JEG TITTER INNOM LITT….

Det har ikke vært mye å høre fra meg her inne i de siste månedene. Det skjønte jeg utifra et blogginnlegg jeg leste hos Karidansen. Der var det i kommentarene, flere som “etterlyste” meg.

Og jeg beklager det virkelig. Men jeg har ikke vært i form. I mange mange måneder nå, har jeg virkelig slitt mye. Og fant det best å konsentrere meg om de tingene som er rundt meg, i mitt liv, her og nå. Noe mer har jeg ikke hatt overskudd til. Dessverre. Flere ting ble lagt på hylla de siste par månedene. Men ikke permanent. Slett ikke. Målet er jo å komme i form igjen, sånn noenlunde 🙂

Jeg jobber hardt for ikke å bli deprimert. For depresjon er noe som fort kan ta overhånd når jeg ikke makter de daglige rutinene, og ikke makter å være så sosial som jeg liker å være.

Men de sosiale aktivitetene mine har jeg også måttet legge en del på hylla. Jeg må rett og slett prioritere kraftig. Så jeg har ikke lagt alt på hylla, men har minimert den sosiale kontakten veldig. Det har vært helt nødvendig.

Jeg fikk til og med et anfall av sosial angst her for ikke så lenge siden. Og det var en fryktelig vemmelig følelse. Jeg skulle på et arrangement i Venneklubben. En gruppe på facebook. Arrangementet er på tirsdager, på Starbucks i Stavanger.
Jeg gikk dit med godt mot. Men da jeg entret stedet, kjente jeg plutselig en ukjent følelse. Følelsen av frykt. Jeg fikk se gruppen av mennesker som allerede var ankommet. En av mine venner var også der. Og han vinket og ønsket meg på den måten velkommen. Men jeg fikk helt panikk. Ble lammet et lite øyeblikk. Og følelsen av at jeg kom til å besvime var sjokkerende tilstede. Jeg klarte etter litt om og men, å karre meg bort til disken. Og fikk bestilt en leskende drikk. Følelsen var fortsatt panikkartet. Og jeg kaldsvettet og følte meg skikkelig dårlig. Da jeg fikk drikken jeg hadde bestilt. Bestemte jeg meg bare for å gå derfra, og reise hjem igjen. Jeg klarte nesten ikke å puste. Og drikken smakte bare ikke godt, der og da.

Så jeg gikk derfra, uten et ord. Sendte en melding da jeg kom tilbake til bilen. Og beklaget at jeg bare gikk. Mer kunne jeg ikke gjøre.
Jeg kom meg hjem, og var dårlig hele resten av kvelden.

Dette har heldigvis bare oppstått denne ene gangen. Hverken før eller siden.

Jeg ble headhuntet i en av singelgruppene jeg er med i på Facebook. De lurte på om jeg hadde lyst å være administrator? Og jeg fant ut etter å ha tenkt i et par timer, at det kunne jeg jo forsøke. Da gjør jeg en liten jobb, samtidig som jeg får pleiet mitt sosiale behov uten å bruke for mye energi. Det er en jobb jeg synes er kjekk, og det har gitt meg et lite oppsving i min sosiale agenda, hvor jeg kommer i kontakt med mange kjekke mennesker på Vestlandet 🙂

Nå i sommer har jeg hatt lyst å gjøre noe kjekt sammen med ungene mine. Men de dro til Australia sammen med faren sin, og hadde ikke behov for noe annet enn å være hjemme etterpå. Og det var jo greit nok det. For jeg hadde jo selv ikke for mye energi.

Samtidig hadde jeg et behov for å “bytte stue”. Så jeg besluttet etter litt tankevirksomhet, at jeg skulle pakke telt og det jeg kunne av komforttilbehør, og sette meg i bilen og kjøre på ferie. Jeg elsker å kjøre. Det er slitsomt. Men kjekt også 🙂 Målet var å besøke Karidansen og en annen venninne. Jeg kunne jo tatt fly. Men jeg fant ut at jeg kunne ta en liten turné, og besøke flere venner og bekjente.

Og som sagt, så gjort. Jeg har vært på bilferie med teltcamping og litt besøk.
En slitsom ferieform egentlig. Den har stjålet mye energi fra meg, samtidig som det har vært veldig kjekt, og gitt meg en stor dose mental energi ♥

Jeg skal skrive mer om ferien min etterhvert. Og om alle de kjekke menneskene og opplevelsene jeg har hatt 🙂
Avslutter her nå, med et bilde fra min første campingstopp, hvor jeg campet i Tønsberg. Da hadde jeg en forblåst visitt til Verdens Ende ♥

#forblåst #camping #venner #helse #sosial #sykdom

1. Hei og velkommen ti bake. Jeg er jo ikke så aktiv på blogg i sommeren jeg heller, så jeg trodde du hadde tatt en pause som meg. Så deg hos Kari!!! Men nå skjønner jeg jo at det er mer her. Flott du tok deg ut på tur. Selv om du ble sliten, så blir det et flott minne om hvor sterk du egentlig er nå! Gleder meg til bilder fra deg og turen. Telttur er trivelig det. Klem til deg på fredagen 🙂

2. natheless:
      Hei, og tusen takk 🙂
      Jeg tror nok at mange ikke er så aktive om sommeren. Fordi de har masse kjekt å gjøre 🙂 Så det er vel en naturlig sak. Hørte Kari også sa det, at det var roligere i bloggverdenen nå om dagen 🙂

Ja, jeg føler meg sterk som har vært på denne turen. Det har gitt en god mestringsfølelse 😀 Kjekt på telttur ja, til og med når man er alene 🙂 Og minner, de er gode å ha i ettertid, når man skal komme seg gjennom vinteren 🙂

Fredagsklem til deg også du flotte 🙂

3. Hyggelig å se deg her igjen :)) Bra du har hatt noen fine opplevelser selv om det tar på..og du er ekstra sliten i ettertid :)) Håper ikke du opplever følelsen av angst igjen , hørtes ubehagelig ut.. Klem og alle gode ønsker fra meg <3

4. Hei kjekke du 🙂
      Man må kunne være av og på akkurat som det passer, her inne 🙂
      Ble lei meg ut ifra det du skriver her, om hva du har slitt med og sliter med. Det er ikke godt å slite med depresjon og sosial angst. Det er IKKE noe godt i det hele tatt, kjekke du.
      Du har vært på en travel men sikkert også kjekk tur med bil og telting, og jeg vet du har vært innom karidansen ja 🙂
      Jeg håper du kommer deg opp igjen på, for å være der du har vært/er…… det er knalltøft. Jeg vet litt omdet….
      Tenk for en mestringsfølelse du har – reise på tur alene – du er tøff altså!!!
      Ønsker deg gode dager, Eva!

5. Huff, en slik angst er ikke god å få nei :s Har hatt sånne følelser før, men ikke så ille da heldigvis. Men ekkelt uansett. Da får man litt angst av å dra noen steder også, fordi man er redd for den følelsen. Bra det ikke har vært noen siden da ;s
      Hørtes jo koselig ut med en telt og bilferie da 😀
      Velkommen tilbake skal du være ^^

6. Velkommen tilbake <3 Veldig savnet ja, så vet du DET 🙂 Har sett du har vært på sånn Norges-turne ja, og du fortjente jammen å ha noen sånne koselige opplevelser. Panikkangst er ekler greier, hadde det noen ganger i 20-årene. Og ble veldig fokusert på det, og da ble det verre. Redd for å bli redd liksom. Ikke fokuser på det, så skjer det ikke igjen. Og sånn angst er ekkelt fordi man ikke vet HVA man er redd. Vanlig frykt for ting er noe annet, for det er konkrete ting. Her blir det vanskeligere å gripe tak i hva det er.. Men du har hatt det masse kos etterpå,og fokuser på det. Håper også det fysiske blir bedre så du ikke blir så sliten<3 God klem <3

7. Velkommen tilbake på bloggen! Som frodith sier :Angsten for angsten er det “verste” med angst. Klarer man å “Stå i anfallene” vil de ikke komme hyppigere og vare stadig lengre – men heller forsvinne. Nå virker det ikke som det er et stort problem for deg,…..men skulle det skje igjen : stå i det heller enn å forlate situasjonen. Jeg brukte mange år på å skjønne dette,og prøvde hver gang å flykte fra “trollet” som faktisk bodde inne i meg sjøl! Verden ble veldig liten da det sto på som verst!
      Tøff er du som drar alene på en slik ferie. Det er nok mange som ville ha kviet seg for det!:)

8. Margrethe: Tusen takk 🙂 Er en lang prosess å bli bra. Opplever mange nedturer. Men har som regel alltid godt humør likevel 🙂

Håper alt er vel hos deg 🙂 Ha en nydelig helg 🙂

Klem <3

9. annebe: Tusen takk 🙂 Hyggelig å være tilbake 🙂
      Jeg klarer heldigvis å finne noe kjekt å være med på, selv om jeg har måttet roe meg veldig. Angsten håper jeg at er kun et engangstilfelle. Jeg har aldri opplevd det før, og heller ikke siden 🙂

Ønsker deg en fin helg 🙂

God klem fra meg til deg <3

10. Etdiktomdagen: Hei <3 Tusen takk 🙂

Ja, jeg regner med det er rom for å ha en liten pause når det trengs her inne. Og samtidig har jeg savnet det hele...blogg, alle de flotte menneskene, og den fine kontakten med alle sammen <3

Nei, det er ikke kjekt å slite med ting. Og når ikke alt går på skinner, så kan depresjonen raskt komme. Men jeg har klart å holde den på god avstand. Jeg har vel lært meg å takle alt det vanskelige, på en sånn måte at depresjonen ikke fåt noe tak i meg. Jeg kan ha litt tungsinn av og til. Men også det går fort over. Sosial angst var grusomt. Men jeg satser på at det var et engangstilfelle. Nå kan jeg i alle fall si at jeg vet hvordan det føles, om jeg prater med andre som har opplevd det.

Jeg har hatt en knallkjekk campingtur. Noe som virkelig gir en god mestringsfølelse. Jeg er så glad jeg turte å legge i vei 😀

Jeg ønsker deg også alt godt, og ikke minst, en herlig helg <3

11. Søtmonsen ): Tusen takk 😀

Jeg er så glad den angsten ikke grep skikkelig fatt i meg i ettertid. Jeg ønsker ikke å bli fanget i mitt eget hjem. Og derfor er jeg også veldig obs på at jeg kommer meg ut litt, selv om jeg ofte er veldig sliten og helst bare vil ligge.

Turen min var enormt kjekk 🙂 Er så glad jeg turte å kjøre avgårde 😀

Ha en god helg 🙂

12. frodith: Tuuusen takk <3

Ja, nå vet jeg DET 🙂 Og det er jammen godt å vite 😀

Norgesturnéen min har ikke gått upåaktet hen 😉 Og jeg hadde det veldig koselig. Selv om jeg var mutters alene mye av tiden 🙂

Angsten har ikke fått tatt grep på meg i ettertid. Jeg regner med det var et engangstilfelle. Skjønner ikke hvordan det kunne komme heller? Jeg har jo aldri opplevd noe sånt før. Ikke engang i nærheten. Jeg er jo sjenert, men det hindrer meg ikke i å være sosial likevel. Ekkel følelse. Men jeg orker ikke å la det ødelegge livet mitt 🙂
      Og jeg ser jo at jeg har klart å gjøre ting etterpå, som jeg ikke har gjort før. Å reise på to ukers ferie helt alene, er ikke noe jeg kunne gjort for et par år siden. Så all motgangen har gjort meg sterk 😀

Jeg håper det fysiske skal bli MYE bedre. Det kan vel ikke vare for evig?
      Kjekt å være tilbake her, og kjekt å lese litt hos dere også. Tar det forsiktig til å begynne med 🙂 Men fikk med meg Peter Pan utstillingen 🙂 Flotte bidrag der <3
      Ønsker deg en riktig god helg <3
      God klem <3

13. hei og velkommen innom )håper du får tilbake energien for sånn er det ikke godt å ha det nei.Det viktigste i hverdagen er att du har det godt med deg selv

14. karidansen: Tusen takk <3
      Ja, angsten for angsten er nok verst. Heldigvis har jeg ikke fryktet den. Håper og tror at det var en engangsopplevelse 🙂

Jeg hadde nok ikke turt å dra alene på ferie om jeg hadde blitt beseiret av angst og sånne uhumskheter. Men en kjekk tur var det. Og veldig kjekt å besøke deg <3

15. fruensvilje: Hei og tusen takk 🙂

Ja, energien har ikke vært veldig tilstedeværende hos meg i det siste. Og jeg er bekymret for om det skal fortsette i en sånn negativ utvikling. Men velger å være opptimist 😀
      Jeg har som regel godt humør, selv om ting krøller seg til litt i hverdagen 🙂

Kjekt å være tilbake her 🙂
      God helg 🙂

16. Så trist å høre om angsten..kan ikke være noe gøy..Håper du får bukt på den..og at den forblir borte!! Hørtes lurt ut å “bytte”stue litt..selv om det er slitsomt..Du har tydeligvis opplevd litt ihvertfall! God bedring videre..og jeg sender over litt av min lille energi..Godt å se deg tilbake! 🙂 God helg og kveld!

17. Fine og innsiktsfulle kommentarer her fra Frodith og karidansen….
      Og forresten kjekt å se deg her igjen…
      Jeg håper bare ikke du ble forkjølet av all teltingen…

18. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk 🙂
      Jeg håper og tror at angsten var et engangstilfelle. Jeg har i alle fall ingen planer om å la den få overtaket på meg 😉
      Og ja, det var kjekt å komme seg litt bort. Og ikke minst, kjekt å hilse på mange underveis 🙂

Kjekt å være tilbake 🙂 God helg til deg også 😀

19. maiken: Ja, de sa i grunnen det jeg tenker. Det var skummelt, men jeg har ingen planer om å oppleve det igjen 🙂

Tusen takk….kjekt å være her igjen. På tide å kikke innom, selv om jeg nok kommer til å forsvinne i perioder 🙂

Jeg var faktisk forkjølet da jeg reiste på ferie. Og hadde vært forkjølet i halvannen måned. Og nå når jeg har kommet hjem, er jeg ikke forkjølet mer. De siste dagene i Bergen kurerte forkjølelsen 😉
      Ikke rart jeg er så glad i den byen 😉