TUR MED NATUROPPLEVELSER

Endelig har jeg kommet meg såpass etter helgen, at det var en lettelse å kunne gå ut en tur. Jeg har hatt så lyst, i flere dager. Men rett og slett ikke hatt fnugg av energi.

I dag derimot, har jeg klart å gjenvinne min “normale” energibalanse. Og normalt er for meg lite for de fleste andre. Og jeg må kjenne etter hvordan jeg skal porsjonere energien utover dagen.

Dagen begynte dermed med en tur. Siden det var en stund siden sist, og jeg har savnet det dypt og inderlig.

Målet for turen var opprinnelig Ulvanuten. Jeg hadde lyst å klatre litt, og sitte og se ut over byen.

Men så begynte det å snø. Tett og tungt.

Jeg besluttet at klatring ikke var spesielt lurt for meg akkurat i dag. Så da ble det Stokkelandsvannet igjen, denne gang tur nr. 23 i år 🙂

Og det angrer jeg ikke på 🙂


Vinterlandskap er vakkert. Og det gir en sånn god ro når det er vindstille. Alle lyder blir dempet.


Stille vann er noe av det vakreste jeg vet, idyllisk og speilende vakkert. Vannet i dag var stille, men det hadde lagt seg en isskorpe på, med spennende mønster i. Isen er langt fra trygg å gå på. Men pent å studere fra en trygg plass på land 🙂


Jeg fikk naturen skikkelig på nært hold også i dag. For jeg fikk nok en gang øye på hegren som holder til der i området. Denne gangen hadde jeg med meg kompaktkameraet mitt. Som er bedre enn mobilen. Så bildene denne gangen er mye bedre enn forrige gang jeg knipset den. Det snødde for mye til at jeg ville ta med speilreflekskameraet. Just my luck, for de bildene ville nok blitt enda bedre. Men jeg er fornøyd jeg 🙂
Hegren gjemte seg i sivet som skiller gangstien fra vannet. Men den sto på nøyaktig samme flekk som sist jeg så den.
Da jeg hadde lagt kameraet mitt tilbake i lommen min, bredte hegren ut vingene sine og fløy avgårde utover vannet. Synd jeg ikke fikk fanget det synet på minnebrikken.


Men til tross for at jeg ikke hadde det STORE kameraet med meg i dag, var jeg jammen meg heldig. For da jeg hadde gått et stykke videre, fikk jeg jammen meg øye på hegren igjen, men denne gangen litt lenger borte, og på en plass jeg ikke har sett den før. Regner jo med det er den samme. Eller kanskje den har en tvilling, eller make?

Litt senere på runden min, fikk jeg se den enda en gang, da den seilte ca. en meter over vannskorpen i et elegant svev. Men da nådde jeg ikke å knipse noe bilde.


Det så litt for kaldt ut til å sitte på benken i dag. Men jeg ser for meg at det må være fint å sitte der og la tankene vandre mens man speider utover vannet 🙂


En sykkel sto ensom og forlatt støttet opp mot et tre. Det var et fint motiv synes jeg, nå når snøen hadde lagt et mykt teppe over det hele 🙂

Turen i dag var fredelig og god, og i et tempo som passet til dagsformen i dag. Litt tungt, fordi etterhvert på ruta hadde det kommet såpass mye snø at det var tungt å gå. Men det ser jeg bare som god trim 🙂


På dagens selfie er jeg litt nedsnødd, men ellers ved godt mot 😉
 

Legger du merke til omgivelsene rundt deg når du går tur?
Eller går du kun for treningens skyld?
Hva liker du å se på, og beundre på dine turer?

 

 

#100runderrundtstokki2016 #turglede #tur #natur #vann #hegre #fugleliv #snø #vinter #vinterlandskap #foto

 

29 kommentarer
    1. Flotte bilder! og så deilig at du kom deg ut på tur! Ja det spiller jo ingen rolle om været er dårlig, men det blir litt tyngre..både i kropp og sjel.. Regner med at du koste deg! Du vet hva jeg liker på tur..hihi..Titter og ser meg rundt..Naturen i fokus..ikke trening.. 😉

    2. Nydelige bilder 🙂 tur nummer 23, wow, du er flink. Litt forskjellig når jeg går,noen ganger i egne tanker, andre ganger tar jeg inn naturen. Når det er sommer går jeg ofte inn mellom trærne og kjenner på energiene, andre ganger setter jeg meg ned og mediterer. Jeg gleder meg til jeg har energi til å gå igjen. Blir nok etter påske 🙂

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk 🙂 Ja, det blir tyngre når været ikke er bra, men likevel koser jeg meg, også de dagene jeg knapt klarer å komme meg rundt 🙂

      Ja, jeg vet hva du liker på tur. Vi er nok observatører begge to. Liker å forevige det vakre vi ser rundt oss 🙂
      Jeg kombinerer med litt trening også. Men ikke sånn at jeg ikke får med meg noe av alt det vakre rundt meg 🙂

    4. Mariann Sæther Tokle: Tusen takk 🙂 Ja, tur nummer 23 rundt akkurat det vannet. Utenom dette går jeg også tur andre steder. Ofte går jeg tur hjemmefra og ned til byen også. Men det er på asfalt, og ikke like mye til å bli glad av 🙂

      Jeg liker også å sette meg ned, spesielt på en høyde med fin utsikt. Da kan jeg sitte lenge, og bare la tankene fly og nyte synet 🙂

      Ja, håper energien din kommer med våren. Det er en herlig tid <3

    5. så mange vakre bilder ) du var heldige med dem ,og et fint bilde av deg også )) når jeg går tur har jeg jo alltid kamera med,så jeg jakter som regel på et godt bilde eller flere ))

    6. Utrolig flotte bilder av et vakkert landskap 🙂
      Så kjekt at du hadde energi nok til å gå en tur igjen- det gjør alltid godt, selv om man kanskje føler seg helt utslitt etterpå 🙂
      Og jeg liker veldig godt å gå tur aleine innimellom for da kan jeg se på alt, alt, alt og virkelig se det 🙂 Jeg har jo alltid med meg hundene og da må jeg jo følge med på de tilfelle det skulle komme noen, så da får man liksom ikke med seg så mye 🙂 Men jeg liker jo veldig godt å ha de med meg, så sniker jeg meg heller ut på egenhånd en svært sjelden gang ellers 🙂

    7. Du fikk med deg noen herlige bilder (til glede for oss) fra dagens tur! Og du fikk knipset den fine hegren også! 😉 Godt å ut å gå en tur, landskapet er jo veldig fint når det er snødekt. Mange fine motiver. <3 Håper du får en fortsatt fin kveld! 😉 Klem

    8. fruensvilje: Tusen takk 🙂

      Ja, det er lurt å ha kamera med. Når man ser ting med en fotografs interesse, legger man merke til så mye mer 🙂

    9. Elin Slåen: Tusen takk 🙂

      Etter en tur er jeg som regel helt utslitt, og trenger litt tid for å hente meg inn igjen. Men det er absolutt verdt det 🙂
      Ja, det er koselig å gå alene noen ganger. Og skjønner den at du ikke får sett så mye når du har de firbente vennene dine med. Men likevel synes jeg jammen du får knipset mange fine bilder. God du <3

    10. Unni: Ja, jeg var fornøyd med dagens bildefangst 🙂 Og det var så friskt og godt å gå ut litt. Har savnet det disse dagene her.

      En fortsatt fin kveld til deg også <3 Klem

    11. Fantastiske bilder i dag Eva 🙂 NYdelige med all snøen og alt 🙂 Og hegren og det hele. Godt du fikk deg turen ut 🙂 og hadde litt energi. Når det gjelder spørsmålet…jeg får IKKE trent mer jeg, jeg BARE FÅR med meg omgivelsene jeg 😀 Klemmer og fin kveld søta <3

    12. Helt herlige bilder! Det blir iallfall pent sånn som det snør både hos deg og meg idag….. jeg har gått tur nå i kveld – etter måkinga! Jeg ser alltid rundt meg på alt mulig.. kanskje jeg ser noe til bloggen, må vite! Klem <3

    13. Flott selfie, og naturbildene er veldig vakre…. Jeg liker veldig godt bilde to og tre som bare er av vann, trær og steiner! Det er en egen ro over sånne vinterbilder synes jeg. Det er akkurat som om naturen fortsatt er litt i dvale, men vi vet at det nærmer seg vår! 🙂

    14. Snippen: Ja, det er herlig å komme seg ut. Og kvelden har vært veldig fin 🙂
      Jeg har kikket på bloggen din, og du har vakre bilder der 🙂 Jeg kan gjerne følge den. Håper du har lyst å følge meg også da 🙂

    15. frodith: Tusen takk 🙂 I dag har vært en god dag. Uten avtaler av noe slag, kun det som jeg selv har hatt lyst å gjøre 🙂

      Jeg synes det er bra å få med seg omgivelsene. Det er en form for trening det også. Ikke fysisk, men likevel 🙂

      Klemmer til deg også fine du <3

    16. Margrethe Hjertaas: Tusen takk 🙂 Ja, det er pent med snø. Og jeg måkte snø etter jeg gikk tur 🙂

      Du har mange fine bilder på bloggen din, så du har et godt øye når du er på tur 🙂 Er glad for det, alltid kjekt å se 🙂
      Klem <3

    17. foreignerat50: Tusen takk 🙂

      Jeg synes også det er fint å se på omgivelsene. Og det ser jeg jo i bildene dine også. Du tar fine bilder 🙂

    18. Etdiktomdagen: Hei kjære du 🙂 Tusen takk 🙂 Jeg følte jeg var heldig med den selfien i dag 😉 Ikke alltid de er like vellykkede 😉

      Jeg likte også godt bildet av hegren. Følte meg heldig der 🙂
      Kjekt å gå tur, kjekt å se seg rundt 🙂

    19. karidansen: Tusen takk 🙂
      Jeg er enig med deg, det er en egen ro over de bildene. De oser stillhet i grunnen. Og løftene om vår ser vi jo litt her og litt der, på små spirer som stikker frem hvis man ser godt etter 🙂

    20. missmommy.blogg.no: Tusen takk 🙂

      Det er så kjekt å høre det du sier, at du har blitt flinkere til å være oppmerksom på ting rundt deg. Det er jo sånn med meg også. Akkurat som at jeg har hatt en oppvåkning, en slags åpenbaring. Og føler vi er heldige som bor i et så vakkert land 🙂

      En god natt til deg 🙂

    21. maiken: Tusen takk 🙂
      Er jo vant til dårlig vær her på Vestlandet vet du 😉 Eneste bekymringen min da jeg gikk denne turen, var om sminken min ville holde seg på plass? For vippene var tunge av snø til enhver tid. Men det gikk fint 🙂 Og det var godt å komme seg ut akkurat da 🙂

    22. Så fine bilder!!!!! Nydelig med snø og vinter, hegre og issørpe. Finnes ikke bedre for humøret. Jeg var også nedsnødd i går på min tur. Vakker selfie av deg og den lua di var veldig pen! Kos deg på tordagen! Klemsiklem:)

    23. natheless: Tusen takk 🙂 Ja, det er fint med snø, spesielt når den er helt ny 🙂 Og i sånt vær nytter det ikke å løpe mellom snøflakene som landet tungt på bakken. Noen fant veien til meg også. Og jeg synes det er litt sjarmerende jeg 🙂

      Den lua var første luen jeg strikket til meg selv 🙂 Og jeg liker den veldig godt selv. Den har videt seg litt ut etter mye bruk, så nå skal jeg vaske den, og kanskje den strammer seg til litt igjen da 🙂

      Ha en herlig torsdagskveld 🙂 Klemmmm <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg