BÅTLIV I TØNSBERG

Min første stopp i ferien min ble Tønsberg.

Jeg har vel vært innom Tønsberg en gang for 20-30 år siden. Men min kunnskap om byen var minimal før jeg ankom.

Men ganske fort, etter å ha funnet veien til Tønsberg Brygge, fant jeg disse stilige båtene. Vikingskipet Saga Oseberg troner ved bryggen, og viser hvordan det var før i tiden, da Vikingene regjerte landet 🙂

Det stilige med dette skipet, er at det er bygget med samme materialer, metoder og verktøy som de brukte i vikingtiden.
Noe som gjør det ekstra flott å se på synes jeg. Det gir et historisk sus, som jeg faktisk kjente i blodårene mine når jeg ærbødig beundret det ♥

Detaljene er fantastiske, og viser at allerede i Vikingtiden, satte de pris på ordentlig håndverk 🙂

Jeg har jo ingen begrep om hva alt er, og hvilken oppgave det har, men at det var avansert, selv på den tiden, det er det ingen tvil om.

Majestetisk er det, der det ligger og duver i vannskorpen.

Båtlivet har endret seg en del i løpet av de flere tusen årene siden Vikingtiden.

Moderne teknologi har vel litt av skylden for akkurat det.

Da jeg var på Tønsberg Brygge, gikk et arrangement av stabelen:

Og her var det mye å se for de båtinteresserte. Og også for dem som liker fart og spenning 😉
For her handlet det selvsagt om både båt, og fart.

Og denne her var en av dem som kjørte raskest. Det var sånn at jeg fikk sug i magen bare av å se på, og var veldig glad jeg sto trygt på landjorda 🙂

I den lille videosnutten under her, kan du se hva jeg mener 😉

video:sjens formel 1
 
Man kan trygt si at her blir det vind i håret 😉
 
Det foregikk også race med noen mindre og lettere båter….og her var det nok også vind nok i håret, for det ser nesten ut som at båten svever. Det er såvidt den berører vannflaten.
Også dette har jeg en liten videosnutt av, under her:
 
video:smbter i farta

 

Alt i alt hadde jeg en ganske koselig dag på Tønsberg Brygge. Og jeg fant meg vel til rette med båtlivet, landkrabbe som jeg er 😉 Jeg tuslet litt langs brygga, og så mange koselige plasser det gikk an å sette seg for å få i seg litt mat og drikke også. Selv valgte jeg et sted hvor jeg fikk meg en kaffe latte, mens jeg fikk ladet mobilen min bak disken.

Og litt senere gikk jeg innom et sted hvor jeg fikk en spennende bakt potet. Det ble dagens middag 🙂

Det var dårlig med selfier denne dagen. Jeg har nok blitt så distrahert av alt som skjedde, at jeg helt glemte det ut. Men det gjør jo ikke noe. Jeg kan love likevel, at jeg var der, på godt og vondt 🙂

 

 

 

#tønsberg #ferieliv #byliv #båt #vikingskip #vikingtiden #historie #fart #spenning #båtrace #båtliv #sjøliv

 

 

 

 

 

27 kommentarer
    1. Fint å få med sånt også 🙂 Du har hatt en flott turné 🙂 Bakt potet blir man kjempemett av 😮 Ha en fin dag Eva 🙂 klemmer <3

    2. frodith: Ja, jeg elsker å se ting, kunst og kultur. Og historie. Så det passet fint for meg å få med meg disse tingene 🙂

      Bakt potet er jeg glad i, men det var uvant topping. Smakte kjempegodt 🙂

      Ha en fin dag du også Frodith 🙂 Klemmer <3

    3. Åhh, jeg elsker historie 😀
      Og litt skremmende at det første bildet ditt er identisk med et bilde jeg brukte som skoleoppgave en gang hvor vi jobbet med lys og skygg i kull 😀 Jeg heiv det for litt siden så får dessverre ikke vist det (kunne jo vært gøy bare fordi det var likt) 🙂

    4. Vi var jo i lespe bryllup i Tønsberg i sommer, og de giftet seg om bord i Saga Oseberg. Det lagde jeg et blogginnlegg om. Veldig spesielt bryllup 🙂

    5. Fint i Tønsberg, var en tur innom der i fjor vi ..ligger like ved Åsgårdstrand :)) Flotte båter og båtliv på bildene her…liker helst båter som ikke går så fort..hehe..:)) Klem <3

    6. Elin Slåen: Så trist at du har kastet det bildet, for det ville vært artig å se 🙂 Men ja, kan tenke meg at det bildet er et motiv som fint kan brukes i forskjellige kunstneriske utfoldelser 🙂

      Jeg er også glad i historie. Dessverre har jeg ganske dårlig hukommelse. Så alt er nytt for meg hver gang 😛

    7. dedicat: Stilig 😀
      Jeg skjønner jo at jeg har gått glipp av noe med mitt to måneders lange fravær her 😉 Men nå vet jeg om det bryllupet, så det skal jeg inn og lese om 🙂 Jeg har hørt om flere som har, eller skal gifte seg ombord i skipet. Men selv kunne jeg ikke forestilt meg å gjøre det. Jeg har nok litt andre romantiske sider enn akkurat at vikingskip 😉

    8. Margrethe: Fin by <3 Jeg fikk ikke se så enormt mye av selve byen, men har kikket litt i området rundt. Det kommer nok litt mer her i bloggen om det 😉

      <3

    9. annebe: Ja, er veldig fint i Tønsberg. Jeg så på skiltene at Åsgårdstrand ikke var så langt unna 🙂

      Jeg er enig med deg, synes ikke båtene trenger å ha så enormt høy fart 😉

      Klem <3

    10. Så koselig! ja jeg har vært der på et sånt båtrace engang..har en kamerat med sånn type båt..bare i turmodell..hihih..og vi var med han..gøy å se..men glad jeg ikke var i den båten..syns de små ser veldig skumle og usikret ut i forhold til de store..liker ikke så mye fart..blir så skumelt og farlig i mine øyne..liker heller den vikingbåten..hahah..DER har du meg! Flott sommerby! Flotte bilder og videoer…:-)

    11. Hei Eva
      Knallflotte bilder. Likte spesielt det me Oseberg skipet. Gøy når det skjer noe på sjøen. Var fart i disse båtene 😉

    12. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, jeg synes det er kjekt å se på, men har ikke lyst å være med selv. Foretrekker som deg, vikingskipet 😉 Litt mer bedagelig det tenker jeg 🙂

    13. Øyvind: Hei Øyvind 🙂

      Så kjekt at du la igjen en liten kommentar 🙂 Ja, Oseberg skipet er flott. Det er så utrolig forseggjort, og tenk hva de fikk til før i tiden? 🙂

      Ja, du liker nok sjølivet hakket bedre enn meg. Men var en kjekk dag, og kjekt å se på litt fart og spenning 🙂

    14. Her var det fart over tilværelsene….for å si det slik. Mer ro over kopiene av vikingbåtene. Fantastiske utskjæringer. Kos deg i ferien din. Klem <3

    15. BforB: Ja, jeg var lenge borte ved vikingbåtene. Det var flott og studere og tenke seg til hvordan det må ha vært på den tiden 🙂

      Nå er ferien over, og jeg er kommet hjem. Har hatt et par flotte uker 🙂

      Klem <3

    16. natheless: Ja, må nok innrømme at jeg har mer sansen for vikingskipene enn de fartsbombene. Mer ro og balanse i et sånt vakkert skip 🙂

      Klem 🙂

    17. passion4therapy: Tusen takk 🙂 Ja, jeg synes det var så fint laget til med vikingskipet. Faktisk var det mindre enn jeg forestilte meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg