GODE VENNER ER GULL ♥

Nå kan jeg med hånden på hjertet si at jeg er heldig, som har utrolig gode venner ♥

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skulle gjort uten dem.

Jeg har litt problemer med å spørre om hjelp. Jeg liker ikke følelsen av å mase, og å føle meg så utilstrekkelig. Og all den tid jeg ikke vet hvordan helsen min utvikler seg, så er jeg redd jeg ikke skal klare å gjøre gjengjeld. Men likevel, jeg må faktisk legge de tankene til side av og til, og spørre om hjelp.

Nå i disse konfirmasjonstider, hadde jeg kollapset om jeg ikke hadde hatt gode venner som hjelper meg litt. Det er så utrolig mye som skal ordnes og være klart til den store dagen. Og all hjelp er uvurderlig.

For eksempel, har jeg en venninne, Kari, som det er veldig godt å prate med, og dele tips og gode råd med. I tillegg til all “sjelesorgen” som også trengs innimellom. Hun har konfirmant selv, så vi utveksler gode råd, og bilder 🙂

En annen venninne, Kristine, er veldig dyktig til å sy (i tillegg til mye annet), og jeg spurte henne om hun kunne fikse bunadene, både den til Amalie, og min egen? Hun svarte ja til det, selv om datteren hennes også skulle gifte seg midt oppi det hele. Og det medfører jo en del turer inn til henne, for å prøve. Noe som bare er koselig, og en fin unnskyldning til å stikke innom i døren 🙂

Jeg fikk også spurt et par venninner om de kunne hjelpe til på selve konfirmasjonsdagen? Og heldigvis var det to som hadde anledning til det. Synne og Tine kommer den dagen festen skal være, for å hjelpe til på kjøkkenet og med servering. Jeg gråt nesten da jeg fikk den avtalen i boks. For vi skal tross alt være 20 til bords, og det er godt å vite at noen tar seg av den delen av jobben. Jeg har bestilt Tapas, så det blir ikke så mye jobb med selve serveringen, mest på kjøkkenet.

Jeg får også hjelp til kakebaking. For jeg skal selv i konfirmasjon dagen før, og har ikke tid til å bake så veldig. Skal lage en fin konfirmantkake, og den må jeg bruke natten på å pynte.
De andre kakene bakes av Solfrid, Synne og Tine 🙂 I tillegg skal konfirmantens pappa, Bjørn, også ha med en fin kake.

Jeg har fått låne middagsservise nok til 20 stykk. Så blir alle kuvertene sånn noenlunde like. Serviset har jeg lånt av mitt søskenbarn, Frode, og hans kone, Linda. Jeg har også lånt min mammas sølv, som jeg skal supplere med mitt eget. Det er ikke samme mønster, men nokså likt likevel.

Men i tillegg til disse tingene, henger det jo over meg andre jobber også, siden konfirmasjonen skal være her hjemme hos meg. Blant annet må vinduene vaskes, og hagen må stelles.

For jeg kan ikke vise frem dette villnisset til alle gjestene, pluss korpset, når de kommer for å spille for konfirmanten.

Her er det et bed nedenfor terrassen som er så gjengrodd at jeg blir dårlig bare av å se på det. Pluss et nytt “bed” hvor det tidligere lå en haug med belegningsstein, som jeg nå endelig har fått gitt bort. Der har jeg plantet rabarbra, rips og rhododendron. Resten må planeres og sås i med plenfrø. Og så har jeg jo siden av huset, som kun består seg av leire og et villniss av en ugressåker.

I helgen som var, tok jeg en tur til Haugesund. For datteren min skulle på treningshelg med pompons, og jeg skulle ha med 3 andre jenter i bilen også. Og så skulle jeg hente middagsserviset.
I hodet mitt stresser jeg jo over alt jeg ikke får gjort. Og det tynger meg litt. Men likevel hadde jeg en herlig helg i Haugesund hos Frode og Linda 🙂 Det ble tur og litt av hvert, men det får jeg heller skrive om siden.

Da jeg kom hjem, fikk jeg den beste overraskelsen noen sinne.
Noen hadde nemlig vært i hagen min, og ryddet, luket, klippet plenen, og gjort det fint, mens jeg var borte.

Bedet var fint luket, trenger kun litt ny jord, som jeg skal legge på selv 🙂 Det var planert og gjort fint der hvor all belegningssteinen hadde ligget i en stor og tung haug. Jeg trenger kun å kjøpe gressfrø og så i. Og ugressåkeren ved siden av huset, var klippet og så nesten pent ut….Nå må jeg forsøke å få gjort noe med den delen…enten legge jord oppå og så i plen, eller få bygget en terrasse der. Som jeg har mest lyst til 🙂

Og hvem hadde gjort dette mens jeg var borte?

Jeg hadde en mistanke, for noen hadde lest mitt forrige blogginnlegg som handlet om alt stresset mitt, og bedt meg om en liste over hva som trengte å gjøres.

Jeg har nemlig en god venn et stykke herfra, som forbarmet seg over meg, Torgeir heter han. Og han trommet sammen et par mannfolk til, Tor Geir og Ronny. Og sammen fikk de hagen min til å fremstå pen og ryddig igjen.

Da jeg så dette, kom det en klump i halsen, og et par tårer i øynene. Og jeg klarte nesten ikke stå stille i ren fryd. Jeg var rørt, og utrolig glad. For dette var nemlig den jobben jeg ikke ville ha fått gjort selv. Det er litt for uoverkommelig for meg nå om dagen. Og snille gode Torgeir, reiste langt for å gjøre dette og overraske meg ♥

Hva skulle jeg gjort uten sånne gode venner?

Jeg er ikke rik på energi eller penger, men jeg er styrtrik på gode venner ♥
Dette kommer jeg aldri til å glemme!

Nå har jeg fått sovet godt og lenge flere netter, og selv om det er flere små ting til som må gjøres, så er vi snart i mål. Dette får jeg til ved hjelp av ungene mine, Amalie og Daniel, som også har bidratt med flere ting underveis. Nå gleder jeg meg til den store dagen 🙂

Blogg har jeg ikke så mye tid til for tiden, men hadde så lyst å takke dem som hjelper meg. Så tusen takk til dere, og til min kjære bror også, som selv har konfirmant, og som har hjulpet meg med innbydelsene.

Etter 1. mai er alt over, og da vil hverdagen vende tilbake igjen med en mer behagelig takt. Og jeg ser frem til det også 🙂 Hver tid har sin sjarm og sin glede 🙂

Tusen takk for at dere, min familie og mine venner, er akkurat så gode som dere er ♥

 

 

#konfirmasjon #hjelpere #venner #hagestell #kaker #gjøremål #gjerninger #familie

 

18 kommentarer
    1. Så godt å lese Eva! <3 Fikk en tåre her jeg også, av glede på dine vegne!
      Så flott, og godt å ha gode venner, og familie som stiller opp! <3 Alt ordner seg til slutt! <3 Stor klem

    2. Det ordner seg alltid…., men ja du er heldig som har så mange som vil hjelpe til. og det er jo slik det skal være, du trenger ikke føle noen takknemlighetsgjeld til noen av de, det er jeg rimelig sikker på.
      Jeg tror du og alle de andre får en super dag….
      Jeg skal bare gå i konfirmasjoner, men husker veldig godt den tiden jeg også hadde i flere år på rad. Kjempeslitsomt. men slik er det for alle…
      Ikke glem å kose deg, ikke stresse mer enn høyst nødvendig….

    3. Så fint med gode venner som hjelper når det trengs..også tilogmed gjort hagearbeide for deg..supert :))
      Det blir nok mer enn fint nok til konfirmasjonsdagen…så dere kan kose dere :)) Så smart å takke folk med et blogginnlegg det setter de nok pris på :)) Kos deg som best du kan ..og klem fra meg <3

    4. Jeg fikk tårer i øynene selv jeg..SÅ gode venner du har!! Herremin som det må ha lettet på dine skuldre!! Så bra!! Ja du er virkelig rik på venner!! men du fortjente det sikkert! Lykke til med resten! 🙂

    5. så utrolig flott å ha slike gode venner,dette var så godt å lese og du fortente det helt sikkert også )) ja gode venner er virkelig gull verdt ) og lykke til med den store dagen

    6. Så herlig at du har fått så mye hjelp 🙂 Og de som tok hagen da 🙂 Det er viktig at alle kan stille opp litt. Alle skal jo kose seg, også mammaen. Da kan hun ikke være utslitt 🙂 Veldig godt for DEM også, å få lov å stille opp, venner liker sånt 🙂 klemmer <3

    7. Unni: Tusen takk for at du gleder deg med meg 🙂 Jeg er så glad nå, for at ting endelig ordner seg 🙂 Ja, alt ordner seg til slutt som regel…så også her 🙂
      Stor klem til deg <3

    8. maiken: Ja, det er slitsomt, og spesielt siden vi har to konfirmasjoner i familien samme helgen. Men snart er det over 🙂 Og ja, alt ordner seg. Jeg er glad jeg ikke trenger å stresse samme dagen. Da har jeg god hjelp i gode venner 🙂
      Neste år skal jeg bare gå i konfirmasjon. Så det blir litt roligere 🙂
      Skal kose meg masse jeg 🙂 Gleder meg 🙂

    9. annebe: Ja, jeg tenkte at å takke på denne måten må være en god ting. Det er ikke hver dag man får anledning til det 🙂
      Jeg skal kose meg den dagen, det er helt sikkert. Stolt mamma er jeg jo 🙂
      God klem til deg <3

    10. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk 🙂 Ja, jeg har virkelig gode venner. Og de har fjernet noen virkelig harde knuter på skuldre og i nakken min. Så nå kan jeg roe meg litt, og glede meg til den store dagen 🙂

    11. fruensvilje: Ja, sånne venner må man ta godt vare på. Og jeg kommer aldri til å glemme dette. Det er mye verdt for meg, det de gjør 🙂
      Tusen takk 🙂

    12. frodith: Ja, du har helt rett, venner liker å stille opp. Men jeg er alltid så redd for at de sier ja, selv om de kanskje ikke egentlig har ork eller vilje til det. For sånn er jeg selv. Derfor kvier jeg meg for å spørre. Men når de bare går i gang sånn, da vet man at de virkelig har lyst 🙂
      Klemmer <3

    13. Så utrolig godt å lese dette! Nå ble jeg glad sammen med deg. Ja, man MÅ spørre litt om hjelp når man ikke selv strekker til. Ren lykke følger med sånne opplevelser.Men tenkt ikke på at du skal hjelpe dem tilbake, for det gjør garantert ikke de som hjelper deg. Jeg har en venninne som stilte opp for meg da jeg skulle ta sertivikat for mange år siden. Hun passet ungene for meg og stilte opp med det meste. Da jeg sa at jeg ikke klarte å gjengjelde dette, så smilte hun. Hun hadde fått hjelp av en gammel nabo der hun bodde før, og blitt oppfordret til å hjelpe en annen med noe helt annet som takk. Som sagt, så gjort. Hun hjalp meg og jeg fikk beskjed om å hjelpe en annen med noe helt annet. Så ville vennligheten deles på mange og vi ville få en bedre verden. Det har jeg levd etter siden. Ikke alle kan arbeide i hagen, men da kan vi kanskje gi ros som du gjør nå. Ros varmer i mange vintre det! Nyt dagene mot konfirmasjon. Klem fra meg 🙂

    14. natheless: Ja, det ga en veldig god følelse av å ha noen som hjelper til, uten å bli spurt om det 🙂 Og lurt som du forteller, det med å få hjelp, og så bli bedt om å hjelpe noen andre neste gang. Det er en sirkel som ikke er ond, men veldig kjærlig 🙂
      Jeg har hatt flere venner som har hjulpet meg etterpå også. Så hadde ikke kommet i mål uten dem 🙂
      Konfirmasjonen gikk veldig bra. Og nå er det over. Nå er hverdagen tilbake 🙂

      Ønsker deg en fin uke 🙂
      God klem <3

    15. Da sier jeg gratulerer til vel overstått. Finnes ikke bedre følelse enn når man kommer i mål med sånt. Minner for livet skal det jo være for konfirmanten, og det er jeg sikker på at det ble. Gled deg over all hjelp og hygge. Klem fra meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg