VÅRE SJELER OM NATTEN

I perioder, spesielt når jeg er alene, ser jeg gjerne litt serie eller film.
Når jeg er alene, og kun har meg selv å tenke på, så kan det være en avslappende aktivitet. Nesten litt sosialt, siden det gjerne er eneste måten å se andre mennesker på. Selv om de er på skjermen, og ikke ansikt til ansikt.

Men det kan være slitsomt det også. Med tanke på lyd- og lysfølsomhet. Alt til sin tid.

I forrige uke så jeg en film som gjorde meg litt tankefull. Jeg fikk nesten et savn da jeg så den, historien rørte meg veldig. Jeg begynte å tenke på meg selv, og sammenligne meg med karakterene i filmen.

Filmen het “Our souls at night”. Den er opprinnelig utgitt i bokform, noe jeg godt kunne ha lest.
Norsk tittel er “Våre sjeler om natten”.
Forfatteren er Kent Haruf.

Men altså, filmen, hvor hovedrollene spilles av Jane Fonda og Robert Redford, handler om enken og enkemannen fra samme nabolag, som gjør noe så sjokkerende og nytenkende, som å finne sammen etter mange år alene. Ryktene begynner å svirre når naboer ser han komme ut av hennes hus om morgenene.

Det hele begynner da hun, Addie, ber ham, Louis, om å komme og sove hos seg om natten. Kanskje vil søvnen lettere komme når man ikke sover alene?
Etter litt betenkningstid svarer Louis ja til forslaget.

Etter en famlende start på natteoppholdene, begynner vennskap og kjærlighet å vokse frem, og ensomheten jages bort. De tilbringer mer og mer tid sammen, og innvolverer også barna sine, som reagerer forskjellig.


Bilde fra filmen, som jeg fant i filmomtale gjort av Aftenposten.

Filmen var veldig god, og var rørende fremstilt av Fonda og Redford.
Ensomheten var til å ta og føle på til å begynne med. Og jeg smatt rett inn i følelsesregisteret, da dette så klart er noe jeg tenker litt på iblant, all den tid jeg er MYE alene.

Det å ha noen å si god natt til, og god morgen til når man våkner igjen, det er noe jeg savner. Jeg savner en varm kropp som jeg kan ligge i armkroken til, en å småprate litt med innen søvnen kommer. En som kan varme mine iskalde føtter på vinterstid, etter vi har lagt oss. Helt klart måtte det være en varmblodig mann dette her, som skulle fått en sånn ærbar oppgave 😉

Men fra spøk til alvor, mens jeg så den spede begynnelsen på filmen, var det rett før jeg besluttet å gjøre det samme som Addie, å spørre om noen vil ha rollen som sengekamerat. En å sovne i lag med.
Det var i alle fall tøft gjort av henne. Og når man da ser hvor godt de kler hverandre etterhvert, så gir det en så utrolig god følelse.

Jeg skal ikke si mer om handlingen, da det jo er elementer som kan være spennende å lese eller se seg frem til selv, hvis du skulle ønske å lese boken eller se filmen.

Men å sammenligne en del med meg selv, var lett. For dette er jo faktisk noe som logisk kunne ha skjedd. Jeg tror faktisk jeg er tøff nok til å fremsette et sånt forslag selv, hvis jeg hadde følt det nødvendig.
Men jeg har ikke kommet dit at det er så nødvendig på nåværende tidspunkt. Jeg tror nok jeg sover best alene, for det meste. De nettene jeg faktisk sover. Det er dessverre ikke hverdagskost. Men, sånn er livet mitt.

Og så er jeg jo ikke så gammel heller enda. Sånn som Jane Fonda er 😉 Men det er dame som eldes med stil ♥ Bare for å ha det sagt 😀

Så kanskje en dag, skaffer jeg meg en nattevenn, en som jeg kan sove trygt ved siden av. Sånn når jeg har trådt inn i pensjonistenes rekker altså 😉

I alle fall, en film jeg gjerne anbefaler, en film med lun stemning 🙂

Helt til slutt, en kjøretur i filmen, har paret radioen på, og da spilles denne sangen, som ga meg minner om min pappa, som var glad i blant annet countrymusikk 🙂

 

 

#film #filmtips #følelser #kjærlighet 

 

20 kommentarer
    1. En sengekamerat ja … venn og sengekamerat. Det har jeg hatt, men dessverre så blussa følelsene opp noe veldig for den ene av oss, og det var ikke meg. Så etterhvert ble det ganske kleint, selv om vi holdt på i fem års tid. Han hadde visst de beste fem årene i sitt liv, mens jeg kjente mer og mer på det som manglet i forholdet. Er veldig glad for at vi spilte med åpne kort, men det var ikke så lett å bare kaste han ut heller, når den tid kom. Livet skal jaggu ikke være lett!

    2. Har sett den filmen og den var fin 🙂
      Ja………. men etter hvert kan det komme følelser fra ene eller andre……… positive er om begge får følelser………..men om den ene ikke ønsker noe mere når følelser kommer snikende, blir det vanskelig og vondt.

    3. Fint å kunne kose seg litt å se på tv.. :)) Ikke sett denne filmen men høres bra ut så skal huske den om vi skal se en dag.. men blir mest slike “småprogram” om dagen..
      Fint å ha noen å være nær ja, men ikke om man ikke trives sammen.. Ikke dumt å ta initiativ som hun på filmen gjorde..noen ganger er det jo ikke så mye å tape på å ta noen sjanser… 🙂 Klem og fin kveld til deg <3

    4. Høres ut som en fin film..noe for meg…OG høres lurt ut da…nattvenn…hihih Ha en god kveld!

    5. ..ja dette med ensomhet er ikke enkelt, gitt..kjenner så alt for godt til det.. Høres ut som en bra film – trur jeg må få sett den =)

    6. Skulle nesten ønske jeg kunne si det samme, om å ønske meg en som var der , av og til hvertfall. Men jeg er ikke der……
      Synes du skulle begynne å date jeg.
      Filmen er helt sikkert fin, jeg har ikke sett den.

    7. Det måtte være en fengende film som fikk deg inn i den tankerekka og ”smakte” på den og likte tanken 🙂 Da lever man med i handlingen. Nå ser jeg film alt for sjelden da. Men en sånn sovesengekamerat…?? — tror ikke jeg tar sjansen,, madammen kommer sikkert til å fly i taket 😀

    8. Marit: Ja, det er vel det som er faren, at det vil blusse opp følelser. Sånn er det jo i filmen også 🙂
      Men tenk hvor fint det ville være, hvis ei som meg, som ikke har energi til noe, bare kunne få sove ved siden av en som ikke snorker, og som er god og varm, og ikke forventer noe når han legger armen rundt meg 🙂
      Tror ikke han finnes, men en fin dagdrøm er det 😉

      Nei, livet er ikke lett. Og jammen godt dere spilte med åpne kort. Det er viktig uansett hva det gjelder, å være åpen og tydelig 🙂

    9. Etdiktomdagen: Ja, det er sant det du sier der. Følelsene kommer, det er nokså garantert. Og da er det dumt når det kun er en av dem som får disse følelsene.
      Jeg tror ikke det er mulig for mann og kvinne sammen, å styre unna akkurat de komplikasjonene.

      Men var en fin film ja. Jeg likte den godt 🙂

    10. annebe: Ja, litt TV kos er ikke feil. Men i perioder går det ikke. Da blir jeg stresset av å se på TV skjermen. Og jeg kan regne meg tilbake til at det begynte for 10 år siden, den følelsen av stress når jeg så på TV. Så det har blitt lite TV titting de årene. Men noen ganger er det ting jeg har veldig lyst å se. Og noen ganger er jeg i form til å se. Godt det finnes netflix og lignende, og opptaksfunksjon på tuneren 🙂

      Tøff dame da, som tok initiativ til en sånn sengekamerat, men de følelsene er vel uunngåelige vil jeg tro 🙂

      Her øseregner det i dag. Klem og god dag til deg <3

    11. dvergpinschere i mitt hjerte: Hehe…ja, nattevenn høres fint ut, så lenge han bare vil sove 😉
      Filmen var veldig fin. Kan absolutt anbefale den 🙂
      Ønsker deg en fin dag 🙂

    12. Helene: Ja, den ensomheten er ikke god nei. Så det gjelder å være kreativ 😉
      Filmen er absolutt til å anbefale. Lun og koselig, og litt sår også i enkelte sekvenser. En film til ettertanke 🙂

    13. solliv: Nei, det er ikke lett dette livet. Det er sikkert og visst. Og ensomhet er veldig vondt.
      Filmen er virkelig til å anbefale. Selv fant jeg den på Netflix. Den kom opp som nyutgivelse, ellers ville jeg ikke visst om den 🙂

    14. maiken: Hehe…jo, jeg kunne godt ønsket meg en som var der, av og til 😉 Men man kan ikke innvolvere noen til å bare være der nå man selv ønsker det 😉

      Jeg er ikke der jeg heller. Jeg har for mye annet å stri med. Så dating er uaktuelt for meg. Nå trenger jeg kun venner. Og de kan være både kvinner og menn 🙂

      Filmen var veldig fin. Kan anbefale den 🙂

    15. dedicat: Filmen var lun og koselig, og temaet var egentlig ganske aktuelt til min livssituasjon, derfor fenget den litt ekstra 🙂
      Men jeg lo virkelig godt da jeg så for meg madammen fly i taket, så tror nok du skal holde deg borte fra en sånn tanke ja 😉 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg