilder. og godt du ble frisk igjen. Alltid ekstra godt å komme seg ut en tur når man har blitt nødt for å holde seg innendørs en stund…
      Er så godt å se alle blogginnleggene fra ulike deler av landet. Kong vinter har jammen mye fint å by på…

    7. Aldeles nydelige bilder…..Jeg velger meg det tredjesiste – der solen har kommet opp ! 😀 Friske roser i kinnene har du, og ingen tenker vel at den dama ser trøtt og pjusk ut! Ikke jeg i alle fall! 😀

    8. birdbay: Tusen takk 🙂

      Ja, det var en spennende opplevelse for henne. Og ganske så tøff. Men nå har hun kommet hjem, og er sliten og stolt og glad.

      Det ble tur på meg i dag også, men ikke så mange bilder 🙂

    9. fruensvilje: Tusen takk 🙂 Ja, av og til er det vanskelig å velge hvilket bilde som er favoritten 🙂

      Godt å være på bena igjen. Og hverdagen er tilbake. Men fint å kjenne at alt er bra 🙂

      Blir travelt med konfirmasjon, men gleder oss også 🙂

    10. Min matgale verden: Tusen takk 🙂 Ja, godt å være tilbake igjen 🙂 Og godt å være i turmodus igjen. Herlig kaldt vær 🙂 Det bildet med fuglen som letter likte jeg også godt. Så det sto mellom det og det som jeg til slutt valgte selv 🙂

      Campen var kjekk og tøff. Vanskelig til tider, og frustrerende. Men tror hun ikke ville være den foruten. En opplevelse for livet 🙂

      Fortsatt fin kveld til deg.
      Klemmer <3

    11. maiken: Tusen takk 🙂 Ja, utrolig godt å kunne gå ut igjen uten å føle at man holder på å stryke med 😉 Jeg følte ikke det sånn hver dag da. Kun en av sykedagene var så vond. Men herlig å gå ut på tur igjen.

      Du har helt rett. Kong vinter har mye fint å by på. Kjekt å se alle bildene rundt om 🙂

    12. karidansen: Tusen takk 😀 Ja, var fint det hvor solen kommer opp. Var så fint å stå der å se det med egne øyne. Trenger solen nå. Vi har hatt litt for mye gråvær 🙂

      Hehe…følte meg litt trøtt og pjusk ja. Men er rart med det, 4 kilometer i den kulden, så blir man litt stiv i maska 🙂 Men synes kanskje ikke så godt på bilder 😉

    13. Mariann Sæther Tokle: Tusen takk 🙂
      Så herlig at du også har fått begynt med litt turer 🙂 Jeg synes det er forfriskende, og veldig godt for det mentale 🙂

    14. natheless: Tusen takk 🙂

      Ja, jeg synes det var et bilde med mye ro i seg 🙂 Trenger litt ro nå jeg, så derfor var det så tiltalende for meg 🙂

      Datteren min hadde det flott. Kaldt, til tider ubehagelig, mange spesielle opplevelser, mange nye inntrykk, og et minne hun ikke ville være foruten 🙂 Veldig vellykket 🙂

      Ha en god natt <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg