AFTERNOON TEA (LONDON)

Da jeg og Amalie var i London, var vi i alle fall ikke alene. Millioner av mennesker var i byen på samme tid 😉
Også flere vi kjente.

Tilfeldigvis var min bror og familien hans også i London samme uken. De var på campingferie, og hadde bil og campingvogn med, og bodde på en camping i Chrystal Palace.

Det var veldig kjekt at vi kunne møtes på et så nøytralt sted som London, ettersom hverdagen ofte er så travel at man bare møtes ved spesielle anledninger.

Broren min hadde foreslått om vi skulle møtes til Afternoon Tea? Og dette syntes jeg hørtes kjekt ut, noe vi ikke hadde forsøkt før.

Han ordnet med å reservere bord til oss voksne. Og planen var da at ungene våre, som jo er ungdommer alle sammen, skulle gå på egenhånd på shopping i Oxford Street, og spise noe sammen der.

 Etter litt problemer med å finne frem, kom vi til slutt til restauranten Mews of Mayfair, hvor vi alle skulle møtes, og hvor Afternoon Tea skulle inntas.

Så sendte vi ungdommene ut hvor de skulle få litt alenetid på ungdommers vis.
Vi voksne fikk servert vår Afternoon Tea, med beskrivelse av utvalget vi skulle spise. Og det var ikke så rent lite.
 

Oppdekningen var koselig, med en tekanne til hver, og fint servise.


Flere små og koselige bord. Og også ute i gaten. Men der var det litt mer utrygt for regn, så jeg var glad vi fikk sitte innendørs 🙂


Et bugnende fat med godsaker fikk vi servert. Nederst forskjellige sandwiches og paier.
I midten var det scones med og uten rosiner, servert med syltetøy og et luftig og fint smør.
Øverst, forskjellige småkaker, og dessert.

 
Alt i alt en veldig god opplevelse som absolutt kan gjentas og anbefales 🙂

“Skikken med Afternoon tea har sin opprinnelse fra 1800-tallet og Anna 7. hertuginnen av Bedford. Den gang spiste man kun to måltider om dagen, frokost på morgenen og middag forholdsvis sent på kvelden.
Matt og irritert av sultfølelse fikk Anna tilberedt et lett måltid bestående av te og snacks hver ettermiddag. Dette ble levert til henne i smug. Litt etter litt ble måltidet kjent og sosieteten tok skikken til seg og det ble et yndet møtepunkt.

I dag holdes denne gamle tradisjonen i hevd med teasalonger i mange av de store hotellene i England. Mye er nok endret fra dens opprinnelse, men det er uansett en helt spesiell opplevelse.

Maten serveres som regel på etasjesfat hvor fordelingen er sandwitches, scones og kaker/konfekt.”

Kilde: Kokkelering.no

I går hadde jeg to venninner på besøk, og da laget jeg til min egen variant av Afternoon Tea, inspirert av dette jeg opplevde i London. Det er bare fantasien som setter grenser 🙂

 

 

#afternoontea #mat #opplevelser #london #reise #restaurant #snacks #glede

14 kommentarer
    1. Afternoon tea.. høres så fornemt ut..hehe.. det så jo veldig lekkert ut også <3 Hyggelig å møtes med familien da..og koselig å spise og drikke noe som er typisk for stedet/ landet man er i .. Gøy at du lagte din variant til de som var på besøk hos deg også :)) Klem og fin dag videre <3

    2. Åh så trivelig det så ut – og alle de godsakene..nam =) Og det må jo ha vært kjempemoro å lage i stand din egen variant her hjemme =D

    3. Hjelpes! Der kunne jeg sittet lenge. Er jo både middag og kaffemat i ett. Om jeg drar til London igjen skal jeg prøve å huske å gjøre dette!

    4. Det så jo så staselig ut..og så kjekt fat da..med alt av det man trenger….og litt av hvert…for en hver smak…ja det er noe annet en lunsjen vår…to brødskiver med gulost…hihih…ser og høres ut som en flott tur!

    5. Heldige dere, jeg elsker Afternoon Tea og har hatt det flere ganger i London. Toppen var på Ritz, ingen over ingen ved siden. Gøy å bare være der. Ellers så serveres Afternoon Tea på hotell Bristol i Oslo også. Den har jeg prøvd flere ganger og kan anbefales.
      Beste hilsen Ingrid på http://www.ingridtunheim.no

    6. annebe: Ja, det føltes litt fornemt, det må jeg si. Erkebritisk overklasse opplevelse 🙂 Vi valgte jo vann til tørstedrikk, men det gikk an å betale litt ekstra, og få champagne også. Men den sto vi over 😉
      Koselig å lage til selv også. Det fikk jeg lyst å gjøre en annen gang også 🙂
      En flott dag til deg <3 Klem <3

    7. Helene: Det var veldig koselig, og kan gjerne gjentas 🙂 Og en fin erfaring å gjøre det hjemme også. Det er noe jeg faktisk kunne tenkt meg å gjøre igjen det også 🙂

    8. maiken: Ja, det der hiver man ikke i seg i en fart. Det trengs god tid, og er utrolig sosialt og hyggelig. Og ikke minst, velsmakende 🙂 Vi valgte en plass i mellomklassen sånn prismessig sett. For det finnes både dyrere og billigere tehus 🙂
      Kan absolutt anbefale både det og selve plassen vi var på 🙂

    9. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, et sånt stativ kunne jeg virkelig tenkt meg selv, som jeg kan sette fat på, alt etter anledning og hvilket servise jeg bruker 🙂
      Lunsjen vår skal man ikke forakte, hehe…er jo unike vi også med våre matpakker, men kan anbefale denne varianten en gang du vil ha noe ekstra 😉

    10. fruensvilje: Ja, dette var så godt, og som du sier, godt med litt voksentid. Det er ikke ofte vi treffes uten minst en ungdom i nærheten 😉 Og ikke at det gjør så mye det, for det er kjekke ungdommer, men de koste seg jo på sine premisser, og spiste noe annet enn det vi gjorde denne dagen 🙂

    11. Ingrid: Ja, jeg tror faktisk jeg elsker det jeg også, og vil gjerne oppleve det igjen neste gang jeg drar til London 🙂 Ritz ja, det må kanskje stå på min bucketlist det da, for det høres unektelig veldig flott ut 😀
      Tusen takk for tipset med Hotel Bristol i Oslo. Det fikk jeg lyst å prøve også 🙂 Jeg er tross alt litt oftere i Oslo enn jeg er i London, selv om det er lenge siden nå 🙂
      Ønsker deg en flott dag 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg