GAUGAMÅL FRA BYAS

Jeg har en skikkelig daffedag i dag. Kroppen har smerter, og vil overhodet ikke lystre, og det kan rett og slett resultere i knall og fall. For jeg blir litt uoppmerksom, og så har jeg en fot som er i enda dårligere form enn resten av kroppen. Så det skulle ikke mer til enn en tur til postkassen i dag, så var knall og fall et faktum.

Nå er det ikke sånn at jeg faller veldig ofte eller noe sånt. Men når flere ting i kombinasjon fungerer dårlig, kan jeg fort se ut som en klovn på glatt føre 😛

Det har jo ikke hindret mitt gode humør da. Men derimot har det gitt meg litt mer tid her på bloggen. Og jeg har allerede fått lest og kommentert flere blogger, og det var veldig kjekt. Det har vært et savn. Men oftest har jo energien vært for dårlig, eller jeg har funnet andre ting jeg har måttet gjøre med den lille energien jeg har hatt.

I dag har jeg valgt å bruke tid på nett. Og kom da over dette innlegget fra byas.no. Jeg har klippet og limt litt, men vil du se hele artikkelen, finner du det HER! Der finner du også linker til flere artikler 🙂

Det handler om ord og uttrykk fra Sandnes. Og siden jeg er Sandnesgauk, så syntes jeg det var artig å lese. Og jeg kan godt forstå om ordene våre virker uforståelige for andre utenforstående 😉

Jeg er selv litt avrundet i språket mitt, og har enkelte innslag av bokmål, siden jeg snakket bokmål som barn, da vi bodde i Troms. Men de fleste som ikke kjenner dialektene inn og ut, vil ikke høre mine ord som annet enn Sandnesdialekt 🙂

Nedenfor finner du mitt klipp og lim fra byas.no.

 

GAUGAMÅL: Har du flere? Del dem gjerne med oss i kommentarfeltet under! :)
GAUGAMÅL: Av: Tommy Ellingsen

Ellen Egeland Ellen Egeland

11. mars 2017 kl. 16.04

Ord og uttrykk du bare hører i Sandnes

Alt det tåssjna di seie i Sandnes

Ringte du på døra til naboungen og spurte ?hålle du?? Starter du setningene med ?åmm du ?? eller synes du tran smaker ?biringt?? Gratulerer, du er fra Sandnes!

Sandnesdialekten (eller gaugamål for de lokale) ligger en plass mellom Stavanger- og Jærdialekten og bærer på mange måter spor av begge to. Men som alle store byer (og kommuner) med respekt for seg selv har også Sandnes i årenes løp utviklet egne ord og uttrykk som i varierende grad er forståelige for de rett over kommunegrensen.

Vi har samlet noen av de beste ordene og uttrykkene du bare hører i Sandnes, med forbehold om at enkelte ord kan ha krysset over kommunegrensene i årenes løp 🙂

Vi minner om at ordene fra denne listen er plukket ut på grunn av plassen de har i dagligtalen i Sandnes og vi åpner for at ikke alle trenger å være enige.

tteme – Ved siden av

Baddla– Tobakkpakke

Biringe – Dårlig, ekkel (smak)

Bissletud/besetud – Sladrehank

Bodda – Bunke

Hålle du – Vil du være med å leke/finne på noe?

Ittepå – etterpå

Kaffor/keffor/kiffor/koffer – Hvorfor

Liga hållen – samma det, å ikke bry seg

Tetogen – adoptert, tatt til seg

Tikken – Lek, ?sisten?

Tråsskål – dørstokk

Tåssjen – dum, tullete

Vannari – La gå, ikke bry seg

Åmm du vil? – Om du vil, vil du hjelpe meg?

Denne artikkelen er publisert tidligere på Byas.no, men er hentet fram igjen til glede for nye lesere.

 

 

 

#dialekt #sandnes #gaugamål #sandnesgauk #sandnesidalekt #språk #ordoguttrykk #uttrykk #ord

8 kommentarer
    1. Ja her var det masse jeg ikke hadde skjønt bære av..hihih..så synd du er dårlig..men som du sier..da får du gjort noe annet da…så noe positivt i det også da..hihih..god bedring!

    2. Gøy med lokale ord og uttrykk da. Det var noen få jeg greide…:)
      Ikke ut og gå om du risikerer å brekke beina, så lurt å holde seg innendørs da….

    3. Artig med dialekt! Mange ord jeg ikke kjente, mens andre var forståelige. Jeg har en sånn dialektbok fra der jeg vokste opp. Utrolig artig å lese i den, men det er mange ord jeg aldri har brukt også. Ha en fin dag! 🙂

    4. maiken: Hehe…ja, det er litt artig med sånne ord. De fleste av disse har jeg vel ikke brukt så mye selv, men har jo venner og bekjente som bruker dem 🙂
      Nei, best å holde seg i ro når man ikke er i form 🙂 Er bedre i dag 🙂

    5. natheless: Ja, det er artig med dialekter. Og litt merkelig hvor store forskjeller det kan være også, innenfor samme land. Litt fascinerende 🙂
      Hørtes gøy ut med en dialektbok. Tror det finnes en sånn her fra distriktet også. En som min bror sitt forlag har gitt ut. Kanskje jeg må høre med ham 😉

    6. Noen dager trenger man bare en sofa og tid på nett. Håper det hjelper litt å slappe av!
      Og artige uttrykk. 🙂 Eneste som er likt Bergen er “tikken” 😉 Ellers var det bare “fremmedord” 😉
      Klem

    7. BareMonica: Ja, slappe av er eneste løsningen i enkelte tilfeller. Jeg klarte å dra meg ut på tur i dag da, for solen lokket 😉 Men sånn ellers er ikke kroppen i godlune for tiden.

      Ja, jeg føler nok at “tikken” passer inn i flere dialekter. Men måtte selv lese godt for å oppfatte ordene fra min egen dialekt 😉

      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg