SANDVEDPARKEN – SANDNES’ GRØNNE LUNGE

Siste dagen i mai gikk jeg en tur på en mil.

Dette var en kombinasjon av tur, og å besøke mamma.
Og fra her hvor jeg bor, er det 5 kilometer å gå. En del av de kilometrene er gjennom bymiljø. Resten er gjennom en vakker park som heter Sandvedparken.

Jeg har vært så dårlig hele uken. Helt utenfor på mange måter. Slapp og trøtt. Vondter både her og der. Og følte meg rett og slett litt pjuskete. Og alt dette går utover andre ting også. Blant annet synet, og oppfattelsen (reaksjonsevnen). Så jeg valgte denne uken å la bilen stå.

Jeg hadde så lyst å besøke mamma ♥ Og da fant jeg ut at jeg skulle våge meg på å gå dit. Og hvis jeg ble for sliten til å klare turen hjem igjen, så kunne jeg alltids ringe noen, og bli hentet.

Men jeg bet tennene sammen, og klarte turen hjem igjen også. Men ikke uten konsekvenser, så klart.

Sandvedparken er vakker. Byens grønne lunge. Med en elv/kanal som går langs hele parken, fra Stokkelandsvannet på Ganddal, og renner ut i Gandsfjorden i Sandnes sentrum. Elven heter Storåna. Det er mye vakkert i parken. Beplantning av mange slag. Men jeg har her fotografert det som var langs veien jeg gikk 🙂


På vei hjemmefra ned mot sentrum står denne hilsenen fra Sandnes Kommune 🙂
Dette bildet er forøvrig det nærmeste jeg kommer en selfie denne gangen, da det går å se tuppen på skoene mine 😉


Det var en regntung dag å gå tur, men fargene blir så sterke og klare i sånt vær 🙂


På naturen i parken kan vi se at den ikke akkurat er ny. Den ble anlagt tidlig på 1900-tallet av Sandved Hagebruksskole. Og Sandnes Kommune leide parken fra 1932, og ble senere eier.


Det er også av nyere dato laget til en trimpark i parken 🙂 Der kan man boltre seg i utendørs treningsapparater, uten å betale dyre kontingenter 😉


Denne her lille familien bor i parken, og hadde seg en aldri så liten siesta da jeg gikk forbi. De brydde seg ikke om at jeg knipset ivrig fra flere vinkler 😉


Det ligger eiendommer ved parken, og denne her lille broen går over til en av eiendommene.


Spredt rundt i parken står enorme Rhododendronbusker, som nå er i full fargesprakende flor 🙂 Utrolig vakkert. Og selv er jeg fascinert av selve blomsterknoppen 😀

Egentlig går jeg alt for lite i Sandvedparken. Men det var en god tur å gå for å besøke moren min. Så det skal jeg gjøre flere ganger 🙂

Og på Wikipedia står det også noen flere detaljer om Sandvedparken, hvis det kunne være interessant å lese. Du finner det HER!

Denne turen passer for alle. Da veien gjennom parken er grusvei, og lett fremkommelig. Jeg har også tidligere gått tur her, med moren min, hvor hun satt i rullestol.

På bena, eller på hjul, ingen problem.
Motoriserte kjøretøy er ikke tillatt 🙂

 

 

#sandvedparken #sandnes #grønnlunge #park #flora #gammel #grønn #storåna #tur 

 

 

16 kommentarer
    1. Har skjønt du ikke er noe særlig form om dagen, så var bra du fikk deg en gåtur og besøkt moren din..
      Helt nydelig der du gikk ser det ut til.. og man blir litt oppslukt å glemmer nesten at man går når man blir opptatt av å se og ta bilder av alt det fine en ser rundt seg :)) Klem, god bedring og fin helg til deg <3

    2. annebe: Tusen takk 🙂

      Ja, det var fint å få gå litt 🙂 Selv om det regnet 🙂
      Og som du sier, man blir litt oppslukt, og glemmer at man går, når man ser alt det fine å ta bilder av 🙂

      En god helg til deg også fine du <3
      Klem <3

    3. den parken mener jeg å ha gått ilag med min søster,og ja det var en aldeles nydelig park,jeg var der på denne tid når rhododendroane var i full flor )) koselig å ha en så fin turområde

    4. Så herlige bilder du fikk tatt på spaserturen din:-) Veien å gå kan være mange ganger være tøff å gå, men de fine øyeblikkene rundt får oss til å glemme litt..<3
      Ha en fin og god helg søte deg <3 Fredagsklem fra meg <3

    5. Det er jammen meg langt! Men greit med langtur når man slipper gå på asfalt hele tiden og man kan sette seg ned om man vil.Og når man har et mål…

    6. S¨å deilig med en herlig tur i naturen..samtidig som du kommer deg dit du skal..og som du sier..man kan jo evt ta en taxi også om man ikke orker mer en en vei..Flotte bilder! og håper du snart føler deg bedre! god bedring!

    7. fruensvilje: Ja, den parken er utrolig flott å gå i, og akkurat nå på denne tiden, ekstra vakkert.
      Er glad vi har den 🙂

    8. Rriittaa: Tusen takk 🙂 Ja, motivene står rett og slett i kø i den parken. Og da kjenner man ikke så godt til smerter og ubehagelige ting som regn og sånt 🙂
      En god helg til deg også <3
      Klemmer <3

    9. maiken: Ja, ganske langt for meg med min helse. Men mange fine plasser å hvile underveis 🙂 Og så er jo gleden over å være der, en god hjelp 🙂

    10. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, den turen er virkelig flott 🙂 Og jeg har gått den flere ganger, men kun en gang helt hjemmefra. Oftest parkerer jeg ved parkens begynnelse, og går derfra 🙂
      Tusen takk for det. Håper formen er stigende etterhvert. Synet har i alle fall bedret seg litt. Så da er det håp 😀

    11. frodith: Ja, jeg synes det er så flott i den parken. Vet ikke om jeg har vært i noen park her til lands som minner om den 🙂 Men jeg har jo ikke vært i alle da 😉 Liker godt at det er mye grønt 🙂
      Må kanskje ta en tur til Skottland en gang ja 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg