LEGEVAKTEN

Legevakten er god å ha når krisen er et faktum.

Og her hos meg begynte krisen i forrige uke. Høy feber, som bare ble høyere. Og etterhvert tett i brystet. Videre utviklet hodepine og halsvondt seg. Egentlig var ikke halsen så vond. Den var bare rar. Hoven og rar. Så etterhvert skjønte jeg at det nok var en betennelse i emning.

Legevakten ringte jeg til en sen kveld da feberen steg faretruende. Fikk beskjed om å pøse på med paracet og ibux, og ringe igjen hvis det ikke hjalp.

Og denne dama her er ikke ei som liker å klage. Og hun liker heller ikke å ringe. Og da spesielt ikke for å klage. Så det ble inntatt mer paracet og ibux i en skjønn mix. Ja, jeg fikk tillatelse til det. Anbefaling faktisk.

Så gikk feberen ørlite ned. Og da sa jeg meg fornøyd jeg. Klager ikke, vet du 😉

Senga var en god følgesvenn i disse dagene 🙂

Så kom lørdagsmorgen, forrige helg. Og jeg bare visste….. Nå var det på tide å ringe legevakten igjen. For dette utviklet seg ikke i riktig retning. Sukk 🙁

Jeg fikk time, før kl. 9 om morgenen. Heldigvis. For å kjøre det strekket om morgenen ville sikkert gå greit, før lørdagstrafikken startet.

Legevakten har flyttet siden sist jeg var innom der. Og nå skulle jeg for første gang forsøke nye legevakten i Sandnes. 

Det nye venterommet var helt greit. En blå vegg med mange dører. Gode stoler å vente i, faktisk. Duppet av litt mens jeg satt her og ventet.
Ingen vinduer.
Men……
Flombelysningen i taket kunne de ha spart seg.
De har visst ikke tenkt på det at man kommer dit, mer eller mindre fortvilet og syke, og kanskje kunne trenge litt dempet belysning for å roe kropp og sjel mens man venter. For ikke å snakke om at man føler seg jo ikke som noe vakkert blikkfang i en sånn situasjon.
I tillegg, for oss som har ME, og er lysfølsomme, så ble pinen dobbelt så ubehagelig, og ikke minst smertefull, når hodet allerede føltes som det skulle sprenges i den vonde situasjonen.

Så det var et alvorlig minus. Men ellers var det ganske greit der på legevakten.

Det var automater for å kjøpe seg kaffe, og ta seg litt vann. Jeg orket ikke noen av delene, men forsøkte å få ut litt vann, i og med at feberen var høy og jeg var tørst. Men IQ testen ble for tøff for meg akkurat da, så jeg ga fort opp.

Etterhvert fikk jeg komme inn til en mørkhudet og hyggelig, men fåmælt lege. Han konstaterte ganske fort at jeg ikke var en hypokonder. Hosten min avslørte meg der 😉 Meget tung og tett hoste, som var ytterst smertefull i tillegg.

Han foretok seg det han kunne av tester, kikket i ørene og halsen, og lyttet på brystet både fremme og bak.

Diagnose:

Bronkitt og halsbetennelse.

Neste stopp ble apoteket, for å hente ut medisiner som skulle hjelpe meg ut av krisen.

Vel hjemme fant jeg senga igjen, og her ble jeg værende stort sett i flere dager.

Kjekke ting jeg hadde planer om å gjøre måtte jeg gå i fra. Og sakte men sikkert ble jeg bedre.

Men nå er jeg lei. To dager igjen av penicillinkuren. Litt hoste har jeg enda, men begynner å føle meg nokså frisk igjen heldigvis.

Unner ingen dette her altså. Så håper de fleste klarer å holde seg friske. Men har hørt at det er mange syke rundtomkring. Og jeg føler virkelig med alle sammen. Det er tydeligvis en slags “epidemi”.

Jeg har heldigvis ikke vært alene hjemme denne uken. Pål har vært her, og passet godt på meg. Og det har vært luksus for meg som er vant til å måtte klare meg pent på egenhånd.

Nå ser jeg frem til en frisk uke. Og på tirsdag kommer ungene på plass igjen. Og jammen må jeg si at de tre ukene har gått fort. For jeg ble syk en liten uke etter de dro til faren sin, og siden har jeg vært syk. Og dermed har livet gått forbi uten så mye av meg tilstede.
Men jeg fikk feiret morsdagen noen dager forsinket, og Valentines, og i går kveld hadde jeg gode venner på besøk. Så det går rette veien 😀

Ønsker alle en fortsatt god helg ♥ 

 

 

#sykdom #helse #influensa #bronkitt #halsbetennelse #sykeleie #legevakt

 

22 kommentarer
    1. Mariann: Åh huff, jeg misunner deg ikke. Unner ikke noen sånne ting. Men godt å høre at det går rette veien hos deg også <3

    2. Da håper jeg halsbetennelse og bronkitt gir etter for medisinene så raskt som mulig.. Jeg har hatt mye vondt i hodet i det siste , men heldigvis ikke vært forkjøla og ahtt feber.. håper å slippe unna det altså..
      Ja flombelysning på et slikt sted høres dumt ut..det bør de gjøre noen med.. Godt du har hatt noen til å stulle litt med deg da .. God helg videre og fortsatt god bedring 🙂 Klem <3

    3. Du gode min, du er jammen entålmodg pasient. Godt du endelig fikk motgift. Lyset på sånne legekontor er ille for alle. Tror jammen man bør ha med seg solbriller i veska til å redde seg med. Nå håper jeg du blir fort bedre, selv om lungebetennelse tar tid. Jeg hadde det for første gang for noen år siden, og jeg ante ikke at det kunne være så ekkelt.Diger godbedringesklem fra meg.

    4. Æsj altså. Det har vært sykt mye sykdom ute å gå nå siden begynnelsen av januar, egentlig. Jeg kjenner nesten ingen som ikke har vært syke i disse tider. Jeg lå jo selv rett ut i slutten av januar, en ukes tid før det begynte å bli bedre. Fikk ingen “diagnose”, da legen ikke hadde så god tid, men de i etasjen over hadde både Streptokokker og influensa, mens samboeren hadde luftveisinfeksjon- han hostet jo blod og det tok jo helt av.
      Ellers hadde jeg bronkitt i fjor sommer og det var fæle greier altså. Hadde i grunn mye like symptomer denne gangen, men det er jo så mye som er likt, så det kan jo nesten være hva som helst, og legen var ikke akkurat redd for at jeg skulle stryke med, så da blei jeg bare sendt hjem da 😛
      Men godt du fikk noe for det nå, slik at det kan gi seg fortere- det henger jo i så lenge selv etter man er “frisk”. Jeg kjenner det fortsatt i halsen, blant annet, etter at jeg var syk for 3 uker siden. Ikke finner jeg tilbake energien min helle :O

    5. Uff! Du er nok i selskap med mange, men godt det går rette veien nå. Jeg har bare hatt litt halsvondt og kjører da på med Strepsils, og enn så lenge har det fungert.
      Godt med litt selskap om man ikke er i form, hvertfall noen som “lar” deg være syk….

    6. annebe: Tusen takk <3
      Bronkitten sitter i enda, og det vil den sikkert gjøre en liten stund til ettersom jeg har lest meg til, så ikke så overrasket over det. Men ble ferdig med penicillinkuren i går. Og nå sitter jeg her og har fått vondt i halsen igjen. Håper det er noe forbigående. For nå er jeg lei. Har tydeligvis ganske dårlig immunforsvar for tiden.
      Hodepine er ikke greit. Håper det gir seg. Jeg er plaget med det i perioder, og unner virkelig ingen det altså 🙁
      Jeg har jo vært heldig da, oppi alt, med en som er glad i meg, og gjør sitt for at jeg skal ha det bra. Rett og slett luksus <3

      Når jeg er på Lassa, så er det et veldig bra venterom der for oss med ME, dempet belysning, og gode lenestoler hvor man også kan lene seg tilbake og lukke øynene. Fantastisk flott <3

      Nå håper jeg på en frisk uke både for meg og for deg <3 Gode klemmer <3

    7. natheless: Tusen takk for det <3
      Ja, godt å få noe for alt dette vonde. Ble ferdig med kuren i går, men bronkitten sitter i enda, og vil sikkert gjøre det en stund har jeg lest meg til. Og ja, ekkelt er det 🙁 Hoster en del, men heldigvis ikke så veldig vondt lenger.

      Lyset på venteværelser burde absolutt vært mer dempet. Vi ser jo syke ut alle sammen jo i en sånn belysning, haha. Men god idé du har da, solbriller. Det skal jeg faktisk huske på neste gang. For det var skikkelig ubehagelig å vente der i den flombelysningen. Og det gjorde jo ikke ting noe bedre akkurat.

      Stor og god klem herfra 🙂

    8. fruensvilje.blogg .no: Tusen takk for det 🙂 Medisinen har virket, men usikker på om det er godt nok….vet at mine halsbetennelser er litt gjenstridige…har litt historikk på akkurat det.

    9. Etdiktomdagen: Tusen takk 🙂
      Medisinene har hjulpet, men usikker på om det er godt nok. For sluttet med penicillinen i går, og føler litt tilbakefall nå….så dette kan ta tid…krysser fingrene for at det bare er forbigående 🙂

    10. frodith: Takk for det 🙂 Ja, synes nok at jeg har hatt nok nå, men er forberedt på mer. Ikke det beste immunforsvaret for tiden. Krysser fingrene for friske dager fremover 🙂
      Klem <3

    11. Elevele: Jeg leste meg til at bronkitt kan dukke opp etter man akkurat har vært syk, så det høres litt ut som at det er det du har nå. Er visst ikke så mye som hjelper. Jeg er ferdig med penicillinen, men bronkitten er her fortsatt, selv om den er mye bedre nå da. Jeg hadde selv vært syk ja, ved årsskiftet. Og det tok tid å bli kvitt det. Og så dukket da altså bronkitten opp nå, i lag med halsbetennelsen. Så er ganske lei nå.

      Hører mange er syke ja. Jammen litt av en epidemi må jeg si. Satser på at nå når våren nærmer seg, så slipper vi alle unna og blir friske og raske 🙂
      God bedring til deg. Håper du finner igjen energien din. Men kjenner meg altfor godt igjen i akkurat det 🙁

      Klem <3

    12. maiken: Ja, mange er syke nå om dagen. Helt forferdelig synes jeg. Men det er jo bare sånn det er.
      Strepsils er faktisk veldig bra. Synd de ikke selges i Norge. Men veldig greit å finne dem i utlandet da, når man tar seg en tur dit 🙂 Jeg har et helt lite lager 🙂 Men må nok snart fylle på igjen, siden ingen ser ut til å unngå sykdom nå om dagen.

      Jeg har vært heldig som har hatt kjæresten her. Han passer godt på meg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg