LA DEN RETTE KOMME INN (bokanmeldelse)

I perioder leser jeg mye.

Og nå har jeg en sånn periode. En periode hvor jeg trenger å få fokus på noe annet enn smerter og sånt vas.

Siste boken jeg leste, ble jeg ferdig med i dag. En bok jeg leste omtrent mens jeg holdt pusten. Så spennende var den 😀

“La den rette komme inn” av John Ajvide Lindqvist.

Jeg hadde ikke lest noe av forfatteren tidligere. For meg et ukjent navn. Og boken er utgitt første gang i 2004. Så ikke en helt ny bok. Men likevel absolutt verdt å lese 🙂

Ofte når man begynner å lese en bok, er det mye å bli kjent med, og det tar en stund å sette seg inn i alt. Og å bli kjent med personene boken handler om.
I denne boken, var spenningen til å ta og føle på ganske fra begynnelsen. Personene blir man kjent med etterhvert, og bildet av hendelsene og stedene de foregår, sniker seg inn under huden, umerkelig.

Ganske sikkert en pageturner. Men for meg ble det så ulidelig spennende at jeg måtte legge boken fra meg flere ganger, for jeg turte rett og slett ikke bla om, for å se hva som skjedde videre. Jeg måtte la det jeg hadde lest, synke inn og bearbeides litt, før jeg trakk pusten og satte meg til å lese igjen.

Bokens handling foregår i 1981, i Blackeberg, en forstad til Stockholm.

Uyggelige og underlige hendelser med bestialske mord som i flere tilfeller blir utfallet.
Bloddryppende spenning, kort fortalt 🙂

Mobbing og utestengelse er også en dominerende faktor i boken.

12 år gamle Oskar har det tøft utenfor hjemmet sitt. Noen gutter i klassen har sin agenda, som er å plage og jage Oskar.
Dette alene er ting jeg finner grusomt å lese om. Og bare de grusomme tingene guttene finner på å gjøre, var ting som gjorde at jeg ventet med å bla om av og til.

På barns vis, innvolverer ikke Oskar noen i disse tingene han blir utsatt for. Og dermed er det liten forståelse fra f.eks. voksne for hans egne avgjørelse og måter å gjøre ting på. 

Oskar får seg en venn i 12 år gamle Eli, som er ny nabo i blokka.
Og fra da av skjer det mye spennende, da det viser seg at Eli og faren ikke er helt som andre folk.

Det er godt å lese og oppdage at Oskar også får omtanke og “forståelse” fra uventet hold. At han ikke er utstøtt fra alle. Noe både Eli og en lærer på skolen beviser.

Persongalleriet viser frem en del “raringer” også. Alkoholiserte mennesker, som man også får litt omtanke og gode følelser for. Det blir jo som at man forstår bakgrunnen på en måte, og ikke bare at de drikker støtt og stadig.

Det er også et kattegalleri i boken.
Jeg danner meg tanker om katteholdet til Ernest Hemmingway i Key West, Florida. Hvor kattene aldri kom utenfor eiendommen, og kattelivet etterhvert ble preget av innavl.
Sånn er det også innenfor de 4 veggene til en av alkoholikerene.

Så i denne boken kan man forvente seg litt av hvert 😀
Jeg røper ikke mer 😉

  “Året er 1981. Livet i Stockholm-forstaden Blackeberg er som vanlig. Folk lever sine hverdagsliv og driver med sitt. Så rykkes tingene ut av sine vante baner. En tenåringsgutt blir funnet drept. Halsen er skåret over, og liket er tømt for blod. Ryktene om et ritualmord sprer seg. Innbyggerne lammes av frykt, men 12 år gamle Oskar fascineres av det bestialske mordet. Uten å være klar over det blir han etter hvert dratt inn i mysteriets mørke sentrum.”

Boken er også filmatisert, og ble utgitt i 2008.
Jeg har ikke sett filmen, og jeg tror ikke jeg skal gjøre det heller. Den er kategorisert som drama/skrekk. Og da skygger jeg banen. Det blir for tung kost for meg som regel 😉
Å lese boken derimot, gikk helt fint, så lenge jeg kunne ta meg noen pauser.

Og boken klarte å gi mer enn nok av ilinger på ryggen til at jeg holder meg kun til den 🙂

 

 

#bok #leseglede #krim #skrekk #intriger #mord #vampyrer #drama #mobbing #spenning  

14 kommentarer
    1. Tydelig ikke en bok for meg…hihih..liker ikke sånn spenning at jeg blir stressa…og denne hørtes litt for skummel ut…hihih…smak og behag..flott med tips!

    2. Jeg liker litt spenning. Jeg har lurt på å kjøpe boken til Myriam, en bloggdame, kjenner du henne? Er forfatter og forlegger. Lille Linerle 🙂 For lyst å lese når man kjenner folka litt 🙂

    3. Den høres spennende ut, liker krim jeg. Så takk for tips, plutselig så ser jeg den kanskje biblioteket og da låner jeg den….kjekt å lese krim for dn ene sida tar den andre….driv i slike bøker. Men må lese litt forskjell og ikke alltid de som er på topp i bokhandleren, for de fenger ikke alltid for meg.

    4. frodith: Ja, spenning er kjekt synes jeg 🙂 Meld deg gjerne inn i gruppen min på Facebook: Leseglede 🙂 Litt stille i perioder, men plutselig dukker det opp interessante tips 🙂
      Jeg har vel hørt om boken, men ikke festet meg sånn til hva den handler om. Måtte jo google litt, og leste en anmeldelse. Så den boken kunne også være kjekk å lese ja 🙂
      Myriam kjenner jeg ikke, men har nå begynt å følge henne, takket være deg 😉

    5. Pie in the sky: Hihi…ja, må si at denne boken gjorde meg også litt lettskremt 😉 Såpass at jeg våknet av en drøm som minnet litt om handlingen i boken 😉
      Passer ikke for alle nei, det skal jeg skrive under på 😉

    6. solliv: Ja, den var spennende, det må jeg virkelig innrømme 😀 Jeg liker plottene i krim, det å gruble litt selv, og se om jeg klarer å løse gåten selv.
      Denne boken er en bok jeg har arvet. Min mor gikk bort nylig, og hun hadde en rikholdig boksamling, og den boken fant jeg der i den samlingen 🙂 Det er forøvrig en bokklubbbok 🙂 Og de pleier ofte å være gode 🙂
      Jeg har en bokgruppe på Facebook, Leseglede. Du må gjerne bli medlem hvis du har lyst og ikke allerede er medlem 🙂

    7. Høres superspennende ut, men jeg er ikke god på krim og spenningsromaner. Jeg blir så revet med og får vondt langt inn i margen når det blir så ulidelig spennende. Derfor har jeg en tendens til å velge bort den type litteratur. Jeg skjønner godt at veldig mange leser det. Jeg ser ikke psykothriller på film heller.
      Beste hilsen Ingrid på http://www.ingridtunheim.no

    8. Ingrid: Hihi…vi har jo hver vår smak, heldigvis. Noen liker det, og noen liker noe annet. Og jeg skjønner godt tanken din her, at spenningen blir for stor 🙂 Jeg måtte selv legge boken bort litt, for det var for spennende 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg