PÅ TUR I SAMNANGEROMRÅDET

I helgen som var, hadde jeg en langhelg i Bergen.
Ja, altså, Hordaland.
For det var jo bare et døgn jeg oppholdt meg i selve Bergen by.

Hovedgrunnen til min tur til Bergen, var at jeg skulle på et singeltreff på fredagskvelden. I tillegg skulle jeg være noen dager med en venninne som bor et godt stykke utenfor Bergen.
Jeg skulle også på date, men av forskjellige grunner, ble daten avlyst.

Så jeg la lystig i vei på torsdags formiddag, med bilen. Jeg hadde to passasjerer som betalte en symbolsk sum hver, og ga meg hyggelig selskap på turen. Været var fint, og hun ene hadde laget gode lefseruller som vi spiste til lunsj.

Helsen min kunne absolutt ha vært bedre. Jeg hadde enda ikke kommet meg såpass etter 17. mai, at det egentlig var forsvarlig å reise. Men planer er planer, og jeg ville gjerne gjennomføre.

Jeg avleverte mine to passasjerer i Fyllingsdalen, og reiste selv videre til Samnanger, til min venninne, Monica, som sammen med sin samboer har kjøpt seg et lite og slitent gårdsbruk på Samnanger 🙂

Monica blogger selv, og hennes blogg finner du HER!

Det var utrolig koselig å treffe Monica igjen. Men jeg ser jo nå på minnebrikken min, at jeg har vært veldig dårlig til å ta bilder. Det vitner om hvor trøtt og utfor jeg føler meg for tiden. Jeg som ellers knipser villt 🙂

Men jeg kan jo vise de bildene jeg har fra helgen, og fortelle litt underveis 🙂 For jeg gikk meg jo en tur, på lykke og fromme.

Jeg er ikke den personen med mest stedsans, så da jeg begynte å gå tur på fredagen, gikk jeg jo totalt feil vei. Ikke engang instruksjoner klarer jeg å forstå riktig 😛


Man ser mye fint i naturen, og selv om det ikke forestiller noe spesielt, kan det være fint å fotografere.


Her syntes jeg det var så stilig hvordan steingjerdet formet seg i landskapet 🙂


Omtrent midt i bildet her ser vi huset/gården til Monica og Bjørn. Jeg er her på feil vei, og har snudd for å gå tilbake til den riktige veien 😉 Jeg synes det er så stilig med tåketeppet som henger ned over fjelltoppene. Tungt vær den dagen.


Her er jeg kommet litt nærmere, og huset til venstre, og gjerdet som innrammer eiendommen.


Men nå er jeg endelig på rett vei, og i grøftekanten finner jeg små blomster som lyser opp det grå været.


Faktisk er det hele blomsterenger med denne lille blomsten, og det danner et vakkert blålilla teppe ♥


Et stykke borti veien, kommer jeg til disse skiltene. Og jeg beslutter at jeg har lyst å gå til Bruabotn. Jeg krysser fingrene for at det er godt skiltet 😉


Det er grusvei, og jeg er fornøyd. Perfekt underlag for mine føtter 🙂


Når man går sånn, i ukjent terreng, kommer man jo alltid til et veiskille. Og jeg fant ikke skiltet som viste veien videre. Jeg fikk høre etterpå at jeg skulle gått over denne broen her. Men det gjorde ikke jeg. For skiltet gjemte seg litt bakom det bygget på bildet, og jeg er ikke så freidig at jeg bare snuser rundt på annen manns eiendom 😉


Det var uansett veldig pent å gå der jeg gikk. Og jeg fikk belønning for det etterhvert 🙂


Belønningen kom i form av denne fossen. Det var så vakkert, og så fredelig, til tross for at vannet bråket mye i fallet 🙂


Dette var balsam for sjelen ♥


Jeg måtte selvsagt ha en foss-selfie også 🙂 Fossen og meg ♥

Men altså…jeg hadde jo gått feil, så jeg fant ikke det stedet jeg lette etter. Og dermed gikk jeg tilbake til veien, og fortsatte litt oppover bakkene, hvor veien var asfaltert, og førte til andre steder.


Jeg valgte å gå litt oppover her. Men kjente at energien min ikke ville holde lenge, så det var nysgjerrigheten min som drev meg videre. Når man ikke har energi, kommer man langt med nysgjerrighet 😉


Veien var smal og svingete, og bratt ned på den ene siden, og bratt opp på den andre.


Jeg valgte å gå en liten sti bort fra veien, og kom til denne broen. Men litt lenger fremme så jeg folk, så jeg valgte å føle meg på privat grunn, og snudde. Derfra gikk jeg tilbake til Monica.

Da jeg kom frem til Monica, hadde jeg vært borte i 2 timer.

En herlig tur, som jeg virkelig nøt, til tross for at kroppen protesterte veldig.

Det er mye i dette utsagnet: Ut på tur, aldri sur! 🙂 Sånn er det for meg, jeg blir i godt humør når jeg går tur 🙂 Og spesielt når jeg har kamera med meg. Denne gangen hadde jeg bare det lille kompaktkameraet med meg, siden det regnet tett. Men det gir fine bilder det også 🙂

 

 

 

 

#turglede #tur #reise #samnanger #skog #fossefall #natur

26 kommentarer
    1. Hei, så fine bilder. Turen så skikkelig deilig ut til tross for at det er vått.
      Ble det ikke noe singeltreff da?
      Skal inn å lese bloggen til venninna di også :).
      Håper forma di blir bedre etter hvert.
      Klem <3

    2. Så kjedelig at det ikke ble noe treff da..grr..hadde vært så spennende å høre hvordan det gikk..hihi. Men virkelig fin tur du tok, og masse flotte bilder! Håper formen krabber oppover.. God bedring!

    3. BforB: Tusen takk 🙂 Været hindrer meg ikke så mye heldigvis 🙂

      Jo, det ble singeltreff (vi var 13 stk på treffet), men daten jeg skulle ha med en, den ble ikke noe av.

      Med sol og fint vær, håper jeg på stigende form fremover 🙂 Håper du har det fint, og at været er på din side 🙂

      Klem <3

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Det ble singeltreff (vi var 13 stk på treffet). Men daten jeg skulle på, utenom treffet, den ble ikke noe av.
      Tusen takk….jeg er glad for å ha kamera med på tur, sånn at jeg kan dele av det fine jeg ser på min vei 🙂

      Sol og sommer vil forhåpentlig hjelpe litt på formen 🙂 Tusen takk 🙂

      Ha en fortsatt fin dag 🙂

    5. Mariann Sæther Tokle: Tusen takk 🙂 Ja, når jeg kjenner at humøret inntar deppeposisjon, så er det viktig å komme seg ut 🙂

    6. Så koselig med Bergenstur 🙂 Og besøke venninne. Jeg ser du fant deg en fin sti også, for her var det mye fint for en foto-gal 🙂 Synd med avlyst date, men sånn blir det av og til av forskjellige grunner. Kommer nok nye muligheter 🙂 Ha en fin ettermiddag søte deg <3 klemmer <3

    7. Ja, det er mye mentalt bra arbeid i det å være ute. De har til og med funnet ut at det å se på naturbilder hjelper på humøret, så kommer du deg ikke ut, kan du se på naturprogrammer på tv 😀

    8. frodith: Ja, det var så kjekt med en Bergenstur 😀 Jeg har lyst å dra en liten tur til sommeren også….sammen med min sønn, hvis han har lyst å være med 🙂 Da blir det nok hotellferie 🙂

      Mye fint å fotografere på tur ja. Neste gang håper jeg å kunne ha med det store kameraet mitt 🙂 For det gir de beste fotomulighetene 🙂

      Avlyst date var ikke så kjekt, men kanskje en annen gang 🙂

      Ha en herlig kveld fine du <3 Klemmer <3

    9. Mariann Sæther Tokle: Det er sjelden jeg benker meg foran TV’en 😉 Svært sjelden faktisk. Men det hender jeg ser litt Netflix. Akkurat nå har jeg funnet en kjekk serie. Men sånn utenom det, så gir det litt mental glede å jobbe med bilder. Redigere og sortere…og jeg har jo en god del naturbilder å jobbe med 🙂 For det er noe helt eget med natur. Det gir ro 🙂

    10. fruensvilje: Ja, jeg var godt kledd, og ble ikke våt, selv om Bergensværet slo til for fullt 🙂 Det var en kjekk tur, og jeg elsker å utforske nye områder 🙂

    11. Naturen er virkelig balsam for sjelen, det har du helt rett i. Eneste som hjelper om man har en litt dårlig dag, hvertfall for meg 🙂
      Synd med avlyst date, men det blir garantert flere muligheter for en flott dame som deg 🙂

    12. Ååh!! <3 Kjenner Monica du da! 😉 Jeg har fulgt bloggen hennes lenge, men det er lenge siden hun har blogget nå.. Savner henne!
      Så herlig gåtur du fikk da, selv med litt omtur.. Flotte bilder, virkelig magisk! <3
      Håper du tar vare på deg selv nå gode Eva! <3 Få tilbake energien igjen! <3 Stor klem

    13. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Ja, det er godt med natur og tur når man ellers er litt nedstemt. Og har man med seg kamera, ja da kan man ta med seg minnene hjem 🙂

      Ja, dumt med den avlyste daten. Det har irritert meg litt. Men sånn er livet 🙂 Man kan ikke styre alt 🙂

    14. Unni: Ja, jeg kjenner Monica <3 Det var faktisk hun som ledet meg inn hit til blogg.no 🙂 Jeg hadde nemlig en annen blogg på et annet sted før 🙂

      Knallkjekk dame og en vidunderlig venninne <3 Dessverre var jeg for sliten til å være en god gjest denne gangen. Men det får jeg ta igjen neste gang jeg besøker henne 😀

      Det er et vakkert område rundt der. Jeg ble ganske betatt 🙂 Kjekt å gå tur der <3

      Ja, nå bare slapper jeg av. Og ser frem til mer sol og varme 🙂

      Stor klem til deg også <3

    15. Eva:
      Det var herlig med et besøk! 😀 Og “god gjest”…? Hva er det for noe tull? Her kan du være så trøtt og ute av laget som du bare vil! Det er uansett koselig å ha deg på besøk igjen! 😀 Dessuten var vi vel to som var litt ute av laget denne helgen 😉
      Unni:
      Oi, det varmet! 😀 -Og ja… Det er leeeeenge siden jeg har blogget…! Det har skjedd så mye den siste tiden at det rett og slett har blitt prioritert bort… Men, når tiden kommer, så er jeg nok her igjen! 🙂

    16. Var flink som kom deg ut på tur i “sipaværet som var, du skulle jo ha kommet noen dager senere. Fine bilder forresten. Jeg “bodde”mye på et leirsted i Tysse når jeg var på barne-og ungdomsskolen. Og husker det som et flott sted.

    17. BareMonica: Ja, vi var vel to som var litt utafor. Men jeg koste meg masse uansett jeg. Og vi hadde da masse å prate om 😀 Aldri noe problem det 🙂
      Håper du har fått begynt å lese litt ny bok etter jeg dro 🙂

    18. Margrethe Hjertaas: Tusen takk for det 🙂 Ja, det var godt å være ute og få litt naturinntrykk. Og farger og alt blir også veldig pent i regnvær 🙂

      Klem <3

    19. Så fine bilder! Du er så flink til å ta naturbilder og vise oss fine plasser! Flott at du kommer deg ut om formen ikke er på topp, for det pleier å bli bedre etter en tur ut. Synd med daten din da, men håper og tror på flere muligheter med han. 😉

    20. maiken: Ja, var samme været her hjemme. Og jeg synes jo det er godt å være hjemme også i godværet som vi har fått nå. Da kan jeg ligge ute på terrassen uten å sjenere noen, og uten å bli sjenert av noen 😉

      Ja, det var veldig fint der på Tysse 🙂 Lurer på hvilket leirsted det kan være? Eksisterer det fortsatt mon tro? Hørtes fint ut 😀

    21. Hanne Beate: Tusen takk 🙂 Jeg liker godt å vise rundt ja. Og elsker å ta bilder av flotte plasser 🙂

      Jo, er godt å komme seg ut. Spesielt humøret har veldig godt av det 🙂

      Daten min ja…vi får nå se hvordan det går. Tror kanskje det er litt for mange problemer i det paradiset 🙂 Og jeg har nok problemer….trenger ikke flere 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg