EM-TUREN – ET MINNE FOR LIVET

Endelig har jeg landet, og kommet inn i hverdagsrutiner igjen. Det tok litt tid. Alt tar tid, for tiden.

Påsken, den var minneverdig. En påske jeg aldri kommer til å glemme. En påske helt utenom standarden. En påske helt ulik alle de andre påskene jeg har hatt.

For denne påsken var jeg i Kroatia.
Litt utenfor sesong.
Med fint vær for det meste, og mye bedre temperaturer enn her hjemme.

Det alene gjorde at batteriene mine fikk en god boost, og energinivået var til å holde ut litt lenger de dagene vi var der. Det er rart hva litt sol og varme kan gjøre med en evig sliten kropp.

Jeg reiste jo ikke alene da. Jeg reiste med en hel delegasjon mennesker som skulle delta i EM i drill, og noen som var supportere/stolte foreldre.

Jeg hører inn under kategorien supporter/stolt forelder ♥

For min datter skulle delta i EM, sammen med en haug andre jenter i kategorien pompons.


Her på Kastrup flyhavn, mens vi venter på flyet som skal bringe oss til Zagreb. Amalie og en av lagvenninnene i bakgrunnen 🙂 De reiste i sine røde landslagsjakker.
 

Vi var sjekket inn på et hotell, sammen med alle de andre norske deltakerene og deres supportere. På hotellet bodde også deltakerne fra England, Belgia og Frankrike. Mulig også noen andre land. Men jeg registrerte i alle fall disse. Hotellet var digert. 4 stjerners. Og vi fikk stor frokostbuffet og middagsbuffet hver dag i løpet av oppholdet.

Tenk deg når du kommer tilbake fra opplevelser i EM hallen, og skal gå i buffeten, samtidig som hundrevis av tenåringer fra forskjellige land. Det er en hektisk og støyende erfaring. Men kjekt også 🙂

Nå var ikke vi i hallen hele tiden. Amalie skulle ikke på gulvet før kvelden påskeaften. Men hun skulle jo trene hver dag fordet, og det foregikk utenfor hallen som oftest.

Vi ankom onsdagen før Skjærtorsdag.
Og ble kjørt rett til arenaen for å overvære åpningsseremonien. Og alle deltakerene skulle jo så klart være med i den.

Det var en meget stolt mamma som satt og så sin datter entre arenaen sammen med hele det norske landslaget for de forskjellige kategoriene. For ikke å snakke om hvor mange deltakere Norge stilte med, i forhold til enkelte av de andre landene.


Her er alle landene oppstilt på gulvet etter en fin og stemningsfull innmarsj.
Norge står langt borte, bortenfor dem i hvitt. Norge sine landslagsdrakter er i de norske fargene så klart. Røde jakker, blå bukser, og hvite sko.

Åpningsseremonien varte en stund, med presentasjoner av både landene og hedring av forskjellige personer som hadde med drill å gjøre 🙂
Da Norge ble presentert, foregikk dette på en videoskjerm med bilder av Norge og norsk natur, akkompagnert av Fairytale med Alexander Rybak.

Det var også litt underholdning i form av dansende kroatiske ungdommer. Og det hele kuliminerte i at de dro med seg alle deltakerne på gulvet, dansende 🙂


Og her er dansen ferdig, og våre norske har flyttet seg til rett foran den norske tribunen 🙂

Amalie rapporterte etterpå at opplevelsen var kjekk på gulvet. Helt spesielt å få være med på noe sånt.


Den norske tribunen var den mest forseggjort dekorerte synes jeg. Bildet her er tatt før de fleste begynte å strømme på. Flagg og ballonger i de norske fargene prydet tribunen. Og vi nordmenn hadde også flagg med, og flere hadde diverse lydtilbehør med, som tuter og bjeller. Den norske delegasjonen var blant dem som hørtes igjen i salen. Vi er jo veldig stolte av våre ungdommer, og heier dem frem etter beste evne.


Silje og Amalie er klare for å gjøre sitt beste for Norge 😀
 


Arenaen heter Zatika Sport Centre, og rommet en god del mennesker.


Siden jentene i vår tropp ikke skulle på gulvet før på Påskeaften, fikk de også anledning til å sitte blant publikum, og se andre kategorier.


Vi unnet oss også pauser utenfor, hvor det var satt opp telt som solgte noe godt å bite i av både salt og søtt 🙂


Litt trening må også til, spesielt når man skal delta i EM.

Utenom å være på arenaen, hadde vi også tid til å være turister. Men det skal jeg vise litt mer bilder av i et annet innlegg.


I hotellresepsjonen, hvor vi hadde infotavle og gode møbler å sitte i mens vi ventet på buss eller taxi.


Kvelden før kvelden, hadde laget trening på en av hotellets terrasser. Og selvsagt måtte vi ha en photoshoot i solnedgang 😀
Fine jenter, som er spente og gleder seg til å få vise hva de kan 😀

Og så kom endelig Påskeaften. Dagen vår.
På ettermiddagen dro vi til byen og spiste en stor felleslunsj, hele laget, og noen av oss foreldre. Det var en del mennesker på samme sted. Og de var nok litt småstresset, servitørene, selv om alt var forhåndsbestilt.
God mat var det i alle fall, selv om dette var en dag jeg hverken var i form eller hadde matlyst.

Vel fremme i arenaen, sørget jeg for å stille meg opp sånn at jeg kunne filme hele opptredenen til jentene våre. For det hadde Amalie bestilt.
Og som sagt, så gjort.
Og her kan du som leser, få lov til å se hele EM opptredenen, med norsk jubel og det hele 😀 Temaet er krasjedukker – Crash test dummies.

Etter opptredenen, var jeg nok ikke alene om å være rørt og jublende glad 🙂 Og jeg gledet meg til å se Amalie igjen, og få høre hennes egen reaksjon på det hun nettopp hadde vært med på 🙂


Her står hele gjengen på podiet, mens de venter på å få lest opp poengene.


Vel utenfor igjen, og mange klemmer senere, ble jentene oppstilt med banneret sitt, til en photoshoot igjen. De måtte gjennom noen av dem disse dagene 😉
De var fornøyde med innsatsen sin, og spekulasjonene gikk i om det ville bli pallplassering, eller om de ville havne akkurat utenfor. Poengene var gode, men det var et par av de andre landene sine poeng også.

Tilbake på hotellet denne kvelden ble det arrangert en quiz for pomponsgjengen. Helt uhøytidelig. Jeg var med på quizen jeg også, og sluttet meg til foreldregruppen. Vi vant ikke…men det var veldig kjekt likevel.

Dagen etter var avslutningsseremonien, og medaljeutdelingen. Og vi var meget spente på hvilken plassering det ville bli på pomponsjentene.


På ettermiddagen, før avslutningsseremonien, skulle hele det norske landslaget avbildes sammen. Det er litt av en gjeng, fra hele Norge 😀


Endelig var kvelden der, og sannhetens time. Den norske deltakerdelegasjonen har nok en gang hatt en fin innmarsj, og venter spent på at konferansieren skal prate seg ferdig, og begynne å lese opp vinnerne 🙂

Pompons ble lest opp ganske på slutten, men før det var det mange i andre kategorier som fikk fortjente medaljer.


Blant annet fikk norske Mathias Langseth Eliassen hele 3 gullmedaljer for sin innsats for Norge 🙂

Og endelig ble det tid for resultatene til pompons. Det som vi hadde ventet så spent på ♥


Og ingenting gleder et norsk hjerte mer, enn når vi kommer på pallen.
Det ble en utrolig glad EM bronse på pomponsteamet vårt ♥♥♥
De klarte å få bronse til Norge ♥
Vill jubel fra den norske supportergjengen 😀


Det var Nederland som fikk gull, og Frankrike fikk sølv. Og Norge tok en stolt bronse 😀


Og her er en strålende fornøyd Amalie med sin bronsemedalje ♥
Et veldig kjekt kaos på gulvet, av glade og fornøyde ungdommer, som har gjort sitt aller beste for sine respektive land 😀

For en utrolig kjekk opplevelse vi har hatt. Og så fantastisk kjekt å reise hjem med en EM-medalje i kofferten.

Dette er noe vi aldri vil komme til å glemme. Et minne for livet.

Jeg er en utrolig stolt og glad mamma til en EM-bronse-vinner ♥

 

 

#EM #europamesterskap #drill #twirling #croatia #porec #medalje #bronse #idrett #glede #norge #landslag

 

 


 

 

 

 

24 kommentarer
    1. Flott med en slik tur og opplevelse sammen med datteren din..og så gøy at de gjorde det så bra.. jeg har jo fått med meg litt på Fb også :)) Masse flotte og flinke unge jenter her .. og veldig søt den mammaen også.. mye likhet hos deg og datteren din syns jeg :)) Klem og kos deg her hjemme <3

    2. annebe: Tusen takk 🙂 Ja, vi ligner nok bittelitt på hverandre, jeg og hun 🙂 Og vi er veldig glade i hverandre 🙂
      Veldig greit med FB, hvor man kan få ta del i ting og tang etterhvert som de skjer. Veldig kjekk opplevelse dette, og like kjekt å dele den og gleden 🙂
      God klem til deg også, og ha en fin kveld <3

    3. Så gøy!! og gratulerer til jentene!! Sikkert en flott opplevelse ja..og en påske dere aldri glemmer…så fint du fikk være med..alltid gøy å få være med på sånne øyeblikk!! Flotte bilder! og kan forstå at det ble en litt slitsom tur også..

    4. Wow! Grautlerer masse, masse til Amalie (og resten av laget) med bronse! Ikke verst altså! Høres ut som dere har hatt en knalltur, og kan tenke meg at den reisen ikke blir glemt med det første 🙂
      Klem! <3

    5. Så flott at dere fikk oppleve dette! Helt sikkert en fantastisk stemning. Jeg tror jeg hadde vært så rørt når “mine” hadde opptrådt. Og gratulerer masse med medalje 😀

    6. Så utrolig gøy, og jeg kan virkelig tenke meg at det var litt av en opplevelse. 😉 Både for deg, og ikke minst din datter! Gratulerer med medalje, virkelig stas. Og flinke, det var de så absolutt!
      <3 Klem

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk 😀
      Ja, det var en slitsom tur, men absolutt verdt det 😀 Koste meg masse, og nøt sol og varme når jeg hadde anledning 😀 Dette her ville jeg ikke unnvært for noe i verden 😉

    8. BareMonica: Tusen hjertelig takk 😀 Ja, dette her var jammen ikke verst 🙂 Det har vært en opplevelse av de sjeldne, og helt uforglemmelig 🙂 Vi koste oss masse 😀

      Klem <3

    9. frodith: Fantastisk var det. Og de varmegradene skal jeg leve på en god stund 😀 Det hjelper godt til å bygge opp D-vitaminlageret, som er rimelig slunkent 😉 Og for en glede det gir, med litt sol. Helt fantastisk 😀

    10. fruensvilje: Tusen takk 🙂 Ja, både jentene og foreldrene er veldig stolte. Noe ingen hadde våget å håpe på, skjedde 😀 Kjempegøy 🙂

    11. Mona: Tusen takk 🙂 Ja, stemningen var virkelig noe helt for seg selv. Jubel og masse liv på tribunen, og spente utøvere på gulvet 😀
      Og den rørte følelsen når ens eget barn opptrer, den kjenner vi godt til, vi som har opplevd det, enten det handler om julespill, eller store konkurranser 😀

    12. EtVennligPuff: Tusen takk 🙂
      Ja, dette var virkelig gøy. Og utfallet mye bedre enn vi håpet på 🙂 Flinke jenter, målrettede. Og de har så absolutt jobbet hardt for dette 😀

      Klem <3

    13. Forstår godt at dette var en kjekk tur å være med på, selv om det sikkert er både støyende og mye folk nesten til enhver tid. og det å gå til duk og dekket bord er noe av det beste ved å reise bort. Da kan man få konsentrert seg om alt annet ….
      Flotte bilder, og virkelig lov å være stolt!

    14. Mariann Sæther Tokle: Ja, dette her er absolutt et minne for livet. Og kjekt å oppnå så mye spennende i så ung alder. Kan ikke unngå å være stolt da 😉

    15. maiken: Ja, det var mye folk, og det er slitsomt. Men som du sier, å gå til dekket bord er noe av det beste. For man trenger ikke bruke energi på å lage mat, rydde og vaske opp 🙂 Ferie er fint ja 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg