ÅRSREGNSKAP

Det er på tide å ta et oppgjør med året som har gått. Det er bare noen få dager igjen av 2016, og jeg bruker disse dagene på å reflektere litt.

Jeg har hatt et veldig fint år. Til tross for at min helsesituasjon har forverret seg. Jeg har følt at jeg har vært i harmoni med meg selv. Mentalt. Det er akkurat som at jeg begynner å innse at jeg må være tålmodig, og at jeg må leve livet mitt som det er, ikke som jeg ønsker det hadde vært. Jeg må leve som kroppen min sier. Jeg må ta hensyn til meg selv. Lytte til kroppens signaler, og ikke presse meg så veldig. For det blir jeg bare dårligere av, har jeg funnet ut. Det fant jeg ut i november. Fikk en bekreftelse da, når jeg var på tiltak via NAV. Jeg fant ut at det å presse kroppens grenser, gjorde at jeg ble verre, og i tillegg ble ekstra syk. Immunforsvaret klarte ikke jobben, å holde uhumsketer på avstand.

Men for mitt indre, har jeg klart å finne en balanse. Jeg kan gjerne være tungsindig. Men ikke lenge av gangen. Det kan blåse bort like fort som det ankom. Og det er fordi jeg har lært meg hvordan jeg kan bekjempe det. Jeg lar det ikke slå rot, og bygge seg sterk. Jeg er heller der, at jeg ser det positive i alle ting. Eller forsøker i alle fall å gjøre det 😉 Og det aller meste, har jo noe positivt ved seg. Selv når det ser mørkest ut.

Mine barn begynner å bli store nå. Sønnen min er 20, og voksen allerede. Men samme hvor voksne barna våre er, vil de alltid være våre små gull. De vil alltid være i vårt liv, og vi vil alltid bekymre oss. Det vil aldri ta slutt. Men gleden er jo at de klarer seg godt. At de har blitt flotte mennesker, med gode verdier.
Datteren min fyller snart 16. En utfordrende alder for oss som foreldre. Men også en herlig god tid med høy utvikling, med mange gleder og nye erfaringer. Hun står nå på terskelen hvor hun skal ta stilling til hva hun har lyst å gjøre videre. Og planen er klar.

Det har ikke blitt så mye reising dette året, som tidligere år. Men jeg klarte å komme meg på campingtur. Noe som passet meg veldig godt. Egentlig skulle jeg heller ønsket å bo på hotell. For bekvemmelighetens skyld, og ikke minst, for helsen sin skyld. Men det gikk veldig greit på telt camping også. Det var trivelig. Selv om jeg var alene mye av tiden.
Det kjekkeste med turen, var å besøke venner og kjente, som bor langt fra der jeg selv bor. Og jeg koste meg veldig med det.
Og så ble det en utenlandstur også. I november. En billig tur til Gdansk, sammen med en venninne. En tur jeg kommer til å huske med glede, lenge lenge 🙂

Kjærligheten har ikke helt stått ved min side dette året. Den har i grunnen vært rimelig fraværende. Akkurat som helsen. Egentlig bare trøbbel, i bunn og grunn.
Jeg har den leie tendensen at jeg faller for dem som er feil for meg. Ofte er de feil for andre også. Men så er de likevel der at vi naive damer liker dem, og forelsker oss.
Dette er en trend jeg forsøker å snu. Sånn for meg selv. Jeg har bare ikke lykke innen kjærligheten. Så når jeg da endelig klarer å forelske meg, må jeg fra nå av si til meg selv: “Nei Eva, dette her kommer til å gå galt, det vet du!”
For det er nemlig det som skjer. Hver gang. Uten unntak.

Jeg har klart å forelske meg litt i år også. Det tok sin tid. Men plutselig møtte jeg en, som jeg ble betatt av. Så de siste 4-5 månedene, har vært fylt av tanker og funderinger.
Og jeg har kommet til en konklusjon.

For advarslene har ikke latt vente på seg. De har kommet, jevnt og trutt. Nådestøtet (bekreftelsen) kom i dag!
Så her er konklusjonen: å skru av følelsesregisteret. Stenge det inne. Igjen. Og ikke la det slippe ut. Ikke de første 4 årene i alle fall.
Det er jo egentlig en umulig sak. Men kan likevel la seg gjøre, i en kortere periode.

Jeg kan ikke la meg selv bli fortvilet og ødelagt av et annet menneske, igjen. Det er ikke snilt gjort mot meg selv. Så jeg bør bare lukke den døren. Holde den åpen for gode vibrasjoner, gode vennskap, og sånt. Ikke for kjærlighet. Ikke før hjertet mitt er skikkelig reparert. Hvis det noen gang er mulig.

Så her står vi, ved dette årets ende. Vi skal nå legge alt bak oss, og begynne på nytt. Med nye tall, nye opplevelser, og skape nye minner.

Målet mitt for det nye året, er å finne hva som feiler meg, og evt. hvordan det kan ordnes, sånn at jeg får en bedre livskvalitet. Og så skal jeg ikke forelske meg igjen. Det er for hardt, for brutalt. Og fører ikke til noe.
Jeg skal stå på for mine barn, og for det de jobber med å oppnå i livet. Og være den gode moren jeg har vært de siste 20,5 årene.
Og så skal jeg ellers forsøke å være det gode mennesket folk sier at jeg er. Det er alltid godt å høre noe pent om seg selv. Det gir en liten boost til selvtilliten 🙂
Tusen takk for det ♥

Foretar du selv et lite oppgjør ved årets slutt, eller danser du deg bare lett inn i neste år uten å blunke?

 

 

 

#oppgjør #årsregnskap #opplevelser #tanker #kjærlighet #familie #barn #helse #vennskap #år #tid #nyttår

 

12 kommentarer
    1. Ja det er viktig å finne den rette balansen for hva en kan gjøre uten å bli for sliten..og ikke tenke på alt en gjerne skulle vært med på..
      Nå er det jo slik at di fleste av oss har noen som trenger oss, så en får ikke tatt helt hensyn til sitt eget beste..men en får gjøre så godt en kan og nyte små fine øyeblikk :)) Alle gode ønsker til deg for det nye året… Klem <3

    2. Jeg tar nok ikke så veldig evaluering av året, men jeg setter meg noen nye mål eller tanker om hvordan det SKAL bli, hva jeg har lyst til framover osv. SÅ kanskje jeg litt uten å vite det evaluerer litt det som har gått 🙂 Men stort sett har jeg ikke noen store mål, mest bare kose meg med de små tingene, slik jeg pleier å gjøre 🙂 Det funker for meg 🙂 God klem <3

    3. Romjula er jo gjerne tida for refleksjon og ettertanke. Et nytt år står for døra, og vi føler kanskje at vi skal starte med blanke ark.
      De samme mønstrene gjentar seg imidlertid til vi har bearbeidet dem.
      Jeg har jo erkjent for meg sjøl at jeg ønsker å finne en kjæreste igjen. Det er snart fem år siden jeg har vært i et forhold, så jeg har definitivt ikke hoppet fra det ene til det andre. Jeg er også veldig klar på at dette skal få lov til å ta tid. Jeg trenger å ile langsomt også, og la beslutningen modnes
      Når en er sjuk, så leter en kanskje etter en som kan være en støtte og trygghet, men det er ikke noe godt utgangspunkt! (Jeg var nok der sist jeg var i et forhold!) Jeg har lurt på om vi ubevisst “skaper” sjukdom for å slippe kravene fra omverdenen fordi vi en gang har strekt oss alt for langt? Så setter kroppen i gang den misforståtte alarmberedskapen så fort vi kommer i en kravsituasjon som minner om noe vi har opplevd før!
      Du har så mye å bidra med og så mange flotte menneskelige kvaliteter, så jeg håper du snart finner nøkkelen til å gjenvinne helsa di! <3

    4. Jeg har nok aldri tatt noen slike evalueringer av året nei..og ikke har jeg nyttårsforsetter heller..livet blir til underveis..Så trasig å høre om kjærligehetslivet som ikke funker..Er nok best å senke forventningene, og vente på den rette..han dukker opp, før eller siden!! Når du minst venter det..Godt nytt år vennen!!

    5. Hei!
      Ja det er slik at en må reflektere litt.
      Det gjør jeg også, men bare litt. Jeg føler jeg reflekterer gjennom hele året. Har lært meg det……..at jeg tenker hva som er godt og ikke særlig godt for meg……..når situasjoner oppstår. Prøver finne ut av ting der og da og velge veien videre.
      En dag av gangen så langt det lar seg gjøre <3
      Jeg håper du lykkes med kjærlighet og helse. Alt til sin tid <3

    6. Jeg synes du har noen fine refleksjoner, og det å se det positive i det meste er viktig. Man har alltid noe å glede seg over eller til. Håper de finner ut av hva som feiler deg og at du får god behandling. <3 Når det gjelder kjærligheten er det når man leter minst at man finner den, - det er min erfaring.:-) Ta vare på deg selv og kos deg i romjula! <3

    7. annebe: Tusen takk 🙂 Ja, den rette balansen er viktig å ha. Og nå føler jeg at jeg på en måte mestrer det. Stort sett i alle fall 🙂
      Håper du hadde en fin nyttårsfeiring 🙂 Klem <3

    8. frodith: Ja, viktig å kose seg med de små tingene. Det gjør jeg også. Jeg legger ikke noen veldig planer. Men har bestemt meg for å være litt snillere mot meg selv. Har jo forsøkt det i flere år, men ikke alltid jeg lykkes så godt. Har en tendens til å se litt ned på meg selv. Utenom det, så ser jeg frem til bedre helse, om det kanskje kan skje i år. Men tar en dag om gangen.
      Håper nyttårsfeiringen var fin 🙂 God klem <3

    9. karidansen: Tusen takk for det kjære du <3 Og tusen takk for den fine telefonsamtalen vi hadde. Det er alltid godt å prate litt. Man får et litt annet blikk på tingene da 🙂 Ofte 🙂

      Etter å ha lest dette du skriver, om at når en er sjuk, leter en kanskje etter en som kan være en støtte og trygghet. Men jeg har kommet frem til at det er ikke det jeg leter etter. Jeg tror jeg er så redd for å møte en egentlig, som kanskje vil ta avstand fra meg, pga at jeg ikke er frisk. Fordi han ikke vil takle det. Det var det som skjedde forrige gang jeg var i forhold. Han taklet ikke at jeg var syk. Og så er jeg så redd for at det skal gjentas, at jeg egentlig skyver dem bort før de når å like meg ordentlig. Dem jeg selv liker best.
      Det er ikke en bra ting.
      Jeg har besluttet at dette året, skal jeg være snillere med meg selv. Skal i alle fall forsøke 🙂

      Håper din start på året har vært fin 🙂
      God klem til deg <3

    10. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg pleier egentlig ikke å evaluere så veldig jeg heller. Men siden jeg har vært alene mesteparten av tiden i det siste, så kom en evaluering helt automatisk 🙂 Jeg har hatt god tid til å tenke litt 🙂

      Håper din start på det nye året har vært fin 🙂 Godt Nyttår <3

    11. Etdiktomdagen: Ja, egentlig greiest det, å ta en dag om gangen. Og det har jeg nok egentlig vennet meg til å gjøre selv også. For jeg ser jo hvor fort ting kan snu. Og å planlegge noe er vanskelig.

      Håper du har fått en fin start på det nye året <3
      God klem <3

    12. Hanne Beate: Tusen takk <3
      Ja, det er sant som du sier, man har alltid noe å glede seg over, eller til 🙂 Heldigvis for det. For ellers kunne det vært rimelig mørkt, dette livet. Men jeg evner heldigvis å se noe godt i det meste 🙂 Nå har jeg ny lege, og han ser meg, og griper tak i de tingene jeg kommer med. Og det er en ny erfaring for meg. Noe som gjør at jeg ser enda mer lyst og optimistisk på livet 🙂
      Tja, akkurat det med kjærligheten har jeg nok ikke den helt store troen på. Jeg hadde 2 år hvor jeg overhodet ikke så etter, eller lette etter den. Og så et påfølgende år hvor jeg møtte en jeg likte godt, og som jeg da datet. Uten resultat 😉 Så nei...tror nok mer på det som er skjebnebestemt da egentlig.

      Jeg har hatt en fin romjul. Og en fin nyttårsfeiring. Håper din start på det nye året har vært bra 🙂

      God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg