EN TUR I ARBORETET

Jeg klarer å få gå tur cirka 3 ganger i uken. Noen ganger mer, noen ganger mindre.

En dag for et par uker siden, tok jeg en tur i Rogaland Arboret. Den første av to turer. Den ene har jeg skrevet om allerede, da jeg besøkte Rhododendrondalen. Men denne første turen, gikk jeg bare på måfå, rundt omkring i arboretet.

Det er jo så utrolig vakkert der. Man kan bli stum av beundring av de forskjellige områdene 🙂


Inne i skogen er det fint å gå for oss med vonde knær 🙂


Nye lysegrønne skudd.

 


Urtidstre


Noen har donert et par solbriller 😀


Da jeg fulgte skiltet Ertekroken, fant jeg noen benker og et lite område jeg ikke har lagt merke til før.


Og der traff jeg denne lille bokfinken 🙂 Den lette ubekymret etter smuler, og brydde seg ikke om at jeg sto der og knipset bilder, så lenge jeg sto stille 🙂


Det er fint tilrettelagt for småfuglene å lage seg rede fuglekassene.


Flotte fargekontraster 🙂


Jeg har aldri tenkt over at det finnes kjøttetende planter i norsk fauna. Men det gjør det visst 🙂


Selv valgte jeg å gå for vafler denne dagen 😉 Hver søndag selges vafler, kaffe og saft i kaféen i arboretet.

Og det var avslutningen på mitt besøk i Rogaland Arboret denne dagen.
Jeg tar gjerne en tur dit igjen. Det er flott der alle tider på året 🙂

Har du en park, eller et sted du liker å besøke en gang i blant?

 

#arboret #rogaland #sandnes #rogalandarboret #planter #skog #fugler #fauna #turmat 

18 kommentarer
    1. For et herlig sted 😀 Dit vil jeg 😀
      Og joda, jeg trur det er Soldogg som er en kjøttetende plante 😀 Heldigvis spiser den ikke mennesker 😛 he he.. Men den er flott å se på, syns jeg 😀

    2. så deilig å haen slik vakker park å rusle i,ta inn intrykkene og nyte dei vakre trærne,ja der kunne jeg også gått ))
      Har desverre ikke slike parker her hos oss,men vi finner koslige turer i nærområdet alikavel )) takk for turen

    3. Elevele: Jeg tror alle de plantene på det skjemaet var kjøttetende. 3 stykker 🙂 Ganske stilig 🙂 Og heldigvis som du sier, så spiser de ikke mennesker 🙂
      Puh 😀 😀 😀

    4. fruensvilje: Ja, det er heldigvis mange turer i nærheten. Men det er litt herlig å gå i en park som blir stelt av menneskehånd også 🙂 Så det nyter jeg iblant. Synes uansett det er vel så kjekt å gå i naturen. Du får besøke arboretet neste gang du er på disse trakter 🙂

    5. Elevele: Lurer på om det kan ha vært Soldogg. Det var nemlig en familie som gikk tur der samtidig med meg, og ungene kom og pekte på den flere ganger, at den mente de å ha sett 🙂 Men selv så jeg den ikke. Jeg gikk ikke ut mot vannet 🙂

    6. Wow for noen fantastiske tur bilda, så kult med plantemerking, æ digge sån dær, da kan æ lære mer om planta 🙂
      Fin og motiveranes blogg du har, æ slæng mæ på og følle dæ 🙂

    7. blomsterevasheksehus: Tusen takk 🙂 Ja, det er kjekt når plantene er merket, for da kan man vite hva man har sett 🙂
      Kjekt at du har lyst å følge meg 🙂 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg