VÅREN ER IKKE LANGT UNNA

Nå når jeg er ute og går tur, ser jeg at det spirer rundt omkring. Det er sånt et herlig syn, og gir håp om bedre tider og en ny start.

For meg har vinteren vært lang og mørk, og jeg har virkelig slitt for å komme meg igjennom det hele.

I helgen som var, var jeg ute i hagen en liten tur 🙂 Jeg har en tradisjon om å beskjære epletreet. Og det er begynnelsen på de beste to årstidene for meg ♥


Under epletreet står disse vakre hvite, og vitner om at våren er i anmarsj ♥


“Bevæpnet” med grensaks og sag, var jeg nå klar for å begynne å “frisere” epletreet.


Alle grenene som stikker til værs, pluss et par tykkere grener, skulle fjernes. Det er ikke en enkel jobb for lille meg. Men jeg gjør den hvert år på denne tiden, og synes det er en fantastisk følelse etterpå når jobben er gjort 😀


Dette var den tyngste delen av jobben. Å kutte litt tykkere grener som grensaksen ikke var bygget for. Jeg slet godt med dette.


Men jobben må gjøres. Det er for å gi nok lys til fruktene. Og for at ikke treet skal bli alt for stort og uhåndterlig.


Resultatet ble et ryddig og velstelt epletre, som nå er klart for vår, blomstring og til slutt en frodig høst 🙂
Under treet var det nå en del grener som måtte ryddes bort. Og når det var gjort, kunne jeg endelig sette meg ned og kjenne på følelsen av å være sliten på en god måte, for en gangs skyld 😉

 

Liker du å jobbe i hagen?

 

 

#epletre #epler #beskjæring #våronn #vårstell #vårfornemmelse

 

20 kommentarer
    1. Litt tidligere vår hos deg ser jeg… er fint når det dukker opp blomster :)) Kan være koselig å pusle litt i hagen, men ikke ofte jeg gjør det.. men det kan være litt avslapping i det om en ikke har for mye en skulle gjort på en gang… Klem <3

    2. annebe: Ja, vi har nok et litt mildere klima her hos oss langs kysten. Hele vinteren har vært ganske mild. Men i dag har det vært ganske kaldt, til tross for strålende sol 🙂

      Det er kun om våren jeg er ivrig i hagen. Rydde og gjøre klar til sommeren. Jeg håper å ha mer energi denne sommeren, enn den forrige.
      Som du sier, har man ikke for mye som må gjøres, er det jo koselig 🙂

      Klem <3

    3. Jeg hr jo ikke noe hage, men jeg gleder meg til å se det våres i andre hager 🙂 Herlige bilder av det som er på vei dette 🙂 Klem <3

    4. frodith: Tusen takk 🙂
      Ja, det er utrolig kjekt å kikke inn i hagene til folk, og se alt det vakre som spirer og gror 🙂 En herlig tid <3 Uten hage, slipper man jo ganske mye arbeid også. Og kjekt da å kunne glede seg over alt som er rundt, andre steder. I parker og sånt. Akkurat sånt liker jeg veldig godt selv 🙂
      Klem <3

    5. Jeg er ikke så glad i å jobbe i hagen, og har heller ikke så mye annet enn grass og blomster i krukker der! Beundrer dere som er gartnere – det ser så moro ut! Klemmer 🙂

    6. Ja det er noe som bare må gjøres..her i huset tar vi motorsaga..hihih..for alt er så stort..er ikke passet på og beskjært..så er nok lurt dette! Lykke til med eplene!

    7. Margrethe: Jeg er nok litt mer som deg 😉 Jeg er heller ikke så glad i å jobbe i hagen. Kun om våren synes jeg det er gøy, etter å ha hatt en lang og tung vinter 🙂
      Men jeg synes jo det er kjekt å forsøke noe nytt, og det er jo greit å ha et lite mål.
      Det kjekkeste jeg gjør i hagen, er å klippe plenen 🙂 Det tar jeg som trim 🙂
      Klemmer 🙂

    8. fruensvilje: Nå vet jeg ikke hvor små trærne dine er, men det fine med epletrær, er at de kan formes omtrent som man ønsker selv. De kan brukes til hekk, osv. Veldig genialt. Tenk å ha en eplehekk? 😀 For min del, så klipper jeg bort det som vokser rett til værs, for det stjeler lys fra det som skal bli til gode epler etterhvert. Disse grenene bærer ikke frukt, i alle fall ikke så lenge det er nye grener. Og sånne grener vokser rett opp hvert år. Men du må også tenke over hvor høye du vil ha trærne så klart. Et lite tips er jo å ikke ha dem så høye at du ikke når opp til eplene 😉
      Lykke til <3

    9. Etdiktomdagen: Plommer er jo bare såååå godt <3 Heldige du 😀 Jeg har også lurt på om jeg skulle få meg et plommetre. Og jeg tenker på det fortsatt 🙂 Men det blir nok ikke i år.

      Ja, vi satser på at det blir både plommer og epler til høsten <3

    10. dvergpinschere i mitt hjerte: Wow….motorsaga ja 😀 Jeg har jo ikke det, så best at jeg fortsetter med min årlige tradisjon, å klippe det som skal bort 😀

    11. Det er en nydelig tid vi går i møte. Selv om snøen kom på snarvisitt her i dag så kjenner jeg på vårfølelsen likevel. Mye pga. lyset.
      Og når du har beskjært epletreet, må jo den bare komme….:)

    12. fruensvilje: Ja, akkurat det med hjorten skjønner jeg veldig godt. Det problemet har ikke jeg. En gang har jeg sett et lignende dyr i nærheten her, men det var noen gater lenger oppe. Men har ikke sett spor etter, i min egen hage.
      Men ja, lurt å bøye ned grener og stresse treet litt 🙂

    13. maiken: Ja, den tiden vi går mot nå, er beste tiden på året 😀 Gleder meg masse <3
      Snøen var på snarvisitt her også i dag. Men fikk aldri lagt seg skikkelig, og har nå regnet bort igjen 😉 Men som du sier, lyset....det gir den gode følelsen av at våren er på vei 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg