TOMATPROSJEKTET FORTSETTER

I går var en fantastisk nydelig, solrik dag her hos oss. Og så var jeg for sliten til å gå tur.
Men jeg fant ut at jeg skulle finne noen ting jeg kunne gjøre utendørs, for å få litt frisk luft i det minste 🙂

Og som sagt, så gjort 😀

Jeg har jo tidligere lagt to tomatskiver i litt jord, og disse har jo begynt å spire. Den ene tomatskiven priklet jeg da det var kommet to blader godt ut på spirene. Og så fikk jeg et råd fra fruensvilje, om at jeg burde vente med å prikle til det var kommet et sett med blader til. Så derfor ventet jeg med priklingen på tomatskive nr.2 til neste bladsett var kommet godt på plass. Fruensvilje er en dame som har greie på ting, og det er kjekt med gode råd, når jeg gjør ting jeg ikke kan 😉

I går var været så fint, at jeg pakket jord og potter og det hele ut på terrassen, og satte meg godt i solen for å utføre priklingen.

Jeg koste meg med dette. Fylte potter med jord, laget plass til planten, og satte den helt ned til første bladsett. Så pakket jeg jorden godt rundt, og knep av de to nederste bladene. Det skal kanskje gi en kraftigere plante da. Dette gjorde jeg jo ikke med de første jeg priklet for en stund siden.

Dette er de første jeg priklet, av den første tomatskiven. Det ble 7 planter. Jeg valgte å ta vare på alle. De har allerede vokst en del. Jeg har mine i baderomsvinduet, for der er det litt kjølig, uten å være direkte iskaldt. Litt trekkfullt det vinduet der.

Dette er de jeg priklet i går. Det ble 8 planter til sammen. Jeg valgte å ta vare på alle dem også. De ser litt mindre ut, men det er jo fordi jeg har plantet de lenger ned i jorden, og knepet av de første to bladene.

Denne planten er fra første prikleomgang. Frisk og fin grønnfarge på sånne små planter synes jeg ♥

Da jeg var ferdig med priklingen, satte jeg plantene litt i solveggen, og bestemte meg for å sette meg selv der også 😀

Solen varmet godt, og jeg satt ikke her lenge med denne påkledningen, før jeg var nødt til å kle av meg litt. Endte med å sitte såpass avkledd at det nesten kunne blitt til sjenanse for noen. Men neida, slapp helt av…jeg var fortsatt anstendig påkledd. Fikk litt sol på magen i alle fall. Men kan forsikre at om noen hadde våget seg å kikke inn, burde de ha solbriller på, for ikke å risikere å bli blendet av kombinasjonen sol reflektert fra melkehvit hud 😉

Mens jeg satt og solte meg, hørte jeg en lyd fra terrassevinduet. Og jeg måtte gå og finne ut hva det var. Det viste seg å være denne lille sommerfuglen, som flakset og bakset og ikke kom noen vei, selv om redningen ikke var mange centimetrene borte 😉

Jeg fikk knipset noen bilder, og etter litt fant den til slutt veien, og fløy glad og lett avsted 😀

Da jeg var ferdig å sole meg, plasserte jeg tomatplantene tilbake i baderomsvinduet. Som du kan se er det ikke noe stort vindu, så det gikk akkurat 😀 Gleder meg til å se fortsettelsen av dette prosjektet. Spennende å se om jeg vil klare å drive frem noen tomater etterhvert 😀

 

Liker du å så og dyrke frem dine egne planter?
Har du greie på tomatplanter? (Jeg tar gjerne imot tips og råd) 🙂

 

 

#tomatplanter #planter #dyrking #solveggen #sommerfugl #vårglede 

20 kommentarer
    1. Spennende 🙂 jeg satser på poteter i år. Har kjøpt to potet-potter og skal sette mine egne poteter. Men tipper jeg venter til det blir litt varmere i været. Alltid gøy med ting som gror 🙂

    2. ja jeg lærer bort og gjør feil sev ) jeg satt og tittet på mine,trodde jeg hadde pottet om paprikaplantene,så ser jeg i dag att det er tomatene som er omplantet ,og jeg plantet dem ikke dypt som jeg sa til deg,men jeg skal potte dem om ennå en gang og da forsvinner hele stilken hi hi ,nå er paprikaen også klar for ompotting,det er superspennende )
      Du fikk en kjempedeilig dag,her regner det så det ble innevær og brødbaking da )

    3. Så flott! og så lurt! Når kroppen ikke klarer så mye..så er det om å gjøre å finne NOE den kan gjøre…så dette må ha vært flott..og du samlet inn litt D-vit.samtidig..Så gøy med tomatplantene..spennende å følge dem da…så hold oss oppdatert..Jeg har ikke grønne fingre..så jeg skal ikke komme men noen tips..hihih. ha en god kveld og helg!

    4. Eg og har eit tomatprosjekt. Det går ut på å lære å like seg tomat :p haha..
      Men veldig spennende prosjekt du driver på med! Ha ei nydelig helg 🙂

    5. Så spennende med tomatplanter da! Det er så gøy å se at det spirer og gror. Og spennende å se om det kommer noen deilige tomater! 😉
      Herlig vær du har! 😉 Litt misunnelig…
      <3 God klem

    6. Laila MA: Åh, høres kjekt ut med poteter. Jeg husker vi hadde en liten potetåker i hagen en periode da jeg var liten 😀
      Veldig kjekt med det man kan dyrke selv. Det smaker ekstra godt da 😀

    7. fruensvilje: Ja, jeg synes det er bra at man kan dele erfaringer 🙂 Og alle kan gjøre feil, selv om man har gjort den samme tingen mange ganger før.
      Spennende med paprika. Jeg hadde lyst å så det også, men det får bli til neste år 🙂 Blir nok gode både tomater og paprika 😀

      I dag regner det her også, og jeg skal til Haugesund i 80 års dag 🙂

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det var en fantastisk vårdag 🙂
      Skal så klart komme med en oppdatering iblant 🙂
      En fin dag til deg 🙂

    9. Ida: Hehe….lære seg å like tomat ja….Sikkert ikke så lett. Jeg har forsøkt å lære meg å like oliven, men har ikke lykkes enda 😉
      Jeg har visst elsket tomat helt siden jeg var bitte liten 🙂
      God helg til deg også 😀

    10. Søtmonsen ): Ja, når dagene er så fine, så må man benytte anledningen å komme seg ut litt 🙂 Nyte det man kan få 🙂

    11. Nora Piscopo: Ja, det er godt med noen veldig flotte dager iblant alle gråværsdager 🙂
      Ønsker deg også en fin helg 🙂

    12. EtVennligPuff: Ja, veldig kjekt å se at det spirer og gror 😀
      Været er jo skiftende, den ene dagen flott, neste grått. Så her må hver en fine dag benyttes 😀

      God klem tilbake <3

    13. Så fine planter! Jeg dyrker også tomater, – de smaker så mye bedre enn de man får i butikken. Når de blir større må du binde de opp, og så må du fjerne sideskuddene (bortsett fra på busktomater). Hvis du ikke fjerner de bruker planten så mye kraft på bare å produsere blader at det tar for lang tid før den begynner å produsere tomater. Gleder meg til å følge fortsettelsen! :o)

    14. Hanne Beate: Ja, tomater er kjekt å forsøke seg på. Jeg har forsøkt før. Forrige gang gikk det ikke. Men første gang var det en stor suksess 🙂 Utrolig godt med hjemmedyrket 🙂
      Tusen takk for rådene. Det er vel det med sideskuddene jeg ikke helt får taket på tror jeg, så får forsøke å gjøre en skikkelig jobb denne gangen 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg