PÅ LYKKEPILLEN

I går var jeg hos legen. Jeg fikk en hastetime.
Det er jo litt teit da, egentlig. For hadde jeg bestilt ordinær time når problemet oppsto, så hadde jeg sikkert fått samme dagen, og noen andre kunne hatt hastetimen.

Men altså, problemet oppsto. Og jeg tenkte at det sikkert går over.
Akkurat på sånne ting, er jeg skikkelig mandig. Jeg skal være så tøff. Så jeg utsetter og utsetter. Helt til det blir uutholdelig. Og jeg da altså må ha hastetime.

Det er Eva i et nøtteskall.

Problemet denne gangen var noe rart med huden på det ene benet. Nummen, og likevel skikkelig øm og smertefull. Får helt frysninger når noe er borti. Så må gå med stramme myke klær, for å overhodet klare å fokusere på andre ting. Det har blitt så ille, at de tre siste nettene har jeg knapt sovet.

Men legen visste råd. Min nye lege…han har jeg troen på 😀

Det var et navn på sykdommen, som jeg jo ikke husker nå. Men enkelt oversatt: Høysensitiv hud. Det kunne ha forskjellige utspring, bl.a. solbrenthet, psykisk stress…osv. Og Fibromyalgi. Aha!
Fibromyalgi er en av sykdommene jeg skal utredes for. Så her begynner det å bli interessant.

Nå er det jo ingen konklusjon i dette da. Men absolutt noe å jobbe videre med.

Men så var det medisinen da.
Det var ingenting mindre enn antidepressiva.
Nå er jo ikke jeg deprimert. Men på denne årstiden er jeg tungsindig. Men likevel, jeg har jo vært verre før.
Men denne medisinen skulle også virke på denne hudsykdommen.

Så gikk jeg på apoteket. Og hun farmasøyten, snakket veldig om hvordan jeg burde bruke medisinen, og hvis jeg kjente noe til bivirkningen, så måtte jeg redusere dosen og ta kontakt med legen. 

Jeg måtte jo spørre hvilken bivirkning det var snakk om? Jo, det var økt munterhet. Jeg begynte å le litt jeg da. Er det så galt å være munter da? Men jeg skjønte jo at hun ikke sa det for å være morsom. Så jeg kvalte latteren etter få sekunder 😉

Nå skjønner jeg hvorfor de kalles Lykkepillen.

Etter å ha lest pakningsvedlegget, skulle jeg ønske jeg ikke hadde lest det. For der sto så mange bivirkninger at jeg ble helt dårlig. Og igjen, jeg skal aldri gå på noe sånt veldig langvarig. Det holder med 10 dager, som jeg skal gjøre nå.

Så enten vil jeg bli veldig lykkelig, eller så vil jeg bli suicidal, ifølge pakningsvedlegget. For der er det snakk om de første to ukene. Skremmende. I tillegg står det en haug med ting som tørrhet i munnen, vektøkning, forstoppelse…kvalme…konsentrasjonsforstyrrelser, synsforstyrrelser, svimmelhet….Pluss mye mer. Himmel. En del av dette har jeg jo allerede fra før av. 

Jeg satser på jeg blir veldig munter og lykkelig. Og at hudsykdommen forsvinner i samme slengen.
Ha en herlig bittelille julaften <3

#helse #hud #sykdom #hudlidelse #medisiner #bivirkninger #lykkepille

19 kommentarer
    1. Håper du får en lykkelig og munter jul da, bare forbered deg på at du blir helt VANLIG igjen etterpå 😀 Men vanlig er bra, i mine øyne 🙂 Jeg har veldig rar hud, men det er mer jevnt over alltid, tåler ingenting 😛 Klemmer godt <3 Nå skal jeg vaske hus 🙂

    2. det er som oftast skummelt å lese om bivirkningane på medisiner,selv på paracet som dei fleste av oss tar hele året .
      Krysser fingrane for att du blir bedre da og får en veldig hyggelig jul

    3. Uff..ja det er ekkelt når det skjer noe som man ikke har hatt før..men jeg har også hatt dette..hyper sensibel hud..ingen får kose eller komme nær meg..hihih..Håper de nye pillene hjelper! og ja, du får sikkert en lav dose, så det er nok ikke fare for deg.. Men du får være obs.. God bedring! og ha en god dag!

    4. Hei!
      Jeg har sluttet å lese pakningsvedlegg. Iallefall ang bivirkninger……………. Man må bare prøve tablettene og få erfaring derfra………… Og av og til må man bare slutte med tbl fordi en blir uvel og dårlig av de.
      Jeg har fibromyalgi og har en sjelden gang høysensitiv hud. Det kan en få de fleste steder på kroppen. Jeg får det som regel i ansiktet………….eller i hodebunnen. Jeg lar det gå over av seg selv, men jeg går jo på smertestillende og betennelsedempende hver dag, så de tar av litt av smerten. Men det er ikke noe godt å gå med – så jeg ønsker deg god bedring!!!! Håper tablettene virker.
      De antidepressiva passer ofte som smertemestring.

    5. Jeg har måtte prøve antidepressiva to ganger for de trodde ikke på at det var stoffskiftet mitt. Første gangen en måned med kaldsvette og ubehag og det hadde jo ingen virkning. Jeg var jo ikke deprimert. Andre gangen tre dager og da ble jeg veldig syk. Jeg kastet opp og jeg var helt apatisk. Det var en grusom opplevelse. Men det er mange som bruker de og har behov for de og de får et bedre liv og da er det fint. Kjekt å komme til en lege som er interessert.

    6. frodith: Hehe…ja, en munter og lykkelig jul høres bra ut. Vanligvis depper jeg litt over julen. Siden jeg da kanskje ikke har barna mine. Men ser frem til å være med alle jeg er glad i denne julen 🙂
      Huden min er nokså problemfri til vanlig. Litt tørr om vinteren, og kanskje en kvise eller to en gang i skuddåret. Så dette her var helt vemmelig. Men håper det går over.

      Kos deg med husvask. Jeg skal følge min mamma til sykehuset på kontroll. Det har blitt bestilt taxi, siden jeg snøvler i praten i dag og ikke vet om jeg kan kjøre selv 😉 Lykkepiller er ikke noen spøk 😉
      Gode klemmer til deg <3

    7. fruensvilje: Ja, det er sant. Det kan være en skummel affære. Jeg har ofte lest pakningsvedlegget en stund etter jeg har begynt å ta medisinen. Men oftest er det ikke noe jeg bekymrer meg for. Men å lese at man kan få lyst å gjøre ende på seg selv, var i skumleste laget denne gangen. Så må vurdere å ikke lese sånt noe mer 😉
      Regner med dette skal hjelpe ja.
      Og julen blir nok god uansett. Ønsker det for deg også 🙂

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Huff, jeg unner ingen dette. Akkurat nå er jeg glad jeg ikke har noen som vil kose så veldig 😉 For det hadde vært ubehagelig, rett og slett 😉
      Jeg får en lav dose. Og den har i alle fall hatt en virkning: Jeg snøvler når jeg prater. Ekkelt det også. Snøvler ikke så veldig, men vanskelig å forme ordene riktig. Fant det ut nettopp, da jeg skulle ta en telefon.
      Kommer meg nok gjennom dette også 😉 Tusen takk for det, ha en god dag du også :=

    9. Etdiktomdagen: Tusen takk 🙂 Ja, jeg tror jeg også må slutte å lese det, for det var ubehagelig å lese alt som kunne skje. Nesten så det ville være bedre å ha den sensitive huden. Men nei, den gjør meg søvnløs og sånn at det er vondt og ubehagelig å ha klær på. Så det går jo ikke.
      Hmm….du får det i ansiktet ja. Huff, det høres også veldig trist og leit ut. Dette er jo ikke noe som synes, ikke hos meg i alle fall. Men likevel er det jo helt forferdelig ubehagelig. Har aldri opplevd lignende selv tidligere. Håper ikke dette er noe som vil dukke opp igjen alt for ofte.
      Håper tablettene virker ja. Siden jeg ikke går på andre medikamenter som er hverken smertestillende eller betennelsesdempende.
      Ha en fin dag i dag 🙂

    10. Mariann: Hmm….jeg hørte om en annen også som fikk store problemer av å ta antidepressiva, han ble suicidal. Jeg håper ikke jeg får noen av disse sterke og voldsomme bivirkningene. Men har merket en virkning, og det er at jeg sliter med å forme ord når jeg prater. Føler at jeg risikerer å snøvle. Og jeg tør ikke kjøre bil for mye i dag, for å si det mildt. Skal følge min mor på sykehuset. Men i dag blir det taxi.
      Er veldig glad for å komme til en lege som bryr seg. Og som jeg føler god kjemi med 🙂

    11. Hehe, huff ja.. Fikk Sarotex som start medisin for fibromyalgien, og den er en gammel antidepressiva ;s Trapper ned på den nå, og skal kutte den ut. Men for noen bivirkninger det er på den ja! Tror jeg har fått alle xD haha.. Litt ironisk å tenke på det der, du får medisiner som skal hjelpe deg mot noe, men får andre bivirkninger i stedet xD Så blir litt sånn, skal jeg ha vondt, eller vil jeg ha hodepine, øke vekt, svimmelhet, forstørret tå og gud vet hva alt er xD

    12. Søtmonsen ): Ja, det er Sarotex jeg også har fått 🙂 Jeg er spent på virkningen. Skal begynne å trappe opp i morgen, hvis effekten på huden uteblir. Jeg innbiller meg jo at ting har endret seg 😉 Et lønnlig håp 😉 Har opplevd å bli svimmel og skjelven, og tørr i munnen. Så å kjøre langt eller utfordrende, tør jeg ikke. Skulle egentlig til Egersund i dag, men jeg tør ikke. Det er jo tross alt en times kjøring. Jeg skal heldigvis ikke ta den så lenge. Og krysser fingrene for at den virker som jeg har fått den for 🙂
      Er litt greit å se din reaksjon på den, for føler meg ikke så alene da 😉
      Lykke til med nedtrapping <3

    13. natheless: Nei, bivirkninger er ikke lett. I alle fall ikke når de er så massive. Jeg føler meg i alle fall mer humørfylt enn deppa, heldigvis 🙂

      God klem tilbake 😀

    14. Ja, jeg fikk den som betennelsesdempende og for å sove om natten. Funket vel til å begynne med, men jeg har slitt veldig med bivirkninger, og den fungerer ikke til det den skal lenger, så da er det bare å kutte den ut 🙂 Du får ha lykke til ^^

    15. Søtmonsen ): Jeg har nå avsluttet lykkepillekuren. Skal til legen i morgen. Får se hva han sier da 🙂 Skjønner jo at du ikke bør fortsette med dem, så lenge du har fått så mye annet. Da er det jo ikke noen vits.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg