BASILIKUMJORDBÆR

Da jeg fikk besøk i går, fant jeg ut at jeg ville benytte meg av mine egendyrkede jordbær, og lage noe godt, annet enn å bare mumse dem i seg 😉

Valget falt på å lage vafler, med jordbærtopping.
Og siden jeg også har basilikum på terrassen min, hørtes kombinasjonen ut som noe som ville smake godt akkurat da.

  Tenker jeg vil dele oppskriften, for det smakte veldig godt 🙂

BASILIKUMJORDBÆR

 2 dl vann
1 dl sukker
500 g jordbær
2 dl basilikumblader

Kok vann og sukker til en lake, jeg kokte mellom 5 og 10 minutter. Ta kjelen av platen og tilsett hakkede basilikumblader.
Avkjøl helt i kjøleskap.
Når marinaden er kald, kutt opp jordbærene i biter, og tilsett i marinaden. Rør litt, sånn at alle jordbærene er dekket av marinade. 
La dette stå i kjøleskapet i noen timer, eller natten over.

Jeg stekte glutenfrie vafler for anledningen, men brukte en ferdigblanding kjøpt i butikken en gang, da jeg aldri har forsøkt meg på glutenfri bakst før.

Jeg fylte en raus klatt med krem på vaflene. Jeg pleier å bruke laktosefri kremfløte, denne har lengre holdbarhet og koster omtrent det samme som den jeg alltid før har kjøpt. Jeg hadde i litt melis, for å lage en myk søtsmak i kremen.
Så toppet jeg dette med å legge over de basilikum-marinerte jordbærene.

Det ble både veldig smakfullt, og samtidig delikat å se på 🙂

Denne basilikumjordbærtoppingen kan brukes i andre desserter også…og sikkert også som topping/pynt på enkelte kaker.
Jeg ser for meg at det er godt på pannacotta. Da kan man jo ha på litt av laken også, for den smaker også veldig godt ♥
Jeg fikk f.eks. et tips om at basilikumjordbærene var gode servert sammen med vaniljekesam. Så det må jeg også forsøke 🙂
Eller kanskje vil det smake godt sammen med krem til fastelavensbollene når den anledningen er der 🙂

Jeg kan i alle fall anbefale disse om du har jordbær du har lyst å lage noe ekstra med 🙂

 

#basilikumjordbær #jordbær #basilikum #søtt #godt #dessert #kos

 

21 kommentarer

Siste innlegg