EN TUR PÅ STRANDA

I går i kveldinga var været så fint, at jeg fikk lyst på en liten tur på stranda.

Solen hadde vært på hele dagen, og vinden hadde tatt pause. Jeg bestemte meg for å dra dit, og gå litt tur, og kanskje få med meg en fin solnedgang.

Jeg valgte Regestranden.
For en gangs skyld fant jeg ut at jeg skulle ta med det store kameraet. Derav strandvalget.

Jeg lar bildene tale for seg, med litt tekst under noen av dem 🙂


Regestranden ligger sånn omtrent mellom Solastranden og Ølbergstranden. Dette bildet viser retning Solastranden.


Dette bildet viser den andre veien, retning Ølbergstranden. Her ser vi at solen er på vei ned.


Der sanddynene tar slutt, og man kommer ned på selve stranden, er en vegg med gressbundet sand. Noen hadde her moret seg med å forme et ansikt i sandveggen.


Jeg valgte å gå i retning Ølberg. Men kun holde meg på Rege 🙂 For på Regestranda er det etterlevninger fra krigens dager. Og det er ikke sånn at jeg kjenner historien til disse bunkersene, men det er jo interessant å kikke litt uansett 🙂 Og ikke minst å fotografere litt.


Om dette er en betongkloss fra krigens dager vet jeg ikke. Men noen har i alle fall “pyntet” den litt. Og jeg synes det er litt artig med litt nostalgi 🙂


 


“Pynten” på disse etterlevningene fra krigen er jo så som så. Men et hjerte, om det er aldri så revnet, er jo litt symbolsk i alle fall 🙂


Solen er på vei ned. Men et skyete og disig lag gjør at effekten med alle fargene uteblir.


Jeg besluttet å gå ut til bygningene som ligger helt på tuppen.


Det var fint å gå her. Litt variert strandbilde.


Mange fotspor i sanden, både fra folk og dyr.


Her var det en del sjøplanter skyldt opp på stranden. Det knaste under føttene da jeg gikk der 🙂


Taket på det hvite bygget var dekket med Sandnespanner. Jeg husker for noen år siden, at de var veldig ettertraktede, spesielt blant hobbyentusiaster. Blant annet til å male og dekorere på. Jeg skaffet meg noen sånne selv, og både malte og laget tørkede blomsterdekorasjoner på 🙂 De er gamle og nostalgiske.


Bygget ved siden av det hvite, er i alle fall en etterlevning fra krigen. Noen hadde til og med “pyntet” med nazi symbolet. Garantert i nyere tid 😉


Inni er det noe som minner veldig om skyteskår, uten at jeg skal påberope meg å kjenne til den typen arkitektur. Men jeg så for meg at hullene i vinduskarmen var til å plassere skytevåpen i.


Jeg tenker meg at dette må ha vært en stusselig plass å være på “jobb” i vinterkulden. Men sånn er det jo i krig. Da er det ikke mye komfort å hente.


Nede i strandkanten var det et mer maritimt preg. Og tydelig at det er/har vært en båtplass i tiden etter krigen mest sannsynlig.

Det var utrolig kjekt å ha med det store kameraet på tur igjen 😀 Så det må jeg gjøre igjen snart.

I dag regner og blåser det. Så ikke turvær med kamera i dag. Det får vente til en annen dag 😀

Avslutter med et par selfier 😉

 

Ha en god helg ♥

 

 

 

#turvær #strandtur #historie #krig #2.verdenskrig #bunkers #solnedgang #sandstrand #jæren 

 

 

14 kommentarer
    1. Fantastiske bilder Eva, jeg likte mange av disse skikkelig godt 🙂 Moro å gå å ta bilder, det skal være visst. Veldig kos at du er mer å se på bloggen igjen også 🙂 klemmer <3

    2. frodith: Tusen takk, så kjekt å høre 😀
      Kjekt å ta litt bilder. Lenge siden jeg har brukt det store kameraet. Og det er helsen sin skyld. Men kjekt er det når det først skjer 😀
      Og er på bloggen er det også kjekt å være. Litt i rykk og napp for min del, men jeg henger med så godt det lar seg gjøre. Og veldig kjekt å følge med på deg og alle mine gode bloggvenner <3
      Klemmer <3

    3. Så mange flotte bilder! likte veldig godt det med båtplasskroken! Nyyydelig!! men alle var flott altså! Så gøy med et sånt sted med gamle ruiner og mye flotte motiver..ja du må helt klart ta med kameraet mer! Ha en god kveld!

    4. Så utrolig fantastiske bilder og for et flott vær! 😀 Herlig! Og jeg elsker historie, og selv om du kanskje ikke kjenner så godt til historien, så får man liksom et innblikk i den likevel med disse bildene 😀 Herlig!
      Håper du får en flott søndag <3

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk 🙂 Ja, det er mange motiver på et sånt sted 🙂 Og jeg finner stadig noe nytt når jeg går dit og kikker 🙂 Så ja, kameraet må nok bli mer prioritert fremover 😀

    6. Elevele: Tusen takk 🙂 Ja, jeg er også veldig glad i historie, og kan godt få kjennskap til historien, men er utstyrt med veldig dårlig hukommelse, så det er ikke alltid at historien fester seg så godt 😉 Men bilder, det er alltid fint å se på 🙂

      Jeg hadde en fin søndag, og nå er favorittdagen min her, mandagen 🙂 Ha en fin mandag 🙂

    7. fruensvilje: Bare kjekt å utføre en liten bildeomvisning 🙂 Jæren er vakkert <3 Jeg har planer om å formidle flere jærske motiv utover våren og sommeren 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg